Visa alla inlägg skrivna oktober 2016

måndag 31 oktober 2016 - 19:12

Kott-pyssel med barn

En av de bästa sakerna med att börja blogga på Sevendays var att få Lagombackan-Sandra som bloggkollega. Vi lärde känna varandra för några år sen då jag studerade till trädgårdsmästare och hon till florist. Tack vare gemensamma intressen, gemensamma kompisar och barn i samma ålder har vi hållit kontakten. Vi är nog överlag ganska lika, tror jag. Och äntligen igår kom hela familjen på besök till oss!

Kott-pyssel med kompisar | Sevendays.fi/Spira

Sandra och Leon fixar ben och ögon till spindlarna.

Vi hade bestämt på förhand att vi skulle pyssla och efter lite funderande blev det kottar. Det är roligt och enkelt för barnen att knåpa med, och det behöver ju inte bli perfekt. Ju mindre perfekt desto bättre! Vi använde filt, piprensare och nästan en hel påse plastögon. Bland mina pysselgrejer hittade vi också bollar av renlav som passade bra som kroppar. 

Kott-pyssel med kompisar | Sevendays.fi/Spira

Leons kisse (den har ett back-öga också som inte syns på bilden), ett helt gäng spindlar (jag är inte helt säker på vad den med lila öron är , men det är inte så viktigt)  och två igelkottar.

Kott-pyssel med kompisar | Sevendays.fi/SpiraKott-pyssel med kompisar | Sevendays.fi/Spira

Två-åringarna Lenni och Milea var lite för små för klippandet och klistrandet (Lenni satt mest och sorterade saker och Milea vilade lite), men för snart fyra-åriga Leon passade pysslet bra.

Om du inte är bekant med Sandras blogg Lagombackan så tycker jag att du ska kika in! Där finns höns och köksträdgård och blommor och deras mysiga gamla hus och sånt trevligt.

fredag 28 oktober 2016 - 07:00

Happy Halloween

Har ni karvat era pumpor, bakat era läskiga kakor och tagit ut skeletten ur garderoben?

Här i vårt hus har vi inte planerat att fira Halloween desto mer, men några pumpor och spindlar har jag på bordet och så tänkte jag kanske köpa nåt gott Halloween-igt att äta. Och så ska vi faktiskt få fint besök på söndag och då har vi planerat att pyssla... Mer om det senare!

Halloween arrangemang | Sevendays.fi/Spira

 Ibland har jag en vag idé om vad jag ska skapa. Sen börjar jag på och så blir det hur bra som helst. Det här var inte en av de gångerna. Jag skulle göra ett bordsarrangemang med pumpor, krukväxten silvergirlang och spindelnäten som jag bloggade om förra veckan. Men det krävdes lång tid i många omgångar innan jag fick till det. Annars hade jag nog gett upp, men jag hade ju bestämt mig för att visa det i ett Halloween-inlägg. Och nöjd blev jag, så tack för det bloggen!

Halloween arrangemang | Sevendays.fi/Spira

 Utöver ovannämnda har jag använt silverek (i transporttuber med vatten), jätteeternell, krysantem (utan vatten) och en ljusslinga. Jag har byggt upp det hela på upp-och-nervända små skålar för att få det till "en hög".

Halloween arrangemang | Sevendays.fi/Spira

Halloween arrangemang | Sevendays.fi/Spira

Oavsett om du firar Halloween eller ej önskar jag dig en trevlig helg!

onsdag 26 oktober 2016 - 14:00

Köksträdgården i oktober

Jag tog de här bilderna igår, före den kalla natten. Än har jag inte hunnit se hur trädgården mår idag.

 

 Det doftar kryddigt i köksträdgården av fänkål som gått i blom och dill som dukat under för frosten. Jag har skördat palsternacka till en kycklingsoppa och gröna blad till smörgåsarna. Jag borde kanske använda grönkålen också (eller egentligen är det svartkål jag har), men den står sig nog i landet ett bra tag till. Jag brukar använda den i en pasta tillsammans med körsbärstomater och citron.

kokstradgard host spira 1

kokstradgard host spira 2

Under grönkålen finns massvis av saftiga buketter av vintersallat (maché). De är efterlämningar av vårens sallat som gick i blom.

Nån gång i augusti sådde jag frosttålig rucola, mizuna och vintersallat i potatislådan. Jag har faktiskt glömt att plocka in av de gröna bladen. Igår gjorde jag det och det var så himla gott på smörgåsarna. Jag har täckt in den med ett tjockt lager fiberväv nu. Hoppas den har klarat sig.

