Visa alla inlägg skrivna september 2016

tisdag 27 september 2016 - 19:11

VILL NI SE MUSIKAL PÅ NETFLIX? SE HIT!

Nu är det ju faktist så att man kan se musikal direkt från sin egen soffa. Inget slår teaterfeeling, men ibland vill man ju bara sitta i pyjamas och äta popcorn med skitigt hår. Här kommer då den perfekta musikal-guiden för dig som har Netflix och som inte orkar gå ut genom dörren. 

1. Footloose

Den här filmen är från 2011, men orginal hade premiär på 80-talet och 1998 gjordes den om till musikalversion för scen. Handlar om ett konservativt pytteställe i USA var fem ungdomar dör i en trafikolycka och hela byn förbjuds att dansa. Förståss kommer det en sjukt charmig nyinflyttad kille och vill ändra på det här + att han faller pladask för prästens dotter. Den här filmen kan man se om man vill ryckas med i linedance och catchig musik. Man vill nästan inte sitta still. Och Kenny Wormald i huvudrollen är ruskigt bra på att dansa. 

footloose movie 2011

2. Rock Of Ages

Det här är ett sånt skräpmanus. Och filmen är såå dålig. Men om man vill ha lätt kvällsunderhållning och gnugga tankeknölarna huruvuda Tom Cruise sjunger påriktigt eller ej (efter lite research verkar det som att han tydligen gör det) och varför den kvinnliga huvudrollen måste kråma sig så jäkla mycket så kan man gott göra det till 80-talets största hits. Jag väntar med spänning på att se scenversionen på Turun Kaupunginteatteri i november med härliga kollegor i huvudrollerna. 

Rock of Ages

 

3. Into the woods

Här har vi riktig musikal. Stephen Sondheim skrev sagomusikalen Into The Woods 1987 och sen dess har den blivit älskad.. eller ja.. även mindre älskad. Jag tycker nämligen inte så mycket om den här musikalen. Men det beror mest bara på att jag inte är ett Sondheim-fan. Melodierna är så konstiga. Hursom - den handlar om Askungen, Rapunzel, Rödluvan och vargen och en massa andra kända typer ur sagor. Se den! Maryl Streep är as always underbar i rollen som häxan. Genomsjungen, as in inga repliker.

Into The Woods 3142052c1

 

4. Grease

Den här kan ni ju. Gulligull musikalen med de svängiga 60-tals låtar och en everlasting historia med en ung John Travolta i huvudrollen. Vad ska man säga om den här? En klassiker. Kuriosa är att jag har en vän som spelat huvudrollen Sandy i Grease över 600 föreställningar i USA. Annan fun fact: Elvis blev erbjuden en roll i filmen + alla som spelade i filmen var för gamla för high school.

Grease 1978 521

5. Phantom Of The Opera

Mitt tips är att man ska se den här på scen. Det är det mest pampiga och blåsa-av-stolen moment jag har varit med om. Men - om man vill se den på film så logga in på Netflix. Gerard Butler (från P.S I love you) spelar faktist fantomen. Jag tycker dock att historien blir annorlunda i filmen. Man känner inte Christines medlidande för Fantomen på filmduken. Men musiken - ojojoj! Så ljuvlig. Här är min favvosång i hela musikalen. Speciellt med Ramin Karimloo som är den bästa fantomen ever. 

bildspel 01

 

6. Once

Här har ni en musikal som är minst musikal av alla musikaler. Den baserar sig på filmen från 2007, och hade premiär på scen 2011. Musiken är själklart gjord av Glen Hansard och Marketa Irglova. Ni vet väl Falling Slowly? Jepp, det är ledmotivet. Har haft stora scenframgångar, kanske just för att den är så vardaglig och opampig. Filmen finns på Netflix - so take a look. 

once5

7. Fiddler On The Roof

Här har jag själv noll koll och måste ta google till hjälp. Den här blir alltså näst på min att kolla lista. Har inte sett den! Det enda jag vet är att ledmotivet If I were a rich man yabadabadabadabada..... kommer från den här musikalen. Filmversionen är från 1971 och storyn handlar om en judisk man i gamla tsarryssland som ska få sina tre döttrar bortgifta. Sen blir det förståss familjedrama. Vet ej om den är bra eller inte, måste återkomma senare när jag sett den själv! 

maxresdefault

 

 

 

Okej, så vilken ser ni? Förutom dessa godingar finns det ju tusentals andra musikaler i filmversion. Mamma Mia, Sound of Music, Nine, Chicago, Cabaret, Rent, Les Miserables, Sweeny Todd.. Ja, what not! Happy watching you peeps. Mer musikal åt folket!

söndag 25 september 2016 - 21:03

ACK DU VACKRA Ö

Jag blev räddad från en helg av ensamhet. Malin och Henrik kom från Stockholm för att hämta upp sina förlovningsringar och stannade över natten för att underhålla mig lite. Vi har kört runt ön och tittat på allt det vackra ön har att bjuda på i höstskrud. Och planerat deras bröllop. Och låtit munnarna babbla om lite allt mellan himmel och jord. Så himla behövligt med kommunikationsripuli ibland.

