söndag 5 mars 2017 - 18:00

ST ANTON AM ARLBERG

The hills are alive with a sound of music! Jag har varit i Österrike en gång innan, när jag interrailade sommaren 2013. Då besökte vi Innsbruck och Salzburg. Den här gången bar det av till St Anton am Arlberg som är en stor skidort ca en timme väst om Innsbruck. Och jag reste iväg för en veckas skidåkning med min pappa.

Vi kom dit lördag kväll och checkade in på Hus Morgonsonne (jättehärligt å lugnt) och tog oss en promenad i byn. St Anton är största byn i skidområdet Arlberg (finns även andra byar) och det är verkligen där det är mest hålligång ala afterski. Söndag till fredag åkte vi i backarna med tre härliga soldagar och tre dagar med snöstorm. Vi hade alltså inte så tur med vädret (men det skulle ha kunnat vara värre).

Bästa med resan har, förutom miljöombyte och vackra berg, varit att få hänga med pappa på tumis. Vi har haft jättekul! Både nedsusande från backar i snöstorm aka man ser inte en meter framför sig och över ett glas vin (för att inte tala om när jag drog iväg honom på afterski till Mooserwirt). Det fanns över 120 nedfarter och 70 liftar och högsta punkten Valluga ligger 2811 meter över havet (där slog jag mitt höjdrekord från i somras på Galdøpigg). Så höjdacklimatiserad har jag blivit. Och skidor har vi åkt, tills skavsåret blött och benen tröttnat och tårna domnat.

St Anton är en jättebra skidort på det sättet att man kan variera backar i all oändlighet. Åka till andra byar och se nytt nästan varje dag. Vi tyckte bäst om att åka i området Zürz och Lech för där var backarna inte lika sönderåkta (inte lika mycket folk). Om jag ska säga nåt negativt om det hela så är det väl det, att backarna i självaste St Anton inte har så jättebra kvalitet. Tungkörd puckelpist efter 13 varje dag (pga så mycket människor som åkt i dem).

Skulle så gärna åka dit med ett gäng och verkligen testa på afterskin och partyt! Det verkade vara sånt hålligång på Mooserwirt, Taps och Krazy Kangaroo. Men hur man ska orka med det är en annan femma. Efter sex timmar i backen var man så slut att man ville ta natten kl 16 haha.

Ojoj, tack älskade pappa för att jag fick komma med dig på skidresa. Det har varit ljuvligt!

569473B9 DCC8 477E A4E2 23D5A4F20303Bild från Valluga-toppen. Man kunde se Tyskland, Lichtenstein, Schweitz härifrån.

CB41B72C BEF5 49AA 860F FABCACFE6DEA

B56AB1DC B9D0 49D6 88BB 02FCB1FFFD77Panorama från järnvägsstation över St Anton

B4CC3EB5 DE6C 475E 8BB5 7A8C33FADAA1Backarna i Lech

DB014520 A69C 4768 B2D0 B8A8968264C6Zürs

F9B03221 4881 45C8 B3AA 8450CA1D64B0

6E24DA28 9C26 4190 BC68 0B0390E0E125

C629FD9E 663C 40D8 BC54 D0D9D3C6DB21

BDCDCE19 2ED8 42DF A2B0 08A2E08785ACSjukt bra afterski! Här hittar ni DJ Gerard som inte missat mer än 12 dagar av sesong sedan 80-talet (sägs det). Det är lite som feelis på Ollis men i alpmiljö.

C15A65F3 93A8 41C9 8752 09C696B9B365

Papsen och jag! <3

lördag 25 februari 2017 - 11:27

ST ANTON HERE I COME

Hälsningar från Vanda och en som snart ska boarda flyg till Arlanda. Där möter jag upp pappa och så hoppar vi på nästa till Österrike. Vi ska nämligen på tumisresa till Alperna! Skidsemester i en vecka. Jag har inte stått på skidor över 14 år (bytte till snowboard när jag var 14) men jag tror nog det ska gå bra. Har inte riktigt förstått att jag ska iväg och spendera en vecka bland alptoppar och dalar. Berg gör mig alltid så lycklig, så jag kommer säkert komma hem med övereufori.

