tisdag 12 september 2017 - 17:00

Does it sparks joy?

Som jag redan tidigare nämnt, så har jag i sommar startat en KonMari process här hemma och för tillfället har jag just avklarat papper och börjat med Komono.  Jag vet nu efter att ha pratat om detta med många jag känner, att Marie Kondo och hennes metod KonMari inte alls är allmänt känd förutom i vissa kretsar. Marie Kondo är alltså en japansk organiseringskonsult och författare. Vid det här laget har hon kommit ut med tre böcker som kan köpas t.ex. här. Men de går ju självklart också att låna på biblioteket. 

 

För något år sen var det många i bloggvärlden som höll på med den här metoden, men då var jag inte redo att sätta igång tyvärr. Och jag har kanske inte helt fel om jag påstår att det mest var kläder det handlade om då. Vi hade ju fått en så mycket lättare flytt om jag gjort det här då, även om vi ju gjorde oss av med massor i samband med flytten. Många får rynkor i pannan och undrar vad det är jag pratar om när jag berättar vad jag håller på med. Jag är med i en MariKondo grupp på Facebook och där var det en för ett tag sedan som sammanfattade det så himla bra. Vad hela metoden alltså går ut på. Tjejen som skrivit ihop denna sammanfattning har gjort detta med rensning och organisering till sitt jobb och har också en fb-sida som man kan kolla in här.

 

1) Spara det som du använder och gillar.

2) Skänk, sälj, släng resterande.

3) Förvara och samla saker i det rum/skåp/lådor det logiskt hör till.

Hör t ex verktyg hemma i köket? Teknikprylar i sovrum? Är din hall välkomnande? Ditt sovrum ett rogivande utrymme? Är köket funktionellt?

4) Behövs alla möbler? Finns de bara där för att förvara?

5) Sentimentala saker och ting. Räcker det med en bild på dessa?

6) Projekt. Blir det någonsin gjorda? Hur många år har det tagit plats?

7) Kläder. Passar de? Varför spara till den dag som du kommit i "rätt form"? Lev nu.

8) Är ditt hem lättstädat? Får du först plocka undan och lyfta på saker vid dammsugning/dammtorkning? Ordna tomma ytor: väggkrokar, vägghyllor.... Samla i fina förvaringsaskar, på brickor och bordsunderlägg.

9) Det du irriterar dig på - lös problemet till det! 

10) Kvällsrutiner:
✔ Plocka undan på bord och bänkar.
✔ Snygga till i köket.
✔ Förbered för morgondagen. Lägg fram kläder, väska och ev inköpslista av mat.
✔ Ladda mobil och checka av kalendern.

 

En ganska bra och enkel sammanfattning tycker jag. MariKondo metoden har också fått en del kritik såklart (så måste det ju alltid vara..) och senast för någon vecka sedan ramlade jag över en artikel (minns tyvärr inte var och exakt vad det stod) där en person som inte ens läst boken till slut gjorde slutsatser om att det inte var en metod att lita på. Att det var ohållbart för miljön att göra sig av med saker då de inte försvinner från jorden ändå, och att det är själviskt att omringa sig med saker som man tycker om. Men det har jag lärt mig efter att varit med i den där fb-gruppen ett tag, att läs boken först, och helst den engelska versionen för iallafall den svenska versionen har många brister i översättningen. Massor med klipp hittar man också på Youtube. Där kan man också (med lite reklampauser) gratis lyssna på boken. Rensa i röran har jag gjort många gånger, senast då vi flyttade. Men det som är speciellt med den här metoden är att man ska gå igenom ALLA saker inom en kategori på en gång i följande ordning:

  • kläder
  • böcker
  • papper
  • komono (alltså typ alla prylar man äger..)
  • sentimentalt

 

Alltså inte rum för rum som jag och många andra alltid gjort tidigare. Sen ska man vika och förvara saker på ett speciellt sätt. Stående så mycket det går för att ha översikt. Det som också hör till är att förvaring till allt ska tänkas på först då man gått igenom allt (eftersom det förmodligen kommer att bli över en massa förvaring i samma takt som man gör sig av med saker..) Det tycker jag har varit svårast hittills, och det är också här som jag har fuskat mest.. Men det viktiga är alltså att man går igenom sak för sak och känner efter om det "glittrar" för en. (ett yttryck som används i facebookgruppen) På engelska pratas det om "Does it sparks joy?"

