Visa alla inlägg skrivna juli 2016

fredag 29 juli 2016 - 10:01

FÖRSTA FÖRESTÄLLNINGEN I REGN

Man kan ju liksom inte gå igenom en hel sommar av utomhusteater och inte behöva spela i regn. Så tänkte jag. I cannot simply be that spoiled! And I was not. Igår föll regnet ner över inte bara oss på scen, men även på de alla 1200 i publiken. Jag kommer aldrig sluta förundras över hur många som sitter där och tittar dag efter dag. Jag känner sådan kärlek för er så det är inte sant. 

image82

Men regn eller icke, föreställning blev det. Fick en fråga på instagram hur man gör när vi inte har något tak? Jo, man kör bara kör. Man blir blöt. och man känner att man lever. Bättre blir det inte! Och en regnföreställning av 21 är ju faktist inte så illa. Det får man liksom leva med. Det är nästan snudd på bortskämt.

 

Just nu sitter jag på tåget mot Åbo. Ska via där och svänga för att i eftermiddag ta tåget upp till Vasa med Wille under armen. Ikväll väntas häng med syster + pojkvän hemma hos dem och en olliskväll! Och imorgon ska vi på bröllop. Tjihu!

image83

torsdag 28 juli 2016 - 10:47

HEJ PÅ ER!

Känns som att jag inte gjort uppdatering här på bloggen på tusen år. Har hänt massor! Tips. Om ni verkligen vill ha daglig uppdatering nu under sommaren så följ mig på instagram eller snapchat (sarahnedergard) istället. Där händer det grejer.

 

Vad har jag sysslat med då? Jo, spelat föreställningar förståss och blivit smittad av förkylningsbobbor. Har varit totalt däckad hela början av veckan. Kul att ha feber och halsont under sommarens varmaste dagar. NOT! Men nu tror jag att det är på bättringsvägen.

Har även tagit tag i problemet med för lite utrymme kvar på telefonen, och raderat bilder, videon och recordings samt fört över allt på min externa hårddisk. Nu funkar min telefon som normalt igen. 

Och så har jag försökt njuta av det sommarÅbo som är kvar. Ätit gott med Wille på Rantakettus terass och cyklat till Runsala för piknik. 

Tog även inspis av Simone och beställde hem en massa foton från Lalalab. Urbra app ju!

Nu är jag tillbaka i Ekenäs och ska göra föreställning igen ikväll. Gårdagens var alldeles ljuvlig i bemärkelse av väder och publikmängd. Så otroligt härligt! Men att jobba på scen med tjugo kilo snor och stämband som helst vill titta på Netflix och bada i vattenånga känns inte helt hejssan. The show must go on liksom. Och nu har vi bara 4 föreställningar kvar. Vad händer? 

image79

image80

image81

måndag 25 juli 2016 - 12:59

BACKSTAGE BILDER

Hej på er! Tänkte att ni skulle få hänga med backstage och se lite bilder på hur det kan se ut innan och under föreställning, från ensamblens synvinkel. Dessutom introducerar jag er till min härliga sommarfamilj! Alla bilder är tagna av vår härliga producent Mona Salama.

 

B AnnastrykerHär har ni Anna. Hon spelar ljuvliga syster Margaretha och står här inne i logen och stryker sin nunnekåpa.

B ElsaAlla har vi våra egna uppvärmnings-strategier. Min är att gå ut i skogen och skrika lite (låter väldigt röstergonomiskt..), jag menar förståss sjunga upp och väcka rösten lite. Här ser vi Jennifer som spelar fru Schraeder. Hon brukar göra solhälsningen!

B FrauSchmidtHärliga Babben som spelar Von Trapps hushållerska Fru Schidt sitter och sminkar sig på trappen innan samling.

B backstagetaeltOch i detta tält har vi samling innan vi går ut på scen. Vi sjunger ihop oss lite och samlar oss för koncentration. Kan avslöja att detta är bromsarnas och getingarnas paradis. Usch så flygfäna samlas här!

