Visa alla inlägg skrivna maj 2017

tisdag 30 maj 2017 - 23:43

DET SOM HÄNDE SEN

Sen gick jag omkring i And Other Stories och ville köpa precis allt. Helt hujsigt hur fina saker det finns där inne. Unnade mig själv ett armband och örhängen med månar på. Fina tyckte jag. Sen snackade jag en timme i telefon sittandes i Stockmans skoavdelning pratandes med min förra lärare från Musikalakademin. Fina Leif som ännu minns mig. Sen ringde Jenna och vi gick till Zara och stod jättelänge i kö. Jag inhandlade mina första clownbyxor i färgen svart. Kastade i oss Pizzarium och stack till filmpremiären. Dog stolthetsdöden pga av världens mest talangfyllda lillasyster. Vad mer? Jo, fick ett nej på mail och cyklade hem till Majstranden i regnet med tårarna lite trillandes. Jävla skit.

tisdag 30 maj 2017 - 15:34

POST CALLBACK PÅ EN KULLE PÅ SKATUDDEN

Här sitter jag, på kullen. Bakom mig är Usbeskijkatedralen och framför mig plockar en mås upp fimpar på gräsmattan. Hoppas han inte äter dem. Förutom det kan jag bara tänka på det jag just gjorde. Ett callback.

Förra veckans auditions gick bra och de ville se mig igen. Så idag har jag igen poored my heart and soul out å väntat timtal. Inte undra på att man är helt själsligt slut. Sen lägger jag halva min energi på att inte vilja för mycket också, det gör så ont sen när man faller om man vill för mycket. Jag försöker gömma mina Sophie-drömmar längst bak i ett hörn. Jag trodde ju att jag hade dränkt dem för gott, men nej. Jag kan inte lura mig själv. Jag vill ju såklart det här helt jättemycket.

Nu ska jag gå ett varv på stan, invänta Jenna och sen gå på premiär ala lillasysters webserie ikväll. Badrumshistorier. Ska bli riktigt kul!

Ikväll/inatt får jag reda på om de vill se mig imorgon igen eller om mitt äventyr tog slut här.

Detta liv alltså.

9757032F 96E6 4019 9528 98D1B6D46145

måndag 29 maj 2017 - 22:33

#MASTERSOFHEARTS

När man får universitetsexamen, då ska man banne mig fira! Och stort. Är man dessutom tre bästisar som följts åt sen man var små och blir klara cirka gurka samtidigt, klart som korvspad att man ska ställa till med gemensam fest! Så det gjorde jag, Sophia och Petronella i lördags på Cantare. Och det blev så himla bra! Känner mig miljontals tacksam för alla som kom, både släkt och vänner, och firade oss. Och för alla fina presenter vi inte alla förväntade oss, men fick! 

23386B59 7949 4F45 BFDF C91102B1CFF5

1BDBD3A5 BACB 4524 9A83 3B8FA2771217

Först kom alla våra släktingar och familjebekanta. Då kan nu ju ana folkmängden! Det är kul att man ändå känner till varandras släkter så pass bra som man gör, och vävs liksom in i familjerna. Vi har ju växt upp så här ihop. Mycket trevligt blev det iallafall. 

A4AF49FA CAB8 495D B140 F17BCF55F15C

563CB7AF 7B22 42D5 B8AE 3D14A51C92EE

Och på kvällskvisten kom våra kompisar! Oj så rolig natt vi hade. Dansade hej vilt och sjöng karaoke, vissa till 6 på morgonen. Lyckorus när det är som bäst!

 

Jag är så stolt och glad. Inte bara över att jag själv fixat det här och nu kan titulera mig talterapeut, utan över mina fina bästisar Sophia och Petronella som är så talangfulla, kämparglada och målmedvetna. De klokaste människorna jag har. Och så har båda fina barn också (som självklart också var med och kalasade under dagen). Jag är så stolt över att få vara en del av era liv, och jag ska föralltid värna om det band som vi tillsammans med Josefine har. Hjärteklubben. Därav Masters of hearts! Nu har vi kämpat färdigt i skolbänken för ett tag. Nu kallar arbetslivet och alla de äventyr det för med sig! Känner jag oss rätt kommer vi alla hålla på med knasiga och påhittiga saker i framtiden. Det ska bli roligt att se vart vi hamnar!

 

8C8B56C9 F0FE 4A14 9B0C 053B9D388730

2B2289BF 331C 4716 8642 5BB0273B0C3F

ED814D6A 1A0E 40B0 B120 FBE0F6863238

54BBF2A6 5CD7 4D26 98C8 5E5B7C952304

fredag 26 maj 2017 - 22:57

FREDAGSUPDATE FRÅN VASA

Och från en audition i Helsingfors till Vasa. Är i hemtrakterna för att fira examen imorgon med gemensam fest tillsammans med bästisarna Petronella och Sophia som även de blivit magistrar. Jag är så stolt över oss alla tre för att vi lyckats med detta samtidigt som vi gjort tusen andra saker. Och imorgon ska vi fira med stor fest!

