måndag 20 mars 2017 - 15:56

MÅNDAGSLISTAN

Hittade den här listan på Julias blogg och tänkte "varför inte fylla i den?"


1. Vad ser du fram emot den här veckan?

Svar: Att få alla studentskrivningar överstökade! På fredag skriver jag hälsokunskap vilket är det allra sista studentprovet för mig!! Käsnlan efter det kommer vara magisk!!

 

2. Vilken var den senaste bloggen du började läsa?

Svar: Hmm, började faktiskt läsa ganska många nya förra veckan, men tror den senaste var Simones!

 

3. Ska du laga någon härlig mat den här veckan kanske?

Svar: Som känt är matlagning inte någon favoritsyssla för mig, så skulle ljuga ifall jag svarade ja.

 

4. Säg en grej du verkligen vill göra som du ska ta dig tid för den här veckan!

Svar: Läsa det sista på HK!

 

5. Innan vi gör måndag på riktigt, vilket ord ska du hålla hårt i hela veckan?

Svar: Självdisciplin!

 

6. Vad gjorde du igår kväll?

Svar: Såg Ride Along 2 med Toffe.<3

 

7. En bild som symboliserar denna dag:

IMG 0012

 

8. Vad åt du till frukost idag?

Svar: Naturell yoghurt med mammas hemlagade granola som jag kunde dö för. Den är SÅ god!

 

9. Vilken tid på morgonen vaknar du?

Svar: Oftast mellan 07:30-08:00. Älskar att vakna tidigt! Dagen känns mycket längre då och man får massor gjort.

 

10. Hur ser du oftast ut till vardags?

Svar: Blåa jeans och någon perus tröja. Mina favoritfärger i klädväg är mörkblått, grått, vitt och beigt!

 

 

 

lördag 7 januari 2017 - 13:33

DAGENS LISTA

IMG 9418

Dagens humör: Harmoniskt. Inte allt för ofta jag känner mig lugn och harmonisk, men idag är en sådan dag! Jag har fått gjort massor i lugn och ro nu under förmiddagen, vilket jag njutit av.

Dagens mående: Förra svaret svarar väl även på denna fråga. Jag känner mig lycklig helt enkelt, och vädret där ute är ju fantastiskt! Det påverkar mig mycket.

Dagens borde: Jag har redan fått gjort allt jag skulle göra idag, så nu har jag bara roliga planer kvar!

Dagens frisyr: En fläta som jag också sovit med. Har inte ännu hunnit fixa mig för dagen, så att ja.

Dagens klädsel: Mjukisbyxor, stickasockor och stickatröja. Som jag redan skrev - har inte ännu hunnit fixa mig för dagen, hehe.

Dagens planer: Åka till Beckson och spela in morgondagens poddavsnitt, och sedan väntar träning med Matilda. Vi ska på bodypump + sprint! Ikväll ska jag träffa Hanna <3

Dagens materiella vill ha: En massa snygga basplagg som tröjor, byxor mm. Jag skulle verkligen vilja, och behöva ta tag i min basgarderob!

Dagens funderingar: Studentskrivningarna närmar sig med stormsteg och jag skulle verkligen, verkligen behöva ta tag i läsandet!! Det irriterar mig så otroligt mycket då jag vet att jag måste börja öva nu, men ändå bara skjuter upp det. Skärpning Ronja!!

Dagens beroende: Keeping up with the Kardashians. Har haft en paus i tittandet, men tog upp det för några dagar sedan och nu är jag återigen helt fast!!

Dagens tråkigaste: Att jag lite, lite känner av en förkylning. Orkar verkligen inte bli sjuk!

Dagens längtan: Att ta studenten i Juni. Det finns inte ord som beskriver hur mycket jag längtar efter den dagen!!!

 

 

söndag 11 december 2016 - 15:02

JULLISTAN

Nu när det börjar närma sig jul tänkte jag bjuda på en liten jullista. Vad är inte mer passande? Jag själv älskar att läsa andras listor! Frågorna har jag tagit ifrån Josefins blogg.

