Visa alla inlägg skrivna april 2016

lördag 30 april 2016 - 17:58

GLADA VAPPEN 2016

Iår firar jag vappen på teatern med dubbelföreställning av Sugar, fullsatt publik och en glad ensamble. Är tillbaka i min ensambleroll och känner mej lite trött i skallen. Hoppade även in som Sugar Kane igår, och den där nervositeten tar på energireserverna kan jag meddela. Men igår gick hur som helst fin fint och jag njöt av varje sekund!

Nu ska vi spela kvällsföreställning och sedan blir det vappfest för oss här i Tammerfors! Det steks redan munkar för fulla muggar där nere i artistfoajen. Det blir alltså inget vårdberg för mig iår, men imorgon tar jag mig till Åbo för traditionellt vappfirande i världens bästa majåbo! Åh, vappen äro allt en finfin tradition. Idag har vi studentmössorna på i applådtacket dessutom. Lite extra kul!

image54

torsdag 28 april 2016 - 23:26

EN SMÅTT CRAZY OCH OVÄNTAD DAG

Sov till halv tolv, och insåg att jag minsann måste ha varit rätt så loppu slut efter två veckor av ickeexisterande sovmorgnar. Njöt av att dra mig i sängen och tittade på OC innan magen kurrade efter frukost. På med lenkkikläderna och iväg efter en crazy frog smoothie från Jungle Juice and we're good to go.

image46

Gick mot älskade Pyynikki med podcaster i öronen. Drog lite trappträning innan jag insåg att mina luftvägar har börjat pollenstrejka och att det känns som om jag blivit slagen med en dammig dammsugare rakt i fejset samtidigt som jag andats in. Gick en två-timmars runda och bockade av mina favvoställen. Det är nämligen inte så länge kvar av detta Tammerforsäventyr mera.

image48

 

Gick via Matbutiken påvägen hem och fixade sen en sen lunch plus en sallad att ta med till teatern för middag. Han aldrig äta den.. Ni ska snart få höra varför.

image49

Dags att head to the theatre och torget var fyllt av bilar vars innehåll riggades upp inför stor fest! Är noll intresserad av hockey, men tydligen har Tappara vunnit nåt och hela stan ska tydligen fira då! Utanför vår teater.

image50

Efter lite sångövning med Juuli var det dags för smink och peruk och vips var vi igång. Här var jag dock ännu ovetande om..

image51

 

ATT JAG MITT I FÖRESTÄLLNINGEN skulle få hoppa in och göra Sugar!! Hanna-Liina tappade rösten och en understudys gotta do what an understudys gotta do! Lite panik hade jag när det ändå var en tid sedan jag gjorde huvudroll, men bra gick det! All text satt där nånstans i huvvet, och jag måste erkänna att det var rätt så kul att bara slänga sig ut i intet och lita på sina skills. Där och då är man verkligen här och nu.

image52

 

Jag glömde dessvärre där i all panik äta samt dricka nåt. Och jag tror jag har använt upp all energi som fanns i reserverna och hjärnkapaciteten gick verkligen på tomgång, för nu har jag den där migränen på g. Den där som brukar komma efter auditions och sånt nervigt.. Bäst att bara gå och lägga sig nu! Nya tag imorgon. Man vet aldrig vad dagen har att bjuda på! Ordagrant.

image53

torsdag 28 april 2016 - 11:34

ATT CASTA FEL

Hur många gånger har jag inte drömt mig iväg till den värld var sången Anthem var skriven till oss kvinnor, eller hur bra Santa Fe från musikalen Newsies skulle passa för min röst? Men nepp, those songs are written for men. Jag kan inte sjunga den. Eller kan och kan, men inte på en musikalscen iallafall. Vad gör man då?

Jo, man ordnar en Miscast gala! Så har de iallafall gjort på Broadway. Och in bjuds stjärnor som får välja sånger och roller de aldrig skulle bli castade i annars! Så jäkla roligt! Jag vill också!

Att det dessutom är en välgörenhetsgala för att samla in pengar för att kunna sätta upp de mest lyckade OffBroadway showerna är också himla bra! Sjukt bra koncept. Borde anammas här i Finland som välgörenhetsprojekt också.. Hmm föddes en liten idé där Sarah? Jag tror det.

