Visa alla inlägg skrivna november 2016

söndag 27 november 2016 - 15:55

Årets adventsljus

Första advent kom med ett vitt täcke på marken, men huua så kall vind! Jag såg i väderprognosen att det lovas lite sol till imorgon, och det ser jag fram emot. För det är en trött och slö första advent i detta hus.

Men adventsljusen står på bordet! Jag hade planerat något annat, men så pratade jag med en kollega om adventskransar, och i samma veva bloggade Sandra om sin fina adventsljusstake. Så jag tog fram en glasskål, fyllde den med fönster- och islandslav och planterade en lyktranka i mitten. Lyktranka kallas också hjärtan på tråd, och de sirliga små hjärtanen får slingra ovanpå laven. Den är planterad i en plastpåse, så att jorden hålls på plats. Bland ljusen finns också fröställningar av bomull och små flugsvampar.

Adventsljusstake 2016 | Sevendays.fi/Spira

Till lunch åt vi risgrynsgröt med lakritsinkokta plommon, och nu blir det en omgång till innan vi får glögg-gäster. Jag har tänkt att vi ska ha pepparkaksprovsmakning. Jag måste nog rota i frysen lite också, för nougaten jag hade tänkt göra skulle visst stelna i kylen över natten.

Adventsljusstake 2016 | Sevendays.fi/Spira

Önskar er en fin, energifylld och kreativ adventstid!

 

UPPDATERING: För att få ljusen att stå har jag använt ljushållare som står för sig själv, samma som jag använde i ljusstaken från 2010 ett par inlägg längre ner.

tisdag 22 november 2016 - 15:02

DIY: Julkulor av pappersremsor

Min jul kommer att gå i guld och grönt, med inslag av vitt, svart och ljust trä. Som jag skrev tidigare kommer jag att skippa det mesta av mitt gamla pynt, bara för att jag redan i ett par år suckat och känt mig tråkig då jag öppnat de efterlängtade lådorna med julpynt. Säkert kommer jag ändå att ha framme en hel del av det gamla pyntet, för julen handlar ju så mycket om traditioner och minnen. Men en rejäl uppiffning kommer det att bli.

Först ut är julkulorna gjorda av guldiga pappersremsor.

DIY: Julkulor av pappersremsor | Sevendays.fi/Spira

 

DIY: Julkulor av pappersremsor

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Du behöver:

Kartong, jag har använt A4-ark

tunn järntråd
(alt. sytråd och nål)

pärlor

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Klipp pappret/kartongen (A4) på längden i 2 cm breda remsor (d.v.s. 2x30 cm). Till 1 kula behövs 6 remsor, och 2 st A4-ark räcker till 3 kulor. I det här skedet underlättar det enormt mycket att ha en pappersgiljotin, eller verktyg för att skära papper, men det går såklart bra att klippa med en gammal hederlig sax.

Använd en vass nål för att göra ett hål mitt på remsan samt i båda ändarna. Ett korkunderlag eller liknande är bra att ha. Runda sedan kanterna.

DIY: Julkulor av pappersremsor | Sevendays.fi/Spira

DIY: Julkulor av pappersremsor | Sevendays.fi/Spira

Klipp en bit järntråd (ca 20 cm) och fäst en pärla i ändan. Här kan du också använda sytråd och nål, men jag tycker järntråd är lättare att arbeta med. Trä järntråden genom mitten på alla remsorna.

DIY: Julkulor av pappersremsor | Sevendays.fi/Spira

Samla därefter upp ändarna på järntråden. Platta till kulan lite och fäst järntråden.

DIY: Julkulor av pappersremsor | Sevendays.fi/Spira

DIY: Julkulor av pappersremsor | Sevendays.fi/Spira

Nu ligger de där på en hylla i pysselrummet och väntar på upphängning. Jag gjorde tio stycken - sen kom jag på att jag köpt vit pärlemorskimrande kartong också. Men den får bli något annat.