Och nu ser jag ju på bilden att jag har potatis kvar att skörda.

kokstradgard host spira 3

Regnbågsmangolden står också stadigt ännu. Det blir nog att koka en redig köttfärssås nästa vecka. En sån med en tredjedel kött och två tredjedelar blandade grönsaker.

kokstradgard host spira 4

Har du något bra recept på grönkål eller mangold?

tisdag 25 oktober 2016 - 20:45

Om styrkan i att pyssla tillsammans

Jag är med i en Martha-krets. Vi träffas ungefär en gång i månaden för att umgås. Åker på utflykt, lär oss nåt nytt, eller så bara dricker vi kaffe. Och äter bulla. Till midsommar brukar vi sälja kakor på byns midsommarfest och till julen serverar vi kaffe på "gamla Marthornas" julauktion. I år har har vi bestämt oss för att överta gamla Marthornas traditionella julauktion. Eller det blir kanske basar, vi har inte riktigt bestämt oss ännu.

2016 10 24 09.30.23 2

I söndags var vi fyra tappra Marthor och en son som sydde reflexer, tovade ull och band kransar.

Som säkert de flesta andra föreningar brottas vi med att ha få aktiva medlemmar. Vi brukar vara en handfull som träffas fast vi är över 20 på medlemslistan. Och helt ärligt är jag själv ofta omotiverad att delta. Jag har annat att göra, eller så vill jag inte göra något alls. Eller så känns det bara tråkigt då "ingen annan ändå kommer". Men sen tar jag mig ändå dit, till träffen, och så är det så roligt. Det är fint att tillhöra en gemenskap.

2016 10 24 09.33.23 1

Jag tycker ju mest om då vi pysslar tillsammans. Då man gör något i grupp inspirerar man varandra. Man lär sig av varandra. Man provar kanske på något som man annars inte hade kommit på. Eller så ser man sitt eget arbete i nytt ljus och får nya idéer.

Och då man pysslar uppmuntrar man varandra. Att ge och få uppmuntran är bra för både gruppgemenskapen och självkänslan. För jag kommer nog inte på något sammanhang där man ger varandra så många hejarop som då man gör något kreativt tillsammans. Kanske i en bra arbetsgemenskap. Kanske inom lagsport, men jag har aldrig sportat. Hur som helst, jag tror att vi alla kan bli bättre på att klappa varandra på axeln. Säga till människorna omkring oss hur bra de är. En pysselgrupp av nåt slag är en bra plats att öva. Vi måste bara komma ihåg att ta med oss känslan och orden ut i vardagslivet.

Har du exempel på sammanhang där du upplever att ni uppmuntrar och lyfter upp varandra?

måndag 24 oktober 2016 - 16:30

Materiell kärlek: Min önskelista

På hösten blir jag en gnutta mer materialistisk än vanligt. Jag fyller nämligen år i november och sen kommer ju julen snabbt efter. Och även om jag uppskattar samvaron och det gemensamma firandet mest (såklart, hehe) så kan jag ju inte sticka under mattan att jag älskar presenter.

Som bekant blir det allt svårare att köpa presenter till folk då de blir äldre. Man har redan allt. Och som så många andra försöker jag rensa bort saker och bara köpa sånt som jag verkligen, verkligen vill ha och har en plats för. Så då kan det ju vara en bra sak att göra en önskelista tänker jag. Med saker som jag har velat ha länge och sånt som jag behöver.

Önskelista | Sevendays.fi/spira

Bilder: 1. Taito-shop. 2. Etsy-shop SelmaDreams 3-4. Fiskars 5. Trädgårdsliv 6. Pixabay 7. Bokashi .se

 

1. Först ut är produkterna med nytryck av Ebba Masalins skolplanscher som säljs av Taito Shop-kedjan, bl.a. Loftet i Vasa. Dessa växtillustrationer är så vackra, och effektfulla mot den vackra bakgrunden. Ett påslakanset skulle vara fantastiskt, men eftersom vi i princip behöver två blir det en aning dyrt. En väska eller kökshandduk skulle vara praktiskt. Och säkert skulle jag hitta en plats för en affisch också. I somras råkade jag faktiskt på loppis hitta en gammal Ebba Masalin-skolplansch med stensöta, och jag älskar den. Bland de andra är maskrosen och gräsen är favoriter.

2. Ett kort diskret halsband i guld eller brons. Spelar ingen roll om det är H&M eller Kalevala.

3. Jag har en lång lista på köksredskap som jag behöver: Tjockbottnade rostfria kastruller, sopp- och såsslevar, skumslev, palettkniv (spatel), slickepottar, snurrbricka. De tre sista för att jag ska kunna bjuda på de vackraste tårtor då ni kommer på kalas.

