onsdag 26 april 2017 - 11:15

KÄRLEKSLISTAN

Då känner jag mig kärleksfull: När jag ligger tätt intill Toffe, när jag håller i en bebis och när jag är omgiven av familj och släkt. DÅ känner jag mig som mest kärleksfull.❤️

Tre saker jag älskar: Att resa och se nya platser, då de första vårtecknen uppenbarar sig, och då jag får äta riktigt god mat!

Det bästa med kärleken är: Hur man glömmer allt runt omkring och bara är här och nu. Hur man ger sitt allt åt någon för att få lika mycket tillbaka. Hur man känner sig som den lyckligaste i världen.

 

IMG 7

 

Det dåliga med kärleken är: Oron över att det ska ta slut. Att den man gett sitt allt åt inte längre ska finnas där för en.

Just nu är jag kär i: Toffe.

Min bästa kärlekslåt: Tycker om sjuuukt många kärlekslåtar. Min favorit just nu är ändå Marry Me av Jason Derulo då den har en speciell betydelse för mig.❤️

 

 

Så här känns det att vara kär: Man känner en gränslös kärlek för en annan person. Tankarna kretsar för det mesta kring en enda person. Man tappar fotfästet för en stund, och önskar att kärleken aldrig någonsin ska ta slut.

En person jag vill skicka kärlek åt: Toffe som befinner sig på andra sidan jorden.❤️

 

Det var veckans blogglista här på Sevendays. Passande för mig som äääälskar kärlek!

Nu sitter vi på tåget på väg ner mot Helsingfors. I eftermiddag tar vi flyget till London! Kommer inte uppdatera bloggen medan vi är där, så ifall du vill hänga med kan du följa mig på instagram eller snapchat där jag heter "ronjastromvall". Dessutom har jag även hand om Sevendays instakonto (sevendays.fi) denna vecka där jag kommer uppdatera flitigt! Ha det bra tills vi hörs nästa gång.❤️

 

 

måndag 10 april 2017 - 17:52

VECKANS BLOGGLISTA

Den här veckans blogglista handlar om inget mindre än påsken! Väldigt lägligt om du frågar mig. Fyll i listan du med❤

När någon säger "påsk", tänker jag: God mat, släktlunch, videkissor, mignon ägg, påskgräs, tulpaner, och kycklingar.

 

IMG 4

 

Jag firar påsken för att: Det är ju i grund och botten en kristen högtid, men för mig handlar påsken till stor del om vårens ankomst!

Det bästa påskgodiset är: Chokoägg - utan tvekan!

Mitt påskpynt ska vara: Gärna i neutrala färger, men här och där får det gärna synas någon gul kyckling eller någon färgglad kruka/skål med påskgräs i.

Det sämsta med påsken är: Kan faktiskt inte komma på någonting dåligt.

Det bästa med påsken är: Den är inte så långvarig så man hinner tröttna på den. Det bjuds på mycket god mat både "riktig" mat och godis och sånt. Sen tycker jag också det är skönt att så mycket är stängt på långfredag och man faktiskt inte kan göra så mycket, utan "tvingas" ta det lugnt! Det är ofta fint och varmt utomhus, och så är vi lediga :)

 

IMG 5

 

Min åsikt om påskhäxor: Det får gärna komma mängder av dem till oss. Älskar när påskhäxor knackar på dörren! Tycker dock att man på påsken ska vara utklädd till påskhare, påskhäxa eller något annat som har med påsken att göra. Inte något man skulle vara på en vanlig maskerad liksom.

Det här är min påsktradition: Egentligen har vi väl inte någon speciell påsktradition förutom att vi alltid någon utav dagarna brukar ha påsklunch med en del av släkten.

 

 

måndag 3 april 2017 - 19:52

VECKANS BLOGGLISTA

Sevendays har börjat med "veckans blogglista". Det innebär att det varje vecka publiceras en ny lista här på sevendays gällande ett tema. Ny vecka = ny lista. Fyll i den du med. Listan hittas här! :)

 

Mitt bästa vårtecken: Det måste nog vara när tussilagorna börjar blomma i dikena! Det finns inget som innebär lika mycket vår för mig!