DIY: Julkulor av pappersremsor | Sevendays.fi/Spira

 

söndag 20 november 2016 - 10:43

Adventsljusstakar 2008-2015

Idag är det en vecka till första advent och verkligen på tiden att starta julen här på Spira! Jag har julpysslat och fotograferat hela veckan och börjar snart vara ikapp så att jag kan börja dela med mig av lite julpyssel. Men först en tillbakablick.

Har du adventsljusstaken beredd till nästa söndag? Om inte kan du kanske inspireras av mina ljusstakar från de senaste åtta åren.

2008 var den första julen i vårt hus. Shabby chic var inne och det kan man nästan ana då man ser denna enkla ljusstake, som jag visserligen tycker funkar än idag. Stora blockljus, siffror formade av järntråd, lite snöre och grön mossa på ett fat. I det enkla bor det vackra, som man brukar säga.

Adventsljusstakar 2008-2015 | Sevendays.fi/Spira

Om du undrar över stämpeln i kanten, så har jag kopierat bilderna från min gamla blogg Lilja's Corner.

 

2009 hade jag rätt och slätt en köpt ljusstake med renlav och kronljus. Aluminiumbrickan hade jag bakom både för brandsäkerheten (staken står på en tavellist) och för att den reflekterar ljuset fint.

Adventsljusstakar 2008-2015 | Sevendays.fi/Spira

 

2010 var ljusstaken ovanligt minimalistisk. Ljushållare från Ikea (som varit mycket användbara genom åren!) och servettringar som ljusmanchetter. Jag tycker faktiskt riktigt mycket om den här varianten.

Adventsljusstakar 2008-2015 | Sevendays.fi/Spira

 

2011 hade jag börjat på trädgårdsmästarutbildningen och just gått min första kurs i blomsterbinderi. Mossa med slingrande lyktranka och små nypon. Jag ser själv att jag hade tagit det första lilla steget mot att göra mer avancerade arrangemang. Men jag vet inte riktigt hur jag tänkte med den djuriska änglakören där uppe bland ljusen. Djuren har jag dock en ny plan för den här julen.

Adventsljusstakar 2008-2015 | Sevendays.fi/Spira

 

2012 är en favorit. Lavbeklädda kvistar, rött garn och små svampar. Enkelt och snyggt.

Adventsljusstakar 2008-2015 | Sevendays.fi/Spira

 

2013 var det blockljus på en bädd av stenar. Hyacint går att ha utan jord bara man doppar den i vatten då och då. På andra sidan skymtar en echeveria, en fetbladsväxt som jag älskar att ha i jularrangemang.

Adventsljusstakar 2008-2015 | Sevendays.fi/Spira

 

2014 bodde vi på sjukhus i Åbo med pyttelilla Lenni fram till 16.12 och resten av december spenderade jag de flesta av dygnets vakna timmar på sjukhuset i Vasa med honom. Så det blev aldrig någon adventsljusstake, men ett litet arrangemang ändå i en låg glasskål. Här har jag använt taklök från en sommarplantering tillsammans med kottar och lavbeklädda kvistar.

Adventsljusstakar 2008-2015 | Sevendays.fi/Spira

 

Ifjol gjorde jag en ljusstake av en smal trädstam, som en krans runt en kulle av mossa. Den här ljusstaken planerar jag att använda igen i år, så mer om den i ett annat inlägg.

Adventsljusstakar 2008-2015 | Sevendays.fi/Spira

Vilken är din favorit? Vad har du för planer för adventsljusen i år?

torsdag 17 november 2016 - 16:39

Världsprematurdagen 2016: Ett kärleksbrev till prematurvården i Finland

Jag hade bestämt mig för att inte publicera det här inlägget, men så skrev Caroline om ämnet och jag hakar på. Så idag på internationella prematurdagen ska jag avvika från bloggens tema och skriva ett öppet tack till alla de fantastiska människor som vårdade min lilla familj under fyra månader 2014-2015.

För exakt två år sedan upplevde jag den värsta veckan någonsin. Sex veckor tidigare hade vår son fötts i graviditetsvecka 23 och vi befann oss på sjukhus. Just den här veckan för två år sen kollapsade Lennis lungor och det bestämdes att det var dags att stänga hans ductus-artär genom en operation. Allt slutade gott och vi har idag en frisk två-åring. Men den internationella prematurdagen 17.11 kommer alltid att väcka dessa minnen av rädsla, sorg, skam, och framför allt tacksamhet.