 

1. Vem firade jul i ditt hem förra julen / I vems hem firade du jul?

Förra julen var vi hemma hos mina kusiner i Brändö med hela släkten från pappas sida. Det var bara de norska kusinerna som saknades <3

 

2. Vilket är ditt bästa barndoms-julminne?

Det är nog att varje jul ha varit omringad av kusiner. Antingen närmare nio stycken, eller två stycken. Båda lika bra. Jag älskar alla mina kusiner, och är så glad över den fina relation vi har trots att vissa bor nära, andra i Åbo och Norge.

 

IMG 7483

 

3. När julhandlar du? Har du handlat alla julklappar?

Jag brukar göra det i god tid så jag slipper stressa och "köpa något bara för att köpa". Hittills har jag Toffes och pappas julklappar helt klara. Imorgon ska jag in till stan och handla resten!

 

4. När äter ni julmat?

Efter att vi sett på Kalle Ankas Jul.

 

IMG 0496

 

5. Vad är det bästa på julbordet?

Skinkan/kalkonen, köttbullarna och mammas rödbetssallad!<3

 

6. Hur dags öppnar ni julklappar?

En stund efter att vi ätit julmaten.

 

jul 2007 005

7. Vad är den bästa julklapp du någonsin fått?

När jag var liten och fick min allra första dockvagn i det största paketet. Det minns jag till och med ännu! Jag var överlycklig över att det allra största paketet var mitt och över min egna dockvagn såklart. Det är den julklappen jag blivit allra gladast över genom åren!

 

8. Hur länge efter jul har du kvar din julgran?

I min familj har vi alltid kvar den tills skolan börjar igen.

 

IMG 4465

 

9. Har du någon gång firat jul utomlands?

Nej.

 

10. Om du kunde ändra något med julen, vad skulle det vara?

Att alla, precis alla skulle få en fantastisk jul! Att ingen skulle behöva uppleva för fulla föräldrar, att ingen skulle bli utan julklappar, att ingen skulle behöva uppleva julen ekonomiskt jobbig, att ingen skulle bli utan julmat, och att ingen skulle behöva fira julen själv!

 

jul 2007 2

 

11. Tror du att vi får en vit jul i år?

Det är svårt att säga med tanke på vädret här i Finland nuförtiden. Självklart hoppas jag och vill tro att det blir en vit jul i år!

 

12. Hur länge är du ledig vid jul?

Från den 23.12 fram till den 8.1.

 

 

torsdag 17 november 2016 - 13:56

#GALALISTAN2016

2RO4ebllshO4eJylGsGCVWulnuI9aMhZtve59ny3yoYBS7oWuR0cFPnQVWhdhJN5At65h50cGlXhVtlaoj19RM

 

Hur känner du dig inför Galan 2016?

Jag är jätte taggad! Tycker det är synd att så många skrivit att de inte vill gå pga. press över att man inte skulle "passa in". Alla passar in på galan! Det lovar jag.


Vem kommer du att gå på Galan med?

Jag har i alla fall bestämt att gå med Iisa. Väl på plats kommer man säkert ändå träffa massa fler!

 

IMG 7226

 

Har du din galaoutfit under kontroll?

Neeej, och det är jag minst sagt stressad över!! Kan inte du dela med dig av din outfit, så jag kan få lite inspo? Ska du ha byxor, kjol, klänning, nånting annat?


Vilka tre saker kommer du garanterat att ha med i din väska?

Läppglans, telefon och kamera!

 

IMG 7260

 

Har du övat på dina poser till röda mattan?

Inte ännu, men lär nog göra det då det inte sitter i blodet direkt!


Är det någon du inte mött personligen som du ser fram emot att träffa på Galan?

Jag ser framemot att träffa alla som är på väg! Ingen speciell vad jag kan komma på på raka arm.


