Visa alla inlägg skrivna april 2017

lördag 29 april 2017 - 17:08

DIY Vindsnurra till valborg

DIY Vindsnurra | Sevendays.fi/Spira

 

Här om dagen fick Lenni en majvippa och en vindsnurra av Mommo och "Moppa". Då kom jag på att jag tänkt göra vindsnurror till trädgården av inplastat eller laminerat papper. Nå, det har jag inte gjort för vi har varit förkylda och energilösa hur länge som helst. Men jag grävde i mitt arkiv och hittade bilder från då jag gjorde vindsnurror för fyra år sen.

Till just den här vindsnurran använde jag en penna med suddgummi och en säkerhetsnål, men till andra har jag använt en pinne och en nål eller en liten spik.

 

DIY Vindsnurra

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Du behöver:

En penna med suddgummi eller en pinne/käpp

En säkerhetsnål eller en liten spik, ca 3 cm

En pärla eller annat som kan användas som distans

Papper

Sax, penna och linjal

 

DIY Vindsnurra | Sevendays.fi/Spira

 

Märk ut mitten och rita ett kryss över pappret. Klipp från hörnen in mot mitten, ca två tredjedelar. Böj in vartannat hörn till mitten och stick igenom nålen/spiken. Trä på pärlan på baksidan och tryck/spika fast i pennan/pinnen. Vifta på pinnen och se snurran snurra!

 

DIY Vindsnurra | Sevendays.fi/Spira

DIY Vindsnurra | Sevendays.fi/Spira

DIY Vindsnurra | Sevendays.fi/Spira

DIY Vindsnurra | Sevendays.fi/Spira

 

Hoppas du får en fin valborgsmässoafton och första maj! I väntan på firandet ska vi se på Det regnar köttbullar, och så tror jag att jag ska ladda ner Yin Yoga-appen Vila dig i form som Christina tipsade om. Jag har kommit av mig med strechandet och töjandet, men nu känner jag att det verkligen behövs.

Glada Vappen! Nästa vecka tror jag nog att våren exploderar i grönska!

 

DIY Vindsnurra | Sevendays.fi/Spira

tisdag 25 april 2017 - 21:15

Skål för återbruk!

Återanvänt vinglas | Sevendays.fi/Spira

 

Månadens tema i Monthly Makers är DJUR. Det perfekta temat för mig! Jag har ett gäng plastdjur på lager, färdigt grundmålade och allt. Jag har funderat på att limma ihop flera och göra en lampfot eller en ljusstake, eller kanske limma fast på en tavelram. Men så stötte jag till ett vinglas så att foten gick av, och då föddes den här idén. Ett pimpat vinglas.

Tänk att ha ett helt gäng vinglas med olika djur på foten. Perfekt på festen för att hålla reda på glasen! Min prototyp, limmad med varmlim och väldigt sned, får förbli en prototyp. Men kanske köper jag några loppisglas och sågar av foten. Borrar hål genom ett gäng plastdjur och limmar med ett riktigt bra lim. Då bjuder jag in till vinkväll. Skål!

 

Återanvänt vinglas | Sevendays.fi/Spira

 

Kika här på övriga bidrag i Monthly Makers djur-utmaning! Mikaelas narval är så vacker, Simones virkade björnar är supersöta och Martina har tovat en så sympatisk liten fågel. Jag ser fram emot att få ta del av alla månadens bidrag. 

söndag 23 april 2017 - 15:03

5 små saker som gör skillnad för miljön

Jordens dag | Sevendays.fi/Spira

 

Igår var det Earth Day, Jordens dag, en dag för att uppmärksamma miljöproblem och vad vi kan göra för att vårt jordklot ska må bättre. Jag snubblade över The Sustainable Society som hade månadstemat "Små saker som gör skillnad", och fick lust att göra en egen lista. Enkla vardagssaker som bidrar till en renare jord och en bättre framtid.

Det finns tusen och åter tusen ekologiska och etiska val att göra varje dag, men faktum är att man - jag - inte kan, orkar och hinner vara värsta miljöhjälten. Jag håller dock hårt vid den gamla sanningen Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Vad väljer du att göra för vår jord och för framtida generationer?

 

Jordens dag | Sevendays.fi/Spira

 

1. Konsumera mindre. Maggie bloggade nyligen om Finlands Overshoot Day 2017, alltså den dag då vi förbrukat vår andel av jordens resurser för detta år. Dagen inföll 3.4. April alltså! Resten av året lever vi på lånade naturresurser.

Begreppet Overshoot Day är svårt att greppa, men att konsumera mindre känns ändå som en självklar sak. Att alltid fundera en stund på om jag verkligen behöver det jag ska köpa. Det är snällt både för jorden och för börsen.

