måndag 22 maj 2017 - 10:38

EN SPONTANARE TILL HELSINGFORS

Igår, söndag, bestämde jag och Wille oss för att ta en spontanare till Helsingfors. Det är så himla enkelt när Onnibuss går praktiskt taget utanför vår dörr och på två timmar är man lika billigt i huvudstaden som man köper frukt på Lidl. Vi hade inte mycket planer utan bestämde oss för att ta dagen som den kommer och njuta av det fina vädret.

Först gick vi en sväng runt Tölöviken. Väl framme vid Borgbacken blev sambon lite besviken för de hade privattillställning. Vi fick alltså inte gå in! Vi traskade tillbaka till Centrum och åt lunch med Minna vid en uteservering vid Kampen. Sen ringde jag Petronella, Markus och Roy + sällskap som var i stan på genomresa. Vi mötte upp dem på Ravintola Egg (coolt ställe) och traskade sedan längs bryggorna i Skatudden. Jag har saknat dom så mycket. Speciellt Roys gosiga kinder!

Efter att de gått till båtterminalen mötte vi upp Roope, Willes vän, och traskade Brunnsparken och hela vägen till Löyly. Där satt vi på en blåsig men skön terass innan vi gick till Hernesaari på middag och hockey. Där mötte Mikki upp och vi fick skvallra om hennes nya jobb som flygvärdinna. Över dagen hade hon varit i Milano, snacka om coolt jobb!

Sen var det dags att traska tillbaka till Kampen och ta bussen hem till Åbo. Sannah kom med tåg från Vasa och mötte upp och följde oss till bussen. Min fina syster!

Ja, ni hör ju. En dag fylld av sol och älskade människor. Mitt hjärta svämmar över av kärlek. Sen är jag ju då väldans kär i min sambo också. Han är så fin.

 

FED7ABBA 2886 4998 8316 BBE731518A4A

80762762 E447 41C1 9614 9505237306A6

275D60B6 8347 4D92 B37C 34D9BE77F01A

Mysigt cafè längs Tölöviken, Sinisen huvilan kahvila.

 

447F03B2 5295 4349 B7D9 8AE57A482C80Här har vi då familjen Nordman-Bergfors som ska iväg på Roys första resa. Stor båt väntar!

fredag 28 april 2017 - 09:08

HÄLSNINGAR FRÅN STOCKHOLM

Hello you! Hälsningar från Stockholm. Jag och Wille klev av båten 6.10 imorse och nu ligger vi i Rebeccas mysiga säng i en ljuvlig lägenhet på Östermalm. Har inte sovit mycket i hytten inatt. Ni vet det där med att vara nervös över om man ska vakna rätt tid eller inte? Ständigt båt-problem mellan Finland och Sverige. Men nu är vi här. Wille har somnat, men jag tänkte passa på att uppdatera bloggen. Har sån härlig känsla i kroppen. Ska berätta varför.

Igår var en hektiskt dag indeed. Jobbade 8-14 och gick raka spåret hem och la smink och sprang till Konserthuset. Vi hade nämligen dansshow med KDC (var jag tränat showdans hela våren). Såå många dansare (över hundra) i alla åldrar och så duktiga. Karin som har KDC har gjort ett hejdundrans hästjobb och borde få alla vardagshjälte-medaljer i världen. Showen började 19.00 och 20.15 gick båten. Så typiskt mig. Men jag hann (tack vare svärfar som stod i beredskap med bil utanför Konserthuset) och en pojkvän som stod vid incheckningen med mantrat "hon är här om 2 min vänta liiite till". Ja, att leva med mig är iallafall inte tråkigt.

7BA312B6 A726 49C5 AF5B CC5C794BB1AASarah och Sara taggade för show!

Väl på båten (puh pustade ut big time) handlade vi 110 lakritspipor (!), tittade på Åbos vackra skärgård och åt middag (som inte var så hemskt prisvärd). Nu undrar ni säkert 1. Varför köpte hon 110 lakritspipor och 2. Varför är ni i Stockholm? Jo! För att vi ska på Malin och Henriks vappenbröllop!