Tacksamhet för att vi lever i ett land där det finns resurser att vårda för tidigt födda barn och där det finns experter på prematurvård. Tacksamhet till läkarna - Liisa, Rakel, Hanna, Kalle, Samuli, Emmi, Asta, Leena - som varit så inkluderande och visat oss föräldrar respekt. Tacksamhet till sköterskorna som gett trygghet och hopp och så mycket av sig själva. Laura, Jenni, Maiju, Noora, Kaisa, Helena, Carina, Susanna, Heli, Linda, Tony, och alla de som jag inte minns namnet på. Som den söta praktikanten från K-stad (så skönt att få prata sin egen dialekt en stund). Och jag måste nämna den unga anestesiläkaren som räddade livet på Lenni efter ett "litet" missöde.

prematurvard spira 2

Sköterskorna som orkat med alla mina tårar, som pratat med mig om tröst, glädje och alldagliga saker, och förstått att vara tysta då jag behövt det. Som skrev brev till oss och tog foton då vi inte var där. Som tog hand om hela min lilla familj.

För mindre än 10 år sen fick inte föräldrarna på samma sätt som nu delta i vården av små prematurer. Föräldrarna hade besökstider. Jag vet inte vad det hade blivit av oss om det hade varit så än idag. Jag förstår att det blir ett stort tillägg i sköterskornas redan krävande arbete, men det moraliska stödet och all uppmuntran de ger är värt mer än guld. Att vi fick följa med och delta i vården och alla beslut som togs gjorde oss trygga i vår föräldraroll redan från början.

En vecka före Lenni blev hemskriven sa jag att jag vägrar ta hem honom utan syrgasflaska och saturationsmätare. Då dagen kom nöjde jag mig med ett andningslarm. Efter fem dagar hemma lämnade vi tillbaka det. Vi visste att vår son var stark, för vi hade själva deltagit i vården och sett honom utvecklas dag för dag. Utan den föräldranära vården hade situationen varit en helt annan.

Alla prematurföräldrar har olika erfarenheter av den där första tiden. Men jag hoppas att det är många fler än vi som har bra minnen från sjukhustiden.

prematurvard spira 1

Ur min dagbok 19.11.2014:

"En riktig skitvecka är det, men samtidigt en vecka full med kärlek. Det känns motstridigt och förvirrande. Det är nog så då det bästa som hänt och det värsta som hänt kraschar in i varandra. Men att skratta genom tårarna är en av de mest fantastiska känslorna ändå."

Styrka till alla som just nu befinner sig på sjukhus med barn, och kärlek till alla er som tar hand om dem.

 

PS: Om jag hade hört till typ majoriteten av svenskfinland som följde med då Linn Jung bloggade om sin graviditet och för tidiga födsel, hade jag kanske haft bättre koll då det var dags för mig. Men man ska inte behöva läsa på nätet för att ha koll. Jag hoppas innerligt att mödrarådgivningarna ska bli bättre på att prata om prematuritet. Det är trots allt nästan 6 % av barnen i Finland som föds för tidigt. 1 barn av 125 föds som "pikkukeskonen", d.v.s. mindre än 1500 g.

PS2: Här kan ni läsa om då jag (nästan) helt oväntat blev mamma. Jag länkar också till samma artikel som Caroline där Heidi Grandell-Sonck skriver exakt hur det är att få en prematur.

söndag 13 november 2016 - 20:26

Om dagen då jag julpysslade på Strömsö

Vilken vecka det här har varit! Jag vill helst ta vardagen i lugn takt, men det är så mycket roligt på gång nu. Jag har stöpt ljus med Marthorna, varit på föreläsning med trädgårds- och bloggidolen Sara Bäckmo, fått gå på Sevendays’ skrivkurs för bloggare och dessutom håller jag på med flera olika julpyssel-diy:s. Men det mest speciella programmet hade jag i måndags.

