Visa alla inlägg skrivna juni 2016

torsdag 30 juni 2016 - 15:51

MELLANUPDATE SOMMAREN 2016

Där sprang jag. På en skogsstig någonstans på Ramsholmen i Ekenäs. I ett Ekenäs som jag huserar i för att jag är en lyckligt lottad musikalartist som får se och uppleva mycket denna sommar. Regnet föll på bladen i träden och sedan i sin tur ner på mig. Skönt. Det var ett sånt där skönt, lugnt och stilla regn som gör en lycklig ända in i själen. Lycklig för att man får känna det. Väder och vind. Som med kärleken. Man ska vara glad att man är benägen att känna.

Jag stannade vid några klippor längst ut, efter att jag sprungit ön runt en gång till när jag glömde ta avtagsstigen mot bron. Där satt jag i regnet och tänkte på hur bra jag har det. Jag behöver få stanna upp och tänka just så. Annars går jag bara vidare, vidare och vidare. Men om jag får stanna, då pumpar endorfinerna ut i hela kroppen och jag ler samtidigt som jag låter regnet falla ner över hela mitt ansikte. Jag får röra på mig. Jag får älska. Jag får bli älskad. Jag får sjunga. För mig själv och andra. Med andra. På en stor sommarteaterscen. Jag får se. Jag får uppleva. Jag har inte ont. Varken i kropp eller själ. Jag får sakna och längta. Jag får vara med. Trots att jag inte hör till kyrkan är detta nog det närmaste man kommer en religiös upplevese. Jag där mitt i regnet på en Ekenäsig ö.

Jag tror jag bannemej lever i den bästa av tider just nu.

image105

Ja och sen tänkte jag också säga att det här med träningsbälte att lägga stuff i är sjukt bra idé, och sånt blir man också glad av.

image106

torsdag 30 juni 2016 - 15:23

JUST DON'T LISTEN TO ANY OF IT

Kate Winslets mycket inspirerande tal från när hon tog emot en award på Brittish Academy Film Awards dök upp på Facebook, och nu bara måste jag dela det här också. Så att ni får se det. Så att alla får se det. För vad hon säger är så rätt. Never give up! Låt ingen ta ifrån dig din dröm. Man kan så mycket man är villig att satsa. Låt aldrig någon hindra dig från att nå dina drömmar!

http://youtu.be/usyTz7gOn8Y

onsdag 29 juni 2016 - 10:43

ÅBO-VASA-KARIS

Hade två dagar ledigt, så jag satte mej på tåget hem till Vasa på måndag morgon. Snabbvisit, men ack så behövligt. Men nu sitter jag här på tåget tillbaka till södern igen. Har föreställning ikväll, och det har utlovats bra väder och full läktare. Själv är hela jag, hud, hår och läppar torra som Saharaöknen. Var tvungen att springa via Cittare efter ett nytt läppomada och nån resque-hårkur som bara hjälper i sinnet.

image99

 

Hemma i Vasa har jag umgåtts med mins kära. Det blev som sagt superhastigt men jag hann med lunch på Raawka (looove) med Sannah och Petronella, och moffas 75-års kalas, hälsa på fammo på Carl och Carolina och vara på skären med pappa och mamma. Vi åkte lite båt igår kväll! Och så har jag bebismyst med Anna och Vilmer, och Sophia och världens bästa ettåriga Nike och Petronella och hennes fina fina gravidmage. Det är en härlig tid att leva i just nu med så många nära som bildar familjer! 

 

Jag måste komma tillbaka snarast. I mitten av juli ses vi igen. You and me Vasa.

image101

image102

image103

måndag 27 juni 2016 - 10:10

EKENÄS MED OMGIVNING

Vet ni, med musikal i södra delarna av Finland följer sightseeing och nya upptäckter. Kring premiären när mamma, pappa och Sannah kom ner till Ekenäs körde vi kring lite och upptäckte nya platser. Sånt är alltid kul! Vardagsroligheter på en onsdag och torsdag.