Ett perfekt sätt att fira sin examen. Tusen tack för alla grattisar hörni. Ni är guld!

IMG 7337

söndag 22 januari 2017 - 19:55

WE ALSO VISITED BOSTON

Förutom att besöka New York som ni kan läsa om här och här, så bestämde vi oss även för att spendera några dagar i Ulriikkas studiestad Boston. Från Porth Authority tog vi Greyhound buses raka spåret. Kostade cirka gurka 30 dollar och tog 4,5 timmar. Wifi hela vägen.

I Boston var luften betydligt friskare och gatorna betydlit mer rymliga. Det vardagliga människomyllret bestod ej av zombisar utan helt vanliga människor med ögon som utstrålade medmänskligt liv. Vi spenderade två dagar i denna stad och besökte bland annat Harvard University (nu är jag en klok typ som rört i guldtån), Berkley Collage of Music (var Ulriikka har studerat), Fenwey Park (Red Socks hemarena), gick på jazzklubb, vandrade i hamnen och besökte flera mysiga saluhallar. En kväll sprang vi typ 1 km från Cheesecake factory (såå överskattad restaurang) till en biograf för att vi i sista sekund kom på att vi ville se La La Land men vi var alldeles för sent ute och fick gå hem och kolla Sex and the city på mini iPhone-skärm istället. Inte helt fel det heller i och för sig.

Boston kändes så genuint. Och havsnära. Skulle jag haft fler än två dagar skulle jag planerat in whalewatching och googlat upp bästa seafoodrestaurangen i stan. Men det får bli en annan gång. Men gott folk - det var bra att se en kontrast till New York.

image62Boston Public Garden

image65Hamnen utanför Boston Aquarium

image68Haymarket

image70Harvard University

image73Fenway Park

söndag 22 januari 2017 - 17:40

VARFÖR JAG INTE GILLADE NEW YORK

Borta bra men hemma bäst. Man säger ju det av en orsak. Tänk att man behöver resa över halva jordklotet för att förstå hur bra man har det och att gräset inte alls är varken coolare eller bättre på andra sidan. Höga hus och en frihetsgudinna i all ära.

Jag kom inte hem och var amerikafrälst. Snarare tvärt om. Kände nån form av avsky mot allt jag sett. Kanske var det zombiemänniskorna på New Yorks gator som stirrade tomt ut i intet när de stressade framåt. De såg inte allt som hände kring dem. Kanske är det för många intryck och de kan inte ta in allt i den där miljonstaden? Faschinerande är fel ord. Snarare skrämmande. Under tunnelbanefärden till JFK stod en man i gången och pratade högt om sin tro i 50 minuter i sträck. Ingen tittade på honom. Ingen såg honom. Fastän han var högljudd. Jag undrar om de på gatan skulle se om han fick ett slaganfall. Det var som att de bara kopplade bort.

Förutom zombimänniskorna är ju maten förskräcklig. Och förskräckligt dyr. Men det visste ju alla redan. På fronten inget nytt.

Och allting är sådär halvdant. Bussarna skulle knappast gå igenom en besiktning i Finland, och vägarna var asfalterade av tyrannusaurus rex (korta arbetsodugliga armar ger dåligt asfaltresultat liksom).

På Park Avenue öppnade dörrmannen för en och bar ens väskor samtidigt som man inte behövde ringa taxin själv. På sidogatan kämpar den hemlösa för sitt liv i den kalla natten. Ingen ser honom. Han ser bara alla tusen ljus på Time Square. Och jag ser hur vrickad världen är.

