Visa alla inlägg skrivna februari 2016

söndag 28 februari 2016 - 16:17

SOUND OF MUSIC, GENOMLÄSNING AV PJÄS

Idag har jag befunnit mig på Tryckeriteatern i Karis, och träffat alla härliga människor som ska vara med i året sommarteater på Raseborg. Vilket gäng! Jag är så nöjd, glad och tacksam för att få vara med i denna gemenskap.

Vi läste igenom manus (för andra gången) och tittade lite på kostym och scenografi. Ah! Och min Von Trapp är så härlig. Och Abedissan! Och Liesl. Och Max! Och alla är så snälla. Och allt kommer bli så bra!

Det tog pressbilder och.. Sorry folks, jag är så kaputt nu så jag vet inte ens vad jag dikterar här. slut som artist. Jag bjuder på lite bilder istället.

image68Kollationering med hela gänget

image69En Maria, en Max och en fru Schaeder

image70

image71

image72En Trapp och fotografen som tog pressbilder

image73Fick prova lite kostym, det bästa!

 

söndag 28 februari 2016 - 07:02

UMK 2016

Jag sitter på ett tåg som startade 05.56, mot Åbo. Sen vidare mot Karis och Sound of Music repetitioner. Så nu när jag ändå är vaken tänkte jag att jag kunde kommentera UMK finalen som gick igår.

När sista numret i Sugar gick igår där 21.50 nångång försökte vi alla dansa liite snabbare så vi skulle kunna springa in i artistfoajen och hinna se Mikael Saari som var sist ut. Mikael studerar till musikalartist i Lahtis och jag känner honom från när vi gjorde Les Miserables på Tampereen Teatteri. Duktigare kille får man leta efter. För det första har han ju en väldigt vacker och speciell röst. För det andra är han en väldans trevlig prick! 

Hur gick det då? Ja det vet ni ju. FEL LÅT VANN! Bästa låtarna var ju Saara Aalto och Mikael Saari. Jag hejade mest på Mikael. För hur bäst skulle det inte ha varit med hans braiga låt i ESC i Stockholm? Snygg och känslig med fokus på att berätta en text OCH helt hujsig sångteknik. Men icke. Var den för musikalig? Jag förstår då inte, för Mikael var absolut bäst.

Och Mellon i vårt grannland då? I finalen gillar jag den här låten bäst. 

Men ja, tillbaka till Mikael. Alltså huuur bra?

http://youtu.be/3_gTaDgx1f0

lördag 27 februari 2016 - 14:13

HERE COMES THE SUN!

Alltså måst bara få göra ett vårskrik! Tänk att det kan vara så ljuveligt att få se sol. Hela jag fick liksom 500 superwolt mer energi efter morgonprommisen runt Tammerfors centrum. Nu orkar jag nog göra dubbel Sugar. Fast helst skulle jag vara ute i ljuset och under blå himmel. Kanske dricka en minttukakao å pussas. Men nej. På scen, under the theatre lights. Tänk att man ibland skulle välja bort det också.

image64

image65

image66

lördag 27 februari 2016 - 08:57

JEPP, JAG KUNDE BLI KÄR. OCH RIKTIGT ORDENTLIGT OCKSÅ!

Ibland är det bra att vara en antecknare. Jag skriver nämligen ner mycket tankar i anteckningar appen på min iPhone. Ja, där kan man verkligen hitta ett och annat som man idag kan minnas tillbak till. Där finns till och med egenskrivna låttexter som aldrig blivit till nåt. Där ligger dom och ruvar och väntar på våren. Den där våren med massa tid och inspiration. Det där som aldrig kommer.

 

Nåväl, den 25 januari 2015 har jag skrivit så här:

 

Förr låg jag sömnlös för att jag kände mig ensam
För att det inte fanns någon där
Nu ligger jag sömnlös för att tanken snurrar
Snurrar runt honom
Runt mina leende läppar
Han som finns
inte bara i min längtan
Han finns påriktigt
Han har legat där var jag vilar mitt huvud
Och han har kysst mig här var jag vilar min kropp
Han stannar kvar, han finns
Och allt är nästan för bra för att vara sant

Imorse tittade jag på honom när han sov
Han var så vacker
Hans läppkonturer skulle jag kunna kyssa om och om
Ända tills tidens slut
Hans ögon, som är så mörka
Och man kan titta in i dem och känna sig trygg
I hans famn kan marken skalva eller vulkaner få utbrott
Stormar kan slå sönder skogar och vågor rämna hus
Jag står ändå stadigt i känslan av att det här är något som är påväg att bli nåt bra
Jag bara känner det
I doften som lämnade kvar i kudden
I känslan han lämnar kvar i mej

 

Det kan va härligt att gå tillbaka till sånt här. Speciellt när man ligger ensam i Tammerfors med ett längtande hjärta. Ett hjärta som längtar till Åbo och till hans glada blick. Till hans omhändetagande sätt. Jepp, jag kunde bli kär igen. Och riktigt ordentligt också!

image63

 

fredag 26 februari 2016 - 17:13

BUDDHA BOWL @ LENTÄVÄ MATTO

Idag följde jag med Ella från sminket till Lentävä Matto. Ett yogacenter här i centrum av Tammerfors som förutom har alla typer av yoga, även har ett café. Supermysigt ställe! Jag har tjatat på Ella att få gå dit, för hon har talat så gott om det. Och jag förstår nu varför!