I måndags mötte jag upp med min kompis Kitty för att åka ut till Strömsö. Alltså högkvarteret för tv-programmet Strömsö. Tillsammans med ett stort, härligt gäng pysselsugna i olika åldrar hade vi blivit inbjudna till en eftermiddag med julpyssel. Tillställningen var en del av Yles kampanj #platsförentill, som vill uppmana oss alla att göra plats för fler i våra hem och gemenskaper. Ett fint initiativ såhär inför jul.

Julpyssel på Strömsö #platsforentill | Sevendays.fi/Spira

Det var så otroligt roligt att se Strömsö bakom kulisserna. Lees pysselrum. Vilken guldgruva! Och Camillas pysselrum som är så snyggt inrett. Det finns förstås mycket som inte filmas, som den enorma mängden kläder och rekvisita (wow!). Men jag såg också många detaljer som jag inte lagt märke till på tv-skärmen. Och hela huset är ju så vackert. Jag ville genast ösa på med mer färg här hemma.

Julpyssel på Strömsö #platsforentill | Sevendays.fi/Spira

Julpyssel på Strömsö #platsforentill | Sevendays.fi/Spira

Julpyssel på Strömsö #platsforentill | Sevendays.fi/Spira

I stora salen hade Lee plockat fram pysselmaterial som vi fick gå loss på medan Elin intervjuade oss om våra jultraditioner. I köket hade det dukats upp med glögg, pepparkakor och frukt. Det kändes verkligen som jul och vi fick alla en riktig inspirationsboost.

Julpyssel på Strömsö #platsforentill | Sevendays.fi/Spira

Julpyssel på Strömsö #platsforentill | Sevendays.fi/Spira

Julpyssel på Strömsö #platsforentill | Sevendays.fi/Spira

Julpyssel på Strömsö #platsforentill | Sevendays.fi/Spira

Jag är så glad att jag fick uppleva den här eftermiddagen. Jag minns inte alls vad Elin frågade mig och Kitty under intervjun, och än mindre vad vi svarade, så det blir väldigt intressant att se det i tv sen. Materialet kommer att vara uppdelat på tre program med start 4.12 på Yle Fem. Programmen kan ses på Yle Arenan även utomlands.

Nina och KittyJag lånar Kittys bild som vi tog för vi gick in. Mer bilder på hennes blogg dromgarden-10.blogspot.fi

Här har Kitty bloggat om dagen.

Om föreläsningen med Sara Bäckmo från Skillnadens trädgård kommer jag inte att blogga just nu, men den kan du läsa om på Kittys blogg, på Sandras blogg, och på Saras egen blogg.

fredag 11 november 2016 - 08:00

Solskensutflykt till Kajane-mossen

 

Soliga, vindstilla vinterdagar med några minusgrader är som gjorda för utflykter! För nog känns det ju som vinter nu, fast det bara är november.

Förra helgen var vi på utflykt till Kajane-mossen som ligger västerom riksåttan mellan Pörtom (Närpes) och Långåminne (Malax). Tusentals gånger har jag kört förbi vägskälet, några gånger har jag skymtat den lilla svarta vägskylten med texten "Kajane", men det här var första gången jag besökte myren.

Utflykt i Österbotten: Kajane | Sevendays.fi/Spira

Då man viker av från riksåttan och kör en bit längs skogsvägen kommer man till en T-korsning. Viker man till höger kommer man till ett lägerområde och en naturstig som går på spångar över myren och via ett litet träsk. Men eftersom vi hade två två-åringar i sällskapet vek vi av till vänster. Vid vägens slut lämnade vi bilarna och gick den sista halva kilometern till en grillkåta.

Utflykt i Österbotten: Kajane | Sevendays.fi/Spira

Vi var inte riktigt hungriga då ännu, så vi fortsatte en liten bit förbi kåtan. Det ska finnas ett fågeltorn några hundra meter längre fram, men vi kom till ett dike som vi inte vågade hoppa över med småttingarna.

Utflykt i Österbotten: Kajane | Sevendays.fi/Spira

Väl tillbaka i grillkåtan smakade det bra med smörgåsar och korv. En liten promenad och matsäck. Mer än så behöver det inte vara då man är ute på utflykt med små barn.