B samlingHär står vi sen hand i hand och förbereder oss med lite koncentrationsövningar. Mona fångade mig såklart mitt i en gäsp. 

B koncentration1Kim (som spelar Max) brukar hålla andningsövningar i stil med "ut med alla tråkigheter och in med energi så publiken trillar av stolen, in med alla repliker och ut med allt vardagsgroll". Jag tycker faktist att det är jättebehövligt och viktigt att ha ett tydligt stopp på vardag och play på föreställningen. Det hjälper mig mycket. På bilden ser vi Calle, Minea, Eva och Leif.

B Inka Celina

Inka och Celina sitter och fördriver tiden. Ibland blir det att vänta på att få springa ut på scen och göra sig av med alla föreställningsfjärillar. Kryckan hänger med för att Inka för nån vecka sedan föll och stukade foten. Men hon är på bättringsvägen!

B Jesper JappeHär har ni två killar som ser till så att vi hörs och låter bra! Vad skulle vi göra utan dessa två. Ja, ingenting. Roliga är dom också!

 

B Martha GretlMina fina Martha (Minea) och Gretl (Ellen). Vill inte ens tänka på hur mycket jag kommer sakna dessa barn när denna sommar är över.

B LinussprayHårspray ska det va så att kalufsen sitter som den ska. Här ser ni Linus som fixar frillan innan föreställning.

B MariaOch en Maria. Mona fångade mig just innan jag ska påbörja akt två med att återvända till Von Trapps hus. Exciting indeed!

söndag 24 juli 2016 - 13:28

FINBESÖK I EKENÄS <3

Igår hade Raseborg finbesök. Petronella och Markus (och the most exciting thing med 2016, den lilla personen som finns i Petronellas mage) var och tittade på föreställningen och efter det åt vi pizza på Niska i Ekenäs och tog lite sightseeing. Härlig kväll!

Idag är det dock lite mindre härligt. Kände redan igår att flunssan tog mig. Nåt jäkla virus härjar i min kropp. Åh. Det fick ju inte bli så här! Så Maria kommer kanske vara lite tjockare i halsen idag än vanligt.. Låt om mig behålla rösten pliiiz.

image77

image78

lördag 23 juli 2016 - 12:07

När Europa skjuter omkring sig

Mitt i den bästa sommaren i hela mitt liv, var jag njuter av varje tillvaro och av det jag får göra, så skjuter folk omkring sig ute i Europa och världen. Allt är verkligen inte all bright and shiny. Och jag som är en av de mest naiva och godtrogna typerna på denna planet, börjar sakta men säkert fundera på om vi också borde vara rädda. Jag vill verkligen inte tänka att något sådant kan hända här i vårt land. Men tyvärr inser jag också när jag skalar av naivitetens bananskal att det finns en risk.

Skolskjutningar har vi haft. Det finns med all säkerhet deprimerade psykiskt nerslagna män hemma i sofforna som skulle kunna hamna i nån form av hämndlysthet. Som skulle kunna ta tag i saken med de mest hemska utgångar. Konservativa främlingsfientliga vet vi ju att existerar här i Finland. Ibland ser man dem gå på gatan med rajat kiinni-skyltar.

Men det är nog inte dem jag egentligen fasar för. Utan de är de som är hemma i sin lugna ro och som hamnat utanför samhället och som kan ha de mest sjuka handlingar på sin plankarta. Ju mer jag tänker på det så inser jag att det kan vara så. Och så hemskt det är. Och hur rädd jag blir. Mest för alla nära och käras skull.

Kan det hända på Rock Off? Kan det hända på konstens natt? Kan det hända i Raseborg? I Kampen?