Låt som ger mig vårkänslor: "Fast Car" - Jonas Blue ft. Dakota.

Den här våren läser jag: "Jag är inte perfekt, tyvärr" av Michaela Forni. Älskar, älskar, älskar den boken! Har bara läst de första kapitlen hittills, men jag är fast. Boktips till alla flickor där ute.<3

Inför våren längtar jag alltid efter: Att få börja springa trail run, att kunna vistas utomhus utan att vara sönder packad med kläder, och att få börja använda nike skor! Nike skor är mitt liv. Och jaa, Stafettkarnevalen såklart! Dock kommer jag inte delta i år då jag har så mycket annat på gång med inträdesprov, jobb och studenten. Tyvärr.

 

IMG 2

 

Min bästa våroutfit: Ljusa jeans, en ljus tröja, min tunnare peak jacka och nike skor. Färgerna jag använder mest under våren är ljusblått, vitt och beiget.

Mat som jag förknippar med våren: Här kommer jag inte på något speciellt alls.. kanske möjligtvis metrilakun. Äter aldrig sådana förutom på 1:a maj.<3

Våren doftar: Tulpaner!

Om jag måste välja något dåligt med våren så säger jag: Det slaskiga vädret i början av våren, och all stank då snön smälter och hundkakkan blir synlig och börjar lukta...

 

 

måndag 20 mars 2017 - 15:56

MÅNDAGSLISTAN

Hittade den här listan på Julias blogg och tänkte "varför inte fylla i den?"


1. Vad ser du fram emot den här veckan?

Svar: Att få alla studentskrivningar överstökade! På fredag skriver jag hälsokunskap vilket är det allra sista studentprovet för mig!! Käsnlan efter det kommer vara magisk!!

 

2. Vilken var den senaste bloggen du började läsa?

Svar: Hmm, började faktiskt läsa ganska många nya förra veckan, men tror den senaste var Simones!

 

3. Ska du laga någon härlig mat den här veckan kanske?

Svar: Som känt är matlagning inte någon favoritsyssla för mig, så skulle ljuga ifall jag svarade ja.

 

4. Säg en grej du verkligen vill göra som du ska ta dig tid för den här veckan!

Svar: Läsa det sista på HK!

 

5. Innan vi gör måndag på riktigt, vilket ord ska du hålla hårt i hela veckan?

Svar: Självdisciplin!

 

6. Vad gjorde du igår kväll?

Svar: Såg Ride Along 2 med Toffe.<3

 

7. En bild som symboliserar denna dag:

IMG 0012

 

8. Vad åt du till frukost idag?

Svar: Naturell yoghurt med mammas hemlagade granola som jag kunde dö för. Den är SÅ god!

 

9. Vilken tid på morgonen vaknar du?

Svar: Oftast mellan 07:30-08:00. Älskar att vakna tidigt! Dagen känns mycket längre då och man får massor gjort.

 

10. Hur ser du oftast ut till vardags?

Svar: Blåa jeans och någon perus tröja. Mina favoritfärger i klädväg är mörkblått, grått, vitt och beigt!

 

 

 

lördag 7 januari 2017 - 13:33

DAGENS LISTA

IMG 9418

Dagens humör: Harmoniskt. Inte allt för ofta jag känner mig lugn och harmonisk, men idag är en sådan dag! Jag har fått gjort massor i lugn och ro nu under förmiddagen, vilket jag njutit av.

Dagens mående: Förra svaret svarar väl även på denna fråga. Jag känner mig lycklig helt enkelt, och vädret där ute är ju fantastiskt! Det påverkar mig mycket.

Dagens borde: Jag har redan fått gjort allt jag skulle göra idag, så nu har jag bara roliga planer kvar!

Dagens frisyr: En fläta som jag också sovit med. Har inte ännu hunnit fixa mig för dagen, så att ja.

