Visa alla inlägg skrivna januari 2017

tisdag 31 januari 2017 - 14:26

Djungeldrömmar

Djungeldrömmar | Sevendays.fi/Spira

 

Den här årstiden längtar jag efter växthus. Att befinna mig inne i den varma, fuktiga luften som doftar grönska och jord och där ljuset lyser in från alla håll. Jag drömmer om växthus i botaniska trädgårdar. Gamla, ståtliga gjutjärnsskapelser med palmer som sträcker sig upp mot taket och mossa som växer i skrymslen och vrår. Plantskolebord som täcks av blommor av alla de slag. Ja, jag drömmer till och med om att stå och skola om tomatplantor i lysrösbelysning.

Då jag studerade till trädgårdsmästare älskade jag att gå till Djungeln, en liten del av skolans växthus med bananträd, grape, ginko, bougainvillea och en massa krukväxter som växt sig gigantiska. Och mitt däri en porlande damm med karpfiskar. Den djungeln är ett minne blott (p.g.a. YA's inbesparningar) och nu finns det inget liknande på dagsutflyktsavstånd - inte vad jag vet i alla fall.

 

Djungeldrömmar | Sevendays.fi/Spira

Djungeldrömmar | Sevendays.fi/Spira

 

Tänk om det fanns ett djungelcafé i Österbotten där man fick gå in i den där varma, ljusa atmosfären mitt i vintern. Sätta sig ner och dricka en kopp te medan grönskan omsluter en och pulsen sänks av luften och porlandet - och kanske en fjäril som fladdrar förbi. På helgerna dukas det upp till buffé med godsaker och barnen får leka på den lilla lekplatsen under den blommande bougainvillean. Kanske finns det en liten shop med noga utvalda trädgårdsprodukter. Och specialpelargonerna och -grönväxterna förstås, som odlas i det lilla växthuset intill. På vår- höst och julmarknaderna är det stort ståhej. Och såklart ska alla nejdens ungar komma dit på studiebesök för att lära sig om växter och hur man odlar.

 

Djungeldrömmar | Sevendays.fi/Spira

Djungeldrömmar | Sevendays.fi/Spira

Djungeldrömmar | Sevendays.fi/Spira

 

Där har ni affärsidén. Investerare, hör av er!

 

(Bilderna är från YA's djungel i Gamla Vasa, den som inte finns mer, och Kajsaniemi botaniska trädgård i Helsingfors)

tisdag 24 januari 2017 - 15:55

DIY Tipi-tält (nästan utan att sy)

DIY Tipi-tält | Sevendays.fi/Spira

 

På min Bucket List 2017 står det som första punkt "Sova i tält". Av nån anledning älskar jag tält. Då jag var liten hade vi ett orange hippie-tält med bruna blommor på taket. Vi brukade campa ganska mycket, men nu har jag inte sovit i tält på åtminstone 10 år. Jag vet att min bild av tält-sovande är romantiserad av fina minnen och vackra bilder på Pinterest, med bildtexter som "Wanderlust" och hisnande utsikter över den amerikanska vildmarken. Med åren har jag blivit så väldigt bekväm av mig, men jag ska lära mig sova i tält igen.

Förra vintern gjorde jag ett tält åt Lenni. En tipi byggd av trädstammar och det billigaste tyget Ikea hade. Jag hade funderat på att sy ett tält i stil med Hannas, men eftersom jag och symaskinen inte är de bästa vänner gjorde jag en enklare variant. Det här tältet passar också stilmässigt bättre in hos oss, så jag är nöjd! Lenni kan lägga sig ner där ibland och snarka högljutt, så jag antar att han tycker det är mysigt.

 

DIY Tipi-tält | Sevendays.fi/Spira

DIY Tipi-tält | Sevendays.fi/Spira

 

DIY Tipi (nästan utan att sy)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Du behöver:

Tyg, 150 x 300 cm

6 st smala trädstammar eller rundstavar, 160 cm

Snöre

Band, 6 st 50 cm + 2 st 25 cm

Sax

Såg

(Borrmaskin)

Symaskin eller nål och tråd

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Börja med att såga till tältpinnarna i rätt längd. Jag sandpapprade mina trädstammar lite för att barken och laven som växer på inte ska smula så mycket. Knyt ihop dem upptill så att du får en tipi-form. Knyt gärna en knut som går att öppna för senare justeringar. Jag borrade hål att trä snöret genom för att göra knytningen mer hållbar, men jag har kommit fram till att det fungerar lika bra, eller bättre, att bara knyta runt.