Hursom, här nedan har jag gjort ett axplock av de roligaste tolkningarna. Have a look!

Jeremy Jordan och Jonathan Groff sjunger tjejduetten Let me be your star från Smash!

Cell block tango från Chicago som du aldrig sett den förut.

Såå sjukt duktiga barnstjärnor från Broadway gör Schyler sisters från Hamilton! Såå sjukt bra!

 

Aaron Tweit och Gavin Creel gör Take me or leave me ur Rent

Lea Salonga som spelat hundratals föreställningar av Mis Saigon får äntligen göra nån annan ballad ur föreställningen än I'd give my life for you. Här sjunger hon Why god.

 

Och så här har ni nog aldrig sett Sound of music!

tisdag 26 april 2016 - 12:55

AFTER WASA

Är snart hemma i Åbo igen. Hemma hos min pojkvän och min gradu. Känner hur flunssan vill äta upp mig men det får den inte för bannemej det hinns inte riktigt med. Imorgon åker jag till Tammerfors för Sugar-vecka (nästsista sådana) och söndag vill jag fira första maj i Åbo och onsdag nästa vecka har vi Songs for a new world i Tammerfors och sen torsdag övningar i Raseborg och fredag blir det tjejhäng i Helsingfors och lördag repetitioner i Raseborg igen och söndag audition i Tammerfors. Ja, ni hör ju.

Därför är det bra att ha fått vara hemma på skären och i Vasa för att njuta av sånt här. Älskade familj och vänner, ni äro mitt liv och jag åker gärna om möjligt ännumera tåg för att få njuta av tid tillsammans med er! Å skären, there is no place like you.

image42

image43

image44

tisdag 26 april 2016 - 09:45

SKÖTSELRÅD FÖR TÅG

Jag åker mer tåg än bil nuförtiden. Helt klart. Och man uppfattar ett och annat i VRs regi. Bland annat detta

1. Spraya inte parfym inne i tåget, hela vagnen får lida för det (also note to my self)

2. Fila eller klipp inga naglar, pliis.

3. Prata inte med någon som sitter på andra sidan vagnen, gå helre å sätt dig brevid denna samtalspartner så hela vagnen slipper höra på ert skrik.

4. ANVÄND HÖRLURAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det här förvånar mig nåt så enormt. Det finns alltså de som sitter och kollar Netflix utan hörlurar. En gång på ett morgontåg var det en kille som tyckte det var helt legit att lyssna på finsk rapp på högsta volym med medhavda högtalare. Söndag morgon.

söndag 24 april 2016 - 10:27

SPONTAN ÄR BARA FÖRNAMNET

Igår kväll efter repetitionerna i Raseborg tittade jag i kalendern och konstaterade att hell yeah jag är ledig söndag och måndag. Varför åker jag inte hem? Jag åker hem. Så imorse satt jag mig på ett tåg till Vasa, och snart är jag där och kramar om alla nära och kära. Perfekt! Vasa, I'm coming home!

image40

Igår hade vi sångrep i Raseborg. Det gick faktist jättebra! Jag blir så kär i hela Sound of Music. Musiken (även fast jag har ett litet problem med do re mi, den äter upp min hjärna). Jag blir kär i tanken på den här sommaren. Vi kommer ha så fruktansvärt roligt!

image41

lördag 23 april 2016 - 11:35

SUSHI TILL LUNCH OCH SPRINGROLLS TILL MIDDAG

Jag har haft en underbar vecka hemma i Åbo fylld av roligheter och massa häng med vänner. I torsdags kom Sabina och Jennie över på sushimakeri och vi satt lääänge och mumsade i oss godheterna. Sushi, vitt vin och härliga vänner, det är livet det! Och mycket lämnade det över, så i fredags tog jag med mig allt till teatern och så satt vi och åt resten till lunch. Perfa! På kvällen ringde Softi och frågade om jag ville ha middagssällskap, och klart jag ville det! Så det blev vårrullar med gräddfil-chili och jordnötssåser. Alltså oh my god vad jag älskar den maträtten. Såå mums. Vänner och mat. Det är nog livet det!