4. Igår pysslade jag med en kompis och lånade hennes tygsax. Den var så otroligt mycket vassare än mina allt-i-allo-saxar. Så nu vill jag ha en ny sax som bara ska få sätta tänderna i tyg.

5. En prenumeration på det allra finaste trädgårdsmagasinet Trädgårdsliv.

6. Upplevelser! En god middag till exempel.

7. Varenda gång jag står vid diskbänken framför en jättehög med grönsaksskal tänker "Om jag ändå hade en Bokashi-kompost att sätta det här i!"

Så nu, kära familj och julbocken och andra som eventuellt har lust att överösa mig med presenter: nu har ni något att utgå från!

lördag 22 oktober 2016 - 10:22

Får man börja prata julpynt nu?

När brukar du börja tänka på julpynt? Jag brukar börja samla inspiration under hösten och drömma om myset, glöggen och alla gnistrande ljus. Men sen försöker jag hålla mig till slutet av november innan jag börjar på. Och så kommer julen så snabbt ändå och mitt i allt hinner jag inte med allt.

Förra julen var jag så trött på allt mitt julgranspynt, så jag bestämde mig för att fixa helt nytt i år. I början på den här veckan började lusten smyga sig på att fundera på det där julpyntet. Jag hade tänkt göra ett kollage med produkter, men det har faktiskt inte dykt upp så mycket julsaker i webshopparna än (whaaat?). Men jag kommer att satsa på guld, vitt, ljust trä och lite svart. Stjärnor, bollar och diamanter tänker jag, och nåt lite mer lekfullt inslag... Mycket gör-det-själv förstås. Och jag ska börja i god tid, så att du kanske hinner hämta inspiration från det.

Julinspiration | Sevendays.fi/Spira

Jag var in till stan i torsdags och köpte Allers julmagasin (men jag ser fram emot julnumret av Lantliv), guld- och vitglittrig kartong och guldsprej. Och teadventskalendern! Oj, va jag ser fram emot december :)

Ps: Angående teadventskalendern: jag köpte den tredje sista på Malin's fodieliving, så de är nog slut där nu.

onsdag 19 oktober 2016 - 20:30

DIY: Läskigaste Halloween-spindlarna

 Jag hade väl inte tänkt pynta så mycket till Halloween. Jag har inte riktigt fastnat för den traditionen än. Men vet ni vad: det finns ju så många pysselmöjligheter i Halloween! Riktigt skrämmande, äckliga saker, javisst. Men så kan man ju köra en lite gulligare stil också.

DIY Spindelnät och spindlar till Halloween | Sevendays.fi/Spira

 

DIY: Läskigaste Halloween-spindlarna

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Du behöver:
- pinnar
- ljust garn
- svart kartong
- svart garn
- ögon

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

De här spindelnäten har jag gjort genom att surra ihop tre pinnar till en stjärna och sedan vira runt garnet i en spiral. Tänk på att snurra garnet likadant varje gång du fäster det runt en pinne, så att korsningsstället kommer på baksidan. Avsluta med en knut.

DIY Spindelnät och spindlar till Halloween | Sevendays.fi/Spira

Till spindlarna har jag klippt ut en spindelform i svart kartong. Runt den har jag snurrat svart garn till en knubbig liten kropp. Jag råkade ha ögon med klister på baksidan i mitt pyssellager, men man kunde också limma på knappar, pärlor eller något annt ögonlikt.

DIY Spindelnät och spindlar till Halloween | Sevendays.fi/Spira

 Efter fotosessionen lät jag Lenni leka med näten och spindlarna ("pinnel!") och nu ligger de både här och där i huset. Bara jag hittar dem ska de få bli en del av en bordsdekoration till Halloween. Eller så får jag göra nya. Det går ganska snabbt.

Har du tänkt pyssla något eller annars dekorera till Halloween? Kanske baka nåt kul?

söndag 16 oktober 2016 - 21:36

Sticka en värmande reflexväst

Min mamma gav Lenni en sån fin present i helgen. I torsdags hade hon börjat sticka och i lördags var den klar. En jättefin, varm väst med reflexränder.

Stickad reflexväst | Sevendays.fi/spira

De blå ränderna är stickade med reflexgarn. Det verkar finnas att köpa i de allra flesta garnbutiker och marketar nu. I dagsljus ser det ut som en stickad väst, men fotograferat med blixt (nedan) syns glittret.

