torsdag 6 juli 2017 - 11:42

En tur till Tabarca

För oss är det inte en nödvändighet att åka runt och se massor då vi är på semester på en södernort även om det såklart är roligt att se mera än platsen man bor på. Men då man bara har en vecka till förfogande så tycker vi att det är skönt att hinna vila upp oss ordentligt. Vi brukar spara sevärdheterna till våra stadssemestrar. Men iallafall en utfärd brukar vi försöka hinna med. Vi blev tipsade om att ta en tur till ön Tabarca och tyckte det lät som ett bra utflyktsmål, så dit åkte vi igår.

IMG 0845IMG 0848IMG 0905

Vi tog oss till Tabarca med båt från Torrevieja. Biljetterna (tur och retur) kostade 23€ för vuxna och 15€ för barn. Men priserna lär kunna variera en del.. Enligt hemsidan skulle båtfärden ta 40 minuter, men den tog nästan en timme och 15 minuter. Start från Torrevieja kl.11.00 och start tillbaka kl.18.00. Ditvägen var hemsk. Jag och barnen mådde illa. Många på båten spydde och personalen sprang omkring med plastpåsar. Vi satt uppe på däck och det gungade så att jag var rädd att barnen skulle flyga överbord. Men att gå in var inte ett alternativ heller. Satt febrilt och letade med ögonen efter flytvästar utan resultat och tänkte katastroftankar. Men barnen fixade det jätte bra. Lillebror lyckades somna i pappas famn och storebror slöt ögonen och tänkte på vad han ska bygga i Minecraft då vi kommer hem. Plötsligt kom vi fram och snabbt var den gungiga färden bortglömd.

IMG 0827IMG 0830

Tabarca var för länge sen en piratstad och vi hittade många likheter med staden i Pippi Långstrump på de sju haven. Kristallklart vatten, grottor och klippor, portar och smala gränder och bländande stenhus. Jätte fin stad och jag tror att det måste vara jätte fint på kvällarna också då det hängde lampor mellan gränderna som annars också var dekorerade med allt från vimplar till paraplyer. Ön är endast 1800 m lång och ca 400 m bred. Eftersom det var ganska varmt och barnen helst ville simma så gick vi mest runt och tittade, simmade på två ställen, och stannade såklart för att äta och dricka vid en par tillfällen.

IMG 0859IMG 3

Här blommar massor nu! Ingen aning om vad det är men väldigt mycket vackra färger.

IMG 0886IMG 5IMG 0892IMG 0896IMG 0901

Rekommenderar verkligen ett besök hit om man befinner sig på solkusten. Men det kanske kunde löna sig att ta sjösjukepiller innan.. Hemresan gick dock jättebra. Klart det gungade lite men inte nära på som på ditvägen. Vi satt och njöt på däck denna gång.

tisdag 4 juli 2017 - 08:09

Nästan privat

Dagarna är som veckor här. Tre dagar av vår resa har gått, men det känns som att vi varit här mycket längre redan. Vi hade faktisk inga förväntningar på den här platsen innan vi kom och det som kanske förvånade oss mest är att det är en så stor stad. Här bor väl kring 100 000 personer och sommartid kan invånarantalet stiga upp till närmare en halv miljon. Jag trodde det skulle vara en liten stad. Men där vi bor är det jätte lugnt då det ligger ganska avsides. Det har ju sina för och nackdelar såklart. Nackdelarna är väl främst att det är en bit till stranden och till butiken. Vi har oftast bott på ställen där det finns en butik i nedre våningen av hotellet så det är ju lite ovant att traska en lite längre väg med vatten och mat. Men det går ju helt bra. Men glass hinner vi nog inte släpa hem innan den smälter. Ids inte skaffa en kylkasse..

IMG 0739

Det som däremot är en stor fördel med att bo lite avsides är att det är väldigt lugnt här. På området där vi bor, finns det inte så många andra. Iallafall inte många andra som använder poolen. Igår var vi helt ensamma här på förmiddagen.

IMG 0735

Det som saknas är solstolar, men vi har ju poolen typ utanför dörren så det går bra att släpa med sig nån madrass. I lägenheten finns nämligen en ganska välutrustad takterrass med en massa kuddar och simgrejer.

