måndag 16 oktober 2017 - 17:30

VECKANS BLOGGLISTA: PODCAST

Jag tycker poddar är: Heeelt fantastiska! Typ det bästa som finns. Älskar poddar. Det är så skönt att kunna lyssna på dem medan man gör något annat som städar, promenerar, tränar eller liknande. Alternativt kan man bara kasta sig i sängen och lyssna. Har somnat varje gång jag gjort det hittills men ändå!!


En podd som får mig på bra humör: Wahlgren & Wistam. Har både skrattat och gråtit till deras podd. Allra mest skrattat. Den är alldeles underbar. Pernillas och Sofias olikheter är så klockrena! Tycker det är så underhållande att lyssna till deras diskussioner trots att de är 30 år äldre än mig. Rekommenderar deras podcast starkt!

 

Wahlgren Wistam ny2

 

En podd alla borde lyssna till: Mathilda och Andrea. Deras podd är en blandning av livet. De pratar verkligen om högt och lågt. I vissa avsnitt håller de sig till ett ämne, medan de i andra avsnitt kan prata om lite vad som helst. Eftersom de är unga pratar de ofta om sånt som även är aktuellt för mig vilket är super intressant.


Om jag hade en podd, skulle den hadla om: Livet (vardagen) och kärlek. Om jag skulle ha en podd just nu skulle jag vilja prata om sånt som händer i livet, stort som smått. Sånt som berör mig. Jag skulle också vilja släppa avsnitt som endast handlar om kärlek och allting inom det som samboskap, första kärleken, dejting osv. Det finns ju massor att prata om när det kommer till kärlek!

 

mathildaochandrea5 j76i2din
En dålig sak med poddar: Jag kan inte riktigt komma på något. Det finns ju dåliga/tråkiga poddar, men eftersom man fritt får välja vad man vill lyssna på kan man välja bort dem.


Den här podden är inspirerade: Michaela Forni och Dasha Girine, Blogpods. De släpper inte längre nya avsnitt, men 2015 då de poddade aktivt släppte de massor med avsnitt. I den här podden bjuds det på kärlek, kärlek och återigen kärlek. Det går igenom ämnen som förälskelser, krossade hjärtan, singelliv och "in a relationship" bara för att nämna en del.

 

michaela och dasha 539a129d2a6b224ff997eb5e
En podd som saknas: En riktig pepp-podd! En podd där man går igenom hur man boostar sig själv, vad man kan göra för att höja sin självkänsla, hur kan man öva in ett positivt tankesätt mm. Den skulle i alla fall jag lyssna på! Michaela har tipsat mig om en del poddar som lutar åt det här hållet, men som jag ännu inte haft tid att lyssna på. Att plöja igenom dem får bli morgondagens projekt <3


Jag tror att poddarnas framtid är: Ljus! Jag tror det är fler och fler som upptäcker poddar för varje dag som går. Det finns ett enormt utbud av dem, så alla borde hitta något de gillar!


En person jag önskar hade en podd: Bianca Ingrosso. MEN, nyligen har hon gått ut med att hon och hennes vän Alice ska starta en podcast tillsammans! Bästa!!

 

 

tisdag 26 september 2017 - 20:11

SEVENDAYS BUCKETLIST

Hit vill jag resa: USA. Såklart. Står väl på de flestas bucketlist! Annars vill jag veeerkligen besöka Australien, Maldiverna och Kina. Det vore häftigt!

Det här vill jag äta: Riktig italiensk pasta! DRÖMMEN för mig som ääälskar pasta <3

En artist jag vill se live: Det finns faktiskt ingen artist jag känner att jag verkligen måste se live.. är inte såå intresserad av sånt, även fast det skulle vara roligt! Men om jag måste säga någon skulle det nog vara Ed Sheeran. Älskar hans musik.