FE39A081 0FE3 42FD 809A 287E24088270

Det blir en händelserik helg minsann. Och rolig! Ikväll ska vi bland annat se Book of Mormon! Jag längtar ihjäl mig. Ska bli så roligt med musikal.

Ah. Stockholm i mitt hjärta. Nu kör vi en rolig helg!

A966EC5D B3D3 49A0 AE36 0CEAB4E26DFD2

7ABBB7A3 801E 4B10 965D 18D1C8D50476

fredag 7 april 2017 - 09:56

LIVSKVALITET OCH SYSTRA MI I HELSINGFORS

Åh jag har gjort något så livskvalitets-befrämjande. Efter jobbet igår hoppade jag på bussen mot Helsingfors och min systeeeer. Åh, det var så gött att få se henne.

Solen sken och livet var perfekt. Hängde på hennes skola och promenerade i finvädret i Brunnsparken och Uunisaari och Skifferholmen. Åt glass. Kramades. Tog en öl och snackade över en gigantisk natchoplate. Det var göött.

Imorse följde hon mig till Kampen och nu sitter jag på en buss till Borgå. Så att sånt!

EC53533E F7D8 485A BC44 F4AC448E6022

A07CAE7C F896 43B6 B593 FE6F451F77FE

777C4A46 C35F 417D B735 2975BDE45584

FAF360CD 7CC4 4827 8760 A1A7BD8E4879

AA73B575 CDC9 475C 9123 6B2ECE646E70

6EDF43A3 271B 4857 931E 033881EF8BAF

D4882866 9A2A 4483 A620 336B4384B966

E7D211CB 074F 4860 80AF 55F7F36E80E5

torsdag 23 februari 2017 - 20:26

FILOSOFIE MAGISTER

I ett rött hölje med guldtofs döljer sig 5 år och 2 månader av slit. Där finns 301 studiepoäng. Det betyder 8127 timmar av studier (om man räknar enligt att ett studiepoäng motsvarar 27 studietimmar). I praktiken har det säkert gått åt hundratals mer. Detta innehåller all angst över att inte vara bra i skolan eller räcka till intellektuellt för ett universitet. Det innehåller även alla intressanta kurser och föreläsare jag fått gå samt inspireras av.

Där i ligger all huvudbry 2012-2014 om hur jag ska få min vardag att gå ihop med dubbelstudier vid Akademin och International Musical Theater Education. Allt spring mellan danslektioner och statistikföreläsningar blandat med afasiauskultationer när jag egentligen hade sånglektion. Alla kompletteringsuppgifter jag fått göra. Allt pusslande. Allt studieliv jag missade. Studier på dagarna och föreställning på kvällarna. Hair, Les Miserables och Sugar. Alla människor jag fått möta. Alla tidiga morgnar (vi snackar kl 5) jag satte mig på bussen från Tammerfors för att gå på morgonföreläsning och sedan åka tillbaka för att göra dubbelföreställning Les Miserables. Alla tågresor. Alla nätter med för lite sömn. Alla gånger jag typ gav upp och sa fuck this jag håller mig till musikal. Alla gånger ingen trodde på mig och alla gånger alla andra förutom jag själv trodde på mig.

Vetenskapsfilosofin. Utvecklingspsykologin. Gemenskapen. Kandidatavhandlingen jag skrev i aktpausen och den gula gradun som jag trodde att aldrig skulle nå över mållinjen. Fem praktikperioder. Åland. Tårarna när man kände sig totalt värdelös på Parkinssonkursen. Glädjen när man fick hjälpa en finsk man få tillbaka sin röststyrka. Glädjen i barnets ögon när hen lärde sig säga två istället få tlå. Tacksamheten i föräldrarnas ögon och busigeten i pappans blick när han fick bonda med sin dotter över lite lek i talterapin.