 

För en som inte bryr sig om sådant här, så låter det ju nog ganska prilligt, men jag tror att jag faktiskt har hittat en metod som passar mig. Det känns som att jag inte kan koppla av helt innan jag är klar.. Men att kombinera den med en massa renovering fungerar inte såå jätte bra.. Men jag tänkte kanske att ni skulle få följa med på min resa här på bloggen om ni är intresserade. Jag har ju tagit en del bilder också på före och efter. Tyvärr inte tillräckligt många då jag stundvis blivit så ivrig..

 

Innan man börjar med den här KonMari processen så är det värt att skriva en målbild. Varför vill man göra det här? Så här ser min målbild ut just nu, och jag fyller på efter hand då jag kommer på något nytt. 

 

 

- Jag vill ha ett städat och välkomnande hem
- Jag vill få slut på röran och att alltid vissa ställen tenderar att bli röriga
- Jag vill kunna vara hemma och njuta av att sy/pyssla/läsa/umgås utan att hela tiden ha i baktanke vad jag ska städa
- Jag vill ha kontroll över hemmet och veta var saker finns
- Jag vill att alla i familjen tar ansvar över sina saker för att de vill det själva, inte för att jag tjatar
- Jag vill ha ett enhetligt hem med enhetliga färger
- Jag vill ha förråd där vi förvarar saker som kanske inte används just nu. (Julsaker/säsongsgrejer/verktyg/) Vill inte spara på saker som aldrig kommer att användas mera
- Jag vill göra ETT roligt fotoalbum med mina ungdomsår (nu har jag en hel kista full med gamla foton..) Vill också göra fotoböcker (årsvis) på de digitala foton jag har.
- Jag vill kunna skapa och känna mig kreativ och veta var jag har mina saker så jag inte behöver köpa nytt för att följande dag hitta det jag sökt efter..
- Jag vill ha ett lättstädat hem. Inte en massa grejer ivägen då det är dags att ta fram dammsugaren
- Jag vill tycka om de prylar jag har kvar och att allt har sin plats

 

IMG 2006

 

Jag har också laddat ner en app till telefonen, där det är smidigt att bocka av kategorierna en efter en. Där kan man också dela bilder och se vilka framsteg andra har gjort. Appen heter Spark Joy.

 

Så, vill nu följa med på min resa? Jag planerar att vara färdig till julen och försöker hålla mig till denna plan:

 

- Kläder färdigt 24.9

- Böcker färdigt 8.10

- Papper färdigt 22.10

- Komono färdigt 26.11

- Sentimentalt färdigt 17.12

 

Nu har jag ju egentligen börjat redan, men en del vill jag nog gå igenom igen och för att hinna blogga om detta så behöver jag lite försprång. Jag ska försöka skriva lite mera ingående om de kategorier jag håller på med och ge lite tips och råd på vägen under tiden jag håller på. Och kom ihåg att det här gäller dina egna saker. Övriga familjemedlemmar bör göra sin rensning själv eller så försöker ni göra rensningen tillsammans.

 

Lycka till!

måndag 21 november 2016 - 07:12

Enjo

Ibland så tycker jag att jag inte gör så mycket annat än att städa.. Städar upp i köket, städar badrummet, tvättar, viker tvätt, plockar upp kläder och saker från golvet, dammsuger..