Vilken kategori i prisutdelningen är du mest taggad inför?

Årets blogg! Tycker det ska bli såå spännande att se vem som kammar hem priset!!


Vilken programpunkt kommer bli den roligaste?

Modeshowen "wearable but wow" ser jag väldit mycket framemot!

 

OM bloggala 035

 

Efterfesten hålls vid Bank. Vilken låt vill du absolut dansa loss till?

Zara Larssons "Ain't My Fault".


Om du skulle summera bloggåret 2016 med en mening, hur skulle den meningen lyda?

Ett år när viktiga ämnen disskuterats och analyserats hejvilt.

 

(Bilderna är från förra årets blogg gala. Mer bilder hittar du här.)

onsdag 28 september 2016 - 20:50

SVAR PÅ FRÅGESTUND

thumbnail IMG 2448

 

Vad vill du göra efter gymnasiet?
- Efter gymnasiet hoppas jag på att slippa in till Peffan för att studera till klasslärare.

 

Vad är ditt drömyrke? :)
- Mitt drömyrke har alltid konstigt nog varit just lärare. Jag kan inte komma på något jag skulle tycka vore roligare! Självklart finns det massa häftiga yrken jag skulle vilja pröva på som advokat, polis, egenföretagare mm. Men inget jag fastnat för på samma sätt som för lärare. När jag listat + och - med olika yrken har lärare alltid haft överlägset mest +. Det är nog det jag kommer bli. Sedan återstår det att se om jag jobbar som det hela livet eller inte. Att jobba på TV har också alltid legat i mitt intresse. Vem vet, kanske jag söker mig dit efter några år?

 

Tre egenskaper du uppskattar hos vänner? :)
- Pålitlighet, humor och omtänksamhet!

 

IMG 3898
Hur träffades du och Toffe?<3

- Vi åkte på samma slalomresa till Åre för 2 år sedan. Vår gemensamma kompis Eddie var också med på resan så det var egentligen via honom vi träffades!

 

Hur tror du att ditt liv ser ut om tio år?
- Jag är färdig utbildad och har hoppeligen fått jobb som klasslärare här i Vasa, för ja, jag vill gärna bo kvar här! Sen är jag förhoppningsvis gift och har ett eller två barn!

 

Vilka är dina favoritserier?
- Prison break, Pretty little liars och Keeping up with the Kardashians.

 

Vilken skönhetprodukt klarar du dig inte utan?
- Hmm, här svarar jag faktiskt ögonbrynspenna eftersom jag trots mitt mörka hår, har otroligt ljusa ögonbryn i mig själv!

 

Vad ser du mest framemot efter studenten?
- Studielivet, helt klart. Och att få resa!

 

IMG 0131

 

Hurudan relation har du med din syster?
- När vi var små var vi väldigt tajta. I högstadiet umgicks vi i princip inte alls och båda levde vi helt olika liv. Jag spelade väldigt mycket fotboll medan hon var mycket med sina kompisar! Vi är väldigt olika som person och det tror jag delvis också inverkade. Men nu under det senaste året har vi fått väldigt bra kontakt igen och det är jag verkligen så, så glad över! Nu har vi på riktigt roligt tillsammans och uppskattar varandra. Precis som det ska vara!

 

Tre bra och tre dåliga saker med din skola?
- Bra: Väldigt bra och nära kontakt med lärarna. Man hinner få den hjälp man behöver i och med att skolan är rätt liten! Man behöver inte pussla allt för mycket med sitt schema, eftersom man får ett färdigt som kan vara ganska svårt att ändra på. Vissa upplever det dåligt, medan andra tycker det är bra. Jag tycker det är bra. Sedan så är det en väldigt bra stämning sinsemellan eleverna och gentemot lärarna. Välmåendet påängteras mycket!

- Dåligt: Eftersom VG är ganska litet är inte kursutbudet lika stort som i andra gymnasier. Det är nog det ända dåliga jag kan komma på! Och ja, maten är inte den bästa men så är det väl i de flesta skolor?