2. Ät mindre kött. För något år sedan började jag med att lägga in en vegetarisk middag per vecka. Det kan vara så enkelt som gröt eller ärtsoppa, eller så kan det vara en mustig linsgryta eller en fräsch sallad. Nu har vi hittat några recept som hela familjen tycker om. Jag lyckas till och med smussla in veganska dagar då och då. Eller så drygar jag ut köttfärssåsen med extra mycket grönsaker.

Jag vill inte att kött ska vara en självklar del av vardagsmaten. Jag känner inget behov av att bli vegetarian, men jag vill att vi ska vara medvetna om hur stor miljöpåverkan köttet har. Och att det är levande varelser det handlar om.

3. Ät ekologiskt, inhemskt och enligt säsong. Jag är på inget sätt konsekvent då det gäller att köpa ekologisk mat. I allmänhet väljer jag ekologiskt då det gäller billig mat (som rotsaker, mjöl och mjölkprodukter) men är betydligt mer liberal då det kommer till dyrare matvaror (som nötter och frukt). Då det går väljer jag inhemskt framom utländskt, och varor som är i säsong.

Naturskyddsföreningen i Sverige har gjort en lista på fem viktiga varor att byta till ekologiskt: Kaffe, bananer och vindruvor, mejeriprodukter, kött och potatis. Den är en bra början, tycker jag. Och nej, jag köper ganska sällan ekologiskt kött. Men alltid inhemskt.

 

Jordens dag | Sevendays.fi/Spira

 

4. Sopsortera. Jag blir så förvånad då jag då och då stöter på någon som inte sopsorterar. Det är den enklaste sak i världen och ett självklart sätt att spara på jordens resurser. Det irriterar mig faktiskt att vi på vårt sop-område bränner upp så mycket som skulle gå att återvinna. Men fjärrvärme är väl också en bra sak.

5. Undvik fleece. Då fleecetyg (som är gjort av plast) tvättas frigörs massor med pyttesmå plastpartiklar som går genom reningsverken och ut i haven. Fisk och djurplankton äter de små plastpartiklarna och så är de inne i näringskedjan. Att plast är dåligt för miljön är inget nytt. Men det sjuka är att undersökningar nu visar att fiskarna och djurplanktonen föredrar plastpartiklarna framom riktig mat, och får näringsbrist och blir sjuka. Ungefär som vi människor och skräpmat alltså.

Jag och min familj använder fleece varje vecka, och det kommer vi att fortsätta med tills kläderna är utslitna. Men då det blir dags för nytt byter vi ut vanlig fleece mot ullfleece. 

 

Den här listan känns inte alls ny. Många andra har skrivit dessa saker före mig. Men jag hoppas jag kan inspirera till lite eftertanke och medveten konsumtion. Ha en fin sista aprilvecka! Nu ska väl våren komma?

tisdag 11 april 2017 - 15:00

Naturmönstrade påskägg

DIY Naturmönstrade påskägg | Sevendays.fi/Spira

 

Jag skulle färga påskägg med gurkmeja för en härlig gul nyans, men det blev inte riktigt som jag tänkt. Antagligen beror det på att jag hade äggen i färgen för kort stund, och kanske också på att jag använde färsk gurkmeja (som jag råkade ha hemma). Hur som helst, om du vill ha inspiration till att färga ägg med vad som finns i skafferiet kan du kika in hos Strömsö (med film och snygga mönster) eller Kinuskikissa (härliga bilder).

Det jag däremot lyckades med, och som jag hoppas att du inspireras av, är att göra naturmönster på äggen. Ut i skogen eller trädgården och plocka vintergröna blad som du sedan fäster mot ägget med hjälp av en strumpbyxa. Ormbunke och harsyra lyckades bäst. Plocka harsyrans blad ett och ett så blir det små hjärtan. Jag provade också linnea och vintergröna, men de fäste inte så bra och dessutom gav de ifrån sig blå färg.

Då du ska få in äggen och bladen i struman skadar det inte att ha ett extra par händer. Ta ut äggen då de torkat lite, men innan de blir så torra att bladen fastnar.

 

DIY Naturmönstrade påskägg | Sevendays.fi/Spira

DIY Naturmönstrade påskägg | Sevendays.fi/Spira

DIY Naturmönstrade påskägg | Sevendays.fi/Spira

DIY Naturmönstrade påskägg | Sevendays.fi/Spira

 

Undrar du över stenen i kastrullen? Jag färgade urblåsta ägg, och såna är riktigt besvärliga att hålla under ytan. Jag borde kanske ha lagt in stenar i strumpan.