Nu tänkte jag bjuda på snapshots från veckan som gått. Så vad hittar vi för bilder i telefonens kamerarulle då?

Jo, i måndags hämtade jag mina ihoptjänade slantar från loppisveckan och fyndade samtidigt en oxbärs (?) buske och gräslök för 1 € styck. Som taget.

05662B8E 7CD2 41BB 88ED F89907AB5E93

Sen tränade jag mig helt kaputt på gymmet också.

62DFEF12 C51F 4D78 94D1 F3A6DD5FED39

I tisdag var jag ju då i Helsingfors och sjöng och dansade och framför allt väntade väntade väntade ala audition. Var överraskad över hur hysteriskt nervös jag sist och slutligen var. Innan hysterin hann jag iallafall shoppa upp de intjänade loppispengarna på Mango. Jag är ett ekonomiskt geni, not.

4E7EAA50 0044 4127 A7D6 5207C73A1B9F

I Helsingfors hann jag också träffa Mikki, Antonia, Anna och Ninni på en kaffe på kvällskvisten. Man blir så lycklig av att få hänga med sina kära vänner. Sen mötte jag upp min syster, åt pizzariumpizza och hoppade på fillari-cyklar och cyklade hem till henne i Arabia i den varma och vackra vårkvällen. Helsingfors är så himla vackert!

6603F677 68C5 4001 A5FA A02F5CD749F0

EFDF538C 7540 4E0A BD3E 18E55C2B7F84

Onsdagen kom och jag hoppade på tåget hem till Vasa, ett call-back rikare (tjohej). Övade på finsk version av Honey honey hela vägen till Vasa.

451E1624 98AF 4FCA 829D 2E24204716F1

Och när jag landade i Vasa kaffade jag med Ida och sydde senare vimplar av resttyg jag hittade hemma i mammas skåp. Ibland överraskar jag mig själv så hiskeligt!

6EFC8198 362F 4E98 8FBF D8D2C12F0CEE

 

Torsdag gick ut på examens-fest planering och kompishäng! Inga bilder från det dock. Men i helgen ska jag föreviga vår episka fest. #mastersofhearts är hashtaggen! Kolla in den från och med lördag eftermiddag för festupdate!

tisdag 23 maj 2017 - 09:50

MAMMA MIA, HERE I GO AGAIN

Hej från bussen till Helsingfors (igen). Denna gång förenar jag nöje med nytta. Om man nu kan kalla en audition nöje. Ni vet den där fruktansvärda obekväma stämningen i kroppen när man vet att någon kommer att sitta och bedöma varje centimeter av mig? Kropp och själ. Men det är så det är och det man får göra för att sen förhoppningsvis stå där och sjunga av hjärtans lust inför en publik.

Idag är verkligen Journey to the past påriktigt (tänkte dra av den låten på provsjungningen). Ni som lyssnat på mitt sommarprat sommaren 2015 minns min förra resa med Mamma Mia. Hur jag snubblade på målsnöret i final call till rollen som Sophie. Hur knäckt jag var. Min drömroll där och då. Idag gör jag om allt. Och det känns lite lustigt.

Jag har ju kommit över det där. Gått vidare. Och nu kommer det en chans till! På finska. Och jag tar den. Men den här gången har jag inget att förlora. Jag har lärt mig att livet inte hänger på en roll eller en musikal. Jag har min fina balkong och många roliga saker att se fram emot! Det här är bara en arbetsintervju. Vill de ha mig, så då vill dom det. Jag försöker se det som ett kompetensutvecklande tillfälle.

Jag står stadigare nu än för 4 år sedan. Och jag har inte lunginflammation (det hade jag nämligen då!).

Mamma Mia, here I go again.

 

0A9648D8 4CB1 44AF 9FC3 F32465EAB54D

måndag 22 maj 2017 - 10:38

EN SPONTANARE TILL HELSINGFORS

Igår, söndag, bestämde jag och Wille oss för att ta en spontanare till Helsingfors. Det är så himla enkelt när Onnibuss går praktiskt taget utanför vår dörr och på två timmar är man lika billigt i huvudstaden som man köper frukt på Lidl. Vi hade inte mycket planer utan bestämde oss för att ta dagen som den kommer och njuta av det fina vädret.

Först gick vi en sväng runt Tölöviken. Väl framme vid Borgbacken blev sambon lite besviken för de hade privattillställning. Vi fick alltså inte gå in! Vi traskade tillbaka till Centrum och åt lunch med Minna vid en uteservering vid Kampen. Sen ringde jag Petronella, Markus och Roy + sällskap som var i stan på genomresa. Vi mötte upp dem på Ravintola Egg (coolt ställe) och traskade sedan längs bryggorna i Skatudden. Jag har saknat dom så mycket. Speciellt Roys gosiga kinder!