Vi har besökt Kastelholms slott, Smakbyn, Godby, Sticksugan och kört runti vackra Geta. Här finns verkligen natur som får hjärtat att klappa lite extra.

image50De nyförlovade utanför silversmedens stuga

 

image51

image52

image53 Vackra Kastelholm

 

image54

image55

image56

image57

image58

image59Och tillsist - ofantligt vackra Geta.

lördag 24 september 2016 - 10:29

TANKAR FRÅN LEMSTRÖMS KANAL

Godmorgon. Och hälsningar från Lemströms Kanal. Kände för att bara vandra. Låta benen gå. För att jag inte har så mycket annat för mig denna lördag förmiddag. Så här sitter jag nu och tittar på båtar som kör in och ut. Läste på infoskylten att konstnärer ofta kom hit för att känna sig inspirerade. Kanske jag drogs hit av en anledning.

Ibland förundrar jag mig över att jag känner mig så tom och utan innehåll. Jag har ju allt. Men den där benägenheten att känna sig otrygg på ett nytt ställe har alltid varit besynnerligt närvarande för mig. Konstigt, jag som alltid sagt att en stark kvinna reder sig själv. Men jag har bara svårt att känna mig levande och lycklig alldeles själv. Utan att vara nära kära och nära. Och här på Åland är jag verkligen utlämnad till självheten.

Den här hösten skulle ju vara min. Och varje dag ser jag löven på trädet utanför fönstret bli mer röda. Men inget känns mitt. Jag skulle ju lära mig att ta vara på mig själv. Själv. Men det jag i självaste laget lär mig är kanske att jag inte ska vara ute på äventyr alldeles själv. Att jag egentligen inte överhuvudtaget, ens en centimeter, är en typ som klarar sig alena. Jag är ett sällskapsdjur.

Dags att sluta försöka lära sig det här nu och bara acceptera. Och i framtiden göra val var jag inte sätter mig i den här situationen.

image49

torsdag 22 september 2016 - 23:26

JEREMY JORDAN, GIFT DIG MED MIG?

Vill ni få gåshud? Låt mig få presentera Jeremy Jordan. Gift dig med mig? Ens lite?

 

torsdag 22 september 2016 - 22:53

UPDATE OM THAIBOXING OCH SÅNT

Hur går det på ön då? Bättre. Skulle jag vilja och våga påstå. Journalerna går snabbare att skriva, terapiplanerna poppar upp utan smärre ansträngning och någonstans där i horisonten anar jag en talterapeut. Nånstans. Svårhittad men inte omöjlig. Jobbar bara med barn just nu, i alla åldrar. På mottagningen, i skolor och på dagis. Börjar alltså komma in i jängorna. 

Och ja just ja - jag har börjat träna thaiboxing. Det är helt sjukt kul och tränaren sa att jag är en naturbegåvning. Självklart fnissade jag det mest fnissiga fniss tillbaka och tänkte i mitt stilla sinne på om det fanns rosa handskar att klicka hem från nån nätsida. I'm such a dork. Men jag får väl vara klassens lilla clown då. Det bjuder jag på. Tuff och stark känner jag ju mig, och det är huvudsaken. Att hitta en ny och kul träningsform var ju lite målet med hösten. Win.

Det är ungefär det jag gör. Jobbar 8-4 och cyklar iväg till Träningsverket. Och hatar distansförhållanden. I helgen ska jag tillbringa min första helg ensam på Åland och utan minsta lilla program. Wish me luck. 

image48 

tisdag 20 september 2016 - 22:34

ANASTASIA TILL BROADWAY

Okej, här kom min nya drömroll. Innan har det varit Ariel i Lilla Sjöjungfrun och Joe i Little Women, men här kommer Anastasia och kniper en av platserna. Musikalen Anastasia, som baserar sig på den superba filmversionen från 1997, kommer till Broadway i mars och jag tror inte jag är ensam om att hurra. Hur bra är inte detta manus? Och för att inte tala om musiken. 

Och nej, filmen från 1997 är inte Disney. Det är 20th Century Fox Animation. Vanligt misstag.