Jag vet ju att man inte får tänka så här. Att man inte ska bli rädd. Men det kom så nära inpå nu, när det gång på gång händer. Och nu i Munchen. En ung kille. 18 år. Om det händer där, varför skulle det inte hända här? Jag vet inte riktigt hur man ska tänka. Kanske jag ska fortsätta blunda och leva i min musikalbubbla fylld av kärlek och medmänsklighet. Jag mår nog bättre av det.

fredag 22 juli 2016 - 09:52

EDELWEIS, EDELWEIS

Vips flög onsdag och torsdag förbi, och jag sitter på tåget hem till Åbo för att ha en ledig dag. Fokus ligger faktist på att inte bli sjuk eftersom så många i ensamblen är flunssiga nu. Speciellt han som Maria pussas med på scen. Ska försöka använda alla krafter jag har för att puscha iväg bobborna. För sjuk hinner jag inte bli!

Veckans föreställningar har varit helt magiska. Ja, jag hittar faktist inget bättre ord för att beskriva det! Över 2500 människor har suttit i publiken. Det är över 1200 per föreställning! DET ÄR HELT SJUKT. Kan ni förstå hjärtemoji-ögonen när jag springer upp för rampen och brister ut i sång och ser alla dessa människor som kommit för att titta och lyssna på just oss. På mig. Och känslan på scen har varit helt otrolig. Jag älskar den här musikalen. Älskar att bli ett med det! Älskar att få vara Maria.

Men tillbaka till publiken. Så många kära och älskade kommer och tittar! Även okända som ger en äkta edelweis. Kan ni förstå att man får en tår i ögat då? De vill ta bild. Vill tacka. Och de fina orden tystnar aldrig. Vet faktist inte nångång förut jag fått sån boost av härligt genuint fina komplimanger. Nu om nån gång tror jag på att det vi gör på scen verkligen är nåt alldeles extra.

image74

Och Saini från Tammerfors hade ritat en sån fin teckning. Mitt hjärta smälter! Tack. Från botten av mitt hjärta!

image75

image76

onsdag 20 juli 2016 - 16:18

UPPDATERING ANGÅENDE FRAMTIDSANGSTEN

Vet ni, ett stort tack ska ni ha för de fina kommentarerna på mitt angstiga inlägg om framtiden. Det visade sig (ylläri) att jag inte är så ensam om ovisshet och känslorna som kommer som biverkning av det.

Tillsammans kom vi fram till att det inte går att göra så mycket annat än att vänta och se vad framtiden ger. Vad ger det mig att angsta över det här nu och försöka planera allt i minsta detalj samt förstöra sommaren? Jag får inget till godo för det. Du får inget. Ingen får nåt. Så hur mycket min hjärna än vill störa sommarfriden med att hitta på olika teorier om vad som händer i januari, så kommer de knappast att kunna användas i praktiken.

Jag kommer påbörja min långpraktik på Åland och sen får vi se hur det känns. Vad som bränns. Vad som händer i båda brancherna och vad jag känner att hjärtat vill göra. Jag vet ju inte nu hur marknaden ser ut för varken musikal, teater eller talterapi.

Men om jag får önska? Jag visste att jag fick det. Då skulle jag vilja få två års tillsvidare på Åbo Svenska Teater. Det skulle jag allt älska. Nu slänger jag iväg den önskningen till stjärnorna åså får vi se vad som händer. Next best skulle vara att få jobba superfritt som talterapeut. Lätta lite på köerna och välja arbetstider själv. Finns det sånt? Vet ej. Men om det inte finns får jag väl skapa det själv. Det är så man lyckas här i världen.

Det enda jag vet är att jag skulle vilja ha en tax. Och det är ju sen nåt helt annat! En trävhårig brun gullig typ som skulle heta Hamlet. Tänker jag på den blir jag glad. Och ja, jag har redan övertalat Wille.

Nu - iväg och njut av sommaren. Den är bekymmersfri och najs.

image73

onsdag 20 juli 2016 - 13:55

VASA 15-20 JULI

Okej hörni. Varning för många bilder. Men detta är vad jag gjorde hemma i Vasa nu under min vistelse. 