IMG 0721

Så ingen nöd går det på oss! Vi fortsätter att njuta! Igår kväll tog vi också ett kvällsdopp och det var nog så skönt! Poolen stänger först 23.00 så man hinner bra efter att solen gått ner.

söndag 2 juli 2017 - 08:10

Framme i Torrevieja!

Det har blivit lite dåligt med bloggande här på sista tiden, men nu har jag äntligen semester och vi har redan kommit så långt som till vårt första stopp på mina fyra lediga veckor. Vi befinner oss just nu i ett soligt Spanien i staden Torrevieja. Ett helt nytt ställe för oss och knappast det vi hade valt om vi inte blivit tillfrågade av våra vänner om vi vill komma med dom på resa.

Så både första gången vi är här och första gången vi reser med en annan familj. Vi fick det så bra fixat att en familj bor hos oss den här veckan och tar hand om hönsen samtidigt som de vaktar huset och får en semestervecka på en annan ort. Har aldrig träffat familjen på riktigt, men vet vem dom är tack vare att jag bloggar här på Sevendays. Avslöjar säkert senare vem dom är om inte någon räknar ut det själv.

En riktigt bra lösning då vi ju dessutom var tvungna att lämna ett städat hem så vi åkte igår morse. Och vi antar ju att hemmet är i ordning också då vi kommer hem. Och hönsen glada och blommorna vattnade och posten inplockad.

Men tillbaka till situationen just nu. Vi hyrde ett boende via Airbnb och det var jättesmidigt. Kontakten med hyresvärden fungerade bra och allt på boendet var som det utlovades. Vi har en egen takterrass och en gemensam pool med flera liknande hus på ett privat område.

IMG 0657

Här har varit över 30 grader, nu är det "bara" 26 vilket passar mig mycket bättre. Vi behöver inte frysa med andra ord.. Men varmare utlovas till slutet av veckan.

Allt är väldigt billigt och den här veckan ska vi bara njuta av att vara tillsammans. Kanske jag bloggar alla dagar, kanske inte. Blir ju bara telefonbilder isåfall, även om kameran nog också är nerpackad.

IMG 0650

Resan gick jättebra igår, barnen var så duktiga. Vi startade vid 10-tiden och flyget gick 14.15. Just då vi skulle gå genom säkerhetskontrollen märkte pappan att han tappat sina solglasögon. Han gick tillbaka till bilen som var ganska långt borta.. Ringde och sa att han inte glömt dom där.. Till slut hittades dom under bilen hur dom nu kommit dit.. Men vi hade mycket tid så det gick bra. Även flygresan gick bra. Det visade sig så att två personer som skulle ha suttit vid oss inte kom, så vi hade sex platser på fyra personer att rå om. Så barnen fick båda fönsterplats. Vi kom fram nästan en halv timme i förtid, nappade den sista triangelsmörgåsen som nödproviant, fick väskan fort och hann precis med bussen till Torrevieja som gick kl.18.00. Efter ca en timmes bussfärd nappade vi en taxi som förde oss till vårt boende där hyresvärden väntade. Smidigt alltså! Sen kom våra vänner på besök och hade med sig lite förnödenheter. (Dom har alltså varit här redan två veckor) Vi tog en promenad till deras boende som var jätte fint. Sen gick vi ut och äta då vi inte ätit något vettigt på hela dagen.. Efter maten tog vi ännu en tur via butiken för att skaffa frukostingredienser. Sen var det dags att lägga sig. Och gott har vi sovit! I skrivandets stund är jag den enda som är vaken. Vaknade till soluppgången. Idag ska vi bekanta oss med poolen och stranden. Inte så höga krav med andra ord.

IMG 0664

tisdag 20 juni 2017 - 20:32

Ladda batterierna

Föregående veckoslut åkte vi iväg till Stockholm. Med oss hade vi en syster och i Stockholm träffade vi en annan syster med familj. Det blev verkligen en riktig "laddabatteriernaträff". Alldeles för länge sedan vi träffat kusinerna, men det var som om vi setts igår. Bara att alla blir äldre hela tiden.

IMG 6017 2

Så roligt att vi hade med oss någon som kunde ta en bild på vår familj!

