fredag 3 februari 2017 - 18:49

HELGEN NALKAS

Som vanligt hinner jag inte alls med. Har tusen saker att blogga om! Har en lista med rubriker jag borde beröra. Men det får skrivas i helgen. Nu ska jag facetimea Josefine som fyller år och kalasar i Vasa idag och sen blir det sushikväll hemma hos oss här i Åbo. 

 

Har haft en superlyxig dag (fredagar är alltid lediga för mig, yes it is great). Lever totalt tvärtom från musikallivet. Jobbar måndag - torsdag och lever livet på helgerna. Nåväl, idag hade jag sovmorgon, tränade transformation pass på gymmet och efter det städade jag upp hemma och mös med min sambo innan jag träffade Michaela för late-lunch och en eftermiddag på konstmuseum. Ni hör ju! Lever livet. 

Och en annan sak. Jag kör vegan-vecka denna vecka! Det är inte alls svårt. Inbillar mig att min kropp mår superbra av detta experiment. Kanske man skulle börja leva vegan inne i veckorna? Och ost till helgen liksom.

Glad helg på er!

imageTorsdagens veganmiddag. Tillochmed sambo approved

image2En känd tavla jag såg idag. Obs jag kan inget om konst men njöt till fullo av att gå runt på Åbos vackra konstmusee

image3Mitt Åbo

onsdag 28 december 2016 - 01:33

A SOON TO BE REAL & LUCKY ÅBOBO

Jag tänker säga en endaste rad om årets jul, och det är att den var alldeles fullkomligt drömmig. Firade hemma i Sundom med mamma, pappa, Sannah och Wille + hela tjocka släkten (okej det blev två rader). Bäst var absolut att få vara hemma hos nära och kära igen (okej tre då).

Nu sitter jag i en flyttbil söderut. Ska bli Åbobo påriktigt. En seriös en som gör flyttanmälan till magistratet denna gång. So long Vasa.

Och så tänker jag på alla de där männen man sprungit på och in i och över och från (jag har en point jag lovar). Vifk-spelare och heartbreakers (på min tid var dessa en och samma), tråkmånsar, musiker, arkitekt waaay too old for me, ännumera fotbollsspelare, snällisar (som skulle varit bra för mig men som föll i kategorin tråkmånsar), skådisar, brandmän och jaa what not. 2014 kändes det som att jag hade dejtat förbi mina sinnes fulla bruk. Men så dök han upp.

En åboländsk scout. Som förståss var allt annat än det jag trodde jag ville ha. Men som visade sig vara allt vad jag nånsin kunnat drömma om. Och från och med idag bor vi på samma adress påriktit. I vårt egna hem.

Låt mig mynta begreppet #lifeofalyckligsundomflicka

image20

söndag 11 december 2016 - 22:34

HELSINKI FOR THE WEEKEND

Är nyligen hemkommer från en underbar helg i Helsingfors. Tog fredagen ledigt från långpraktiken (har jobbat himla massa övertid) och vaknade upp brevid min syster i Arabia. Ah. Andades ut. Den förlängda helgen skulle innehålla följande

 

Jag och Sannah hämtade Erika från tågstation. Erika är Sannahs bästa vän och min typ andra lillasyster. Hon har alltid funnits med i våra liv, likaså hennes familj som är våra familjebekanta. Vi har firat alla helger tillsammans med deras familj samt åkt norden runt och tältat ex antal gånger. Och vi tre, vi brukar ordna träffar alltid lite då och då. Nu blev det prinsesshelg i Helsingfors.

image8

image15

image16Sannahs busskoppi-art

Förutom att umgås, chattra och rå om varandra (så himla befriande att få umgås med de som känner en ut och in och bak och fram) har jag sett himla massa teater. I fredags såg jag Näktergalen på Svenska Teaterns Nicken scen. Det ska jag skriva mera om i veckan. Promise. Och i lördags såg vi Sannahs föreställning Hoellebecq på Teaterhögskolan. Vilken stjärna min lillasyster är! Helt amazing. Jag är så tagen av hennes mångsidighet som skådespelare. Finns det något hon inte kan? Tror inte det. Ni kommer få se mycket av henne i framtiden. Tuuli Heinonen och Wilhelm Enckel gjorde också starka intryck på mig. Vilka stjärnor (i en verkligt underlig föreställning). 