Det här vill jag uppleva: Mitt drömbröllop, bygga/köpa hus med Toffe men framför allt - BLI MAMMA <3

 

 

Ett språk jag vill lära mig: Eftersom Toffes mammas modersmål är ryska skulle det vara jätte, jätte roligt att kunna och förstå det!

En sport jag vill prova på: Surfing. Utan tvekan. Har velat testa det så länge jag kan minnas. Synd bara att vågorna här i Finland inte är riktigt tillräckligt stora för det...

Här vill jag bo: Ett stort fint egnahemshus med stor gård (om det bara är möjligt ekonomiskt). Helst nära havet, men nära skogen går också bra.

Den här boken vill jag läsa: Härskarteknik av Elaine Eksvärd.

 

DSC5

 

En kraftansträngning jag vill klara av: Marathon. Nångång i livet ska jag minsann klara av ett.

En utmaning jag ska klara: Vill verkligen åka på utbyte under mitt tredje studieår. Dock känns det som en himla stor och invecklad process, men jag vet hur mycket jag kommer uppskatta allt bara jag kommer iväg. Australien är mitt mål!

Ett äventyr som jag vill vara med om: Utbyte. Tror jag kommer växa enormt mycket som person under den tiden i mitt liv!

Det här vill jag äga: Den i mina ögon perfekta klädgarderoben.

 

DSC00186

 

Ett jobb jag vill prova på: Programledare skulle vara hur kul som helst!

Ett mål med min hälsa: Att kunna leva frisk utan krämpor så länge det bara är möjligt. Att kunna känna mig pigg varje dag oavsett om jag är 20 eller 60.

En person jag vill träffa: Kim Kardashian.

En restaurang jag vill äta på: Ingeeen aning. Har noll koll på restauranger.

En känsla jag vill få känna: Kärleken för min egna familj.

Det här vill jag skapa: Ett liv som jag kan se tillbaka på med ett leende på läpparna, och känna att jag gjort det bästa av.

 

 

onsdag 6 september 2017 - 21:03

HÖSTLISTAN

Man vet att det är höst när: Man får plocka fram tjockare jackor, halsukar och lägga undan flipflopsen. När det är så kallt på morgonen att man måste klä på sig flera lager, men så varmt på eftermiddagen att man kan cykla hem utan jacka. När murriga färger börjar dyka upp i klädbutikerna och ens sociala medier är fulla med bilder från café besök och te stunder.


Låt som ger mig höstkänslor: Ingen speciell som jag kan komma på så här på raka arm.


I höst vill jag klä mig så här: Varmt och jordnära. Dvs mycket stickat, lite oversize i jordnära färger.


Hösten doftar: Krispigt, kyligt och friskt!

 

fe3f60ffc340041e6bd450c74c2

pinterest

 


Det bästa med hösten: MYSET. Det finns inget jag älskar mer än att mysa. Love it! Att tända ljus, krypa upp i soffan och se någon mysig film medan regnat smattrar mot fönstret. Aaaah, det bästa som finns!!


Det sämsta med hösten: Mörkret. Utan tvekan.


Mat som jag förknippar med hösten: Soppor, även fast jag inte är det största fanet av dem.


En höstkväll spenderas: Som jag redan skrev. I soffan framför en mysig film med tända ljus runt omkring. Eller på myskväll med vänner!<3


En sak jag ser fram emot i höst: Att komma ordentligt tillbaka in i rutinerna!

 

 

söndag 11 juni 2017 - 17:32

MOM TAG

1. Hurudan var Ronja som liten?
- Pigg, social, snäll, förståndig. Och modig. Hon satt oftast i någon annan mammas famn redan i mamma-barngrupperna och vinkade glatt till mig.

2. Hurudan var Ronja i tonåren?
- Hon hade ingen svår tonårstid utan fortsatte även då att vara en sol i våra liv. Hon var fortsättningsvis social, empatisk och omtänksam. "Stark och snäll som Pippi" som en av hennes lärare uttryckte det.