IMG 5998

Blev någon svalkande drink.

IMG 6160 2

Kusinerna.

IMG 60032

Och så lite solnedgång såklart.

IMG 0349

Hela gänget på samma bild. Det här gör vi snart om igen eller hur?

torsdag 1 juni 2017 - 17:00

En tur till Själö

På Kristihimmelfärdsdag hade jag egentligen tänkt städa och måla på den extra lediga dagen, men så blev vi tillfrågade om vi ville komma med till Själö i stället. Jag har aldrig varit där, och länge tänkt att jag borde åka dit så det var inte ett så svårt val. Det blev en superlyckad dag i trevligt sällskap dessutom, och så fick jag äntligen kameran med mig. Och oj så roligt det var att fota igen! Nu ser jag fram emot många turer i sommar med kameran.

IMG 5851 2

Tänker inte desto mera gå in på Själös sorgliga historia men ni kan läsa mera t.ex. här. Vackert är det hur som helst och vi kom upp till lite på sju km:s traskande och många bilder. Ett urval av dom kan ni se på här.

IMG 5866 2

IMG 5955 2

IMG 5959

IMG 5961 2

Till Själö kommer man med Östern (tidtabell här) och den åker från gästhamnen i Nagu.  Kostar 6€ för vuxna och 3€ för barn (en väg).

fredag 24 mars 2017 - 07:36

Något att se fram emot

Mitt i flyttrumban gick vi och beställde en resa! Vi kommer att resa till Spanien och det är första gången på över fem år som vi åker till "södern". Vi kommer också att för första gången resa tillsammans med en annan familj så det kommer säkert att bli lite annorlunda. Dock har vi olika flygtider och olika boenden och de kommer att vara där två veckor före vi kommer, men vi bor nära varandra och ser fram emot att göra en avkopplande resa efter det här årets bergochdalbana.

IMG 8456

IMG 8457

IMG 8458

IMG 8460

Vi får ändå vänta ett tag ännu på resan då jag inte har möjlighet att åka annat än på min sommarsemester. Känns ju lite dumt att åka bort på sommaren, men då jag inte har möjlighet att ta en veckas semester när som helst. Och med min tur så kommer det säkert att vara den enda fina veckan i Finland då.. men då är det så.

Och planerare som jag är så har jag redan börjat planera packningen. Lätt ska den bli!

(Idag är det för övrigt bara tre veckor tills vi kommer att få börja flytta in i vårt nya hem!!)

söndag 11 september 2016 - 15:58

En tur till Tallin

Igår gjorde jag och storebror en resa till Tallin. Egentligen var det meningen att vi skulle ha åkt med hans gudmor och samtidigt fått umgås lite, men eftersom hon fick förhinder, och jag hade bokat allt färdigt (buss och båt) så bestämde jag att jag och han åker oberoende. Och det var tur det för vi fick en riktigt givande dag tillsammans. Lyxigt och hälsosamt att resa bara med ett barn. Vädret var vackert, och Tallin är ju en så fin stad (i alla fall den gamla delen) så vi gick omkring i gamla stan i ungefär tre timmar och tittade på allt fint, pratade och njöt av det vackra vädret och kameran fick sig en avdamning.

Lite kort blir ju nog tiden på det här sättet, vi hann t.ex inte äta något i land fast vi planerat det. Men då vi inte var hungriga då ännu så kändes det lite onödigt. Det fick bli mat på båten istället denna gång.

Tallin är nog en så vacker stad och det finns massor med restaruranger jag gärna skulle besöka, så jag hoppas att vi nästa sommar skulle komma oss iväg dit och stanna lite längre än bara några timmar.

Här följer en drös med bilder med en massa fina detaljer. Tänk om man byggde så här fortfarande. Fast Tallin ligger så nära så känns det ändå så mycket mera Europa än Finland där.

IMG 4836 horz

IMG 4883 horz

IMG 4892 horz

tisdag 16 augusti 2016 - 07:25

Stunder att spara i minnet

En av de finaste stunderna under vår Stockholmsresa var nog då vi på lördag kväll gick ut på däck i solnedgången. Det är sådana här stunder man skulle vilja samla i en ask och öppna då allting känns eländigt i november.