Jag slänger iväg en önskning till stjärnorna om att någon gång få vara del av den här underbara sagan. Det finns inte så mycket material på det ännu, men kolla in det här och få gåshud:

Och här kommer några bilder lånade från Playbill.

90 1

90

anastasia hartford

söndag 18 september 2016 - 21:25

SKÖRDEFESTEN 2016

Oj hörni, vilken härlig helg jag fått vara med om. Friskt väder, klarblå himmel och happening på Åland. Här på ön har det nämligen ordnats Skördefest som går av stapeln varje höst här. Ett roligt event där bondgårdar och plåpp åpp gårdar öppnar upp och välkomnar allmänheten in på en visit. Det kan vara en mjölkbonde med kossor eller en familj som älskar att röka fisk. Och där samlas man! Gammal som ung. Det var så härligt att köra runt och upptäcka Åland (gårdarna finns ute runt hela ön) och samtidigt komma hem till så många trevliga värdar. Och massor av folk var det ute i farten både fredag och lördag.

 

Mitt sällskap var härliga Jonna som jag träffat via jobbet. Hon är nänligen ergoterapeut och har liksom jag just börjat på sjukhuset. Plus att hon är österbottning! I fredags efter ett benpass på gymmet satte vi oss i bilen och körde mot Bomarsund var vi åt heimlaga rådjurspannbiff och läste på om fästningen. Supergott och lyxigt med närproducerat.

image31

image47

image32

Efter Bomarsund körde vi runt på alla gårdar i närheten, och svängde också in till Taffel-fabriken på provsmakning av chips.

image33

Jonna utanför chipsfabriken

image34

image35

Efter en kanel- och äppelkringla på Baka och klappa söta kor (som vi även köpte ost av) körde vi mot Geta och Bolstaholm. De hade börjat skymma och facklorna var tända och mysstämningen var på topp. Underbart!

 

image36

image37

 

 

På lördag var det dags för nästa runda av Skördefesten. Då körde vi mot Lumparland och tog gårdarna längs vägen i Lemland i samma veva. Lunchhungriga var vi, och vilken lunch vi fick! Rökt flundra och röding. SÅ GOTT! Och vilken utsikt. Det här var bara hemma hos någon som öppnat upp sitt hem och ordnade basar. Jag köpte bland annat med mig tranbärahonung härifrån.

image38

image42

image43

 

Nästa stopp var Amalias - limonadfabriken!

image39

 

Och många gårdar hade så att man fick komma nära djuren och klappa om dem. Så otroligt uppskattat! Jag var hög av djurendorfiner efter en lördag med dessa vackra djur. Hästar, får, kor och kalvar, grisar, kaniner ja allt. 

image45

image44

image40

image41

 

Jag är så glad att jag 1. hann uppleva det här 2. att vädret var så otroligt fint som det var. Åland är verkligen proffs på det här med närproducerat och när man får handla det blir man så lycklig ända in i själen. Vilka produkter det finns alltså! Och så gott. Jag rekommenderar absolut åt alla att åka på Skördefest nästa höst. Eller varför inte vår-varianten som går av stapeln i maj? Läste att man får se kalvarna och korna springa ut då och allt doftar av nysprucket gräs och rabarber i alla dess former. Efter den här helgen har jag återfunnit min kärlek för äpplen. Hade äppelfobi där ett tag (pga hur det känns i tänderna när man äter det) men nu är jag cured. Åländska äpplen och äppelmust for life liksom.

torsdag 15 september 2016 - 20:32

OKEJ, HÄR KOMMER BRÖLLOPSSNACK

Inatt drömde jag att jag var på bröllop. Och mitt eget dessutom. Minns inte med vem det var, men min pojkvän var det inte iallafall. Knasigt. Ska det här betyda att jag är redo to take the next step. Kanske. Jag tror jag är det. Sjukt kul skulle det vara. Men man ska ju vara två om saken. 

Jag tycker inte man behöver skämmas över att man ser fram emot att ta det där steget att säga ja till varandra. För många är det super obetydligt med giftemål, men as the disneyprincess I am så har jag ärligt sagt typ planerat mitt bröllop sedan jag var liten. Jag är bara sån. 

Men planer ändras. Liksom pojkvänner kommer och går. Mina drömmar om the big day har gått från disneybröllop med megaklänning till bohembröllis på en äng. Båtar, bryggor och lador. Ja, allt har jag fantiserat om. Idag är jag snart 27 år och skulle gärna gifta mig på skären på vår sandstrand. Tänk vad allt ändras. Det jag stått fast vid är iallafall att det inte kommer vara kyrkligt. Jag gillar tanken om glassbar till dessert och crazyt program. Och min syster ska sjunga Westlifes sång Flying without wings.