3. Hurudan var Ronja i skolan?
- Ronja har inte varit någon flicka som suttit med näsan i boken men hon har tagit stort ansvar när det gällt andra saker som t.ex. när hon var elevkårens ordförande i BGS. 

Det som värmer mitt modershjärta speciellt mycket är att Ronja trots att hon själv alltid varit i hetluften och haft mycket vänner har hon alltid sett de svaga och haft mod att stå upp för dem gång på gång. Det är svårt i tonåren att våga göra det hon gjort och det beundrar jag henne mycket för.

 

Familjen Stromvall 2

 

4. Om hon inte hade fått namnet Ronja, vad skulle hon heta då?
- Skulle jag då Ronja föddes ha känt till namnet Minda så skulle hon ha hetat det för jag ville så gärna att hennes namn skulle börja på M. Eller Elsa.

5. Berätta om ett fint minne med Ronja:
- När vi var på tumanhand till Kreta. Det var en oförglömlig resa. Och när hon i år gav mig en bok i morsdagspresent där hon hade skrivit om mig. Och när hon i högstadiet skötte barn och under en längre tid sparade ihop pengar för att kunna köpa ett fint halsband åt mig.

6. Påminner du och Ronja om varandra?
- Ja, det gör vi.

7. Vilka likheter har ni?
- Vi är båda empatiska, sociala och tycker mycket om människor. Vi tar ansvar och är intensiva i det vi gör men behöver också tid för vila och återhämtning.

 

IMG 8635

 

8. Vilka olikheter har ni?
- Jag är en lyssnare. Ronja är också en lyssnare men är också väldigt duktig på att uttrycka sig verbalt och på att tala inför publik.

9. Bråkar ni ofta?
- Nej. Vi tycker oftast lika. Men om vi någon gång kommer ihop oss så är det glömt i nästa stund.

10. Vad är det dummaste Ronja gjort?
- Kommer inte på något bra exempel.

11. Vilka tycker du är Ronjas bästa egenskaper?
- Empatisk, omtänksam, glad, modig. Att hon vågar vara sig själv och har ett gott hjärta.

12. Har Ronja någon konstig vana?
- Hon är väldigt ofta förkyld. Ha, ha.

 

IMG 7223

 

13. Finns det något Ronja gör som du retar dig på?
- Det finns det säkert men kommer just nu inte på något.

14. Skulle du göra något annorlunda om du fick uppfostra Ronja på nytt?
- Nej, det skulle jag inte.

15. När har du varit som stoltast över Ronja?
- Jag har alltid varit stolt över henne och älskat henne från djupet av mitt hjärta från den stund jag höll henne i mina armar för första gången.

16. Beskriv hurudan den perfekta mannen för Ronja är:
- Toffe. De kompleterar varandra så fint. Han är hennes klippa och trygghet.

 

IMG 7218

 

17. Finns det något Ronja lärt dig?
- Ja. Att få följa henne på hennes väg genom livet har lärt mig mycket. Jag värdesätter så mycket att hon alltid har delat sitt liv med mig och vi har pratat så oerhört mycket med varandra under alla år.

18. Vad brukar du och Ronja göra när ni umgås?
- Prata och skratta och så tränar vi tillsammans och går långa promenader.

19. Var skulle du vilja se Ronja om 10 år?
- Jag hoppas att hon har det bra och är lycklig och att hon har familj och ett arbete hon trivs med och att jag då kanske är mormor.

20. Och sist, men inte minst: Vad tycker du om att Ronja bloggar?
- Jag älskar det! Skulle jag ha varit ung idag skulle jag också ha bloggat. Jag fotograferar ganska ofta till bloggen och ibland korrekturläser jag hennes texter så bloggen är också något som vi har gemensamt.

 

 

onsdag 26 april 2017 - 11:15

KÄRLEKSLISTAN

Då känner jag mig kärleksfull: När jag ligger tätt intill Toffe, när jag håller i en bebis och när jag är omgiven av familj och släkt. DÅ känner jag mig som mest kärleksfull.❤️

Tre saker jag älskar: Att resa och se nya platser, då de första vårtecknen uppenbarar sig, och då jag får äta riktigt god mat!