Och om jag tycker att världen kan vara vrickad och orättvis i Europa så är den om möjligt tredubbelt så olidlig i USA. Jag som vill tro på att alla kan vara likvärdiga och att vår värld kommer längst med att tänka på alla som människor och peronligheter istället för att gruppera och generalisera - fick ju slaganfall där borta. Blev uppriktigt ledsen av behovet att lägga medmänniskor i fack. I en stad fylld av så många kulturer, åldrar, ursprung och yrken skulle man ju tänka att de kommit längre. Men nej.

På håll kan det vara svårt att förstå det trumpna USA. Men när man kommer dit, då stirrar man verkligheten i vitögat. Jag visste inte att världen var så kall och rå. Bitter näst intill.

Sen råkade vi ju hamna hemma hos en Trump-voter också. Berättar mer om det sen. Som ni förstår förstörde det min vecka totalt. Jag kan simply inte förstå nöjet med coola skyskrapor när människor inte kan tänka medmänskligt.

Som tur var alla teatermänniskor jag mötte av samma åsikt som mig. På Broadway hittade jag värmen jag saknade på de kalla avenyerna. På Broadway fann jag ett slående hjärta som var varmt och behagligt. Som tur.

Någon annan som känner som jag efter att ha besökt New York?

fredag 20 januari 2017 - 17:58

NEW YORK DEL 2

Dag 5 spenderade vi förmiddagen på Radio City Hall (coolt att gå i samma korridorer som Broadwaystjärnor och stora artister har vandrat) samt dansade lite till. På eftermiddagen gick jag en sväng till Central Park igen och vandrade förbi Museum of National History Museum och Metropolitan stears (var Blair i Gossip Girl ofta sitter och äter lunch). På kvällen såg jag Kinky Boots och det var HELT OTROLIGT. Har längtat länge efter att få sen den (när jag knarkat den på Youtube i nästan två år) och nu blev drömmen sann. Och jag hade en helt underbar plats på tredje raden. Musikalen var alldeles otroligt bra. Älskar karaktären Lauren och önskar lite att jag nån gång i livet får spela henne. En så otroligt genuint älskvärd historia om att vara sig själv och acceptera alla för de dom är. Precis vad jag behövde där och då.

Dag 6. New York bjöd denna onsdag på ett ljuvligt vårväder och man kunde knappt tro sina ögon när man fick ta av sig jackan. Tidigare under resan hade det varit så kallt att man ville ha på sig dubbla vantar och dricka steamed applejuice i varje hörn, men nu - nu var temperaturen på vår sida. Efter dansen gick jag österut mot East River längs 48 th street. Gick förbi Grand Central Station (igen) och Chrysler Building och kom ut till FNs byggnad. Där satte jag mig i solen och njöt av semestermode. Efter en stund vandrade Cate Blachet förbi (!) med sin familj. Kändisspotting! Sen tog vi subway till Chinatown på lunch och vandrade sedan till Brooklyn Bridge. Efter att vi vandrat över till Brooklyn och tillbaka till manhattan (och efter x antal foton) gick vi genom Wallstreet till Staten Island Ferry. Det var dags för frihetsgudinna spotting! På kvällen gick Ulriikka på dansföreställning, men jag hade köpt en fin Hamilton-bok så jag ville helre sätta mig på Starbucks och läsa den. Sagt och gjort.

Lunch i Chinatown

image52image53

Brooklyn Bridge

image57Utaikt från Staten Island ferry

Dag 7 sov vi ut läänge eftersom jag hade blivit sjuk. Sen packade vi ihop vårt stuff i New Jersey och tog bussen in till Manhattan för att leta upp Mary Setrakian. Jag skulle nämligen få ta sånglektion med denna gudinna som även undervisar storheter som Sierra Boggess och Nicole Kidman. Den här sånglektionen var alldeles wow. Nästan så att jag inte förstår att jag fått vara med om det. Värt alla tvåhundra dollar i hela världen. Önskar att jag kunde få ha henne som sånglärare varje vecka. Hon var alldeles amazing. Hamnade även på hennes instagram. Starstrucked och flattered indeed!

Efter det sprang vi till Port Authority för att hinna med bussen till Boston. To be continued..