 

 

 

lördag 24 september 2016 - 09:08

LISTAN OM ATT BLOGGA

Listan hittade jag hos Karro.

 

8bTILk0zcCth8oBNNLqcbSE7ScndtZ6e96QON9d2Ccgu3T8CIqThTwBFhwvztbHHKnyevRFihzz6 fCkanutM

 

1. Hur länge har du bloggat?
- Sedan november 2012 om jag minns rätt. Det börjar bli ett tag nu!

2. På vilka sajter?
- Blogspot och Sevendays.

3. Vad är det bästa med att blogga?
- Oj hmm, det är nog att jag har ett helt arkiv med bilder och text om mitt liv som jag kan gå tillbaka till och bläddra i när jag vill!

4. Och det sämsta?
- Stressen som ibland uppstår då jag inte hunnit blogga på ett tag!

5. Vem tar dina bilder och vad har du för kamera?
- Oftast mamma, jag själv eller Wilma. Kameran jag/vi fotar med är en Canon EOS 1100D. Ibland lägger jag även ut bilder fotade med min Iphone 6:a.

6. Har bloggen lärt dig något?
- Ja, den har utvecklat min kreativa sida massor! Speciellt skrivandet.

7. Har du lärt känna någon via bloggen?
- På sätt och vis! Eller jag har aldrig träffat någon via bloggen, men via snapchat t.ex. har jag haft kontakt med personer som läser den osv! :)

8. Hur många inlägg skriver du i veckan?
- Jag försöker skriva ett per dag åtminstone. Ibland blir det fler och ibland färre!

9. Kan du leva på din blogg?
- Nej.

10. Hur mycket tid lägger du på din blogg då?
- Ett par timmar om dagen. Ibland förbereder jag inlägg då jag vet att jag inte kommer ha tid att skriva. Då kan jag sitta i 2-3 timmar. Andra dagar kan jag lägga ner 0-1 timme på bloggen. Det varierar helt enkelt!

11. Hur länge kommer du att blogga?
- Lääänge! Så känns det i alla fall nu. Nej, men så länge jag känner att det ger mig något och att det är roligt. Det är väl det som är det viktigaste? :)

 

 

torsdag 22 september 2016 - 18:28

FRÅGESTUND

 PicMonkey Image

 

Nu min vän, tänkte jag starta upp en frågestund! Fick önskemål om det idag och vill absolut ha en. Det är väldigt länge sen sist, och så är det alltid lika roligt att svara på dina frågor! Det kan handla om allt ifrån skolan, kompisar, familj och pojkvän, till podcasten, träning, kläder, resor, känslor och framtiden, ja, you name it. Så nu - hit me with questions!!

 

(avslutar frågestunden då jag fått in tillräckligt med frågor)

 

 

torsdag 8 september 2016 - 18:26

HÖSTLISTAN

Listan hittade jag på Carolas blogg!

 

PicMonkey Collage21. Vad kommer du äta i höst?
- Jag är inget fan av soppor eller grytor vilket verkar höra hösten till. Däremot kommer jag äta en hel del olika salta pajer har jag på känn!

2. Vad kommer du dricka i höst?
- Te, te, och återigen te!!<3 För bara några år sedan tyckte jag inte alls om te, men nuförtiden tycker jag det ger en så mysig känsla.

 

 

PicMonkey Collagea3. Vilken blir din favorit möbel i höst?
- Det lär nog bli soffan, alternativt sängen. Så skönt att bara få gosa ner sig med plädar och serier!


4. Vilket klädesplagg kommer användas flitigast i höst?
- Hemma blir det min badrock i fleece, medan det annars blir någon tjock tröja.

