Ett vaccin mot sunt bondförnuft

söndag 6 augusti 2017 - 21:36 | 15 Kommentarer

Folk debatterar vaccin och offentlig amning i YLEs kommentarsfält.

 

Om du, när du läste den där meningen, undrade om du i misstag kommit till år 2014 så kan jag lugna dig med att allt är i sin ordning. Det är augusti 2017. Du har inte transporterats tillbaka i tiden. Det är bara det att här har ingenting alls förändrats.

Det känns bättre nu, eller hur?

Jag tänker inte gå in i varkendera ämne i detalj i det här inlägget. Kort sagt så är jag för allmän vaccinering av barn. Jag förstår att föräldrar som inte vaccinerar sina barn har de bästa av intentioner, men jag tycker ända att det är fel av dem att inte göra det. Inte minst eftersom jag i min närhet har ett litet barn som inte kan vaccinera sig, men vars liv en dag kommer få ett för tidigt slut p.g.a. en infektion. Men ni behöver inte ännu en bloggare som berättar det här för er. Prata med er läkare istället.

Gällande offentlig amning så tänker jag överlåta det beslutet åt varje enskild mamma att göra som hon vill. Så enkelt är det. Det är å en sidan bra att det finns amningsrum för mammor och barn som trivs bättre lite avskilt. Å andra sidan, om fast Jodie Taylor vill amma mitt på plan mot Holland så ska hon göra det.

Det jag egentligen vill prata om är begreppet “sunt bondförnuft”. Begreppet tycks försvinna med jämna mellanrum, men när det ska diskuteras vaccin, amning eller andra eldfängda frågor återkommer det lika trofast som tranan, eller en särskilt argsint herpes.

Det finns få uttryck som stör mig så mycket som just det, sunt bondförnuft.

Här i Österbotten så tycks det vara en särskilt populär fras. Ofta används den för att lägga punkt för en diskussion. “Det är väl sunt bondförnuft”. “Vad har hänt med folks bondförnuft?” Alla i gruppen nickar saktmodigt. Som om de försökte headbanga till en Nick Cave-låt.

Mitt problem med uttrycket är att det inte betyder någonting alls. På ytan ser det ut som att det innehåller någonting av substans, men så fort man tittar lite närmare på det så ser man att det är helt tomt. Luft. Det är lite som retorisk homeopati. Uttryckens vitaminvatten.

För vad betyder det egentligen? Enligt wikipedia så betecknar det normal omdömesförmåga, men det används sällan på det sättet. Faktum är att sunt förnuft verkar kunna beteckna alla möjliga förmågor. Här nedan har jag sökt upp några exempel och försökt översätta vad folk avser med sunt förnuft.

“Klart att en kropp full av tungmetaller och kemikalier har svårare att stå emot angrepp än en vars giftstatus är mindre. Jag är glad att folk är öppna mot olika tänkande och inte direkt avfärdar alla tankar om vaccinskeptism. Att de inte bara följer strömmen och litar på myndigheterna, utan använder även det sunda förnuftet”

Översättning: Sunt förnuft innebär förmågan att förstå sig på kroppens reaktion mot tungmetaller, kemikalier och sjukdomar. Simpel grundkunskap inom epidemiologi, kemi och metaller med högre densitet än 5g/cm3. Sånt som varje Svensson rimligtvis borde kunna ta beslut om lite sådär på känn.

“I en intervju med en vapenlags-lobbande politiskt korrekt reporter säger Kurt Russel att det är total galenskap att tro att hårda vapenlagar skulle stoppa terrorister eller göra livet säkrare för vanliga människor. Det är väldigt befriande att höra att det fortfarande finns kändisar som vågar säga vad de tycker, som är rakryggade nog att stå upp för sunt förnuft och som inte böjer sig för den politiska korrektheten!”

Översättning: Sunt förnuft är den intuitiva förståelse av statistisk analys och förmågan att förstå skillnad mellan korrelation och kausalitet. Samtliga av dessa egenskaper är oförenliga med respektfull politisk diskurs.

Och sist men inte minst: från tidigare svenska riksdagsledamoten Thoralf Alfsson gällande klimatförändringen:
“Tänk om dessa 97 procent har fel? Hur villiga kommer de vara att erkänna att de haft fel?
Kan det vara så att de 3 procent som har andra upfattningar om klimatförändringarna har rätt? Allt sunt förnuft håller på att gå förlorad i något som kan liknas vid koldioxidfobi!”

Översättning: Sunt förnuft är vadhelst Thoralf Alfsson tycker.

I princip kan man använda “sunt bondförnuft” för att rättfärdiga vad som helst. “Att pumpa barn full med levande bakterier kan inte vara hälsosamt, det är bara bondförnuft”, “Det är bättre att lita på en läkare med utbildning än kusin Sally som sett en dokumentär, det förstår man väl med lite sunt bondförnuft” Etc ad infinitum.

Sunt bondförnuft är inte en grej. Det är inget argument. Det är vadhelst du själv, eller Thoralf Alfsson, tycker är logiskt. Det är din magkänsla. Det fungerar som argument, såvida alla andra i sällskapet tycker lika som dig.

Men i en saklig debatt är argumentet “sunt bondförnuft” inte bättre än att kasta en blöt saimenvikare på din motståndare.

Eller ja, argumentets enda fördel är att det besparar din motståndare och en oskyldig säl en del psykiskt och fysiskt lidande, men det är allt.

 

IMG 20170731 102553Män som gungar löper 50% mindre risk att bli veganer. Det är bara sunt bondförnuft!

 

15

Kommentarer

  • Johanna

    06.08.2017 21:58 (3 månader sen)

    Sunt bondförnuft är fördomar vi samlat på oss påvägen. sa en vis anonym föreläsare en gång.