Det bästa med kärleken är: Hur man glömmer allt runt omkring och bara är här och nu. Hur man ger sitt allt åt någon för att få lika mycket tillbaka. Hur man känner sig som den lyckligaste i världen.

 

IMG 7

 

Det dåliga med kärleken är: Oron över att det ska ta slut. Att den man gett sitt allt åt inte längre ska finnas där för en.

Just nu är jag kär i: Toffe.

Min bästa kärlekslåt: Tycker om sjuuukt många kärlekslåtar. Min favorit just nu är ändå Marry Me av Jason Derulo då den har en speciell betydelse för mig.❤️

 

 

Så här känns det att vara kär: Man känner en gränslös kärlek för en annan person. Tankarna kretsar för det mesta kring en enda person. Man tappar fotfästet för en stund, och önskar att kärleken aldrig någonsin ska ta slut.

En person jag vill skicka kärlek åt: Toffe som befinner sig på andra sidan jorden.❤️

 

Det var veckans blogglista här på Sevendays. Passande för mig som äääälskar kärlek!

Nu sitter vi på tåget på väg ner mot Helsingfors. I eftermiddag tar vi flyget till London! Kommer inte uppdatera bloggen medan vi är där, så ifall du vill hänga med kan du följa mig på instagram eller snapchat där jag heter "ronjastromvall". Dessutom har jag även hand om Sevendays instakonto (sevendays.fi) denna vecka där jag kommer uppdatera flitigt! Ha det bra tills vi hörs nästa gång.❤️

 

 

måndag 10 april 2017 - 17:52

VECKANS BLOGGLISTA

Den här veckans blogglista handlar om inget mindre än påsken! Väldigt lägligt om du frågar mig. Fyll i listan du med❤

När någon säger "påsk", tänker jag: God mat, släktlunch, videkissor, mignon ägg, påskgräs, tulpaner, och kycklingar.

 

IMG 4

 

Jag firar påsken för att: Det är ju i grund och botten en kristen högtid, men för mig handlar påsken till stor del om vårens ankomst!

Det bästa påskgodiset är: Chokoägg - utan tvekan!

Mitt påskpynt ska vara: Gärna i neutrala färger, men här och där får det gärna synas någon gul kyckling eller någon färgglad kruka/skål med påskgräs i.

Det sämsta med påsken är: Kan faktiskt inte komma på någonting dåligt.

Det bästa med påsken är: Den är inte så långvarig så man hinner tröttna på den. Det bjuds på mycket god mat både "riktig" mat och godis och sånt. Sen tycker jag också det är skönt att så mycket är stängt på långfredag och man faktiskt inte kan göra så mycket, utan "tvingas" ta det lugnt! Det är ofta fint och varmt utomhus, och så är vi lediga :)

 

IMG 5

 

Min åsikt om påskhäxor: Det får gärna komma mängder av dem till oss. Älskar när påskhäxor knackar på dörren! Tycker dock att man på påsken ska vara utklädd till påskhare, påskhäxa eller något annat som har med påsken att göra. Inte något man skulle vara på en vanlig maskerad liksom.

Det här är min påsktradition: Egentligen har vi väl inte någon speciell påsktradition förutom att vi alltid någon utav dagarna brukar ha påsklunch med en del av släkten.

 

 

måndag 3 april 2017 - 19:52

VECKANS BLOGGLISTA

Sevendays har börjat med "veckans blogglista". Det innebär att det varje vecka publiceras en ny lista här på sevendays gällande ett tema. Ny vecka = ny lista. Fyll i den du med. Listan hittas här! :)

 

Mitt bästa vårtecken: Det måste nog vara när tussilagorna börjar blomma i dikena! Det finns inget som innebär lika mycket vår för mig!