Taggar:

Kategorier:

Resor

Skriv en kommentar 2

onsdag 18 januari 2017 - 18:20

NEW YORK DEL 1

Och så fick jag då för första gången se Broadway. Vilken upplevelse! Vi kom fram sent på kvällen den 5 januari och efter vad som kändes som evigheter i ESTA kön hoppade vi på en 18 dollars buss in till Port Authority (busstation ett kvarter från Time Square). Vi bodde ej på hotell, ej heller Air Bnb. Vi hade genom en kollega fått kontakt med en finsk dam som bodde på andra sidan Hudson river från Manhattan sett, i Cliffside Park i New Jersey, så vi fick för en ganska billig peng inkvartera hos henne.

image23Cliffside Park

Första dagen var jag så begeistrad av allting. Minsta lilla gatuskylt eller hus fick mig att tappa andan. Ni skulle ha sett mig när jag kom ut på Time Square. Eller gick förbi Theater District. Det var svårt att förstå att man var där. Som mitt i en film. Och där stod lilla jag.

Syftet med vår resa var lite annat än bara att turista. Men visst har jag hunnit se mycket! Men ännumer blev osett. Till en annan gång! Vårt mål med vår amerikaresa var att skaffa inspiration och komma hem med ny musikalkunskap. Därför har jag nu under våra 10 dagar på resande fot tagit sånglektioner av två lärare samt dansat klasser på Broadway Dance Center. Och sett musikal förståss!

Dag 1. En dag av att försöka hitta rätt buss från New Jersey. Väl inne på Manhattan gick jag runt med öppen mun och tog in atmosfären. Spottade alla teatrar på Broadway. Gick lite i butiker på Time Square (Disney förståss) och vandrade 5th avenue. Drack steamed applejuice i Bryant Park och åt choko på Public Librarys trappa. Sen vandrade vi runt i vackra Central park. Jag ska bannemej åka tillbaka till NY på hösten när löven är sådär gula och härliga. Vilken drömmig plats Central Park måste vara då. På kvällen såg vi The Colour Purple på Jacobs Theater vilket var alldeles magiskt. Det var deras tredje sista föreställning och stämningen i publiken var vibrerande häftig. En verkligt stark musikal med hujsit bra sångare. När Cynthia Erivo sjöng I'm here fulgrät jag av lycka och gör det typ nu också bara av att tänka på det.

image27Times Square

image28Isrinken i Bryant Park

Public Library

image32Central Park

Dag 2 var det snöstorm och kallt som tusan. Vi bestämde oss för att ta drop in klasser på Broadway Dance Center. Där gäller det definitivt att inte ta en för hög nivå. Oh my god alltså. Helt galet vilket tempo. Men sjukt kul. Jag som verkligen inte är en dansare gick på nivå 2 klasserna - beginner. Alldeles lagom nivå för mig! Förutom BDC såg jag Empire State Building, Grand Central Station och på kvällen gick vi och såg Aladdin. Tyvärr var det en besvikelse. Jag som hade sett så mycket fram emot den musikalen! I huvudrollen som Aladdin var Adams Jacobs och han var alldeles underbar. Ni vet fastän man sitter högst uppe i teatern på tredje balkong ser man hans lysande ögon som värmer ens musikalhjärta. Rätt man på rätt ställe! Och James Monroe Iglehart som anden. Han var så sjuktbra, om än trött. Men. Hon som gjorde Jasmine (understudy), hon hade ingen prinsessröst alls och jag var så besviken. Hon lät twangad och nasal. Skulle passa i In The Heights, men inte i disney. Åh, jag var såå besviken. Där fick jag lära mig att Broadway inte alltid behöver ha en hög nivå.

image35Grand Central Station

image36Broadway Dance Center

Dag 3. Då åt vi lunch i Little Italy och vandrade Soho samt Chinatown tillsammans innan Ulriikka åkte uptown till dansstudion. Jag ville se Downtown, Ground Zero, Wallstreet och Battery Park och det slutade med att jag vandrade hela vägen från Batterypark till Time Square. Ulriikka skulle se Cats, men det är min absoluta non-favorite musikal. Tänkte lite att jag skulle se Kinky Boots på kvällen, men istället gick jag på bio och såg nyaste disneyfilmen Moana. Den var underbar.