 

image55

image56Åt godiga saker så som skagenknappar och jordgubbar med glass. Såklart!

 

image57Simmade och bastade med min bättre hälft och Åbobo som fullkomligt älskar Utterö och att vara på Skären lika mycket som jag. Det är kärlek det.

 

image58

image59

image60Åkte båt hela lördagen med detta glada gäng! Min familj. Vi körde till Kala-Janne och åt fisksoppa och drack lonkero. Mums så somrigt!

 

image61Väl hemma bjöd mamma på GT gjord på Naupe Gin! Så gott. Men det vet ni säkert redan.

 

image62

image63På lördag kväll satt vi oss i båten igen, kärleken och jag, med destination Granö. Där bastade vi och umgicks med Josefine och Niko, vilket förståss var muchos trevligt! Så otroligt härligt med spontant bastu-häng med dessa två som annars bor i Helsingfors. Jätteroligt att bara vara en båtfärd på 20 min ifrån.

 

image64Söndag bjöd på scitzo-väder med de mest våldsamma regnskurar och senare klarblå himmel. På förmiddagen gick vi på Pokemon-jakt med min farbrors hund Malou. Hittade EN pokemon. En.

 

image65På söndag kväll var Wille tvungen att åka hem till Åbo. Men jag hängde istället med Sannah och Viktor som hade varit på både bröllop och dop på helgen. Så fina dom är!

 

image67

image68Som jag nämnde tidigare hade vi sommarträff med tjejerna + män + bebisar ute på vår skäre hela måndagen. Jag, Petronella och Rebecca handlade mat och dryck för hela dagen och sen samlades alla för en heldag tillsammans! Sån otrolig lyx att så många kunde komma och att vi fick en underbar dag tillsammans i solen. Där satt vi och åt och solade och lekte med barn och skvallade och simmade om vart annat. Sån otroligt härlig dag som jag kommer att minnas länge <3

 

image69

image70

image71Igår, tisdag, var jag på bindvävsmassage på dagen och sen hängde jag i stan ända till kvällen. Jag och Petronella och Rebecca hämtade magokoro-sushi och satte oss vid Hovrätten och åt. Senare gick vi en sväng till Kuntsi och bryggorna där nere. Satt och talade om ljuvliga lägenheter och gick senare förbi denna murgröne-klädda fasad på Strandgatan. Där skulle man bo! Kvällen spenderades senare på både Strampen och Faros med Mia och Mikki som anslöt.

 

image72Väl hemma på skären välkomnades man av den här vackra solnedgången. Sommar-Vasa! Jag älskar dig.

måndag 18 juli 2016 - 23:59

SKÄREN BOUND

Hej på er alla från Sundomskären! Kom hem i fredags och har hängt här hela helgen. Så otroligt skönt så jag inte ens kan beskriva det med bokstäver. Fem dagars loma är guld värt!

Wille anslöt sig senare på fredagen och tillsammans har vi hängt med mamma och pappa på båtutfärd och så har vi förståss jagat pokemons i skogen och bastat.

Idag har jag haft en alldeles fenomenal dag med mina finaste finaste vänner här ute vid vår skäre. Vi har hängt precis hela dagen! Lagat mat och skvallrat i det finaste av sommarväder. Gahd I love my friends. Men, mer om det en annan dag. Nu ska jag somna nöjd.

Fastän jag älskar musikal är det roligt att göra nåt annat där emellan också.

image54

fredag 15 juli 2016 - 11:48

HONEST TRAILER LES MIS

Igår i Esbo, hemma hos Minna och Pekka, höll vi på att skratta ihjäl oss åt den här. Alla dessa Honest Trailers på Youtube är ju heelt sjukt roliga, men den här var nåt extra. Kanske för att man spelat den typ 200 gånger på scen. Haha, Les Miserablablablablables.