image9Min duktiga vän Minna som spelar i Näktergalen på Nicken. Begåvad kvinna!

image10Hoellebecq på Teaterhögskolan 

image11Jenna, jag och Erika efter föreställningen

Teater aside, har vi också spatserat omkring och tittat på ett och annat. Bland annat promenerat till Forsby och sett på stället var Helsingfors grundades. Samt gått på julmarknad på Senatstorget (vilket var mysigt men ruskigt kallt). Vi har också ätit på Juttutupa (åt världens godaste rödbetsrisotto) och druckit drinkar på Steam (världens bästa laituribartender Hanna jobbar numera där). Och en chailatte på Kulma med Antonia efterföljt av världens godaste Pizzarium pizza.

image12

image13

image14

image17

Kan ni förstå att jag inte ville åka hem? Snart är detta min vardag igen. Snart får jag vara nära mina nära och kära igen. Som jag längtar. Snart återfinns mitt liv!

Tack alla inblandade för en magisk helg. Nu är jag fit for fight att ta mig an sista veckan på Åland. Kör bara kör!

 

söndag 13 november 2016 - 21:35

A LUCKY LUCKY GAL

Jag fattar verkligen om ingen nada noll personer hänger med i mina humörsvägningar denna höst. För jag gör det inte över huvudtaget själv. Är en sån himla komplex måendemänniska. Men efter analys kan man hitta ett mönster i att efter jag fått vara och rasta hjärtat hemma i Åbo mår jag som en prinsessa.

I lördags var en av mina mest happy dagar på väldigt länge. Vaknade upp med en knäpp julfeeling, vilket händer si så där vart femte år (hatar julmusik, kanske för att det är så nergnagt efter alla år av julkonserter) och då är det bara att embrace it. På med julmusiken och glöggen på plattan och duka fram en julig lördagsfrulle. Ni som följer mig på snapchat (sarahnedergard) såg kontentan av det där.

Lade en skumppa på kylning och tog pojkvännen under armen och gick en sväng på stan. Köpte en ny klänning för kvällens festligheter. Sen packade vi väskan och satte oss på en buss till Runsala spa var vi spenderade eftermiddagen. Vinterbadade, tränade och bastade. Och spenderade tid, han och jag.

image8

image9

Världens världens bästa man.

Förutom pool och bastu väntade trerätters. Den här spavistelsen fick jag till födelsedagspresent av Wille ifjol när jag fyllde 26, men vi har inte hunnit använda den. Så nu var det på tiden. Maten var riktigt okej och vi åt ceasarsallad med kräftstjärtar till förrätt, sik och innerfilè till huvudrätt och en pavlova som dessert. Fisken var riktigt god!

image10

image11

Skål älskling!

 

Här tänkte jag redan att den här dagen är en bästa i mannaminne. Att riktigt få umgås kvalitetstid med sin bättre hälft som man saknar ihjäl sig efter varje vecka på ensamma Åland. Det var verkligen ljuvligt att få rå om varandra en stund. När vi väl var hemma i stan igen drog vi åt olika håll på förfester. Jag fick spendera kvällen med världens bästa Softi och Kåren (Sofia och Daniela). Jag har alltid så in i helsikes kul med dessa logopeditjejer. Det slutar alltid med att vi klättrar på väggarna och spelar luftgitarr. Ja, ni kan ju tänka er. No limits liksom. Senare mötte vi upp Wille och hans kompisar på Skärgårdsbaren och hade en fenomenal utekväll. Fenomenal. Roligaste på väldigt länge! Och därav krabbisen idag.

image12

image13Haha, den här skickade jag till min syster 03.00 nånting. Oh my god. Och Åland kan jag tydligen inte hålla bort helt. Syftar alltså på ölen i min hand. Oh my alltså.