 

Ekenäs i sig är ju en ljuvlig liten stad. Vad hittade vi på där då? Jo, åt plåtbröd på Niska, fikade på cafe Gamla Stan (såå god citrontårta), och traskade omkring i gamla stan. På torsdagen tog vi en promenad ut på Ramsholmen innan regnet började ösa ner.

image85Min fina familj!

image86Sannah spanar fåglar (as a sann prinsessa)

image87Ät cafe Gamla Stan under äppelträden

image88

image89En ganska göllig biograf

image90Älskad mams på en strand ute på Ramsholmen

image91

Sen senare på torsdagen, efter en lunch inne i Karis, styrde vi bilfärden mot Svartå slott. Så härligt ställe! Mina tankar gick direkt till bröllop. där skulle man allt kunna gifta sig! Lummig trädgård och fina utrymmen för fest. 

image92

image93

image94

Innan vi körde mot Åbo och lämnade av mig hann vi via Fiskars, som trots regnet var förtjusande mysigt. Hade aldrig varit där innan! Det var nog inte sista gången shall I say.

image95

image96

image97

image98

söndag 26 juni 2016 - 21:36

BERÄTTELSEN OM PREMIÄREN AV SOUND OF MUSIC 22.6

Det var en gång en musikalartist som vaknade upp i Ekenäs på ett motell vid vattnet och den fina hamnen. Sömnen hade varit mycket tillfredsställande och hon vaknade upp till en av de som skulle bli en av de mest minnesvärda dagarna i hennes musikaliga liv. Dagen då hennes Maria skulle få se dagens ljus.

Sådär länge orkade jag skriva i berättande form. Men nu får det vara färdigt med det och så ska jag berätta the good stuff istället! Var jag nervös? Nej inte alls. Mer förväntansfull! Jag var så redo för publik och att få respons på mitt arbete. Dagen spenderades med att fixa premiärgåvor till alla och en var i ensamblen och teamet och sen kom familjen på plats till Ekenäs så jag hängde med dem. Mamma flätade mitt hår så som Maria ska ha det och vips var klockan fem. Två timmar till föreställning.image82

Undertonen i logen var verkligen premiärbubblig. Alla tjattrade i mun på varandra och barnen hoppade upp och ner av fjärillar i magen. Men jag kände mig trygg. Sen kom stunden när jag står där nedanför rampen och hör nunnorna entra scenen sjungandes dixit dominus och jag vet att det snart är min tur. Snart ska jag springa upp för rampen och slå ut armarna och försöka få publiken att tappa andan med en underbar sång och ett träffsäkert uttryck. Jag vill vara den bästa Marian för dem. De tänker jag när jag tar mina steg upp för rampen. Det, och att musikal är bannemig det bästa som finns. Sen plötsligt står jag där och sjunger om berg och dalar och hur de fyller mig med ljuv musik och jag kan inte sluta le.image81

Premiären gick alldeles underbart bra. Och vilket blomhav jag överröstes med! Och vilka fina komplimanger och kommentater. Vart jag än går. Var jag än går. På så många olika forum och ställen. Vill liksom lägga mig på marken i en tack-pose och ligga där tills dagens ende. Så himla glad, tacksam och rörd är jag. Och så recensionerna på det. Hör på det här

Musikalisk hyllning till medmänsklighet och empati! Hbl

Hbls recensent Mats Liljeroos skriver också så här

image76

image77

Och i Västis kunde man läsa det här. Föll av stolen! Så himla fint skrivet. Tack! Är så stolt över oss alla.

image78

image79

Ja, jag är nog allt lyckligt lottad som får äran att göra det här fyra gånger i veckan denna sommar. Som jag njuter! Som aldrig förr. Jag tror jag vet hur man löser problemet Maria! Man bara andas in hennes sprallighet och njuter av att få vara i hennes roll de där få timmarna om dygnet som man är berättigad till det. Jag älskar att göra Maria! Hon är underbar. Raseborg-gänget är underbart! Denna sommar äro underbar. Tack för att jag får göra det här.

image83

Och sista bilden är från just innan vi traskade till efterfesten. En Sannah som öppnar proseccon och Filip som ser rolig ur i bakgrunden. Härliga människor! (kan dock avslöja att jag inte orkade premiärfesta så länge, var tröttast nånsin å gick hem först av alla)

image80

 

Och ja, TACK igen. Tack från botten av mitt hjärta. Snipp, snapp snut så va sagan slut. 

 

söndag 26 juni 2016 - 07:30

MIDSOMMAR 2016

Ja, jag ska berätta allt om premiären, luugna ner er. Hehe. Nej men ja absolut kommer det ett separat inlägg om uppdateringen kring hur det gick i onsdags och vad recensenterna har skrivit. Kan dock spoila att det var magiskt. Allt var magiskt.

