Sex år sedan, på dagen

söndag 2 juli 2017 - 22:25 | 10 Kommentarer

För sex år sedan så hände något mystiskt. Den dagen, 02.07.2011, bestämde sig den här kvinnan:

SEB 0144

för att gifta sig med den här mannen

DSCF1953

 

Det kan tyckas överraskande, nästan oförklarligt. I det avseendet är vi visserligen i gott sällskap bland alla till synes oförklarliga saker som inträffar nästan dagligen. Rasister vinner val. Politiker förnekar klimatförändringen. Människor ser frivilligt på när Finlands landslag spelar fotboll. Det övergår mitt förstånd, men likt förbannat händer det. Hela tiden.

Vi var båda två 19 när vi gifte oss. Det är ungt. Misstänksamt ungt. Här i bibelbältet är det ingen som tittar två gånger för att två tonåringar gifter sig, men när vi flyttade till Åbo några månader efteråt brukade jag roa mig med att se på folks ansikten när de fick höra att jag var gift. Jag fann det oerhört komiskt att se på när deras sydfinska ansikten förvred sig i koncentration då de försökte luska ut om jag (1) har gjort någon gravid och gift mig av pliktkänsla, (2) egentligen är bosnier och gift mig för att få uppehållstillstånd eller (3) är en religiös fanatiker som gift sig för att få tillgång till det för äktenskapet ämnade och i detsamma sanktionerade karnala umgänget *.

När de väl bestämt för vilken av dem som var mest trolig så var de ofta nöjda med det och ställde inga följdfrågor. Jag, för min del, lät dem ha sin teori.

För det är svårt att förklara för en person som man knappt känner varför vi valde att gifta oss så tidigt. Om någon ställde frågan rakt ut så brukade jag svara något halvlustigt, som att jag helt enkelt vill knyta knuten när tillfälle gavs, innan hon inser att hon är för bra för mig. Att jag tycker om känslan av att det finns en stor mängd pappersarbete mellan mig och min ensamhet. Och det är i och för sig inte direkt osant, men det är heller inte sanningen.

Hur skulle jag kunna förklara för dem, inom ramen för lättsam konversation, att vi ville gifta oss för att det helt enkelt kändes lite töntigt att “bara vara tillsammans”. Vi visste ju att vi skulle gifta oss någon gång, så om vi skulle vänta så var det bara för att det skulle verka mer acceptabelt i andras ögon, och det är ju ingen bra orsak. För vår del kunde vi lika gärna göra det med detsamma.

Hur skulle jag kunna förklara för dem att vi hade varit bästa vänner länge innan vi blev ett par, och att vi innan vi blev tillsammans kom överens om att inte riskera vår vänskap för något annat än ett livslångt förhållande?

Det passar liksom inte — bland lättsamma frågor om vart man har rest och vilka band man tycker om — att försöka förklara att vi helt enkelt bara visste.

Så jag gör inte det. Jag förklarar inte. Istället säger jag något halvlustigt om att jag hittade en så bra flickvän att jag för min del kunde lägga på fotbojan själv på ort och ställe. Och det är inte direkt osant.

Men det inte sanningen heller.

Tack älskling för de här åren!

IMG 2foto: Jan Holmgård

 

* Översättning: ligga

Kommentarer

  • En annan fru

    02.07.2017 23:14 (3 månader sen)

    Grattis på bröllopsdagen! Önskar en annan som gifte sig ung av exakt samma skäl som ni. Finns ju inga logiska orsaker att vänta om man ändå vet att man vill gifta sig, liksom.

    • Sebastian Holmgård

      03.07.2017 13:51 (3 månader sen)

      Tack :)


  • Anna

    03.07.2017 12:06 (3 månader sen)

    Jag frågade också Linn, riktigt i början. Jag minns till och med hennes svar. Hon sa med ett stort leende att det faktiskt inte är så ovanligt där (om nu där var Österbotten eller hemorten eller whatever minns jag inte). Så var det bra med det. Men nog funderade jag lite på ifall ni är väldigt religiösa - mest för att jag själv har en fundamentalist-far som fördömer sina barns "stockholmsäktenskap" och anser sig vara förmyndare till mina barn. (Nejdå, har ingen kontakt med den psykopaten längre). Lyckligtvis tog det inte många minuter av bekantskap för att märka att ni var uuuurhärliga människor och sedan spelade det ju ingen roll. Inte skulle jag heller ha satt er i samma kategori som ovan nämnda fundamentalist, sambandet låg i att han gjort mig intresserad av religion då jag fått slåss med bibelcitat hela min uppväxt. Det var en fin förklaring, ni är verkligen gjorda för varandra :)

    • Sebastian Holmgård

      03.07.2017 13:51 (3 månader sen)

      Haha, tack :)


  • Österbottning i Åbo

    03.07.2017 18:53 (3 månader sen)

    Gifte mig då jag var 25 år och har möts av samma förvånade blickar av folk söderifrån då de får veta att jag och min man inte är sambo utan har ring på fingret och allt. Nu då jag snart fyller 30 verkar jag vara placerad i det normala facket igen :)

    • Sebastian Holmgård

      04.07.2017 13:30 (3 månader sen)

      Good times ahead alltså :)


  • Alexandra

    03.07.2017 18:57 (3 månader sen)

    Jag har alltid sagt att jag gärna gifter mig ung för då är man snygg och slank på bröllopsfotot :D men jag har int gift mig ännu. Nu e jag 25 å börjar nästan känn me lite gammal :P Ni e jättefina på bilden :)

    • Sebastian Holmgård

      04.07.2017 13:33 (3 månader sen)

      Haha, i mitt fall så kanske jag hellre skulle ta mitt bröllopsfoto nu när skägget har satt sig och jag har kommit ur min bieber-frisyr :P. Tack


  • Gift kvinna, 70-talist

    03.07.2017 20:08 (3 månader sen)

    Vad glad jag blev av din text och dig! Ni verkar så fina! Frågor som är väldigt djupa och personliga behöver man inte svara ingående på till människor som man inte känner och inte säkert vet var man har och vad de är ute efter. Varför är vi så trångsynta i Svenskfinland att alla måste passa in i vissa mallar? För några årtionden sen fick folk förklara sig varför de levde ihop och inte gifte sig, idag måste folk försvara varför de gifter, särskilt om de är under 25. Vad är det för fel på att överlåta sig åt en enda person, istället för att få ett kluvet hjärta när man haft flera sexpartners och inte vet om och när man ska slå sig till ro... och om ens partners inte är på samma våglängd vad gäller överlåtelse till en enda person, så kan det ändå gå åt skogen and so goes the story. Var stolta och lyckliga över ert beslut att gifta er och att ni har varandra! På samma sätt som ingen ska behöva försvara att man är gift ska man inte heller behöva förklara varför man avstår socker, alkohol, kött, vetemjöl osv. Människor vet ändå innerst inne att det är sunt, rätt och bra! ;-) Allt gott till er!

    • Sebastian Holmgård

      04.07.2017 13:34 (3 månader sen)

      Tack :)