Efter att de gått till båtterminalen mötte vi upp Roope, Willes vän, och traskade Brunnsparken och hela vägen till Löyly. Där satt vi på en blåsig men skön terass innan vi gick till Hernesaari på middag och hockey. Där mötte Mikki upp och vi fick skvallra om hennes nya jobb som flygvärdinna. Över dagen hade hon varit i Milano, snacka om coolt jobb!

Sen var det dags att traska tillbaka till Kampen och ta bussen hem till Åbo. Sannah kom med tåg från Vasa och mötte upp och följde oss till bussen. Min fina syster!

Ja, ni hör ju. En dag fylld av sol och älskade människor. Mitt hjärta svämmar över av kärlek. Sen är jag ju då väldans kär i min sambo också. Han är så fin.

 

FED7ABBA 2886 4998 8316 BBE731518A4A

80762762 E447 41C1 9614 9505237306A6

275D60B6 8347 4D92 B37C 34D9BE77F01A

Mysigt cafè längs Tölöviken, Sinisen huvilan kahvila.

 

447F03B2 5295 4349 B7D9 8AE57A482C80Här har vi då familjen Nordman-Bergfors som ska iväg på Roys första resa. Stor båt väntar!

söndag 21 maj 2017 - 21:23

BRÖLLOP I VAPP

Precis som jag snarvlat tidigare om här i bloggen, var ju jag och sambon på vappen-bröllop i Stockholm. Ett magiskt sådant. Och det var inte mindre än denna brutta aka 99 mäktigaste kvinnorna i Sverige aka Malin Påhls som gifte sig med sin Henrik. Världena coolaste Malin.

Min vän Sandra bad mig blogga om bröllopet. Och det gör jag så gärna!

Möhippa: dagen innan pga att Malin är tidseffektiviteten själv som planerat in tid för att detta spektakel skulle ske. Creds till henne! Vill man ha nåt gjort och kalendern är full tar man tag i det själv. Först samlades vi för knytis och lekar och sedan lurade vi med henne till en bastuflotte i Stockholm skärgård. Mysigt och alkoholfritt pga brudens växande mage!

D404772D ED69 4469 8F34 FA45724256A6Tågordningen i kyrkan

7CA17D42 A8EA 42C6 A521 BB5059066AA5Det vackra brudparet

Var? St Katarina kyrka på Söder. Så vackert vigselsställe! Och sjukt bra kantor (inte ofta man kan säga så). Sedan var det mellanskål på magnifika Södra Teatern med 180 graders utsikt över Stockholm. Det var nåt det! Middagen hölls på Clustret. En våning på Skeppsbron i Gamla Stan. Ja ni hör ju, det var sjukt fina ställen!

4D0F6C34 A7D2 48FD A215 DBA45070BE32

Utsikten från Södra Teatern

 

21BBA0D6 2B2E 42E1 A2AB D7D8E7315591Josefine fångade brudbuketten! Och hon står näst på tur vad gäller bröllop, helt riktigt.

Jag sjöng: Romanssi och Vilar glad i din famn under vigseln. Och under festen bjöd jag, Frida Andersson och Sanna Carlsson på Mmbop ala Hanson! Malins favorit i barndomen + att hon gifte sig med en Hansson.

79F2C2FA FD78 4CAB 8DF6 483B6A77C2D4Frida och jag innan vigseln. Är så löjligt starstruck över denna fantastiska kvinna!

 

Det bästa var att Malin och Henrik verkligen fått egen prägel, "knorr" som Malin själv skulle säga, på hela bröllopet. Hon bar en klänning av riktigt hantverk ala marimekko malinstyle och han hade en fluga i trä. Buketten var en krans som hon bar på och hela festen innehöll suveräna tal och konstnärsskap. Precis så som de två är!

Vackra Malin och Henrik. Tack för att vi fick fira er dag tillsammans med er!

 

torsdag 18 maj 2017 - 09:05

RESOR

Min senaste resa gick till: Om man ej räknar Stockholm över vappen så var min senaste resa till Österrrike i februari/mars. På skidor i St Anton med papsen!

Så ofta reser jag: Jag sätter gärna pengar på att resa. 2017 har det hittills blivit USA, Berlin och Österrike, 2016 reste jag till Göteborg, Linköping, Oslo och Jutunheimen och St Petersburg. 2015 en massa Stockisvistelser och Grekland med Wille. Så alltid någonstans långt borta vs. nära.

resizedimage800320 image54

Min drömresa går till: Jag trånar i skrivande läge efter toscanska slätter. Men där har jag ju varit, så drömresan går just nu till Mexico! Typ hit. Har ni Mexicotips, skriv gärna ner dem som en kommentar!