Klipp tyget till en halvcirkel, se skissen längst ner i inlägget. Det är lättast om du först viker tyget i mitten, sedan till en triangel och ännu en mindre triangel. Klipp också av triangelns spets, så att det blir en halvcirkel där också.

Nu kan du fålla tyget, eller så låter du bli.

Nu behöver du 8 st band (6 st 50 cm plus 2 st 25 cm). Du kan sy band av tygbitarna som lämnat över, eller så kan du använda färdiga band. Fäst mitten av de längre banden med 60 cm mellanrum, med början 60 cm från kanten (se skissen). Fäst ändan av de kortare banden vid öppningen som kommer upptill. Sy med maskin eller för hand (det fungerar säkert med en stiftare också...).

Fäst tälttyget i stommen: den lilla öppningen upptill och ett långt band nertill runt varje tältpinne. Det kräver lite justeringar och det är bra att ställa tältet på ett halkfritt underlag.

Nu är det bara att piffa med filtar, kuddar, lampor - och en drömfångare så att inga onda drömmar tar sig in i tältet. Ännu har jag i planerna att trycka ett grafiskt, indian-inspirerat mönster på tipin, men det återstår att se om det bli av.

 

DIY Tipi-tält | Sevendays.fi/Spira

DIY Tipi-talt | Sevendays.fi/Spira

Hoppas instruktionerna är klara och tydliga. Fråga gärna om något är oklart.

söndag 22 januari 2017 - 16:42

Monthly Makers januariutmaning och Blomstrande bröllop

harkrans Sevendays.fi spira 1

 

Vilken härligt helg det har varit. Jag är inne i ett skönt, kreativt flow. Inte sådär som det ofta brukar vara: att jag har så många idéer att jag blir stressad och inte vet var jag ska börja. Eller har 1000 saker utspridda överallt. Istället känner jag att jag har ett spår som jag följer och tar en sak i taget. Nyårsutmaningen till mig själv - att fokusera på några få delområden och utveckla min egen stil - var ett smart drag.

För ett tag sen tog Amanda och Julia på Blomstrande kontakt med mig. De här två kunniga tjejerna håller på och gör ett finlandssvenskt bröllopsmagasin med fokus på personliga och kreativa bröllop. Så roligt, och modigt! Läs mer om Blomstrande bröllop här.

Hur som helst, de frågade mig om jag ville vara med och göra en artikel om hur man binder sin egen hårkrans. Och det ville jag förstås. Jag kommer att ha med två kransar i magasinet: en traditionell, färggrann sommarkrans och en enklare i grönt och vitt. Idag åkte jag hem till Amanda för att binda kransarna medan hon fotograferade processen. Det kommer att bli fint. Imorgon ska jag skriva texten.

 

harkrans Sevendays.fi spira 2

 

Men nu blev jag ju så ivrig att berätta om Blomstrande bröllop att jag nästan glömde berätta om kransen på de här bilderna!

Då jag ändå höll på med kransar ville jag också testa en annan teknik. Det var med tanke på Monthly Makers januariutmaning med temat kontrast som jag gjorde den här skira kransen. På en järntrådsstomme har jag bundit fast späda alkvistar och ranunkler. Vaxblommorna har jag limmat fast. En kontrast mellan de bruna vinterkvistarna och de skira, pastellrosa blommorna. Och så råkade jag få en fullträff med solnedgången i bakgrunden.

Det här var första gången jag deltog i Monthly Makers månadsutmaning, men förhoppningsvis inte den sista. Kika in hos Jessica Andersdotter för att se de övriga bidragen!

 

harkrans Sevendays.fi spira 3

harkrans Sevendays.fi spira 4

Ha en fin, ny vecka!

torsdag 19 januari 2017 - 19:09

Ljusstakar av björk

Ljusstakar av björk | Sevendays.fi/Spira

 

En dag kom min man hem med tre små ljusstakar i björk som en av hans kunder hade lagat. Exakt sådana som jag själv har drömt om att tillverka. Jag har sett på björkar och valt ut dem som är snyggast. Funderat att det kanske skulle gå att såga en gren av vår stora gårdsbjörk. Men projektet har falerat på att jag inte har de rätta verktygen för att borra hål för ljusen. Och lite på lathet och tidsbrist också.