Utflykt i Österbotten: Kajane | Sevendays.fi/Spira

Ett hett tips om man har otåliga skogsmullar med sig: Grilla knackorv! Det går mycket snabbare än traditionell grillkorv. Men man måste (får?) förstås grilla fler istället.

Utflykt i Österbotten: Kajane | Sevendays.fi/Spira

Nu längtar jag till nästa utflykt. Kanske orkar vi ta oss ända till Levaneva i Jurva, för där är det riktigt mäktig myrnatur. 

tisdag 8 november 2016 - 20:46

Mössa och halsduk av mormorsrutor

Förra veckan bloggade Lindas Lantliga om ett pannband av mormorsrutor som hon hade stickat. Wierd things I wear kallade hon inlägget, och det var i de banorna mina tankar gick förra vintern då jag började på med en mössa av mormorsrutor. Den blev aldrig klar, för när skulle jag använda den?

Det skrev jag till Linda, och hon var inte sen att utmana mig till att göra den klar. Så nu, en vecka senare: Här är min rutiga mössa!

Mössa och halsduk av mormorsrutor | Sevendays.fi/Spira

Och grejen är att jag ju faktiskt är riktigt förtjust i den! Och folk som har sett den har gillat den. Så jag tror faktiskt jag vågar ha på mig den till jobbet imorgon. Så tack för kängan Linda! ;)

Mössan består av 5x3 rutor som jag vikt dubbelt och sytt ihop. Längst ner har jag kantat med ett varv stolpar.

Mössa och halsduk av mormorsrutor | Sevendays.fi/Spira

Halsduken gjorde jag däremot förra vintern. Den består av en lång rektangel som jag sytt ihop till en ring. Helt ärligt så är den alldeles för styv för att vara praktisk. Det är mera en "sitta och va fin"-halsduk. Men såna kan man ju också ha användning av. Idag skulle jag istället göra en poncho enligt modellen som Lee gjorde i Strömsö.

Knapparna har jag sågat av en asp-stam, borrat hål för garnet och penslat med decoupagelack för att barken inte ska flaga. Nu har jag 13 rutor kvar av filten som aldrig blev. Handledsvärmare kanske?

 

PS: Egentligen skulle jag blogga om något pyssligt inför farsdag. Det har jag inte hunnit med, men kika in på Spiras Facebooksida för lite roliga länkar!

söndag 6 november 2016 - 21:38

Min 35-årsdag + Bloggens 1-månadsdag

Idag har jag firat min 35-årsdag med mina näraste och käraste. Ja, hela helgen har jag firat. På fredag på min födelsedag med hemmagjorda hamburgare och köpis-tårta, på lördag med en solskens- och korvgrillningsutflykt och idag med tårtkaffe. En helt perfekt helg.

Morots- och persikotårta | Sevendays.fi/Spira

Jag får väl räkna tårtbakande som en av mina hobbies, för jag ser alltid fram emot att få baka nån ny skapelse då vi firar. Sällan blir det samma flera gånger, men dagens recept kommer jag helt säkert att använda igen. Basen är en klassisk morotskaka, men den hemliga ingrediensen är persikopuré. Fullträff! Receptet på denna Peach Carrot Cake with Creme Cheese Frosting finns på Linda Lomelinos blogg Call me Cupcake.

Till present fick jag det jag önskat mig: tårtbakningsgrejer och en bokashikompost. Och en eltandborste till mina ny-undersökta, ny-lappade tänder (ett hål hade jag).

Morots- och persikotårta | Sevendays.fi/Spira

Idag fyller bloggen 1 månad! Det har varit allt det jag visste att det skulle vara: inspirerande, tidskrävande, lite frustrerande och framför allt roligt! Jag har hunnit skriva om att fingersticka ett grytunderlägg, göra reflexblommor och stickad reflexväst, om styrkan i att pyssla tillsammans, min köksträdgård, mitt bästa smoothierecept med mera. Mitt mål är att skriva 2-3 inlägg per vecka. Inspirationen räcker till fler än så, men jag måste prioritera min tid så att bloggen inte får för stor plats i vardagen. En utmaning det också, då jag ändå vill att största delen av inläggen ska visa nån form av skapande. Och skapande tar tid. Att lära sig en ny bloggplattform och att få allt runt omkring att flyta likaså. Men jag vill så gärna lära mig mer och lära mig göra det här riktigt bra. Och jag är så innerligt glad för varenda läsare där ute!