 

Alltid står det kassar i vägen som väntar på att åka iväg någonstans. Till roskis, tygspill som jag lämnar in i någon affär som tar emot sånt, saker som ska till loppis, saker jag ska ha till jobbet, mulleryggsäckar och gympakassar.

 

Det känns som att jag går igenom lådor och skåp mest hela tiden, ändå är det aldrig ordentligt städat.  

 

0B6E79EC B027 400B AB47 7BBF85C2BB78

 

Förra veckan hade jag en Enjo demo hemma hos oss. Enjo kommer inte att sortera och föra bort mitt skrot, men jag kommer iallafall att tycka att det är lite roligare (och framför allt miljövänligare och hälsosammare) att städa efter att jag fått mina trasor. 

 

Är du bekant med Enjo?

http://www.enjo.com/html/se

(Fixar en ordentlig länk då jag är vid en dator)

tisdag 19 januari 2016 - 21:35

Plast(återvinnings)fantast!

Återvinningsnörd som jag är, så är jag så barnsligt förtjust över att det nu äntligen börjar dyka upp plaståtervinningskärl i vårt land! (Har redan länge varit avundsjuk på min syster som bor i Sverige som fått återvinna plast redan länge..)


Ännu är insamlingspunkterna här ganska få, men flera återvinningspunkter (500 har jag läst) är att vänta under det kommande året. Här kan du kolla vad du kan återvinna var. (Bara att skriva in ort och vad du vill återvinna) Jag har redan börjat samla och kommer tills vidare att ta med mig vårt plastskräp till Pargas där jag jobbar, eftersom det är närmast oss. Pappan i familjen skrattade åt mig då jag nästan stod med huvudet nere i roskisen och grävde och utbrast med jämna mellanrum:

"Det här är ju också plast! Vi behöver ju snart inte kasta något mera i roskisen"

image1 2
Två sådana här stora lådor bongade jag i morse i Pargas :-)

SORTERINGSANVISNING

Får sättas i plaståtervinningskärlet:

- Tomma, rena och torra livsmedelsförpackningar av plast, så som yoghurtburkar, smöraskar samt förpackningar charkuterier, ost och färdigmat
- Plastförpackningar för tvättmedel, schampo och tvål
- Flaskor, kanistrar och burkar av plast, helst tillplattade
- Plastkassar, -påsar och -omslag
(Alltså typ allt det som vi nu trycker ner i roskisen här hemma)

 

Får INTE sättas i plaståtervinningskärlet

- Smutsiga plastförpackningar eller blandavfall
- PVC-förpackningar
- Övriga plastprodukter eller företagens plastförpackningar

källa

onsdag 6 januari 2016 - 22:21

Istid

Så var julen utstädad (tog ju inte speciellt länge att haka ner några stjärnor..) och frysen avfrostad. (Tack vare ett tips jag fick här på bloggen tidigare idag - tack Titti!) Och det var verkligen i sista minuten.. Och länge tog det, och eftersom jag har lite dåligt tålamod så har jag helt ont i händerna nu.. Men jag hade ju tid och ute var det ju så kallt så maten klarade sig bra på terrassen under tiden.

IMG 9390

IMG 9396

IMG 9392

Och vet ni vad - det var ljust idag! Härligt då ljuset håller på att återvända. Jag har också sysselsatt mig med att sy vimplar till mina systersöners rum, eldat i eldstäderna och bekymrat över mig hur förbannat kallt det kommer vara imorgon då barnen ska till skola och dagis och jag ska köra jobbets bil som kommer att vara iskall och inte kommer att bli varm på hela den tiden jag kör.. 

onsdag 6 januari 2016 - 10:58

Vad "ska" en göra på trettondagen?