Tänk så lustigt att ett gäng landade hos oss ändå!

 

Ljusstakar av björk | Sevendays.fi/Spira

tisdag 17 januari 2017 - 14:26

Organisera ditt liv med en Bullet Journal, del 2

Organisera ditt liv med en Bullet Journal | Sevendays.fi/Spira

 

Idag fortsätter jag på temat Bullet Journal, som jag bloggade om förra veckan. Roligt att få så mycket respons på inlägget, och roligt att vi är så många som nappat på boomen! För de dyker verkligen upp överallt nu, Bullet Journalerna.

I förra inlägget skrev jag kort om vad en Bullet Journal är och hur jag använder konceptet i en kalender med veckouppslag. Det är den lilla bruna boken.

Den större, blåa boken använder jag för att planera större projekt och göra anteckningar över längre tid. I en Bullet Journal numrerar man sidorna och gör i början upp en sidförteckning så att man lätt kan hitta sina anteckningar. Jag råkade hitta en anteckningsbok som var indelad med mellanblad i fyra delar, och det passar mig perfekt. På så sätt blir det, för mig, ännu lite enklare att hålla ordning. 

Det första jag skrev var en Bucket List för året. Allt sånt som jag skulle vilja göra, sånt som poppar upp i huvudet då och då. Den kan jag fylla på allt eftersom, och förhoppningsvis har jag i slutet av året bockat av åtminstone hälften av punkterna. Just nu är listan väldigt sommar- och resebetonad.

Sedan har jag listor för favoritmaträtter (för att underlätta måltidsplaneringen), träning, gjorda blogginlägg och statistik, bloggidéer och pysselidéer. En viktig avdelning är tacksamhetsloggen, där jag (nästan) varje dag skriver in saker som jag är tacksam för och vad som varit bra under dagen.

 

Organisera ditt liv med en Bullet Journal | Sevendays.fi/Spira

 

Det roliga är att man kan fylla på i all oändlighet. Ja, eller tills boken är slut i alla fall. Har man slut på idéer är det bara att söka på nätet efter nya listor att göra. Jag har t.ex. gjort en lista för böcker jag läser och filmer jag ser under året. Bara för att det kan vara roligt att se sen.

Eller så håller man sin Bullet Journal helt enkel med anteckningar om vad som ska göras och tider som ska hållas. Det är helt upp till en själv.

 

Organisera ditt liv med en Bullet Journal | Sevendays.fi/Spira

 

Till sist ett life hack som är så genialt, men så enkelt att det stör mig något enormt att jag inte kommit på det själv. Det har alltid varit ett problem för mig att hålla reda på pennor att anteckna i mina kalendrar med, speciellt då jag oftast använder pennor utan den där fasthakningsgrejen som många korkar har. Men har man en bok med gummiband är det bara att spänna fast det tvärs över pärmen och sticka in pennan på "magen". Så himla smart!

 

Organisera ditt liv med en Bullet Journal | Sevendays.fi/Spira

lördag 14 januari 2017 - 14:39

Sprid kärlek med korv och ägg!

Korv och ägg hjärta | Sevendays.fi/Spira

 

Idag är det lördagen den 14 januari. Exakt en månad kvar till vändagen. Och då tänker jag att vi kan ägna den månaden till att sprida extra mycket kärlek och vänskap omkring oss. Hur låter det?

Jag började dagen med att steka korv- och ägghjärtan till familjen. Jag delade knackorv på längden och fäste båda ändarna med tandpetare så att korven formar ett hjärta, med "skinnsidan" inåt. Sedan la jag det i en varm stekpanna, kläckte ett ägg i och stekte på medelhög värme till ägget stannat.

 

Korv och ägg hjärta | Sevendays.fi/Spira

 

Efter frukosten läste vi om drakar och dammråttor (Ludde Lump!) och sedan gick vi ut i det härliga vintervädret. Värdefull tillsammanstid efter trötta dagar med korta kvällar. Nu ska jag vila en stund innan Lenni vaknar och det blir dags att skicka in en kyckling i ugnen.

Hoppas du har det fint där du är. Och att vi tillsammas kan göra den kommande månaden extra hjärtlig <3

 

Korv och ägg hjärta | Sevendays.fi/Spira

Korv och ägg hjärta | Sevendays.fi/Spira

Tips!