 

image36Har ni provar getost-rödbeta-rostade solroskärnor i sushi? Så gott!

image37Både Jennie å Sabina hade så fina läppstift!

image38Softi och skumppa och vårrullar! Halleluja.

image39

torsdag 21 april 2016 - 17:05

LINNS BRÄNNHETA ÅSIKTSLISTA

As yaaaalll know älskar jag att tycka till och debattera hetskt. Och nu kommer Linns blogglista om åsikter på de tio mest uttjatade bloggämnena i världen så att ni lätt hittar var jag står i det hela. För det är ju viktigast i världen att veta såklart hähä.

 

1. Så här tänker jag kring vacciner:

Ääääh det här är svårt. Om ni hade frågat mig förra året hade jag en tydlig åsikt. Den kan läsas här. Men jag har blivit mer och mer osäker på vad jag tycker. Mässling vs. Vaccinskadad liksom. Jag skulle ogärna själv ta vacciner idag som vuxen, men jag skulle vaccinera mina barn med det som hälsovården rekommenderar. Egentligen retirerar jag! Jag vet inte tillräckligt om det här för att kunna argumentera tillräckligt för eller emot. I am mellanmjölk.


2. Gällande skönhetsingrepp tycker jag så här:

Vad tur att det finns valmöjligheter här i världen!


3. Min sanna åsikt om muminmuggar:

Eehm. Har själv kärleksserien som frukostservis. Men den räcker nog. Mer muminmuggar i mitt skåp? Nej tack.


4. Ska barn synas på sociala medier? Så här tänker jag:

Som förälder får man välja själv å ingen har rätt att kritisera efter det.


5. Är jag feminist eller inte? Så här tänker jag:

Jag är definitivt feminist och det hoppas jag att du är också.


6. Mina tankar om kommersiella samarbeten i bloggar:

Var får man såna?


7. Kan pojkar ha rosa kläder?

Min åsikt om genustänk i kläder: Man får ha på sig vad helst man vill och trivs i. Finns inga pojk och flickfärger. Kan nog erkänna att jag blir lätt provocerad av dolk som köper blått till pojkar och rosa till flickor. Själv älskar jag rosa! Men inte för att jag är flicka, utan för att det är en fin färg.


8. Dop eller namnfest - vad väljer jag?

Namnfest.


9. Bloggska - är det ett viktigt språk?

Ja, jag tycker det. Det är som konst!


10. Den berömda bloggfasaden - ska man visa allt i bloggen?

Jag är själv inte alls rädd att visa vem jag är och hur jag är. Helt rakt av utan krusiduller och gardiner dragna för. Jag dras själv till ärliga och avklädda historier. Man är som man är. Jag är bara glad om jag kan inspirera eller påverka på något sätt med hjälp av att jag inte skymfar eller håller tillbaka. Ser man igenom min tröja, so what! Jepp jag har också bröstvårtor som alla andra. Tycker man att jag beskriver mitt förhållande för mycket, so what! Sluta läs då om det äcklar dig. Sånt. Jag står för allt jag säger och skriver här, annars skulle jag inte publicera det. Därav kan inget come around and go around senare. Jag är jag, rakt av.

image34

 

 

onsdag 20 april 2016 - 11:02

MIN FÖRTRYCKA PERSONLIGHET

Jag är fylld av fart och energi och älskar när det finns saker att göra och planer inskrivna i kalendern. Jag är jag av en sådan knasig karaktär att jag bävar inför dagar var det står ledig med stora boktäver i kalenderjäkeln. HELKNÄPPT JAG VET. Men som tur har jag lärt mig att jag behöver pauserna. Behöver få göra ingenting. Annars tryter inspiration, motivation och trevlighet. Ni vet det där inget inplanerat och slötittande på dåliga realityserier? Att göra ingenting. 

Hur som helst. Ja, jag är en crazy inplanerare av stuff i min kalender aka göra tusen saker samtidigt. Och vad har det lett till? Jo. Att jag förtrycker en del av min personlighet som jag tror att skulle ge mig mening i livet och en stor del livsglädje och kvalitet.