Dagens klädsel: Mjukisbyxor, stickasockor och stickatröja. Som jag redan skrev - har inte ännu hunnit fixa mig för dagen, hehe.

Dagens planer: Åka till Beckson och spela in morgondagens poddavsnitt, och sedan väntar träning med Matilda. Vi ska på bodypump + sprint! Ikväll ska jag träffa Hanna <3

Dagens materiella vill ha: En massa snygga basplagg som tröjor, byxor mm. Jag skulle verkligen vilja, och behöva ta tag i min basgarderob!

Dagens funderingar: Studentskrivningarna närmar sig med stormsteg och jag skulle verkligen, verkligen behöva ta tag i läsandet!! Det irriterar mig så otroligt mycket då jag vet att jag måste börja öva nu, men ändå bara skjuter upp det. Skärpning Ronja!!

Dagens beroende: Keeping up with the Kardashians. Har haft en paus i tittandet, men tog upp det för några dagar sedan och nu är jag återigen helt fast!!

Dagens tråkigaste: Att jag lite, lite känner av en förkylning. Orkar verkligen inte bli sjuk!

Dagens längtan: Att ta studenten i Juni. Det finns inte ord som beskriver hur mycket jag längtar efter den dagen!!!

 

 

söndag 11 december 2016 - 15:02

JULLISTAN

Nu när det börjar närma sig jul tänkte jag bjuda på en liten jullista. Vad är inte mer passande? Jag själv älskar att läsa andras listor! Frågorna har jag tagit ifrån Josefins blogg.

 

1. Vem firade jul i ditt hem förra julen / I vems hem firade du jul?

Förra julen var vi hemma hos mina kusiner i Brändö med hela släkten från pappas sida. Det var bara de norska kusinerna som saknades <3

 

2. Vilket är ditt bästa barndoms-julminne?

Det är nog att varje jul ha varit omringad av kusiner. Antingen närmare nio stycken, eller två stycken. Båda lika bra. Jag älskar alla mina kusiner, och är så glad över den fina relation vi har trots att vissa bor nära, andra i Åbo och Norge.

 

IMG 7483

 

3. När julhandlar du? Har du handlat alla julklappar?

Jag brukar göra det i god tid så jag slipper stressa och "köpa något bara för att köpa". Hittills har jag Toffes och pappas julklappar helt klara. Imorgon ska jag in till stan och handla resten!

 

4. När äter ni julmat?

Efter att vi sett på Kalle Ankas Jul.

 

IMG 0496

 

5. Vad är det bästa på julbordet?

Skinkan/kalkonen, köttbullarna och mammas rödbetssallad!<3

 

6. Hur dags öppnar ni julklappar?

En stund efter att vi ätit julmaten.

 

jul 2007 005

7. Vad är den bästa julklapp du någonsin fått?

När jag var liten och fick min allra första dockvagn i det största paketet. Det minns jag till och med ännu! Jag var överlycklig över att det allra största paketet var mitt och över min egna dockvagn såklart. Det är den julklappen jag blivit allra gladast över genom åren!

 

8. Hur länge efter jul har du kvar din julgran?

I min familj har vi alltid kvar den tills skolan börjar igen.

 

IMG 4465

 

9. Har du någon gång firat jul utomlands?

Nej.

 

10. Om du kunde ändra något med julen, vad skulle det vara?

Att alla, precis alla skulle få en fantastisk jul! Att ingen skulle behöva uppleva för fulla föräldrar, att ingen skulle bli utan julklappar, att ingen skulle behöva uppleva julen ekonomiskt jobbig, att ingen skulle bli utan julmat, och att ingen skulle behöva fira julen själv!

 

jul 2007 2

 

11. Tror du att vi får en vit jul i år?

Det är svårt att säga med tanke på vädret här i Finland nuförtiden. Självklart hoppas jag och vill tro att det blir en vit jul i år!

 

12. Hur länge är du ledig vid jul?

Från den 23.12 fram till den 8.1.