image37Little Italy

image38Soho

image40Downtown och Ground Zero

image41Pear A

Dag 4 och måndag. Vi dansade och jag hade sånglektion med David Brunetti. Wow alltså! Så roligt att hänga med teaterfolk på Broadway. David har utvecklat en egen teknik (baserad på Meisner) som hjälper en musikalskådespelare att tolka sin text. Det var verkligen en superb sånglektion. Fick en massa bra tankar och tips att ta med mig hem inför Piaf som jag spelar på Åbo Svenska Teater i höst. På kvällen åkte vi till Greenwicht Village och åt på ett mexikanskt ställe och drack drinkar. Måndagslyx liksom!

image42Drömmen alltså. Men vi lyckades inte få biljetter.

image44Empire state building en sen kväll strax vid Harolds Square

tisdag 17 januari 2017 - 02:00

ARRIVING HOME

Hello Finland. Jag är äntligen hemma, och det är såå najs. Tro mig, jag har haft en superb resa med massa inspirationsboostar och coola saker coming my way. Jag menar - New York. And I will tell you all! Som att vandra i en film (full av zombisar med no soul-eyes). Det har varit amazing men även tärt på krafterna. Mer om det sen (när jag sovit mer än 2 h på 48 h).

Vad var bäst? Sång- och danslektionerna i New York. Så jäkla ballt alltså. Hade inte alls förväntat mig få beröm. Men det fick jag! Och mycket lärde jag mig. Känns som att jag fick mycket värdefullt att ta med mig i väskan hem att unpack när jag väl trillar in genom dörren i Åbo och vardagen rullar på (sitter just nu på en buss från flygfältet).

Sämst har varit a hell of a resa hem. Steg upp 06.00 i söndags och åkte buss från Boston till New York, virrvarrade oss genom metrosystem hela vägen från Manhattan till JFK, satte oss på ett 11 h flyg till Berlin (förseningar å skit) som gör att vi missar vår connectionflight. Väl på Tegel i Berlin har de glömt att boka om oss till flyget de lovade och istället för 2 h väntetid blev det 9 h. Ni förstår ju själva hur det känns när man bara vill sova i sin egen säng och inte kämpa på ett flygfält. Men där satt vi. En hel jävla dag. Åkte in till Berlin och tvångsturistade. Låtom mig understryka att jag inte gillar Air Berlin at the moment (personalen är bra på att säga nej men inte erbjuda lösningar - typ som att vi fick en vattenflaska i handen and no more). Och nu är det praktiskt taget tisdag.

Har massa bilder och massa anekdoter. Vill ni se? Nåt speciellt ni vill veta?

Jag ska berätta om Trump. Om zombisarna. Varför jag grät en hel kväll på grund av en tant. Och om musikalerna (både de bra och de dåliga). Om vädret och Brooklyn bridge. Om hamnkvarteren i Boston och Central Park i New York. Och mitt möte med Mary Setrakian.

Men nu. Måste. Jag. Få. Sova.

Ey yo hörs imorn.

Taggar:

Kategorier:

Resor

Skriv en kommentar 6

söndag 16 oktober 2016 - 21:06

HEJ LINKÖPING!

Linköping bjöd på toppenhelg! Som absolut gick alldeles för snabbt. Men så är det när man har roligt. Vilken vacker stad! Med mysfaktor. Och så bor ju Rebecca där. Världens bästa Rebecca.

Rebecca har bott här nu i snart två år. Tänk vad tiden går! Hon är en cooling som jobbar på Domstolen och sitter ting. På lördag, efter en dunderfrulle med plättar, cyklade vi iväg mot hennes jobb och jag fick kolla in var hon arbetar. Har aldrig varit inne i en rättsal tidigare, så det tyckte jag ju självklart var lite coolt.