 

 

PicMonkey Collagew25. Hur kommer den typiska höstdagen se ut?
- Efter skolan träffar jag vänner på något mysigt café. Sedan tar jag en långpromenad och andas in den krispiga höstluften! På kvällen ser jag en film, eller läser en bok. Läsandet vill jag verkligen komma igång med igen!! Jag läste mycket i lågstadiet, hade i princip paus hela högstadiet och har inte riktigt kommit igång med det nu i gymnasiet. Har dock beställt hem flera böcker jag längtar efter att få påbörja!

6. Vad kommer du läsa i höst?
- Förutom bloggar vill jag läsa boken "medan han lever" av Elaine Eksvärd.

 

 

PicMonkey Collaget7. Vad kommer vara din största förändring i höst?
- Hmm, jag vet inte riktigt! Ser ingen desto större förändring på väg? Det återstår att se.

8. Vad kommer vara din största utmaning i höst?
- Att orka kämpa på i skolan, orka läsa till studentskrivningarna, hinna träffa vänner + Toffe, hinna träna, hinna sova tillräckligt, hinna ha egentid osv. Att få ihop vardagen helt enkelt! Men nog ska det väl lösa sig :)

 

 

PicMonkey Collager9. Vad är det bästa med din höst?
- Jag älskar verkligen hösten och allt vad den medför! Det bästa med just denna höst är självklart Kreta resan som väntar i Oktober!!

10. Vem kommer du mysa under filten med i höst?
- Toffe <3

 

(alla bilder är från weheartit)

 

 

måndag 15 augusti 2016 - 19:08

VAD ÄR JAG FÖR TYP AV MÄNNISKA?

Vid matbordet?
Jag är den som vill börja äta så fort som möjligt eftersom jag alltid är hungrig, prata igenom dagens händelser och lyssna på vad de andra varit med om. Kring matbordet tycker jag det är trevligt med såna här typer av disskusioner eftersom det i princip är ända gången på dagen då alla är samlade!

 

På nattklubben?

Jag är nog den som dansar non stop. Tycker det är överlägset, överlägset roligast!! Speciellt om musiken är grym. Emellanåt tar jag förstås korta pauser, men det tar inte länge förrän jag är tillbaka på dansgolvet!

PicMonkey Collage2

På stranden?

Där hittar ni mig genast pressande i solen. Utan varken lippis, solglasögon, solkräm eller parasoll som skyddar mot solen (Aijabaija Ronja). Väldigt ofta går jag även och simmar/snorklar/hoppar/dyker då jag är tvungen att kyla ner mig. Dessutom älskar jag allt som har med stranden och simning att göra!

 

På efterfest?

Jag vågar faktiskt påstå att jag aldrig varit på en efterfest. I alla fall inte vad jag kan komma på? Brukar vara såå trött när festen är slut, så tror nog aldrig jag skulle orka dra vidare någonstans. Det ända jag vill är hem och sova!

 

I klädbutiker?

Jag är den som kan gå runt i timmar och inte tröttna. Älskar, älskar att gå runt i klädbutiker!! Kan pröva, känna, och se på 100 tals olika plagg. Det allra bästa är att gå runt själv, eller med mamma utan någon som helst tidspress! Jag njuter verkligen då jag shoppar.

b

Hemma hos andra?

Det beror förstås lite på hur nära man är med den man är hemma hos. När jag är hos mina närmaste vänner känner jag mig rätt "hemma" och vågar ta för mig mer. Hos de jag inte känner lika bra är jag trevlig, men lite avvaktande om du förstår vad jag menar?

 

I sängen?

Här är jag verkligen den som tar plats, vänder och vrider på mig tills allt känns bra. Helst sover jag på sidan. Kan verkligen inte somna på mage!

 

På flygplan?

Den som antingen vill sitta närmast fönstret eller gången. Närmast fönstret för att få se ut och fashineras över vyn, och närmast gången för att jag ofta brukar få väldigt ont i benen av att sitta länge och bli rastlös. Därför är det skönt att utan problem kunna stiga upp och gå fram och tillbaka i gången!

PicMonkey Collagef

Hemma en chilldag?