 

DIY Naturmönstrade påskägg | Sevendays.fi/Spira

 

Ja, och så var det min lilla blomsterinstallation också. Jag hade inte lust att hänga upp mina ägg i påskriset och tänkte att jag kan ha dem som små vaser istället. Men... Eftersom jag blåst ur äggen hade de ju hål i båda ändarna. Så det fick bli en improviserad, tvådelad vas. Ibland går det inte som på Strömsö, men det kan bli bra i alla fall.

Kreativitet är problemlösning.

tisdag 11 april 2017 - 14:48

Påsklistan

Påsk | Sevendays.fi/Spira

 

Den här veckans blogglista handlar om påsk!

 

När någon säger "påsk", tänker jag: Påskpynt! Ägg och fjädrar och hejdlöst med gul färg.

Jag firar påsken för att: Hmm... bra fråga. Jag tänker väl inte så mycket på varför. Jag ser påsken som en vårens fest där vi firar ljusets återkomst och naturens uppvaknande. Spirande liv och fruktbarhet. Skrämmer bort mörker och oknytt. Visst finns det kristna historien med i bakhuvudet, men min påsk är nog av den mer hedniska sorten.

 

Påsk | Sevendays.fi/Spira

 

Det bästa påskgodiset är: De där små pastellfärgade äggen är så fina!

Mitt påskpynt ska vara: Naturligt. Björkris och videkissor, påskliljor, tulpaner, målade ägg och fjädrar. Gult.

Det sämsta med påsken är: Oftast är ju vädret inte så bra som man kunde önska. Men det hör till att vindarna viner och det kommer blött från himlen, så det är bara att vara förberedd och gilla läget.

 

Påsk | Sevendays.fi/Spira

Påsk | Sevendays.fi/Spira

 

Det bästa med påsken är: Det är en kravlös högtid. Till skillnad från julen, där traditioner känns väldigt viktiga, så är påsken för mig en mer "lös" högtid. Man tar det som det kommer. Plockar fram lite pynt, lagar lite god mat och bara njuter av att ha några dagar ledigt med familj och vänner.

Min åsikt om påskhäxor: Det är ganska mysigt att få besök av byns småttingar. Fast nu för tiden är det ju inte bara häxor, utan allt fler harar och katter och allt möjligt dyker upp på trappan. Jag önskar att fler anammade den finska traditionen att överräcka pyntat påskris.

Det här är min påsktradition: Som sagt är påsken inte särskilt traditionsbunden för mig. På påskaftonen vill jag gärna se en påskbrasa, men på senare tid har platsen för brasan varierat från år till år. Jag hoppas att vi kan bygga upp nya traditioner att återkomma till nu då vi har en liten påskhäxa i huset. Eller hare. Eller vad han nu vill vara.

 

Påsk | Sevendays.fi/Spira

Påsk | Sevendays.fi/Spira

Årets påskris (de två sista bilderna) är av den mer diskreta sorten. Mycket mer än såhär har jag inte fått fram ännu då både Lenni och jag drabbats av flunssa. Men till påskhelgen ska vi väl vara friska igen. Glad påsk!

 

Klicka här för att se vad andra bloggare svarat!

söndag 9 april 2017 - 10:17

DIY Fågelbo av björkris

DIY fågelbo | Sevendays.fi/Spira

 

Vilken underbar vårdag vi hade igår. Fåglarna kvittrade som tokiga och vi hade ett helt gäng bofinkar vid vårt fågelbord. Nu söker de partners, bildar revir, och så ska det byggas bo.

Till pysselkvällen på Strömsö, som jag och tre andra bloggare fick uppleva för några veckor sen, gjorde jag flera fågelbon. Ikväll sänds avsnittet där vårt inslag är med, och redan nu finns det att se på Yle Arenan, även utomlands. I avsnittet visas påskmackor, serveringsbord och påsktuppar, men vill du bara se vårt inslag kan du klicka här. Beskrivning på hur du tillverkar ett bo hittar du då du klickar här.

 

DIY fågelbo | Sevendays.fi/Spira

DIY fågelbo | Sevendays.fi/Spira

DIY fågelbo | Sevendays.fi/Spira

 

Som material har jag främst använt björkris, men jag är rätt förtjust i det bo som jag gjort av humlerankor och torkat gräs. Om du tittar noga på sista bilden syns det hur jag snurrat och tvinnat ihop riset och rankorna med hjälp av järntråd.

 

DIY fågelbo | Sevendays.fi/Spira

lördag 8 april 2017 - 10:33

Minnet av vildpelargonen

Vildpelargon | Sevendays.fi/Spira

 

Den här helgen går Nordiska trädgårdar-mässan i Stockholm av stapeln. Mitt Instagramflöde svämmar över av bilder därifrån, och jag skulle gärna vara där. Men framför allt får mässan mig att sakna en blomma jag en gång hade. Vildpelargonen.