 

Oj oj oj. Ja, efter helgen strapatser känner jag mig alldeles lyckorusig. Och nu sitter jag på Vikingline mot Åland och en arbetsvecka igen. En månad kvar. Sen är Åland över för mig. Kämpa Sarah!

Och på tal om lyckorusig. Världens sötaste Roy har varit tv-stjärna idag. Jag längtar så till att få träffa honom och hans föräldrar. Längtar så till alla mina bästisar i Vasa. Och till min pappa som jag fått fira på håll idag. Pappa, jag kommer alltid vara din prinsessa. Always.

image14

söndag 11 september 2016 - 18:23

MY SIS LIVES IN HELSINKI

Äh, nu är jag på båten tillbaka till Åland. Känns sådär. Hoppas att den kommande arbetsveckan ska få mig på nya tankar.

 

Helgen i Helsingfors har varit underbar. Min syster Sannah har flyttat till huvudstaden för att gå magisterår på Teaterhögskolan (alltså HUR stolt är man inte) och vi bestämde oss för att sammanstråla denna helg. En systerhelg. Den kom verkligen behövligt för oss båda.

 

Efter kursen i fredags gick jag raka vägen till spåra 6T med en flaska vitt i handen. Och väl framme stod hon där med armarna i vädret och sprattlande ben. Det är det som är det bästa med min syster. Hon är helt fantastiskt knas och sjunger högt på tunnelbanan och hoppar grodhopp över övergångsställen. Min idol. Hon om någon har lärt mig aty vara sig själv, det är det bästa man kan vara.

 

Vad har vi hittat på då? Jo, vi har kollat film. Vandrat till Högholmen. Druckit GTn på Holiday. Ätit chips. Sett förställningen Memories of life På Viirus (sjukt bra var den) samt druckit Crowmoor i mummutunneli. Idag åt vi brunch i Esbo hos Jenna, Johan och Agnes och sen kaffade vi med Antonia på Johan & Nyström. Mys.

image20

image21

image22

image23

image24

image26

image27

fredag 9 september 2016 - 17:54

HEJ FRÅN HELSINGFORS

Ville bara säga hej. Imorse kom jag med båten in i ett underbart vackert och vindstilla Helsingfors. Dagen har spenderats med röstforskning och föreläsningar av röstgurun. Nu har jag ansikten på alla de där häftiga typerna som skriver artiklarna jag läser. 

 

Nu sitter jag på spåran till min syster i Arabia. kommer krama ihjäl henne. Och så ska vi fira. För det får man när det är helg. Puss på er!

image19

lördag 20 augusti 2016 - 00:46

SEVENDAYS SUMMERPARTY @ FAROS

Ikväll fick man klä upp sig lite och ta Anna under armen och gå på fest med bloggkollegorna. Superkul! Trerätters på Faros väntade. Jättegott var det. Och framför allt trevligt att umgås med alla sevendaysare. Ett supertrevligt gäng, verkligen. Tack hela härliga gånget för en toppenkväll! 

image65

image67

image68

image69

image70

fredag 22 juli 2016 - 09:52

EDELWEIS, EDELWEIS

Vips flög onsdag och torsdag förbi, och jag sitter på tåget hem till Åbo för att ha en ledig dag. Fokus ligger faktist på att inte bli sjuk eftersom så många i ensamblen är flunssiga nu. Speciellt han som Maria pussas med på scen. Ska försöka använda alla krafter jag har för att puscha iväg bobborna. För sjuk hinner jag inte bli!

Veckans föreställningar har varit helt magiska. Ja, jag hittar faktist inget bättre ord för att beskriva det! Över 2500 människor har suttit i publiken. Det är över 1200 per föreställning! DET ÄR HELT SJUKT. Kan ni förstå hjärtemoji-ögonen när jag springer upp för rampen och brister ut i sång och ser alla dessa människor som kommit för att titta och lyssna på just oss. På mig. Och känslan på scen har varit helt otrolig. Jag älskar den här musikalen. Älskar att bli ett med det! Älskar att få vara Maria.