Idén hittade jag förstås någonstans på internet. Där hade man använt spagetti istället för tandpetare. Smart och säkert, men det visade sig att hjärtat lätt sprack upp då spagettin blev varm och mjuk. Ett tips om du använder tandpetare är att sticka in dem snett, så att du kan dra bort dem vid serveringen.

Ett annat tips är att använda långa korvar. Dels för att normallånga knackorvar gärna gick sönder då de böjdes så kraftigt. Dels för att ett helt ägg inte rymdes inuti hjärtat.

Lycka till!

torsdag 12 januari 2017 - 22:04

DIY Minibokmärken

DIY Minibokmärken | Sevendays.fi/Spira

 

Lade du märke till de små tofsarna som stack fram ur min kalender i förra inlägget? De markerar sidorna med mina månadsmål och min habit tracker. Jag har gjort dem själv, och det kan du också göra på nolltid. Allt du behöver är gem, broderingsgarn eller liknande, och gärna en gaffel. Och sax.

 

Bullet Journal hacks | Sevendays.fi/Spira

 

Börja med att bända upp gemet (se bilden) och vira garn runt gaffeln och gemet. Det går också att trä tofsen på gemet då den är färdig. Ta sen en bit garn och knyt en knut runt. Ta loss den blivande tofsen från gaffeln och klipp upp i toppen och jämna till. Klart!

 

Bullet Journal hacks | Sevendays.fi/Spira

Bullet Journal hacks | Sevendays.fi/Spira

Bullet Journal hacks | Sevendays.fi/Spira

 

I nästa inlägg ska jag ännu fortsätta lite på temat organisering och Bullet Journaling. Och visa ett life hack som jag önskar att jag upptäckt för länge sen. Stay tuned!

 

 

tisdag 10 januari 2017 - 14:08

Organisera ditt liv med en Bullet Journal

Hur man skriver en Bullet Journal | Sevendays.fi/Spira

 

Det var i slutet på sommaren som min svägerska nämnde begreppet Bullet Journal för mig. Jag som alltid varit kalenderberoende var fast direkt. Ända sedan jag började studera i tiderna har jag haft stora kalendrar med mycket plats för att anteckna alla föreläsningar, möten, deadlines och annat jag behövt ha koll på. Men de två senaste åren har jag inte haft lika mycket schemalagda händelser i mitt liv. Jag har haft mindre behov av en traditionell kalender att ha med mig överallt samtidigt som jag känt ett större behov av att göra anteckningar om mina vanor, mina mål samt planering och prioritering av vardagssyslorna.

Och då kände jag som sagt direkt att en Bullet Journal, eller BuJo, kunde passa mig. En Bullet Journal är ett organiseringssystem som du bygger upp själv från grunden. Den kan innehålla att-göra-listor, anteckningar, kom-ihåg, projektplaner - allt du behöver för att organisera ditt liv. Allt du behöver är ett häfte och en penna och lite info och inspiration för att komma igång. Och en dos kreativitet. Jag tror faktiskt att det här är något som kreativa själar fastnar för, medan andra kan uppleva det lite krångligt.

 

Hur man skriver en Bullet Journal | Sevendays.fi/Spira

 

Jag startade min första BuJo i september ifjol och under hösten har jag kommit fram till vad just jag behöver. Från årsskiftet bestämde jag mig för att ha två anteckningsböcker.

Den första är en vanlig kalender, vilket förstås inte hör hemma i Bullet Journaling, där man ritar upp allt vartefter och planerar framåt med en Future Log (allt det där kan du läsa mer om på bulletjournal.com eller genom att googla). Efter lite letande hittade jag en kalender med veckoschema på en sida och en tom sida på motstående. Perfekt! I veckoschemat skriver jag upp schemalagda aktiviteter och korta dagboksanteckningar. På den tomma sidan skriver jag veckans att-göra, bloggens att-göra och andra personliga projekt, samt en plan för vad vi ska äta under veckan.

Längst bak i min kalender finns tomma sidor. Där skriver jag månadsvis upp mina mål och större saker som ska göras och planeras in. Dessutom har jag en Habit Tracker, en uppföljning av mina vanor. Där har jag listat saker som jag bör göra dagligen eller veckovis: Gå på promenad, äta fem nävar frukt och grönt, inte äta godis, vattna blommorna och så vidare.