Jag tror den heter Pelargonum australe. Jag köpte den på trädgårdsmässan 2012 då jag var där med mina trädgårdsmästar-klasskamrater. Den var planterad i en patinerad terrakottakruka och jag packade ner den i resväskan då vi flög hem. Den växte och blommade och bildade långa rankor, men jag lyckades inte övervintra den. Ända sen dess har jag hållit ögonen öppna, men ännu har jag inte hittat vildpelargoner någonstans. Det är kanske den vackraste växt jag någonsin haft i min ägo.

 

Vildpelargon | Sevendays.fi/Spira

torsdag 6 april 2017 - 16:26

Spira 6 månader!

Idag blir Spira! 6 månader! Dagen till ära har jag pysslat med en "Om mig"-sida, med lite mer info om bloggen och mig själv. Den hittar du i den blåa balken ovanför headern. Balken som varit gul, men nu känner jag för en lugnare färg. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att ha blått överallt just nu, både på kläder och väggar.

Bloggens header, alltså bilden högst upp, var jag väldigt nöjd med då jag startade Spira!. Jag tycker ännu om den som bild, men varje gång jag loggat har jag känt att den är fel där den är. För att passa in i min bildvärld behövs en mer dämpad ton, och framför allt behövs det ett fotografi. Och blommor. (Här sänder jag en hälsning till Anna-Lena på Sevendays, som direkt då jag skickade in min bloggansökan sa att hon såg framför sig en header med blommor på svart bakgrund. Ibland borde man bara lita på människor som känner ens stil, he he.)

I några omgångar nu har jag försökt få till en ny header, men jag har inte kunnat bestämma mig för ett alternativ. Men nu kör jag med den här. Jag hittade förresten den supersnygga fonten på dafont.com.

 

Sevendays.fi/Spira

 

Då jag startade bloggen för ett halvår sedan hade jag stora ambitioner på att skapa något, för mig, helt nytt. Proffsigt och ambitiöst. Med tiden kom jag ändå fram till att detta nya och ambitiösa inte var jag. Jag vet inte om det märks för er läsare, men nu känner jag att bloggen har hittat sin form och sin plats. Jag vet vad jag har och hinner, och jag vet vilka saker jag ännu vill utveckla och i vilken riktning. Speciellt nöjd är jag med det rätt jämna flödet med DIY-projekt.

Men de mest lästa inläggen är inte DIYs! De är:

1. Vårt hus är till salu

2. Världsprematurdagen 2016: Ett kärleksbrev till prematurvården i Finland

3. Om dagen då jag julpysslade på Strömsö

4. Organisera ditt liv med en Bullet Journal

5. Tankar från Strömsö

 

Sevendays.fi/Spira

 

Hoppas du vill fortsätta följa med Spira! Jag ser redan fram emot alla somriga bilder jag ska visa, på blommor och projekt och härliga utflykter. Kram!

 

måndag 3 april 2017 - 17:51

Veckans blogglista: våren

Vårlistan | Sevendays.fi/Spira

 

Förra veckan började Sevendays med en grej som kallas Veckans blogglista, där alla vi Sevendays-bloggare, om vi vill och hinner, får svara på några frågor om ett visst ämne. Alla inlägg länkas sedan på ett och samma ställe. Kul! Veckans lista handlar om våren:

 

Mitt bästa vårtecken: Flyttfåglarna, koltrastens serenad i skymningen, doften av förmultnande växter, de första tussilagoblommorna, solens värmande strålar, bar asfalt med sommarhastighet... Våren består av så många saker som tillsammans ger den där bubblande vårkänslan.

Låt som ger mig vårkänslor: Äntligen på väg, jag förlänger mina steg, luften smakar som en jordgubbspaj en solig dag i maj... Äntligen på väg med Håkan Hellström med sköna gitarrtoner och fågelkvitter i bakgrunden.

Den här våren läser jag: Floret Farm's Cut Flower Garden. Världens vackraste bok, som jag kommer att skriva mer om här på bloggen.

Inför våren längtar jag alltid efter: Picnic i solen, gärna vid havet. Eller bara ute på trappan.

 

Vårlistan | Sevendays.fi/Spira

 

Min bästa våroutfit: Jag längtar efter att få ta i bruk min blåa parka-jacka och mina mokkasiner. Inte i en och samma outfit dock.

Mat som jag förknippar jag med våren: Säsongens första grillade hamburgare.

Våren doftar: De var de där förmultnande växterna, aah :)

Om jag måste välja något dåligt med våren så säger jag: Vårtröttheten och huvudvärken. Vårsolen är både älskad och hatad. Och hur mycket jag än ser fram emot våren och älskar att allt vaknar upp till liv igen, så är och förblir jag en höstmänniska. Men våren, du är så välkommen!

 

Vårlistan | Sevendays.fi/Spira