image55

image56

Super trevlig personal och världens godaste lunch. Ella tog dagens soppa som var rödbetssoppa med fetost och nötter + bananbröd. Och jag, jag tog Buddha Bowl. Denna veganska läckerhet innehöll grönkål, rödbetor med jordnötssås, avokadosallad, oliver, hummus, pestomarinerade morötter, någonslags jugurtig gurkröra med vitlök och nån form av grönskakspannkakor. SÅ GOTT!

image57

image58

image59

Jag älskar ju Raawka i Vasa, och det här var definitivt Tammerfors motsvarighet. Kommer jag gå dit igen? JAVISST!

image60

fredag 26 februari 2016 - 09:58

COVER ADELE - WHEN WE WERE YOUNG

Vet inte om ni tycker samma sak som jag, men Adeles nya låt är så jäkla bra. Älskar början av refrängen. Mitt hjärta bara hoppar över ett slag.

Här sjungen av mig och på gitarr, the one and only tuggummituggande Andreas Kastrén.

torsdag 25 februari 2016 - 17:05

TURKU - TAMPERE, JA SAMA JUTTU TAAS

Igår lämnade jag detta:

image50

För detta:

image51

 

Här är jag. Föreställningsvecka på g. Och fastän jag annars har en sån regel att skolan lämnar i Åbo, så får jag minsann ta och bita i de sura äpplet och konfiskera den regeln denna vecka. Har simply för mycket skoljobb att fixa. Bland annat har jag fått ett opponeringsdatum för min gradu, och så ska två uppsatser in. Hee baa ti göör. Idag har jag suttit och skrivit om stödande kommunikation för personer med afasi och efter det var jag så snurrig av alla referenser att det enda som kunde hjälpa var Sean T som skriker never compromise your form.

image52

Nu ska jag springa in i sminket. Och göra torsdagsföreställning. Och sen ska jag sova, och göra om allting imorgon igen.

måndag 22 februari 2016 - 15:40

IT WAS NICE TO SEE YOU VASA!

image37

Min farmor och jag. Vi satt och pratade i över en timme, om allt och inget. Hon var så pratglad och orkade sitta uppe medans jag var där. Små stunder av lycka.

image38

Babyshowrade gravidvackra Anna och pyppe i magen. Här posar hon med sin fina blöjtårta!

image39

Gissar magomkrets. Det var faktist Antonia som mäter på bild som vann.

image40

image41

image42

Världens bästa Rebecca och Ninni.

image43

image45

Lördagsdrinkar på Fondis.image46

Smoky goat-burgare och härligt lördagssällskap.image47

Hemma. Ah. Hemma *hjärtemojieögon*.image48

image49

Skogspromenad med mamma på lördag förmiddag. Så otroligt skönt för öronen att få lyssna på tystnad!

söndag 21 februari 2016 - 16:43

KÄNNER MIG SOM EN SATELLIT

Eftersom jag har haft ett förlängt veckoslut hemma i Vasa bestämde jag och Andreas att vi måste catcha upp. Och ladda upp nytt material på vår Youtube-kanal. Jamma. Umgås. Sånt!

Så fredag kväll blev vår. Och nästan direkt bestämde vi oss för att vi ville göra något av Ted Gärdestad som skulle ha fyllt 60 i torsdag. Ted Gärdestad, som har skrivit musik till så många av de svenska sånger som jag älskat innerligt ända sedan jag var riktigt liten. Att regndroppar faller som tårarna gör, det rår inte stjärnorna för. Och Come give me love. Och för att inte glömma huur många gånger man som tonåring satt vid pianot och plinkade jag vill ha en egen måne som jag kan åka till där jag kan glömma att du lämnat mig. Han sätter melodi på så många känslor. Och hans bror satte verkligen text på så många hjärtsnörpar att det nästan inte är sant.

Ted var nog en känslig en. Det var därför hans musik blev så bra, så enkel och så lätt att ta till sig. Tyvärr är det väl det där med att ha nära till känslorna som också kan göra så att man inte orkar leva mer. Men farbror Ted, jag tänker mer på dig som ett musikaliskt geni, än någon som inte orkade leva. Tack för att du gett mig alla sånger! Ibland när solen skiner samtidigt som det regnar, då är du en av dom där som inte finns som jag brukar tänka på.

Jag - är inte rädd att flyga - jag - för ovanför molnen står himlen på glänt - som jorden och månen - vi dras till varann - så håll mig så hårt som du kan.

torsdag 18 februari 2016 - 22:32

VAD SOM GÖR MIG GLAD?

Att skriva gradu tillsammans med Sophia på Vasa stadsbibliotek för andra dagen i rad. Att sedan skicka iväg gradulinin till handledaren och va en milstolpe närmare färdig. Att babbla om dagen i köket med mamma och pappa. Att ligga i Sundomsoffan och se på tv med pappa. Att se kära vänner över lunch. God fisk. Planera helgen. Att simma i Vasa simhall. Bastu. Min nya primer och att jag nailar smikningen av mina ögonbryn. Och för att inte glömma mina sminkborstar från Ecotool. Att höra Mikki berätta om sina Baliäventyr, och se lyset i ögonen. Och att få sätta handen på Annas mage och känna lillpojkens fot böka omkring. Vasa.

Jag är alltså i Vasa.