Jag älskar Habit Trackern! Det är så lätt att fastna i gamla, dåliga vanor och svårt att få in nya, goda. Genom att påminna mig själv varje dag om vad jag gjort och inte gjort blir jag mer medveten om hur jag lever mitt liv. Jag tror t.ex. att jag äter minst fem nävar frukt och grönt varje dag, men det har redan visat sig att jag slarvar med det. Nu är jag ännu mer noga med att alltid göra sallad till maten, eller om jag inte orkar så åtminstone ta fram fruktskålen.

Extra pepp får jag av att rita prickar med olika färger varje dag. Tänk så snyggt det skulle bli om jag fyllde alla rutor med färggranna prickar! 

 

 

Hur man skriver en Bullet Journal | Sevendays.fi/Spira

 

För att det här inlägget inte ska bli tusen sidor långt skriver jag om min andra anteckningsbok i ett annat inlägg. Jag vill gärna veta om du har provat på att skriva Bullet Journal. Berätta i så fall gärna om hur ditt system ser ut!

söndag 8 januari 2017 - 12:40

Ode till vinterljuset

Creme Cheese Brownies | Sevendays.fi/Spira

 

VINTERLJUSET. Som jag älskar det rena, kalla ljuset som lyser in genom fönstret på kalla, soliga vinterdagar. Vinterljuset är det allra bästa med den här årstiden och helt klart mitt favoritljus att fotografera i.

Efter en månad med så väldigt korta och mörka dagar (med en del solglimtar, javisst, men ändå) känns det återvändande ljuset så energigivande och hoppfullt. Den här veckan har det varit ljust vid horisonten både då jag kört Lenni till dagis och då jag kört hem från jobbet. Och vi har haft flera lediga dagar då vi kunnat vara ute en stund i den bitande kylan och tanka D-vitamin. Tack vintersolen för den energiboosten!

 

Creme Cheese Brownies | Sevendays.fi/Spira

Creme Cheese Brownies | Sevendays.fi/Spira

Du kanske undrar vad det är för en kaka på bilderna? Det är min nya favorit med en massa kakao och cream cheese, lika god nybakad som dagen efter. Receptet finns här.

torsdag 5 januari 2017 - 21:17

I år blir det barnpyssel!

DIY Nyårsraketer av wc-pappersrullar | Sevendays.fi/Spira

 

Den sista av julens helgdagar rullar snart in och jag förbereder mig mentalt för att städa ut julpyntet och granen imorgon. Det känns som att det nya året startar på allvar efter den här långhelgen, och även om det är en hel vecka kvar till tjugondag Knut (då vi städar julen ut...) så tycker jag det är skönt att få en nystart rent inredningsmässigt efter trettondagshelgen.

Innan de åker upp på vinden ska jag visa nyårsraketerna som jag och Lenni gjorde. Han är ju nybliven tvååring, och jag märker att han är redo för att ta emot enkla instruktioner och börja pyssla. Vi har redan sått frön - som faktiskt grodde fast jag var lite tveksam efter allt bökande och vattnande (dränkande). Wc-pappersrullarna målade vi med fingerfärg, och han njöt riktigt av att få måla med pensel och blanda färger. 

 

DIY Nyårsraketer av wc-pappersrullar | Sevendays.fi/Spira

DIY Nyårsraketer av wc-pappersrullar | Sevendays.fi/Spira

 

Raketerna har vi alltså gjort av wc-pappersrullar som vi målat med fingerfärg. Medan färgen ännu var våt strödde jag på glitter. Då färgen torkat veckade jag silkespapper i två olika färger, som då man gör smällkarameller, och limmade fast. Hatten har jag gjort av styvt papper som jag klippte upp till mitten och snurrade till en strut. Jag limmade fast den med varmlim, men det går säkert lika bra med ett universallim, typ Erikeeper.

 

DIY Nyårsraketer av wc-pappersrullar | Sevendays.fi/Spira

Jag gjorde en egen variant också i guld och svart. Egentligen tänkte jag bara göra den varianten. Att göra raketer tillsammans med Lenni var ett spontant infall. Men jag är glad för det infallet, för fingerfärgsvarianten blev ännu finare, tycker jag. Och nu då jag vet att han är så pass stor att det funkar så ser jag fram emot våra gemensamma pysselstunder. Dem ska jag satsa på i år. Även om det betyder att jag måste släppa mina krav på perfektion och att det ska bli som på bilden i mitt huvud. Och även om det kräver mer städning efteråt... Men det är det värt.