Där finns lyckan i att ha härliga klasskompisar och att få ett yrke. Att ha en framtid. Och att ha jobbat för den. Där finns så mycket slit att jag inte ens kan plita ner det i ord. Och fy fasiken vad jag är stolt över mig själv.

Filosofie magister Sarah Nedergård loggar härmed ut från Åbo Akademi. I did good. Tack för mig!

EAACE3DB 0D91 4113 AD06 A67FC205CC29

3D5A534F 347B 4D60 BBCB 5F25ABF26213

tisdag 21 februari 2017 - 23:29

ETT RIKTIGT FYND!

Jag är faktist inte bara arg på rasister och bakåtsträvande gubbjävlar över 40 (fast man skulle kunna kalla det ett heltidsjobb). Utöver att jag skriver hatiska inlägg mot osnälla idioter till mobbare är jag faktist en ganska behaglig (tänkte skriva lugn där innan men det är jag sisådär aldrig) människa med disneyglitter i fingerspetsarna som tror på att kärlek föder kärlek.

Nåja men nog om det, vill baa berätta att jag idag har varit ledig från jöbbet eftersom alla mina elever har sportlov här i Åbo. Så jag och Sabina tog en riktigt rejäl loppisdag. Och här får ni se mina skatter:

A57E0491 BDE4 4550 BF3D 8E67BCA950A8

 

 

Jag är såå nöjd över dagens kap. Skålar, krukor och glas och det bästa.. mina nya kupformade skumppaglas! I love them. Längtar tills jag får min diy-drinkvagn färdig så jag kan rada upp dem där. En stol kom jag också hem med! Tänka sig.

fredag 3 februari 2017 - 18:49

HELGEN NALKAS

Som vanligt hinner jag inte alls med. Har tusen saker att blogga om! Har en lista med rubriker jag borde beröra. Men det får skrivas i helgen. Nu ska jag facetimea Josefine som fyller år och kalasar i Vasa idag och sen blir det sushikväll hemma hos oss här i Åbo. 

 

Har haft en superlyxig dag (fredagar är alltid lediga för mig, yes it is great). Lever totalt tvärtom från musikallivet. Jobbar måndag - torsdag och lever livet på helgerna. Nåväl, idag hade jag sovmorgon, tränade transformation pass på gymmet och efter det städade jag upp hemma och mös med min sambo innan jag träffade Michaela för late-lunch och en eftermiddag på konstmuseum. Ni hör ju! Lever livet. 

Och en annan sak. Jag kör vegan-vecka denna vecka! Det är inte alls svårt. Inbillar mig att min kropp mår superbra av detta experiment. Kanske man skulle börja leva vegan inne i veckorna? Och ost till helgen liksom.

Glad helg på er!

imageTorsdagens veganmiddag. Tillochmed sambo approved

image2En känd tavla jag såg idag. Obs jag kan inget om konst men njöt till fullo av att gå runt på Åbos vackra konstmusee

image3Mitt Åbo

onsdag 28 december 2016 - 01:33

A SOON TO BE REAL & LUCKY ÅBOBO

Jag tänker säga en endaste rad om årets jul, och det är att den var alldeles fullkomligt drömmig. Firade hemma i Sundom med mamma, pappa, Sannah och Wille + hela tjocka släkten (okej det blev två rader). Bäst var absolut att få vara hemma hos nära och kära igen (okej tre då).

Nu sitter jag i en flyttbil söderut. Ska bli Åbobo påriktigt. En seriös en som gör flyttanmälan till magistratet denna gång. So long Vasa.

Och så tänker jag på alla de där männen man sprungit på och in i och över och från (jag har en point jag lovar). Vifk-spelare och heartbreakers (på min tid var dessa en och samma), tråkmånsar, musiker, arkitekt waaay too old for me, ännumera fotbollsspelare, snällisar (som skulle varit bra för mig men som föll i kategorin tråkmånsar), skådisar, brandmän och jaa what not. 2014 kändes det som att jag hade dejtat förbi mina sinnes fulla bruk. Men så dök han upp.