 

 

torsdag 17 november 2016 - 13:56

#GALALISTAN2016

2RO4ebllshO4eJylGsGCVWulnuI9aMhZtve59ny3yoYBS7oWuR0cFPnQVWhdhJN5At65h50cGlXhVtlaoj19RM

 

Hur känner du dig inför Galan 2016?

Jag är jätte taggad! Tycker det är synd att så många skrivit att de inte vill gå pga. press över att man inte skulle "passa in". Alla passar in på galan! Det lovar jag.


Vem kommer du att gå på Galan med?

Jag har i alla fall bestämt att gå med Iisa. Väl på plats kommer man säkert ändå träffa massa fler!

 

IMG 7226

 

Har du din galaoutfit under kontroll?

Neeej, och det är jag minst sagt stressad över!! Kan inte du dela med dig av din outfit, så jag kan få lite inspo? Ska du ha byxor, kjol, klänning, nånting annat?


Vilka tre saker kommer du garanterat att ha med i din väska?

Läppglans, telefon och kamera!

 

IMG 7260

 

Har du övat på dina poser till röda mattan?

Inte ännu, men lär nog göra det då det inte sitter i blodet direkt!


Är det någon du inte mött personligen som du ser fram emot att träffa på Galan?

Jag ser framemot att träffa alla som är på väg! Ingen speciell vad jag kan komma på på raka arm.


Vilken kategori i prisutdelningen är du mest taggad inför?

Årets blogg! Tycker det ska bli såå spännande att se vem som kammar hem priset!!


Vilken programpunkt kommer bli den roligaste?

Modeshowen "wearable but wow" ser jag väldit mycket framemot!

 

OM bloggala 035

 

Efterfesten hålls vid Bank. Vilken låt vill du absolut dansa loss till?

Zara Larssons "Ain't My Fault".


Om du skulle summera bloggåret 2016 med en mening, hur skulle den meningen lyda?

Ett år när viktiga ämnen disskuterats och analyserats hejvilt.

 

(Bilderna är från förra årets blogg gala. Mer bilder hittar du här.)

onsdag 28 september 2016 - 20:50

SVAR PÅ FRÅGESTUND

thumbnail IMG 2448

 

Vad vill du göra efter gymnasiet?
- Efter gymnasiet hoppas jag på att slippa in till Peffan för att studera till klasslärare.

 

Vad är ditt drömyrke? :)
- Mitt drömyrke har alltid konstigt nog varit just lärare. Jag kan inte komma på något jag skulle tycka vore roligare! Självklart finns det massa häftiga yrken jag skulle vilja pröva på som advokat, polis, egenföretagare mm. Men inget jag fastnat för på samma sätt som för lärare. När jag listat + och - med olika yrken har lärare alltid haft överlägset mest +. Det är nog det jag kommer bli. Sedan återstår det att se om jag jobbar som det hela livet eller inte. Att jobba på TV har också alltid legat i mitt intresse. Vem vet, kanske jag söker mig dit efter några år?

 

Tre egenskaper du uppskattar hos vänner? :)
- Pålitlighet, humor och omtänksamhet!

 

IMG 3898
Hur träffades du och Toffe?<3

- Vi åkte på samma slalomresa till Åre för 2 år sedan. Vår gemensamma kompis Eddie var också med på resan så det var egentligen via honom vi träffades!

 

Hur tror du att ditt liv ser ut om tio år?
- Jag är färdig utbildad och har hoppeligen fått jobb som klasslärare här i Vasa, för ja, jag vill gärna bo kvar här! Sen är jag förhoppningsvis gift och har ett eller två barn!

 

Vilka är dina favoritserier?
- Prison break, Pretty little liars och Keeping up with the Kardashians.

 

Vilken skönhetprodukt klarar du dig inte utan?
- Hmm, här svarar jag faktiskt ögonbrynspenna eftersom jag trots mitt mörka hår, har otroligt ljusa ögonbryn i mig själv!

 

Vad ser du mest framemot efter studenten?
- Studielivet, helt klart. Och att få resa!