Håller ni er varma med att slänga ut julen idag? Eller väntar ni en vecka? Eller har julen kanske redan flugit ut? Hos oss åkte julgranen ut redan före jul (vi hade bara den vi tog in i november till jeansreportaget). Vi firade ju inte jul hemma, så vi hade inte satsat så mycket på att pynta. Men idag ska iallafall även stjärnorna bort, för jag orkar ändå inte mera tända och släcka dom hela tiden. Utebelysningen och diverse ljusslingor stannar kvar. Ljusslingor har vi ju faktiskt året runt..


Vi skickade iväg pappan på jobb igår, och idag pysslar vi på här hemma, inomhus, och försöker hålla huset varmt. Lite får jag väl sticka ut näsan för att hämta in mera ved, och så tänkte jag passa på att utnyttja minusgraderna till att kasta ut täcken och dynor. Får se om jag orkar.. Så skönt med en ledid dag mitt i veckan utan några måsten. De flesta butiker lär väl hålla öppet idag, men vi håller nog oss hemma.

 

IMG 9387

 

Blir skönt att bli av med  några sladdar.. Kanske tyngderna också kunde användas och inte bara ligga där som en "snygg" inredningsdetalj? Mitt citronträd bara växer på höjden, vad ska jag göra för att stammen skulle växa till sig lite istället? Klippa? (lite vatten kanske den också vill ha ser jag nu på bilden..) Någon gardin kanske också kunde komma upp i något skede.. och de där fönsterlisterna.. Listan är alltid lång med grejer som ska fixas.

Ha en skön dag hör ni! Hur tillbringar ni trettondagen?

söndag 18 oktober 2015 - 20:43

Ordning i vedlidret

Jag borde säkert skriva ett inlägg om ytlighet eller galan men det har ju redan alla andra gjort så orka nu sen.. Jag har orkat med alldeles tillräckligt mycket det här vekcoslutet ändå. Och mycket har jag inte orkat med heller. T.ex. att ha goda nerver med mina barn. Jag undrar jag om mina barn har blivit extremt busiga och olydiga på sista tiden, eller om mina nerver blivit extremt dåliga. Eller så håller jag på att bli galen. Är väldigt trött på att det känns som att jag mest bara gnäller och tjatar och skriker hela tiden. Ändå har vi ju såklart våra goda stunder. Men de dåliga är alldeles för många och det börjar ärligt talat kännas ganska så hopplöst.

Något annat som kändes väldigt hopplöst, men som mina otroliga föräldrar kom och ändrade på under sin höstlovsvistelse hos oss, var vårt kaos i vedlidret/förrådet. Vi har försökt städa upp här förr. Men det blir alltid förr eller senare en labyringt av rester av renoveringar, maskiner, pafflådor och allt möjligt annat skräp. Men nu har mina superhjältar till föräldrar hjälpt till med att ordna upp det! Först kastades det mesta ut och sorterades. Nu finns det diverse högar på utsidan som pappan ska få trolla bort då han kommer hem.. Efter att vi radat om massor av ved, plockat ut massor av pafflådor och annat skrot som förra husägaren lämnat, skruvat upp hyllkonsoler för användbart material så har vi nu ett fungerande vedlider där det nu går att hugga ved! Här är det också tänkt att utemöblemanget ska stå under vintern. Det här vet jag att vi själva aldrig hade klarat utan hjälp så är väldigt tacksam för att jag har så hjälpsamma föräldrar som dessutom tycker om att ta tag i såna här hopplösa projekt. Tack ska ni ha än en gång!! Ni är guld värda!

image1 11

image3 5

Här var barnen iallafall glada och färggranna :-)

Blev ju lite bloggpaus igen. Hände så mycket på en gång. Förra helgen var jag och Max i Österbotten och hälsade på en gammal klasskamrat och så har vi plötsligt bytt lite plats på våra hobbyn här hemma. Nu bor legona i källaren och min syhobby är uppdelad på ett skåp i vardagsrummet och gången mellan våra rum i övre våningen. Vet inte ännu hur det fungerar rent praktiskt då jag varken orkat eller hunnit sy sen vi gjorde den här omändringen. Var en del att flytta.. Sen håller jag på att fixa upp min sekretär där jag vanligvis sitter och bloggar. Kanske därför bloggen också blivit lite bortglömd. Och så har vi blivit med badkar också. 