En plats alla borde se: Jotunheimen. Otroligt vackert berglandskap!

resizedimage800600 image63

Tre saker jag packar med: Böcker, solkräm och hörlurar.

Mitt ultimata resesällskap: Sannah är faktist ettsjukt bra resesällskap. Älskade att vara i London med henne!

Den sämsta resan jag gjort: Har inte gjort någon dålig resa. Men sämst feelis hade jag iallafall i New York hos Trump-tanten vi bodde med.

Den bästa resan jag gjort: London nyåret 2012/2013 med Sannah då!

1545801 10151967745253071 1082858754 n

En inplanerad resa är: I sommar ska jag och Wille åka över till Umeå för att kolla in mina gamla hoods. Kanske Tallin också. Inget mer exklusivt än det. Och i höst ska jag hälsa på Sannah i Berlin!

onsdag 17 maj 2017 - 23:24

YRT OCH GLATT SVAMMEL I MAJ

Jahapp här jomar man om att man inte har lust att skriva blogg och sen mittiallt får man lusten åter. Nu bubblar det i min bloggamage. Under dagens yogapass kom jag att tänka på följande.

JAG ÄLSKAR TEATERTIDTABELLER. Ja, så mycket att jag var tvungen att skriva det med stora bokstäver. Jag äro inte en jobba 8-16 människa. Är så mycket mer en människa som kliver upp 8, äter frukost i lugn och ro alternativt tar en morgonpromenad, gymmar, går till teatern och börjar repetera 11. Klockan 15 är man klar med första passet och då går man kanske till gymmet, sångtränar eller dejtar sin pojkvän på stans nya cafè (tänk att det skulle ta så länge för Espresso House att ta sig till Åbo) och vips är klockan 18.30 och pass två börjar. Vid 22 när man är klar kommer man hem i lugn och ro och stressar inte med att behöva gå och sova bla bla. Är man i säng 12 kommer man få sova de där 8 timmarna. Så jäkla skönt och so much my style of living.

Jag lever ett så roligt liv just nu. Sommaren i Åbo står bak hörnet, och den innehåller så mycket roligt. Ska berätta om det i ett skillt inlägg sen. Oj så mycket skoj (ja, ni hör ju) som kommer att hända. Ta bara imorgon. Då ska jag ha en heldag i sminket på teatern för att prova peruker och testsminka mina karaktärer. Sedan får jag träffa gänget i vår musikalförening för budgetsnack. Kvällen innebär repetitioner och sen välikaronkka med Piaf-gänget. Helgen är ledig! Helt ledig. Kanske vi åker på en utflykt? Nästa vecka har jag audition och senare min examensfest i Vasa. Ja ni hör ju! Bara roliga saker på g.

Jag är så inspirerad! Av allt och alla. Det bara bubblar i mig. Och idag köpte jag mig en ny vattenflaska som är orange. En sån här. Den blir man glad av. Imorgon ska jag snacka resor med er ala Sevendays blogglista. Ska ha det som min morgonsyssla på min chilliga musikalmorgon. Ah, detta livet. I like it!

En gladfis ses nedan.

IMG 2870

måndag 15 maj 2017 - 17:13

BLOGGOLUST OCH NÅDENDAL

Tji fick jag. Trodde att blogglusten skulle återvända när jag började mitt musikalliv igen, men icke. Känns som att jag inte längre har några tankar som behöver ventileras på skrivbordets tangenter. Så kontsigt, för det har liksom alltid funnits ett sånt begär hos mig. Ett begär att skriva av mig. Nu blir det bara en massa redogörelse av vad jag gör om dagarna, och de orkar ju ingen med. Allra minst jag själv.

Jag vill ju skriva om hjärta och smärta och känslor stora som hus. Kanske har jag gått och blivit okänslig? Känner jag inget mer? Tycker jag inget mer? Inte ens lite om den otroliga omångfalden i årets Eurovision trots temat? Inte ens om patriarkatet som gör att hela Europa röstar på Portugal för att det är gulligt med en man som visar sig svar men ingen skulle rösta om det var en kvinna som gjorde likadant? Äh jag vet inte.

Nu får ni se lite bilder (helt enligt mitt ointetsägande bloggtema at the moment) från när jag och sambon var i Nådendal på söndagspromenad igår. Före det hade jag krigat med att föra 1000 saker till Manhattanloppis. Säljer på bord 6 där ifall ni vill gå och fynda.

7F64919B DD8F 480C BB70 4A0A0260AD0B2

6F0DCE83 252C 4E8C B49F 4E615C3474FC

11D7EB10 6C1C 479A 8E53 4CDADD536CE8L