 

IMG 0131

 

Hurudan relation har du med din syster?
- När vi var små var vi väldigt tajta. I högstadiet umgicks vi i princip inte alls och båda levde vi helt olika liv. Jag spelade väldigt mycket fotboll medan hon var mycket med sina kompisar! Vi är väldigt olika som person och det tror jag delvis också inverkade. Men nu under det senaste året har vi fått väldigt bra kontakt igen och det är jag verkligen så, så glad över! Nu har vi på riktigt roligt tillsammans och uppskattar varandra. Precis som det ska vara!

 

Tre bra och tre dåliga saker med din skola?
- Bra: Väldigt bra och nära kontakt med lärarna. Man hinner få den hjälp man behöver i och med att skolan är rätt liten! Man behöver inte pussla allt för mycket med sitt schema, eftersom man får ett färdigt som kan vara ganska svårt att ändra på. Vissa upplever det dåligt, medan andra tycker det är bra. Jag tycker det är bra. Sedan så är det en väldigt bra stämning sinsemellan eleverna och gentemot lärarna. Välmåendet påängteras mycket!

- Dåligt: Eftersom VG är ganska litet är inte kursutbudet lika stort som i andra gymnasier. Det är nog det ända dåliga jag kan komma på! Och ja, maten är inte den bästa men så är det väl i de flesta skolor?

 

 

 

lördag 24 september 2016 - 09:08

LISTAN OM ATT BLOGGA

Listan hittade jag hos Karro.

 

8bTILk0zcCth8oBNNLqcbSE7ScndtZ6e96QON9d2Ccgu3T8CIqThTwBFhwvztbHHKnyevRFihzz6 fCkanutM

 

1. Hur länge har du bloggat?
- Sedan november 2012 om jag minns rätt. Det börjar bli ett tag nu!

2. På vilka sajter?
- Blogspot och Sevendays.

3. Vad är det bästa med att blogga?
- Oj hmm, det är nog att jag har ett helt arkiv med bilder och text om mitt liv som jag kan gå tillbaka till och bläddra i när jag vill!

4. Och det sämsta?
- Stressen som ibland uppstår då jag inte hunnit blogga på ett tag!

5. Vem tar dina bilder och vad har du för kamera?
- Oftast mamma, jag själv eller Wilma. Kameran jag/vi fotar med är en Canon EOS 1100D. Ibland lägger jag även ut bilder fotade med min Iphone 6:a.

6. Har bloggen lärt dig något?
- Ja, den har utvecklat min kreativa sida massor! Speciellt skrivandet.

7. Har du lärt känna någon via bloggen?
- På sätt och vis! Eller jag har aldrig träffat någon via bloggen, men via snapchat t.ex. har jag haft kontakt med personer som läser den osv! :)

8. Hur många inlägg skriver du i veckan?
- Jag försöker skriva ett per dag åtminstone. Ibland blir det fler och ibland färre!

9. Kan du leva på din blogg?
- Nej.

10. Hur mycket tid lägger du på din blogg då?
- Ett par timmar om dagen. Ibland förbereder jag inlägg då jag vet att jag inte kommer ha tid att skriva. Då kan jag sitta i 2-3 timmar. Andra dagar kan jag lägga ner 0-1 timme på bloggen. Det varierar helt enkelt!

11. Hur länge kommer du att blogga?
- Lääänge! Så känns det i alla fall nu. Nej, men så länge jag känner att det ger mig något och att det är roligt. Det är väl det som är det viktigaste? :)

 

 

torsdag 22 september 2016 - 18:28

FRÅGESTUND

 PicMonkey Image

 

Nu min vän, tänkte jag starta upp en frågestund! Fick önskemål om det idag och vill absolut ha en. Det är väldigt länge sen sist, och så är det alltid lika roligt att svara på dina frågor! Det kan handla om allt ifrån skolan, kompisar, familj och pojkvän, till podcasten, träning, kläder, resor, känslor och framtiden, ja, you name it. Så nu - hit me with questions!!

 

(avslutar frågestunden då jag fått in tillräckligt med frågor)