Låt som ger mig vårkänslor: "Fast Car" - Jonas Blue ft. Dakota.

Den här våren läser jag: "Jag är inte perfekt, tyvärr" av Michaela Forni. Älskar, älskar, älskar den boken! Har bara läst de första kapitlen hittills, men jag är fast. Boktips till alla flickor där ute.<3

Inför våren längtar jag alltid efter: Att få börja springa trail run, att kunna vistas utomhus utan att vara sönder packad med kläder, och att få börja använda nike skor! Nike skor är mitt liv. Och jaa, Stafettkarnevalen såklart! Dock kommer jag inte delta i år då jag har så mycket annat på gång med inträdesprov, jobb och studenten. Tyvärr.

 

IMG 2

 

Min bästa våroutfit: Ljusa jeans, en ljus tröja, min tunnare peak jacka och nike skor. Färgerna jag använder mest under våren är ljusblått, vitt och beiget.

Mat som jag förknippar med våren: Här kommer jag inte på något speciellt alls.. kanske möjligtvis metrilakun. Äter aldrig sådana förutom på 1:a maj.<3

Våren doftar: Tulpaner!

Om jag måste välja något dåligt med våren så säger jag: Det slaskiga vädret i början av våren, och all stank då snön smälter och hundkakkan blir synlig och börjar lukta...

 

 

måndag 20 mars 2017 - 15:56

MÅNDAGSLISTAN

Hittade den här listan på Julias blogg och tänkte "varför inte fylla i den?"


1. Vad ser du fram emot den här veckan?

Svar: Att få alla studentskrivningar överstökade! På fredag skriver jag hälsokunskap vilket är det allra sista studentprovet för mig!! Käsnlan efter det kommer vara magisk!!

 

2. Vilken var den senaste bloggen du började läsa?

Svar: Hmm, började faktiskt läsa ganska många nya förra veckan, men tror den senaste var Simones!

 

3. Ska du laga någon härlig mat den här veckan kanske?

Svar: Som känt är matlagning inte någon favoritsyssla för mig, så skulle ljuga ifall jag svarade ja.

 

4. Säg en grej du verkligen vill göra som du ska ta dig tid för den här veckan!

Svar: Läsa det sista på HK!

 

5. Innan vi gör måndag på riktigt, vilket ord ska du hålla hårt i hela veckan?

Svar: Självdisciplin!

 

6. Vad gjorde du igår kväll?

Svar: Såg Ride Along 2 med Toffe.<3

 

7. En bild som symboliserar denna dag:

IMG 0012

 

8. Vad åt du till frukost idag?

Svar: Naturell yoghurt med mammas hemlagade granola som jag kunde dö för. Den är SÅ god!

 

9. Vilken tid på morgonen vaknar du?

Svar: Oftast mellan 07:30-08:00. Älskar att vakna tidigt! Dagen känns mycket längre då och man får massor gjort.

 

10. Hur ser du oftast ut till vardags?

Svar: Blåa jeans och någon perus tröja. Mina favoritfärger i klädväg är mörkblått, grått, vitt och beigt!

 

 

 

lördag 7 januari 2017 - 13:33

DAGENS LISTA

IMG 9418

Dagens humör: Harmoniskt. Inte allt för ofta jag känner mig lugn och harmonisk, men idag är en sådan dag! Jag har fått gjort massor i lugn och ro nu under förmiddagen, vilket jag njutit av.

Dagens mående: Förra svaret svarar väl även på denna fråga. Jag känner mig lycklig helt enkelt, och vädret där ute är ju fantastiskt! Det påverkar mig mycket.

Dagens borde: Jag har redan fått gjort allt jag skulle göra idag, så nu har jag bara roliga planer kvar!

Dagens frisyr: En fläta som jag också sovit med. Har inte ännu hunnit fixa mig för dagen, så att ja.