Av bästis-gänget kommer jag vara sist ut. Om jag ens får gifta mig. Man vet ju aldrig något här i livet, och att ta saker och ting förgivet är verkligen inte något jag någonsin gör. Kommer det hända om två, eller fem eller tie år? Ingen vet. Fastän jag annars inte har så stor skillnad med saker, så vill jag nog ändå bli friad till. Fråga inte varför. Vet inte. Så är det bara och jag tänker inte försvara mig.

Här har vi nu min plötsligt påhittade spontana jag-ser-fram-emot-ett-eventuellt-bröllop lista (om jag fick bestämma själv alltså)

Frieri på restaurang? Nej. Men int heller efter fredagsbastun. Lite satsat får de ändå vara.

En eller två ringar? En. En sån här. 

Vara bridezilla? Ehm, har en känsla av att jag blir likt en bröllopsproducent och hela spektaklet förvandlas till en musikalproduktion.

Brudtärnor? Ja, Petroenella Josefine Sophia och Sannah.

Musik? Ja, massor. Vill gå in till den här. Och vill ha den här på vigseln. Och den här ska in på nåt vis. Kanske man skulle ha karaokerum? Det skulle vara nåt. Och sen om ni undrar, den som sjunger nåt från eller ens nämner Les Miserables under bröllopet slängs ut (det är så söndertjatat). 

Klänning? Nån med axelband och djup urringning. Nån lite annorlunda.

Färgskala? Den mest brokiga du hittar. Färgglatt ska det va!

Gästlistan och bordsplacering? Det enda jag inte ser fram emot med att gifta mig. Hur ska man kunna välja vem som får komma och inte? Och hur dom ska sitta? Ett omöjligt dilemma. En sak är dock säker, jag kommer iallafall stå fast vid att släktingar inte ska bjudas bara för att de är släktingar. 

Mat? Åh, det roligaste ju. En rolig buffee. Nåt spexigt liksom! Ingen bröllopstårta för jag gillar inte kaka så värst mycket. Nån rolig förrätt (ingen skagentoast nej). 

Hoppas på? En massa överraskningsprogram och att min pappa håller tal. Och att alla dansar och har kul!

 

Ack, drömma bör man annars dör man. Jag hoppas att jag inte jinxar allt nu. Att jag någon gång ska få säga ja, jag ska älska dig för resten av mitt liv till just honom. Kan inte ni göra en lista också? Berätta om era tankar och drömmar kring det här med giftemål? Eller om ni redan är gifta, vad var det bästa med att ordna bröllop? Vad minns man sedan efteråt? 

IMG 5511

 

 

onsdag 14 september 2016 - 21:58

EN ONSDAGSKVÄLL PÅ ÅLAND

Vilket underbart vädrer som kom emot en när man gick ut genom sjukhusdörren. Vilket härligt september vi har! Här trodde jag att jag skulle behöva vara på Åland de mest trista månaderna. Men även om det började snöa imoron kan jag känna att jag äro nöjd med att ha fått en taste av sommaren på ön.

Hämtade ut ett par silvriga Birkenstock på posten (alltså tullsystemethär, så jäkla dårkat) och bestämde mig för att strunta i Bodypump och sätta mig på cykeln istället. Det blev rediga 16 km. Inte helt dåligt. Och så fick jag vidga mina vyer. Ni som följer mig på snapchat, kolla in My story.

Såg en räv, ett rådjur, två fästingar och en fantastisk solnedgång. Det är nog det här som är det bästa med att få byta miljö. Att fara på upptäcksfärder! Det är livsberikande. Och efter två timmar på cykel i friska luften kommer jag sova gott. 

Och vet ni vad jag ska på i helgen? Jo, skördefesten! Det blir kul. To be continued.

image29

tisdag 13 september 2016 - 23:13

TANKAR I MITT HUVUD

#1

Kan man åka till New York i januari?

 

#2

Vad fasiken är uppföljningsbesök översatt till finska?

 

#3

Ber nån mig sjunga en endaste do-re-mi till spricker jag (på tal om konsertförfrågningar)

 

#4

Vem skyfflar bort döda igelkottar från vägen? (såg två idag yyyl)

 

#5 

Hur länge ska det egentligen ta innan man känner sig nöjd med sitt yttre igen? Har en sån svacka.

 

#6

Undrar vad jag ska bli när jag blir stor.. En talterapeut som jobbar med vuxna kanske?

 

image28A captain with seven children, what's so fearsome about that?