Arniston

söndag 8 januari 2017 - 10:38 | 0 Kommentarer

De sista blogginläggen verkar bli de svåraste att få ut på nätet. Speciellt uppladdandet av bilder till Dropboxen har blivit en följetong utan slut. Hjälper inte ens att köra det via den egna Mokkulan. Tidigare har det fixat sig genom att jag tagit nattskiftet (eller tidiga morgonpasset) när allmänna belastningen av nätet minskat. Men nu har man bara fått lägga sig på kvällen och hålla tummarna för att ens något litet hänt tills följande morgon. Så det här blogginlägget gäller alltså lördagen.

Startade från ett fortsatt mulet Knysna efter frukosten. Kom iväg redan halv tio. Riktning västerut längs N2. Efter George dök de mäktiga bergskedjorna upp på vår högra sida igen och tidvis skymtade oceanen på vår vänstra. Ju längre vi kom, desto soligare blev det. Efter Mossel Bay växte avståndet till havet och nu bredde enorma  fält av åkermark ut sig. Det mesta verkade skördat med endast stubben kvar. Andra fält var inhägnade för kor eller får. Jag läste  sen nånstans att vete och får är de huvudsakliga jordbruksprodukterna för området.

Efter Swellendam vek vi sydväst mot Bredasdorp. Enligt kartan på iPad skulle vi lättast komma igenom stan via en väg som gick litet utanför centrum. Det var dåligt skyltat med vägnummer och plötsligt kom vi in på en klart sämre väg rakt genom kåkstaden. Utlöste en allmän oro på baksätet att inte var det väl där vi skulle äta lunch? Matpausen hade nämligen diskuterats just innan. Utan problem körde vi gatan fram och sen dök skyltarna upp igen och visade västerut till Arniston eller Waenhuiskrans. Det blev allt ödsligare, växtligheten kröp ihop och stundtals kändes det som att vi var på väg till världens ände. Enstaka bil kom emot. Men plötsligt dök det upp vita berg som efter en stunds förvirring identifierades som sanddyner och följande stund var vi framme vid Indiska Oceanen och Arniston Spa Hotel.

20170107 151118

Instagrammade en bild av Arniston och skrev att det INTE var "Mölle by the sea" eftersom jag kom att tänka på Povel Ramels låt, "Gräsänklingsblues", när jag såg samhället. Liksom Mölle i Sverige, har Arniston utvecklats till en mindre semesterort med början från en fiskeby. Ursprunget till hotellet byggdes redan på 1930-talet. Kommer man hit är det inte hålligång som gäller utan sol och bad och stilla förflyttning från plats till annan. Om man inte hoppar i bilen och gör en utflykt. Det SPA:iga består av behandlingar ss massage, diverse "skönhetsstimulerande".

Klockan var 14 när vi anlände och lunchen höll på att avslutas. Rummet var inte färdigt städat och vi hänvisades till restaurangen. Efter lugnet i bilen blev det nästan en chock. Larmet, yrseln var total. Barnfamiljer, unga par, pensionärer, alla kom eller gick. Vissa våta efter simmande eller torra efter solbad. Många hade suttit läänge på lunch och vi visste knappt hur vi skulle få mat. Systemet klarnade småningom och redan några timmar senare var vi som fiskar i vattnet (!). När vi sen kom upp till rummet, tappade vi nästan andan igen. Hörnrum en trappa upp med stora fönster och balkong rakt mot havet. Tjusigt värre med den dånande, blånande oceanen som fond!

Vi tog en promenad på stranden när det blev ebb. Det var också den tiden som det rekommenderades att man badade eftersom hotellstranden var något stenig med vassa klippor. Annars svårt med raka horisonter när man inte ser vad man fotograferar pga den bländande solen.

20170107 161501

20170107 161801

Stod man tillräckligt länge och trampade blev sanden värsta kvicksanden.

20170107 161922

Ingen ville bada i havet utan alla valde poolen inne på hotellgården. Riktigt skönt att få sträcka ut sig på en stolstol. Lika skönt var det att sitta ute på balkongen efter duschen och torka i den varma vinden. Lucas upptäckte ett gäng som spelade fotboll på gräsmattan och var snabbt nere och kickade boll. Lycka.

20170107 194320

Middag fick man äta i restaurangen om man önskade och det var snabbt på bordet och det var gott.

Och vinden började aningens mojna, havet blev lugnare och solen gick ned.