Men tillbaka till publiken. Så många kära och älskade kommer och tittar! Även okända som ger en äkta edelweis. Kan ni förstå att man får en tår i ögat då? De vill ta bild. Vill tacka. Och de fina orden tystnar aldrig. Vet faktist inte nångång förut jag fått sån boost av härligt genuint fina komplimanger. Nu om nån gång tror jag på att det vi gör på scen verkligen är nåt alldeles extra.

image74

Och Saini från Tammerfors hade ritat en sån fin teckning. Mitt hjärta smälter! Tack. Från botten av mitt hjärta!

image75

image76

onsdag 20 juli 2016 - 13:55

VASA 15-20 JULI

Okej hörni. Varning för många bilder. Men detta är vad jag gjorde hemma i Vasa nu under min vistelse. 

 

image55

image56Åt godiga saker så som skagenknappar och jordgubbar med glass. Såklart!

 

image57Simmade och bastade med min bättre hälft och Åbobo som fullkomligt älskar Utterö och att vara på Skären lika mycket som jag. Det är kärlek det.

 

image58

image59

image60Åkte båt hela lördagen med detta glada gäng! Min familj. Vi körde till Kala-Janne och åt fisksoppa och drack lonkero. Mums så somrigt!

 

image61Väl hemma bjöd mamma på GT gjord på Naupe Gin! Så gott. Men det vet ni säkert redan.

 

image62

image63På lördag kväll satt vi oss i båten igen, kärleken och jag, med destination Granö. Där bastade vi och umgicks med Josefine och Niko, vilket förståss var muchos trevligt! Så otroligt härligt med spontant bastu-häng med dessa två som annars bor i Helsingfors. Jätteroligt att bara vara en båtfärd på 20 min ifrån.

 

image64Söndag bjöd på scitzo-väder med de mest våldsamma regnskurar och senare klarblå himmel. På förmiddagen gick vi på Pokemon-jakt med min farbrors hund Malou. Hittade EN pokemon. En.

 

image65På söndag kväll var Wille tvungen att åka hem till Åbo. Men jag hängde istället med Sannah och Viktor som hade varit på både bröllop och dop på helgen. Så fina dom är!

 

image67

image68Som jag nämnde tidigare hade vi sommarträff med tjejerna + män + bebisar ute på vår skäre hela måndagen. Jag, Petronella och Rebecca handlade mat och dryck för hela dagen och sen samlades alla för en heldag tillsammans! Sån otrolig lyx att så många kunde komma och att vi fick en underbar dag tillsammans i solen. Där satt vi och åt och solade och lekte med barn och skvallade och simmade om vart annat. Sån otroligt härlig dag som jag kommer att minnas länge <3

 

image69

image70

image71Igår, tisdag, var jag på bindvävsmassage på dagen och sen hängde jag i stan ända till kvällen. Jag och Petronella och Rebecca hämtade magokoro-sushi och satte oss vid Hovrätten och åt. Senare gick vi en sväng till Kuntsi och bryggorna där nere. Satt och talade om ljuvliga lägenheter och gick senare förbi denna murgröne-klädda fasad på Strandgatan. Där skulle man bo! Kvällen spenderades senare på både Strampen och Faros med Mia och Mikki som anslöt.

 

image72Väl hemma på skären välkomnades man av den här vackra solnedgången. Sommar-Vasa! Jag älskar dig.

måndag 18 juli 2016 - 23:59

SKÄREN BOUND

Hej på er alla från Sundomskären! Kom hem i fredags och har hängt här hela helgen. Så otroligt skönt så jag inte ens kan beskriva det med bokstäver. Fem dagars loma är guld värt!

Wille anslöt sig senare på fredagen och tillsammans har vi hängt med mamma och pappa på båtutfärd och så har vi förståss jagat pokemons i skogen och bastat.

Idag har jag haft en alldeles fenomenal dag med mina finaste finaste vänner här ute vid vår skäre. Vi har hängt precis hela dagen! Lagat mat och skvallrat i det finaste av sommarväder. Gahd I love my friends. Men, mer om det en annan dag. Nu ska jag somna nöjd.

Fastän jag älskar musikal är det roligt att göra nåt annat där emellan också.

image54