Morots- och persikotårta | Sevendays.fi/Spira

 

Jag önskar dig en på alla sätt vacker novembervecka.

fredag 4 november 2016 - 08:22

Recept: Smoothie med banan, jordnöt och havre

Vår son Lenni har aldrig varit så värst intresserad av mat. Visst äter han om han är hungrig, men eftersom han föddes som en liten prematur har rådgivning och läkare haft extra mycket koll på hans tillväxt, som alltid varit i nederkant. Därför har jag läst på om hur jag ska få i honom möjligast mycket bra näring i den lilla mängd mat han äter. Smoothies är det allra bästa att gömma bra energi och vitaminer i! Ett tag levde han nästan enbart på smoothies, och den här smoothien med banan, jordnöt och havre har blivit en favorit för oss båda. Den mättar bra med nyttiga fetter, proteiner och fibrer, och tack vare sötman från bananen hjälper den till att tygla eftermiddagens sockersug (mitt alltså, två-åringar dras väl inte med det problemet ännu).

Smoothie med banan, jordnöt och havre | Sevendays.fi/Spira

 

Smoothie med banan, jordnöt och havre

2 glas

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

0,5 dl havregryn
1 msk linfrön
2,5 dl mjölk
1 stor banan
2 msk jordnötssmör

Mixa först havregryn och linfrön till ett mjöl i en blender. Tillsätt mjölk, banan och jordnötssmör och fortsätt mixa tills allt är blandat.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tips 1: Använd fryst banan så blir smoothien krämig och fräsch.
Tips 2: Linfröna ger nyttiga Omega 3-fettsyror. Vill du ännu omega-spetsa smoothien kan du blanda i en skvätt rypsolja.
Tips 3: Tillsätt 1-2 matskedar kakao för att förvandla till en Snickers-shake.
Tips 4: Använd jordnötssmör som pålägg på majskakor, blanda ut det i naturell yoghurt, eller använd i en sås, t.ex. tillsammans med kokosmjölk. Tänk på att köpa osockrat jordnötssmör! Jag använder Urtekrams.

Smoothie med banan, jordnöt och havre | Sevendays.fi/Spira

 

Skål, och trevlig helg!

onsdag 2 november 2016 - 20:57

Novemberinspiration

Gråa, mörka november. Det här är kanske den månad som får stå ut med allra mest skitsnack. Men det finns skönhet i det gråa, och glädje i att få tända ljus i mörkret. För "det finns ju inga stjärnor där inget mörker är", som någon berömd diktare har sagt.

Novemberinspiration | Sevendays.fi/Spira

I november ser jag fram emot att göra hemmet vinterfint. Och jag får så lov att börja redan nu, för i helgen ska jag bjuda familjen på 35-årstårta. Jag har tänkt baka en persiko-morotstårta med creme cheese frosting. Jag längtar till de första hyacinterna och glöggsäsongen har jag redan inlett.

Novemberinspiration | Sevendays.fi/Spira

Här på bloggen har jag tänkt bjuda på fler reflex, julpyntspyssel och snabba, billiga diy-julklappar. Hur låter det? En dörrkrans borde jag ju också hinna med! Och inför första advent lovar jag att visa alla mina adventsljusstakar från de senaste åtta åren.

Novemberinspiration | Sevendays.fi/Spira

I november söker jag mig gärna till skogen för att tanka grönska, och för att samla pysselmaterial. Nån dag snart ska vi bylta på oss varma kläder och packa ryggsäcken med korv och lite torr ved och ta oss ut på utflykt. Men för ett av de julpyssel jag ser allra mest fram emot får jag söka mig till havet. Oj, vad jag önskar mig mer ledig tid just nu!

Hoppas du får en fin november.

 

 

 

Follow my blog with Bloglovin