Så brist på projekt och sysselsättning är det minsann inte. Nu ser jag fram emot en ny vecka och lite vardag och trygga rutiner igen.

lördag 22 augusti 2015 - 12:39

Utrota bananflugorna!

År efter år lyckas jag glömma hur irriterande bananflugorna är. Ifall minnet vore lite bättre, så kanske en skulle komma ihåg att inte ha frukt framme alls i augusti. För då kanske flugorna aldrig kom.. Men då de invaderat hemmet så är det rätt knepigt att bli av med dom, tills dom plöstligt inte finns mera en dag. Några beprövade tips kan jag ändå försöka ge här, för jag antar att jag inte är den enda som har problem med flugorna.

 

  • Blanda en del honung (eller annat sött), vinäger, vatten och häll i några droppar diskmedel (för ytspänningens skull) i en skål eller flaska. Lägg fram där flugorna trivs bäst. Hos oss vid diskbänken.
  • Skölj frukt och grönsaker (där flugorna lägger sina ägg) och förvara i kylen
  • Lämna ingen disk framme (har aldrig så snyggt i köket som vid bananflugstiden)
  • Torka ytor och bord ofta
  • Häll kokande vatten i avloppet minst en gång per dag (även här gillar flugorna att lägga ägg)

 

 

Har ni några andra smarta tips så dela gärna med er!

image1 6

Hoppas flugorna försvinner fort nu!

onsdag 12 augusti 2015 - 15:45

Rent i sovrummet

Under helgen satsade jag på stort och tvättade våra täcken, dynor och lakan. Torkvädret var perfekt så jag fick allt tvättat, torkat och tillbakasatt i sängen under en och samma dag. Jag har läst någonstans att man borde tvätta täcken och dynor ungefär var tredje månad. Men vem gör det? Inte jag iallafall.. Även lakan byter vi nog alldeles för sällan. Blir nog kanske ungefär en gång i månaden, men skulle nog gärna byta minst varannan vecka, för det hör nog till en av dom där vardagslyxgrejerna att krypa ner i rena väldoftande lakan.

Hur gör ni?

Inte lär ju täcken och dynor heller vara eviga. Våra täcken skaffade vi från Ellos för några år sedan. Kallar dom för våra marshmallowstäcken då de är så fluffiga och sköna. Dynorna fick vi i present av vår takleverantör. De går att öppna så att man själv kan bestämma hur mycket fyllning man vill ha i dom. Min dyna är mycket tunnare än Peters.. De här ska nog gå att använda ett bra tag till. Dynor byter vi nog oftare än täcken. Brukar tvätta upp gamla dynor och sen använda fyllnigen till att stoppa upp t.ex. djur/leksaker som jag sytt. Om de inte blir gästdynor.. Linnelakanen skaffade vi också från Ellos för några år sedan och de blir bara skönare med åren som ju lakan brukar bli.

 

IMG 4

 

Den praktiska påsen för bykpinnar, har jag skaffat från mitt jobb där vi tillverkat några sådana. Den hänger på en ståltråd i byksträcket och följer med då man hänger tvätten.

 

IMG 6

IMG 5

 

Och ja, jag använder faktiskt också såna här gammaldags bykpinnar. De är inte där bara för syns skull :-) Dom fungerar faktiskt riktigt bra. Förutom på jeans kanske eller för tunna saker.

 

IMG 7

 

Eftersom vi håller på med en fasadrenovering, så kommer vi inte åt vår riktiga bykställning just nu, så vi har spännt upp en tvättlina mellan flaggstången, en björk och äppelträdet. Fungerar utmärkt! Och äppelträdet ser ut att få mycket frukt i år!