En åboländsk scout. Som förståss var allt annat än det jag trodde jag ville ha. Men som visade sig vara allt vad jag nånsin kunnat drömma om. Och från och med idag bor vi på samma adress påriktit. I vårt egna hem.

Låt mig mynta begreppet #lifeofalyckligsundomflicka

image20

söndag 11 december 2016 - 22:34

HELSINKI FOR THE WEEKEND

Är nyligen hemkommer från en underbar helg i Helsingfors. Tog fredagen ledigt från långpraktiken (har jobbat himla massa övertid) och vaknade upp brevid min syster i Arabia. Ah. Andades ut. Den förlängda helgen skulle innehålla följande

 

Jag och Sannah hämtade Erika från tågstation. Erika är Sannahs bästa vän och min typ andra lillasyster. Hon har alltid funnits med i våra liv, likaså hennes familj som är våra familjebekanta. Vi har firat alla helger tillsammans med deras familj samt åkt norden runt och tältat ex antal gånger. Och vi tre, vi brukar ordna träffar alltid lite då och då. Nu blev det prinsesshelg i Helsingfors.

image8

image15

image16Sannahs busskoppi-art

Förutom att umgås, chattra och rå om varandra (så himla befriande att få umgås med de som känner en ut och in och bak och fram) har jag sett himla massa teater. I fredags såg jag Näktergalen på Svenska Teaterns Nicken scen. Det ska jag skriva mera om i veckan. Promise. Och i lördags såg vi Sannahs föreställning Hoellebecq på Teaterhögskolan. Vilken stjärna min lillasyster är! Helt amazing. Jag är så tagen av hennes mångsidighet som skådespelare. Finns det något hon inte kan? Tror inte det. Ni kommer få se mycket av henne i framtiden. Tuuli Heinonen och Wilhelm Enckel gjorde också starka intryck på mig. Vilka stjärnor (i en verkligt underlig föreställning). 

image9Min duktiga vän Minna som spelar i Näktergalen på Nicken. Begåvad kvinna!

image10Hoellebecq på Teaterhögskolan 

image11Jenna, jag och Erika efter föreställningen

Teater aside, har vi också spatserat omkring och tittat på ett och annat. Bland annat promenerat till Forsby och sett på stället var Helsingfors grundades. Samt gått på julmarknad på Senatstorget (vilket var mysigt men ruskigt kallt). Vi har också ätit på Juttutupa (åt världens godaste rödbetsrisotto) och druckit drinkar på Steam (världens bästa laituribartender Hanna jobbar numera där). Och en chailatte på Kulma med Antonia efterföljt av världens godaste Pizzarium pizza.

image12

image13

image14

image17

Kan ni förstå att jag inte ville åka hem? Snart är detta min vardag igen. Snart får jag vara nära mina nära och kära igen. Som jag längtar. Snart återfinns mitt liv!

Tack alla inblandade för en magisk helg. Nu är jag fit for fight att ta mig an sista veckan på Åland. Kör bara kör!

 

söndag 13 november 2016 - 21:35

A LUCKY LUCKY GAL

Jag fattar verkligen om ingen nada noll personer hänger med i mina humörsvägningar denna höst. För jag gör det inte över huvudtaget själv. Är en sån himla komplex måendemänniska. Men efter analys kan man hitta ett mönster i att efter jag fått vara och rasta hjärtat hemma i Åbo mår jag som en prinsessa.

I lördags var en av mina mest happy dagar på väldigt länge. Vaknade upp med en knäpp julfeeling, vilket händer si så där vart femte år (hatar julmusik, kanske för att det är så nergnagt efter alla år av julkonserter) och då är det bara att embrace it. På med julmusiken och glöggen på plattan och duka fram en julig lördagsfrulle. Ni som följer mig på snapchat (sarahnedergard) såg kontentan av det där.

