Stellenbosch - Franschhoek

tisdag 3 januari 2017 - 20:27 | 0 Kommentarer

Imorse fick vi sova länge men det kändes bortkastat eftersom jag trampat hela natten och med några timmars mellanrum kollat varför torktumlaren inte började fungera. Klockan tre gav jag slutligen upp och hängde kläderna på en liten torkställning. Kändes inte något vidare att starta resan med väskan full av våta kläder men så pass hann de torka att de knappast börjar "mögla"...

Vi tog varmt farväl av alla "loloiter" och sa det man oftast säger och menar i det ögonblicket - hope to see you soon. Men som ändå ytterst sällan/aldrig kommer att hända. Jeremy dök upp kl 10 och Raffaelle följde oss till bilen och gav oss alla en stor kram. Vi får hoppas att hon har Finland på kartan efter det här.

Riktningen var nordost och vindistrikten i Western Cape. Det var intressant att lyssna när Jeremy berättade hur allt fått sin början med holländarnas försök att framställa vin. Jeremy undervisade i historia när han var lärare, så årtalen kom som rinnande vatten. Det gick inget vidare för holländarna eftersom kunskapen var lika med noll. Jag hade på tungan att fråga varför de inte kallade in fransmännen som hjälp men det var just det som hände. Fransmän, hugenotter, flyttades in och vinframställningen tog fart. Fransmännen gifte smånningom in sig i de holländska familjerna men ännu finns mycket kvar som påminner om det franska arvet. Franschhoek betyder "det franska hörnet".

Vägen ringlade igen fram genom alldeles undersköna områden med höga berg och grönskande djupa dalar. Stellenbosch är ett betydande centrum för vinodling och här ligger vingårdarna på rad. Vi for till Rustenberg för vinprovning.

20170103 122632

Vinprovningen var slimmad och effektiverad så att gästerna tog plats vid en snygg, rundad bardisk men utan stolar. Kanske för att avsmakningen inte onödigt skulle dra ut på tiden. Vinflaskorna bars fram en och en med en kort presentation, hälldes upp i glas. Vårt set bestod av sex olika viner, tre vita och tre röda. En liten lavoar med vattenkran fanns strax bredvid. Bara att spotta eller skölja om man så önskade. Skojade med Jeremy om man verkligen fick dricka upp eller om allt skulle spottas ut men han tyckte att det var synd att spotta ut så gott vin.

20170103 2

Så vi sniffade och rullade, i glas och på tunga, sörplade och smackade och svalde. Hmm. Inga himmelska sfärer nåddes men såtillvida kändes skillnad att det sista och dyraste var också det bästa.

20170103 113051 002

Efter provningen vandrade vi genom den vackra trädgården. Vingården ägdes av en mycket rik familj Barlow och en hel del pengar satsades även på planteringar och skötsel.

20170103 122030

20170103 122128

Vi körde in till centrum av staden för lunch. Stellenbosch var en förtjusande stad, litet smågullig så där. Kom mitt i lunchrusningen och det tog en stund att få maten på bordet, så vi hann inte utforska staden desto mera. Men en Pokémon jakt hann Victoria med för att balansera rättvist innehav av mokkulan. Tyvärr fångades inga rariteter. Den hade ju sjabblats bort på flygfältet i Helsingfors...

Tur att det finns burgare på menyn i brist på alternativ.

20170103 134639

Sen vidare till Franschhoek och vårt boende för natten, Corner House. Rummet och framför allt badrummet var väl tilltaget men ändå hade man inte tänkt sätta in mer än en extrasäng. För att slippa bataljen om vem som sover på madrass på golvet, bad jag om medlidande och se, det löste sig genom att en tältsäng lånades av guesthouse next door. Jeremy tackade för sig och for tillbaka till Cape Town.

20170104 093617

En liten pool testades av summa en person. Övriga badade i sol.

20170103 155953

Franschhoek är en liten stad med en stor huvudgata kantad av stadens affärer och restauranger. Tar inte länge att vandra den upp och ner. Vi handlade litet mat att äta på hotellet och tog en kaffe på en bar. Det blev vårt bidrag till stadens ekonomi. Jakten på eftermiddagskaffe har ibland varit synnerligen utmanande och slutat med pulverkaffe på hotellrummet. Så när man hittar ett ställe är det bara att tacka och ta emot.

20170103 185549

Det blåste ordentligt redan från morgonen och Jeremy sa att det är en typisk sommarvind som ger sol och klarbå himmel i Cape Town men regn i Joburg. Den blåser från sydost och kallas för "Cape Doctor" eftersom man anser att den blåser bort alla bobbor och sjukdormar. Ännu halvelva på kvällen ven det runt knutarna.

Det blir ett fransyskt (!) besök i Franschhoek med bara en övernattning. Imorgon hämtas följande hyrbil hit och resan fortsätter österut.