Dagens klädsel: Mjukisbyxor, stickasockor och stickatröja. Som jag redan skrev - har inte ännu hunnit fixa mig för dagen, hehe.

Dagens planer: Åka till Beckson och spela in morgondagens poddavsnitt, och sedan väntar träning med Matilda. Vi ska på bodypump + sprint! Ikväll ska jag träffa Hanna <3

Dagens materiella vill ha: En massa snygga basplagg som tröjor, byxor mm. Jag skulle verkligen vilja, och behöva ta tag i min basgarderob!

Dagens funderingar: Studentskrivningarna närmar sig med stormsteg och jag skulle verkligen, verkligen behöva ta tag i läsandet!! Det irriterar mig så otroligt mycket då jag vet att jag måste börja öva nu, men ändå bara skjuter upp det. Skärpning Ronja!!

Dagens beroende: Keeping up with the Kardashians. Har haft en paus i tittandet, men tog upp det för några dagar sedan och nu är jag återigen helt fast!!

Dagens tråkigaste: Att jag lite, lite känner av en förkylning. Orkar verkligen inte bli sjuk!

Dagens längtan: Att ta studenten i Juni. Det finns inte ord som beskriver hur mycket jag längtar efter den dagen!!!

 

 

söndag 11 december 2016 - 15:02

JULLISTAN

Nu när det börjar närma sig jul tänkte jag bjuda på en liten jullista. Vad är inte mer passande? Jag själv älskar att läsa andras listor! Frågorna har jag tagit ifrån Josefins blogg.

 

1. Vem firade jul i ditt hem förra julen / I vems hem firade du jul?

Förra julen var vi hemma hos mina kusiner i Brändö med hela släkten från pappas sida. Det var bara de norska kusinerna som saknades <3

 

2. Vilket är ditt bästa barndoms-julminne?

Det är nog att varje jul ha varit omringad av kusiner. Antingen närmare nio stycken, eller två stycken. Båda lika bra. Jag älskar alla mina kusiner, och är så glad över den fina relation vi har trots att vissa bor nära, andra i Åbo och Norge.

 

IMG 7483

 

3. När julhandlar du? Har du handlat alla julklappar?

Jag brukar göra det i god tid så jag slipper stressa och "köpa något bara för att köpa". Hittills har jag Toffes och pappas julklappar helt klara. Imorgon ska jag in till stan och handla resten!

 

4. När äter ni julmat?

Efter att vi sett på Kalle Ankas Jul.

 

IMG 0496

 

5. Vad är det bästa på julbordet?

Skinkan/kalkonen, köttbullarna och mammas rödbetssallad!<3

 

6. Hur dags öppnar ni julklappar?

En stund efter att vi ätit julmaten.

 

jul 2007 005

7. Vad är den bästa julklapp du någonsin fått?

När jag var liten och fick min allra första dockvagn i det största paketet. Det minns jag till och med ännu! Jag var överlycklig över att det allra största paketet var mitt och över min egna dockvagn såklart. Det är den julklappen jag blivit allra gladast över genom åren!

 

8. Hur länge efter jul har du kvar din julgran?

I min familj har vi alltid kvar den tills skolan börjar igen.

 

IMG 4465

 

9. Har du någon gång firat jul utomlands?

Nej.

 

10. Om du kunde ändra något med julen, vad skulle det vara?

Att alla, precis alla skulle få en fantastisk jul! Att ingen skulle behöva uppleva för fulla föräldrar, att ingen skulle bli utan julklappar, att ingen skulle behöva uppleva julen ekonomiskt jobbig, att ingen skulle bli utan julmat, och att ingen skulle behöva fira julen själv!

 

jul 2007 2

 

11. Tror du att vi får en vit jul i år?

Det är svårt att säga med tanke på vädret här i Finland nuförtiden. Självklart hoppas jag och vill tro att det blir en vit jul i år!

 

12. Hur länge är du ledig vid jul?

Från den 23.12 fram till den 8.1.