Det varierar. Jag kan vara inne i två olika mode. Någon gång kan jag vara den som vill få allting fixat. Det innebär städa, göra läxor, träna, tvätta kläder, gå ut mm. Andra gånger kan jag vara den som bara vill ligga i sängen/soffan hela dagen och plöja genom serier. Det beror helt enkelt på vilket humör jag är på!

 

I ett förhållande?

Det här borde ju Toffe egentligen svara på, men jag gör så gott jag kan! Jag är nog den som överanalyserar och övertänker in i minsta lilla detalj, den som hela tiden vill vara nära, pussas och kramas och den som är känslig.

 

På morgonen/kvällar?

Jag är en morgonmänniska, vilket betyder att jag har lätt för att stiga upp på morgonen och piggnar till fort. Jag älskar att komma upp i tid eftersom det känns som att man får så mycket mera gjort än om man stiger upp sent! På kvällen är jag nog den som blir trött rätt fort och inte orkar hålla igång så länge. Tråkigt, men sant! Jag älskar dock att kolla på film eller serier sent in på natten.

 

 

måndag 18 juli 2016 - 11:05

24 SNABBA FRÅGOR

1. Vem är Ronja Strömvall?
- En känslosam, ivrig, sportig människa, som älskar sin pojkvän och familj, samt frukost, resor och solen!

2. Vad har du för smeknamn?
- Roy, Roikku, Ajnor och Lillan.

3. Vad åt du till frukost imorse?
- En nektarin samt cornflakes <3

4. Vad var ditt första jobb?
- Att vara barnvakt åt en 4 årig liten flicka.

5. Om du hade fått testa på ett yrke för en dag, vad hade du valt och varför?
- Jag hade nog testat på att vara en FBI agent i USA. Tänk vad häftigt!! Mest för att jag tror det är som i filmerna och där verkar det ju så spännande, hehe.

6. Favoriträtt? 
- Pasta carbonara, och texmex!

7. Har du någon dold talang? 
- Jag är super snabb på att städa, om det räknas? :)

8. Om du fick äta middag med vem som helst i världen vem hade det varit? 
- Det hade nog varit Carola Häggkvist och Kim Kardashian.

9. Drömresemål? 
- Bora Bora!

10. Vem är din bästa vän? 
- Jag har flera bästa vänner. <3

11. Fota eller bli fotad? 
Oj, svårt... Kanske att bli fotad! 

12. Har du någon ovana? 
- Ja, jag måste ha det perfekt städat och organiserat kring mig!

 

IMG 0364

 

13. Finns det något du aldrig tröttnar på?
- Att få/ge kärlek av/till personer jag älskar.

14. Tryffel eller nutella?
- Alltid nutella.

15. Favorit serie på TV?
- Bron.

16. Har du blivit starstrucked någon gång? 
- Ja, för några år sedan när jag var i Stockholm och såg Aina Lesse från Paradise Hotel äta några bord ifrån mig. Det kändes bara så overkligt efter att ha sett henne i TV en hel säsong!

17. Vad ger man dig i present?
- Någon upplevelse!

18. Favorit blogg?
- Andrea Hedenstedts.

19. Vad gör du helst på en lördag? 
- Brunchar tillsammans med vänner, tränar eller tar det lugnt under dagen. Hittar på något med min pojkvän på kvällen!

20. Instagram eller facebook? 
- Instagram!

21. En fin cocktail på en takterass på rivieran eller dansa salsa på en strand i sydamerika?
- Dansa salsa på en strand i sydamerika, haha!!

22. Hur friar man till dig?
- På ett oväntat, romantiskt sätt!

23. Hur många barn vill du ha? 
- Fyra vore drömmen, men tre går också bra.

24. Bästa rådet du någonsin fått?
- Oj, jag har fått väldigt, väldigt många bra råd genom åren som gått! Hmm, kanske nog att lyssna och tro på mig själv i alla situationer!