Stickad reflexväst | Sevendays.fi/spira

 Efter kalas hos Paappa (gammelmorfar) var det mörkt och då syntes reflexglittret riktigt bra. Åh, nu önskar jag så att julbocken kommer med en väst åt mig också! *blinkblink*

Stickad reflexväst | Sevendays.fi/spira

Mamma har stickat efter detta mönster från Svarta Fåret. Hon har virkat halsringningen och en extra rand längst ner, men i övrigt följt mönstret.

lördag 15 oktober 2016 - 08:38

En höstbukett i konstruktion

Minns ni favoritväxten linnea som jag skrev om förra veckan? Den blev en del av den här buketten som jag gjorde till mins sons kalas. 

Bukett i konstruktion | Sevendays.fi/spira

Då jag har tid och inspiration gör jag helst buketter med många detaljer. Runt buketten har jag snurrat ett par varv med humlestjälkar och ovanpå fortsätter linnean cirkelrörelsen. Jag har också limmat fast små taklökar med varmlim. Det vita är frökapslar av bomullsblomman, alltså det man gör tyg av.

Bukett i konstruktion | Sevendays.fi/spira

Nästan alla kalasgäster undrade över bukettens botten. Buketten är gjord i en konstruktion, en slags nätbotten som man sticker blommorna genom. Med hjälp av den kan man binda en lätt och luftig bukett med många detaljer. Nästan som om blommorna var serverade på fat. Ett tips till nästa gång du beställer blommor från en blombutik!

Bukett i konstruktion | Sevendays.fi/spira

Om du vill kan du klicka dig över till min gamla blogg och se på en annan bukett med linnea i konstruktion och på en bukett med en väldigt synlig konstruktion.

 

onsdag 12 oktober 2016 - 19:20

DIY: Blomma av reflextyg (och Rosa bandet-insamling)

Nu på fredag är det den internationella Rosa bandet-dagen. På mitt jobb i blomsteraffären har vi rosa tema hela månaden och en del av försäljningen går till Finska cancerstiftelsens insamling för bröstcancerforskning. Dessutom har vi en insamlingsspargris (Miss Piggy!) och idag satte vi in över 100 euro som kunder donerat under kampanjens första vecka till vår insamlingspott. Jätteroligt!

Tanken är att vi i personalen också ska vara klädda i rosa, men jag har faktiskt nästan ingenting rosa i min garderob. Så jag tänkte att jag kan pyssla ihop en rosa accessoar.

DIY: Blomma av reflextyg | sevendays.fi/spira

Ett problem bara: allt jag kan tänka på just nu är reflexer. Men så insåg jag att det inte alls är ett problem. Jag har köpt vitt reflextyg som har en fin, glansig yta och passar perfekt till accessoarer.



Till reflexblommorna behövs:

- reflextyg (finns hos sytillbehörsaffärer)
- filt- eller fleecetyg (jag använde fleece)
- textillim (fast jag använde erikeeper)
- knappar
- sytråd och nål
- sax

 

DIY: Blomma av reflextyg | sevendays.fi/spira

Klipp ut fem kronblad. Mina är 2 cm breda och 3 cm höga. Använd bara reflextyg, eller limma fast reflexbladen på filttyget som du klipper lite större för att få en kant i avvikande färg. Sy sedan ihop dem som på bilden nedan. Dra åt och fäst med en knut på undersidan, men klipp inte av tråden.

DIY: Blomma av reflextyg | sevendays.fi/spira

DIY: Blomma av reflextyg | sevendays.fi/spira

Fäst en knapp (eller pärla) på framsidan för att dölja ihoptagningen. På baksidan kan du fästa en säkerhetsnål - eller som jag gjorde en hårnål. Fäst och klipp av tråden.

DIY: Blomma av reflextyg | sevendays.fi/spira

Jag gjorde blad med samma teknik av vanligt grått reflextyg. Sedan gjorde jag också en blomma med fyra kronblad och reflextyget som kant.

DIY: Blomma av reflextyg | sevendays.fi/spira

Tadaa!

Nu har jag mina rosa accessoarer till Rosa bandet-dagen. Sen kan jag sy fast den på en mössa eller jacka och synas bättre i mörkret.

DIY: Blomma av reflextyg | sevendays.fi/spira

 

Om du vill vara med i vår insamling till förmån för bröstcancerforskningen kan du komma in till Fants blommor i Smedsby och sätta en slant i spargrisen, eller donera till vår insamlingspott på Cancerstiftelsens sida.

Och nu har jag en massa reflextyg kvar, så jag kan lova att det blir fler lysande modeller.