Rebecca utanför hennes jobb

Och mer då? Jo sen strosade vi runt på stan och sightseeade. Och fikade på Babettes! Gott. En cykeltur längs Stångån och en sväng in i den vackra Domkyrkan var en ungdomskör övade och sjöng så vackert.

Efter en mellandöd i soffan svirade vi om till lite festligare kläder och förade lite till 90-tals musik. Rebecca hade reserverat bord på restaurangen 1854, vilket jag är väldans glad för. Vi fick jättegod mat! Vi åt båda kräftpastan och drack varsin god fördrink på limoncello och basilika innan den kom in. Sen gick vi upp till nyöppnade Taket! Gillade atmosfären där massor! Vidare till Malt och Humle och sen slutade kvällen på Harrys. En helkväll alltså. Supertrevligt!

Som ni säkert förstår och ser, helgen har varit toppen. Idag går mest ut på att resa. Tåg + en trökig resa med Mariella tillbaka till Åland. Sitter i baren just nu (pga enda bekväma sittplatsen) och funderar på när båtbändens sound och spellista ska ändras. Säkerligen aldrig.

fredag 14 oktober 2016 - 23:21

ÅLAND-STHLM-LINKÖPING

Idag har jag påminnt mig själv om att andas lite extra. På jobbet var det stressigt och jag hann med att hålla både gruppterapi och avslutande av talterapiperiod. Plus tillverka AKK material till ett dagis. Sen cyklade jag i racerfart mot hamnen och Amorella.

Båten tog mig till Stockholm var jag gick i lugnans ro genom gamla stan utan att stressa. Vackra fina Stockholm. Gick till centralen och väntade på mitt tåg till Linköping. Inställt. Viltolycka they say. Väntar en timme till. Nu så!

Nu Rebecca, nu är jag påväg. Snart är jag hos dig i Linköping. Du och jag och en tjejhelg som heter duga! Ska bli så najs! Återkommer med vad vi hittade på sen. Ha en härlig helg hörni!

tisdag 6 september 2016 - 21:15

SO WE WENT TO STHLM

Efter första veckan av långpraktik var man rätt mos i huvvet. Då var det skönt med något annat att tänka bo. No stuck on Åland här, utan vi tog båten över till Stockholm och kom fram lördag morgon. Målet var att överraska Wille som har fyllt år. Och överraskad med massa program blev han!

Måndag morgon blev det promenad till Skinnarviksberget med underbar utsikt från Söder. Tips, gå träspångsbanan tillbaka till Södermalms torg.

image6

image7

Prick nio stog vi i kön till Sthlm Brunch Club. Och tur det! Det var redan kö innan öppning. Superb brunch, så det lönar sig verkligen att köa och vara där i tid. De har nämligen inget bokningssystem - vilket bara är lite charmigt. Att kriga för det gör maten lite godare.

image8

image9

Många promenader av och an till Djurgården blev det när vi beökte både Vasamusèt på lördag och Skansen på söndag. Alltså lemurer - världens charmigaste djur!

Lördag kväll åt vi den godaste maten jag ätit - på länge. Om jag ska tipsa om något här i världen så är det Den gamle och havet. SÅ GOTT! Knappt så vi pratade med varandra under middagen utan bara njöt av smakerna och matglädjen. Vi delade på vitlöksmusslor och buffalo mozzarella till förrätt, och åt pasta vongole och skaldjursrisotto till huvudrätt. Jag drömmer ännu vackra drömmar om denna mat. Ah.

Innan vi promenerade till båten söndag kväll tog vi afternoon tea på Wienercafèt med Malin och Henrik. Supermys och härligt. Ganska i dyra ändan, men vi delade två på en meny och då blev det inte bara roligt utan helt affordable.

Och förutom att jag hade planerat in allt program och överraskade honom, så fick han gå in till Sandqvist och välja en väska åt sig. Flickvänspoäng!