Men jo. Midsommar! Iår firade jag inte i Österbotten som sig brukar, utan jag följde med den Kreutzmanska klanen ut till stugan på Rimito i torsdags kväll. Jag, Wille och hans trillingbror Emil (Ida är nånstans i Budapest) och pappa Tor. I fredags var det förståss pissigt väder och vi paddlade lite, plockade smultron och förberedde midsommarmiddag. Efter middagen blev det vedeldad bastu. Den bästa bastun! Lördagen bjöd på bättre väder och vi fick efter mycket om och men igång båten och åkte runt lite i Åbo skärgård. Ljuvligt! Ända tills vi fick stopp på motorn och blev bokerade tillbaka av en trevlig villagranne. Sen simmadre jag oss i land sista biten. 

Idag kl 16 har vi vår andra föreställning. Jag vaknade 6.30 nånting av att en fluga satt på min näsa, solen lös in och jag hade den värsta vessahätän efter att ha ätit upp en hel vattenmelon själv innan läggdags igår när vi spelade Turn and taxes (sällskapsspel). Så här ligger jag vaken och hör på Willes sussande. Kanske ska krypa upp brevid och låssassova i en timme till. Ja, jag gör det.

 

image59

image60

image61

image62

image63

image64

image65

image66

image68

image69

image70

image71

image72

image73

image74

onsdag 22 juni 2016 - 17:55

PREMIÄR!!!

image57Hejj! Jag tänkte bara säga att nu är det premiär och jag är så jäkla lycklig! Woop!

tisdag 21 juni 2016 - 10:09

TITTA MAMMA!

Jag har köpt en regnrock! De som känner mig vet att jag inte direkt är känd för att ha tillräckligt med varma kläder på mig. Och jag figured att ska man göra sommarteater måste man kanske äga regnkläder (hård lärdom efter helgens genomblöta genomdrag). Så nu äger jag iallafall en lång gul regnjacka. Hoppas detta köp håller regnet på långt avstånd denna sommar. 

image56

tisdag 21 juni 2016 - 09:55

HEJ EKENÄS

Hej från Ekenäs! Den här veckan beslöt jag att ta ett stop i pendlandet till Åbo, och bo i Ekenäs istället. Tänkte att det skulle vara mer nervlugnande och befrämjandet för premiärnerverna. Så här håller jag nu hus!

image51

Känner mig som en artist på turné. Hotellivet vet ni! När man inte kan kocka egen mat eller när man har glömt jättemycket av det man skulle vilka ha i Åbo (till exempel sportbh). Det är som ett litet äventyr. Och kul att få upptäcka Ekenäs tänker jag. Här har jag verkligen inte hängt nästan alls. Men hörni ni som kan Ekenäs, vad borde jag hitta på?

Hittills har jag promenerat hit och dit, och hängt med min klasskompis Anna i hennes lilla söta växthus. Jepp! Men inte så mycket annat. På eftermiddagarna åker jag ju alltid in till sommarteatern. Så dagsaktiviteter tas gärna emot.

image52

image53

image54

Idag ska jag hitta nånstans att luncha, sen tänkte jag ta en promenad mot Ramsholmen och ta en caféstund på café Gamla Stan. Och sen the final genrep på det! Jee.

 

image55

måndag 20 juni 2016 - 09:47

PREMIÄRVECKAN ÄR HÄR!

Så har vi kommit fram till sommarens nervigaste och framförallt roligaste vecka! På onsdag har vi och hela gänget på Raseborgs sommarteater premiär. Iik! Jag längtar faktist. Men det ska bli skönt att få höra publikreaktioner efter att så länge ha spelat för tom läktare. Det är nu föreställningen får liv!

image49

Foto: Emilia Nyberg

På onsdag kväll sitter mamma, pappa och min syster Sannah i publiken. Och förståss Wille med hans pappa Tor och hans farbror + fru. Så kul! Men nu är jag nyfiken, kommer nån av er att vara där kanske?

image48

image50

Foto: Emilia Nyberg

 

Premiärveckan, bring it on baa! Men tills dess är de två genrep vi har kvar ytterst viktiga. Speciellt för att öva klädbyten och för att få den sista rekvisitan som ännu fattas på plats. Jepp, det är ett spännande liv vi lever nu. Snart får min Maria komma ut i ljuset och få liv. Jag hoppas att ni kommer gilla henne lika mycket som jag gör. Jag är nämligen stormförtjust i den här rollen!