Lade en skumppa på kylning och tog pojkvännen under armen och gick en sväng på stan. Köpte en ny klänning för kvällens festligheter. Sen packade vi väskan och satte oss på en buss till Runsala spa var vi spenderade eftermiddagen. Vinterbadade, tränade och bastade. Och spenderade tid, han och jag.

image8

image9

Världens världens bästa man.

Förutom pool och bastu väntade trerätters. Den här spavistelsen fick jag till födelsedagspresent av Wille ifjol när jag fyllde 26, men vi har inte hunnit använda den. Så nu var det på tiden. Maten var riktigt okej och vi åt ceasarsallad med kräftstjärtar till förrätt, sik och innerfilè till huvudrätt och en pavlova som dessert. Fisken var riktigt god!

image10

image11

Skål älskling!

 

Här tänkte jag redan att den här dagen är en bästa i mannaminne. Att riktigt få umgås kvalitetstid med sin bättre hälft som man saknar ihjäl sig efter varje vecka på ensamma Åland. Det var verkligen ljuvligt att få rå om varandra en stund. När vi väl var hemma i stan igen drog vi åt olika håll på förfester. Jag fick spendera kvällen med världens bästa Softi och Kåren (Sofia och Daniela). Jag har alltid så in i helsikes kul med dessa logopeditjejer. Det slutar alltid med att vi klättrar på väggarna och spelar luftgitarr. Ja, ni kan ju tänka er. No limits liksom. Senare mötte vi upp Wille och hans kompisar på Skärgårdsbaren och hade en fenomenal utekväll. Fenomenal. Roligaste på väldigt länge! Och därav krabbisen idag.

image12

image13Haha, den här skickade jag till min syster 03.00 nånting. Oh my god. Och Åland kan jag tydligen inte hålla bort helt. Syftar alltså på ölen i min hand. Oh my alltså.

 

Oj oj oj. Ja, efter helgen strapatser känner jag mig alldeles lyckorusig. Och nu sitter jag på Vikingline mot Åland och en arbetsvecka igen. En månad kvar. Sen är Åland över för mig. Kämpa Sarah!

Och på tal om lyckorusig. Världens sötaste Roy har varit tv-stjärna idag. Jag längtar så till att få träffa honom och hans föräldrar. Längtar så till alla mina bästisar i Vasa. Och till min pappa som jag fått fira på håll idag. Pappa, jag kommer alltid vara din prinsessa. Always.

image14

söndag 11 september 2016 - 18:23

MY SIS LIVES IN HELSINKI

Äh, nu är jag på båten tillbaka till Åland. Känns sådär. Hoppas att den kommande arbetsveckan ska få mig på nya tankar.

 

Helgen i Helsingfors har varit underbar. Min syster Sannah har flyttat till huvudstaden för att gå magisterår på Teaterhögskolan (alltså HUR stolt är man inte) och vi bestämde oss för att sammanstråla denna helg. En systerhelg. Den kom verkligen behövligt för oss båda.

 

Efter kursen i fredags gick jag raka vägen till spåra 6T med en flaska vitt i handen. Och väl framme stod hon där med armarna i vädret och sprattlande ben. Det är det som är det bästa med min syster. Hon är helt fantastiskt knas och sjunger högt på tunnelbanan och hoppar grodhopp över övergångsställen. Min idol. Hon om någon har lärt mig aty vara sig själv, det är det bästa man kan vara.

 

Vad har vi hittat på då? Jo, vi har kollat film. Vandrat till Högholmen. Druckit GTn på Holiday. Ätit chips. Sett förställningen Memories of life På Viirus (sjukt bra var den) samt druckit Crowmoor i mummutunneli. Idag åt vi brunch i Esbo hos Jenna, Johan och Agnes och sen kaffade vi med Antonia på Johan & Nyström. Mys.

image20

image21

image22

image23

image24

image26

image27