    • Sebastian Holmgård

      06.08.2017 23:40 (3 månader sen)

      Mycket bra sagt. Ska lägga den på minnet :)


  • 1/8-ton

    07.08.2017 06:41 (3 månader sen)

    Nu är du ute och seglar. Utbildning har inget med sunt bondförnuft att göra. Sunt bondförnuft tillägnar du dej så länge du lever. Försök och misstag. Tvärtom är det nog så i min värld att fastän du tex skolar dej till ,vaikka huru myki, inom tex. vården men saknar empati för patienten så skulle du inte ha ngt. inom vården att göra. Texten under bilden är också den helt fel i sitt sammanhang, så säger man ju inte när man pratar "sunt bondförnuft" När du skrev om din viktkurva var din analys där enligt mej något du lärt dej på livets väg,(mindre input, mera output -> viktminskning) en insikt...sunt bondförnuft.

    • Sebastian Holmgård

      07.08.2017 08:19 (3 månader sen)

      Jag har lite svårt att förstå dina argument. Det du definierar som sunt bondförnuft är ju erfarenhet. Det är inte det som sunt bondförnuft betyder. Sen när du säger att man inte har inom vården att göra utan empati kan jag förstå vad du menar, men jag ser inte vad det har att göra med varken utbildning eller min text. Gällande min text om att gå ner i vikt så var det igen min subjektiva erfarenhet jag beskrev. Gällande bilden lägger jag upp händerna. Tanken var inte att göra en skarpsynt point med bildtexten. Faktum är att jag inte ens tror att mitt påstående är sant.


  • Kitty

    07.08.2017 10:27 (3 månader sen)

    Tack för en bra start på min morgon. Det livar alltid upp att läsa dina texter (vad de än handlar om), det är sättet du skriver på.. /Kitty

    • Sebastian Holmgård

      07.08.2017 11:47 (3 månader sen)

      Tack :)


  • Jennie

    07.08.2017 11:37 (3 månader sen)

    Vilket bra inlägg! Har stört mig så otroligt länge på uttrycket "sunt bondförnuft" och känner hur det kryper i mig när folk påriktigt tror att det fungerar som argument för att ge tyngd åt den egna åsikten (som för den delen ofta är baserad endast på känsla, egna erfarenheter och/eller fördomar). Avskyr när användarna av detta nämnda uttryck tror att de fått till någonslags "slutkläm" i debatten, satt pricken på i:et liksom. Sen är det ett sånt vedertaget "begrepp" det här sunda bondförnuftet att jag tycker det är svårt att bemöta i en diskussion utan att vara fördummande. Det enklaste är väl bara att låta debatten passera eftersom man troligtvis är på så olika våglängd att debatten i sig är totalt meningslös. Anyways, tack för att du satte ord på det!

    • Sebastian Holmgård

      07.08.2017 11:47 (3 månader sen)

      :)


  • Amanda

    07.08.2017 12:16 (3 månader sen)

    Har allti tyckt om "sunt bondförnuft" ! Men ja använder e int i vetenskapliga kontexter utan mer om allmän vetskap o sånt barn ( o vuxna) ska lära sig. T.ex man sätter int handen på en varm platta eller att man int ska sätta sig med någon främmande människa i bilen bara för att de ger godis ( även om ja själv älskar godis så ja måst påminn mig själv å fast ja e vuxen:D ). . Skämt åsido så gillar ja " bondförnuftet ". MEN din text e jättebra o ja förstår helt va du menar o håller med!! :)

    • Sebastian Holmgård

      07.08.2017 22:10 (3 månader sen)

      Jag förstår vad du menar, även om jag definierar ordet annorlunda. Men se där Amanda. Två personer som är oense i ett kommentarsfält utan att bli arga. Nyp mig!


  • Victoria

    07.08.2017 14:47 (3 månader sen)

    Tack för den! Du skriver så bra, blir alltid glad då jag ser att det kommit ett nytt inlägg i din blogg. Huvudet på spiken som vanligt! När någon skriver "sunt bondförnuft" som slutkläm i debattfält känns det verkligen som att få något slängt i ansiktet. En säl till exempel.

    • Sebastian Holmgård

      07.08.2017 22:11 (3 månader sen)

      Till exempel. Vad kul att du gillar bloggen :)


  • Ellen Strömberg

    07.08.2017 18:48 (3 månader sen)

    Mycket bra skrivet, som vanligt.

    • Sebastian Holmgård

      07.08.2017 22:11 (3 månader sen)

      Tack Ellen :)


  • Ml

    08.08.2017 08:44 (2 månader sen)

    Ja du har så rätt. Kanske lite utanför ämnet men som jag tänkt på i sammanhang som i vaccinsfrågor, amning och en för mig varm och viktig fråga: barnfostran. För mig blir det klart varför det kan finnas krig i världen när man i trygga Finland blir så grälande i en debatt när en annan har en annan syn på en sak än vad jag har. I en diskussion ser man otroligt mycket hat och fördomar i ämnets båda ytterligheter. Hur kan vi kräva att människor i krigsdrabbade länder ska kunna komma överens när vi inte kan komma överens med vår egen granne? Själv hamnar jag ofta i konflikt gällande barnuppfostran, men med 12 års erfarenhet av egna barn, 10 års erfarenhet av att jobba ned andras barn (och alla slags familjekonstellationer) och en treårig universitetsutbildning i bagaget så har jag svårt att låta bli att säga min åsikt när folk gnäller hit å dit på sina barn. Det som ofta väcker ilska hos min diskussionspartner är när jag frågar om de har funderat på om de som förälder kan ändra på sitt sätt i bemötandet av barnet för att få ett mera harmoniskt barn. Som sagt blev det utanför ämnet nu, men det brukar jag också vara bra på i diskussioner.


Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.