IMG 4572 2

Såg ut som ett vattenfall då solens strålar kämpade sig fram genom molnen.

IMG 4575

Glada lekande lyckliga barn.

IMG 4576 2

Skyfall vid horisonten.

IMG 4579 2

Nog känner en sig ganska liten.

IMG 4587 2

Dom här två alltså. Busiga Bästa Bröder. Önskar att de alltid ska få ha varandra.

IMG 4600 2

Det är sådana här stunder jag känner sådan tacksamhet över min familj, vårt liv och hur tryggt och bra vi har det.

måndag 15 augusti 2016 - 07:50

Tekniska museet i Stockholm

Vi ville ha något konkret att göra i Stockholm och hade redan innan bestämt (och skaffat biljetter) till Tekniska museet. Och det var verkligen värt det! Alla trivdes och vi var där flera timmar. Faktiskt såpass länge att vi tyvärr inte hann göra något annat alls i Stockholm förutom att äta. Vi åkte ju från Helsingfors och då har man ju inte så många timmar i Stockholm.

Museet ligger på Museigatan 7 på Gärdet i Stockholm. Vi gick till Slussen, tog tunnelbanans gröna linje 17 mot Odenplan och steg av vid T-centralen och hoppade på buss nummer 69 mot Blockhusudden från Sergels torg. Inträdet till museet är 150 kr för vuxna och 100 kr för barn (7-19 år). Vid förköp får man lite rabatt.

På museet kan man lära sig massor om olika uppfinningar genom tiderna, testa sig själv på många olika sätt i Mega Mind, testa alla sina sinnen på finurliga sätt, prova på olika experiment och gå igenom en gammal gruva. Fanns även utställningar som vi inte hann med. Museet har även en fin butik där vi skaffade en experimentlåda samt var sin mini Rubics cub till barnen.

Fasadrenovering på gång..

Eller hur?

Butiken

Stora utställningssalen. Här kunde man ha lärt sig mycket men vårt yngre sällskap hade lite bråttom till den mera praktiska delen av museet så vi gick ganska fort igenom.

Vi stannade ändå på några ställen och tittade bl.a på hur en motorcykel såg ut förr.

Och provade på att köra grävmaskin

Jag hittade symaskiner

Och tog selfies i galna speglar

Man fick även testa sin tankekraft och vad lillebror riktigt håller på med här kan jag inte förklara..

Vi träffade också en transformers

Och åkte lite flygplan

Ett väldigt mångsidigt museum som alla gillade! Rekommenderar varmt men se som sagt till att ha rätt så mycket tid på er. Och ta med matsäck för det finns många ställen där man gärna får sitta ner och äta. Vi hade tyvärr inte det vilket resulterade i en dyr, lite stressig lunch på Söder med trötta barn.

söndag 14 augusti 2016 - 18:56

En flytande 7-rätters middag.

Nu är vi hemma igen efter en trevlig tur till Stockholm! På ditvägen åt vi på restaurangen Plate på Viking Mariella. Här var det möjligt att äta en 7 eller 9 rätters meny och eftersom pappan sett fram emot det (och för en gångs skull inte själv behöva laga maten) så satsade vi på det. Det låter ju ganska maffigt, men portionerna är ju väldigt små. Mycket smaker var det och jag är glad att jag tog bilder, så att man kanske lite kommer ihåg smakupplevelsen. Det mesta var riktigt gott och riktigt fint, även om kocken nog var av den åsikten att han nog hade gjort en del saker annorlunda..

IMG 4471

Inredningen var också riktigt snygg. Menyn bestod av en hel del olika smaker, och vad allt vi åt minns jag inte ens mera, men en upplevelse var det minsann! Bilderna får tala för sig själv.

IMG 4485

IMG 4486

IMG 4492

IMG 4497 2

IMG 4502 2

IMG 4516 2

IMG 4521 2

IMG 4525 2

Värt ett besök om man har tid och vill sitta i lugn och ro och äta. Med lite pyssel och teknik så orkade även barnen hänga med till slut, även om det nöjde sig med att äta från barnbordet.

Vad vi gjorde i Stockholm ska jag berätta en annan gång.