Om jag hade mer tid och var en mer harmonisk och lyssna-på-sitt-inre-människa så skulle jag

fasdfasfdaf2Jag känner att jag så gärna skulle göra allt det här. Jag har liksom det inom mig, och jag tänker ofta på det när jag väl tagit mig ut i skogen och satt mig på en sten som är min absoluta favoritgöra. Sitta på en sten och göra ingenting och vara mindfull och leva i nuet samtidigt som man funderar på hur man lever sitt liv.

Yoga har jag testat förr och jag vet att jag älskar det. Älskar flåset och styrkan man känner i de inre musklerna man inte ens visste att man hade. Man blir som ett med sin kropp och känner varje rörelse man får och kan göra med det käraste man har; en frisk kropp. Men gör jag yoga då? Nej! Skulle det vara svårt att påbörja igen? Nej. Varför gör jag det då inte? Vet ej.

Angående en vegansk diet har jag fått för mig att det måste vara det mest hälsosamma sättet att äta. Så varför skippar jag inte mjölkprodukterna och äggen då? Jo för att ost är för gott typ. Ett bättre svar på den frågan har jag inte. Helt stört.

Och sen då det där med att skriva egen musik och egna textrader. Jag vet att jag har det i mig! Vackra textrader om hjärtat som skuttar eller ligger som en pöl finns överallt i mina lådor och i anteckningar-appen på min telefon. Jag känner att inom mig finns en textskribent av dess like, men hon får liksom inte rum att andas ut sin inspiration eller sin talang. Och här vet jag att tidsbristen och prestationsångesten kväver henne. Och det gör mig ledsen. Tänk om jag har en potential jag inte bara låter få komma upp i dagsljuset?

Största orsaken till varför jag inte lever så här är tidsbrist och ett busy schema. Och inte är jag ju i princip missnöjd med hur jag lever mitt liv heller. Det är inte det jag säger. Är nöjd över mina vardagsval och blir glad av vad jag gör varje dag. Jag känner mig positiv och stark och nöjd med hur jag contribute to sociaty. Jag säger bara att jag tror det finns en livsstil 2.0 som lurar där bak om hörnet. Så här känner jag. Och jag är nyfiken på min förtryckta personlighet. Undrar vem hon är, och om hon skulle bring out all the good in life. Tänk om jag missar det bästa med mig genom att inte låta denna idè av mig själv få pröva sina vingar? Ingen aning. Kanske jag ska gå ut och sätta mig på en sten och fundera ut hur detta skulle vara möjligt att anamma i min nuvarande vardag. Ja menar, yoga och vegansk diet är inte så svårt. Det är ganska lättfixat. Men att hitta lugnet, inspirationen och motivationen för att ta tag i låtskrivandet. Det är en annan femma.

jashdkjashdss

 

måndag 18 april 2016 - 21:56

DAGENS LISTA

Dagens händelser: Vaknade och kände mig överkörd av en buss = sömnbrist, fastän jag sovt 8 h. Känns som man har krabbis fastän man int har det. Sarah du måst ta ledigt nångång! Föreläsning 9-11 om livskvalitet hos personer med afasi. Sen gick jag hem och fixade picnic till min och Sabinas utflykt till Kuhankuono (nationalpark ca 30 km utanför Åbo). Väl hemma i Åbo ringde Softi och frågade om jag ville ha makaronilåda. Världsbäst ju!

Dagens bok: Ingen alls. En massa artiklar om afasi och livskvalitet bara.

Dagens tidning: Önskar jag var en Se&Hör i någon solstol ackompanjerad av en GT.

Dagens kläder: Slitna jeans och be kind - rewind mjukiströjan

image31

Dagens frukost: En fil i all hast

Dagens mysigaste: Promenad i nationalpark med endast naturljud i öronen! Och picnic på det.

image32

image33

Dagens humör: Trött. Tråkigt när det påverkar hela ens dag. Men orkade ändå vandra 9 km och vara trevlig samtidigt!

Dagens längtan: Tills skolan är over and done.

Dagens ångest: TALTERAPEUT? JAG?

Dagens podcast: Idag lyssnade jag på Wahlgren och Wistam. Skrattar alltid ihjäl mig. Annars kan jag tipsa om Spår, en kriminalpodd var de löser och spekulerar kring kriminalfall.