Det gäller att distrahera sig

torsdag 15 juni 2017 - 12:17 | 0 Kommentarer

Vet ni hur glad jag är över att ha en terapeut som verkligen lyssnar på mig och dessutom kommer med bra råd. Jag går i en så kallad DBT-terapi. Det är en terapiform för individer med instabil personlighetsstörning. Jag fick den diagnosen för några år sedan och bara någon månad efter att jag diagnostiserats fick jag en plats i DBT.  Vi har terapi två gånger i veckan, en gång individuell terapi och en gång gruppterapi. Jag trivs verkligen som fisken i vattnet och har fått väldigt mycket ut av terapin.

Det är nämligen så att personer med instabil personlighetsstörning har en högre känslomässighet än ”normala” människor. Vi kan ta väldigt illa upp av småsaker eller så är vi euforiska när vi är glada. Förstås ser symptomen olika ut för alla inblandade. Men för att kunna få en diagnos så krävs det att man i alla fall fyller de flesta kriterierna.

Jag har kämpat med instabil personlighetsstörning hela mitt liv men fick som sagt min diagnos för några år sedan. Jag vet faktiskt inte vad som gjorde att jag fått så pass svårt med att kontrollera mina känslor. Många brukar direkt fråga hur min barndom var? Men jag har inget att klaga på.  I DBT, som annars står för dialektisk beteende terapi, övar vi på att få ett liv som är värt att leva. Vi försöker lära oss att hantera våra känslor istället för att hata dem. Många drabbade tar ofta självdestruktivitet som en lösning till sina problem. Men det blir inte alls bättre av det utan bara sämre, mycket sämre.

Den bästa färdigheten som jag lärt mig av terapin är att medvetet distrahera sig. När man har hög ångest blir det lätt så att man lämnar i sängen och bara tänker på hur mycket ångest man har. Det är det sista man ska göra, för saker och ting brukar bara bli värre då, i alla fall för mig. Så det jag gör att distrahera mig. Antingen med att se på tv, måla, gå ut och gå, vara med vänner och så vidare. Med andra ord helt vardagliga saker. Och tro mig eller ej, det hjälper! Att distrahera sig är enligt mig det bästa sättet att bli kvitt med sin ångest.

Så om du har ångest någon kväll, ring en vän, träna eller baka. Gör något du annars tycker om att göra, det brukar oftast hjälpa. Låt inte ångesten paralysera dig, du vinner, det gäller bara att distrahera sig.

Kategorier:

ångest

0

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.