onsdag 20 september 2017 - 15:00

Kan man äta grönkål?

Grönkål | Sevendays.fi/Spira

 

Grönkål har varit inne i matvärlden ett bra tag nu. Den är fullspäckad med antioxidanter, bra fibrer och annat bra. Men jag tror ändå att många är skeptiska. Det var jag också - är till viss del ännu. Men jag har lärt mig gilla grönsaken och här kommer mina tips på hur jag tillreder grönkål.

 

Grönkålschips

Om du inte har provat ännu: Ge grönkålschips en chans! Krispiga och lika beroendeframkallande som vanliga chips, men betydligt nyttigare. Mitt tips är att tillreda dem i låg temperatur. Det tar lite längre, men smakar så mycket bättre.

Gör såhär: Skölj bladen och skaka bort så mycket vatten du kan. Ta bort mittnerven och eventuellt de största sidonerverna medan du river bladen i lagom stora bitar. Fyll en ca 2 liter stor skål. Ringla över lite ryps- eller olivolja (1-2 matskedar) och strö över ett par nypor flingsalt. Massera bladen i två minuter. Sprid sedan ut dem på en ugnsplåt och grädda i 80 grader med luckan på glänt i ungefär en timme. Chipsen är färdiga då de är spröda och knastriga. Förvara dem i en lufttät burk.

 

Före:

Grönkål | Sevendays.fi/Spira

Efter:

Grönkål | Sevendays.fi/Spira

 

Grön smoothie

Jag gjorde några misslyckade försök att göra smoothie med grönkål innan jag lärde mig knixet: blanda med apelsinjuice. Det går också att använda pressad citron eller lime. Huvudsaken är att någon citrussyra får neutralisera den gröna smaken.

Ett annat hett tips är att förvälla grönkålen först. Jag skär bort mittnerven och grovhackar bladen. Sedan lägger jag ner ett par nävar i taget i kokande vatten i en minut, låter rinna av och fryser sedan in i påsar. Förvällningen gör smaken mildare.

I vår favoritsmoothie har vi 1 banan, 100 g förvälld grönkål, 1 msk linfrön, 1 krm torkad ingefära och 2,5 dl apelsinjuice.

 

Grönkål | Sevendays.fi/Spira

 

Varm mat på grönkål? Det har jag ännu inga tips på, för det är på den fronten som jag ännu är lite skeptisk. Men Sandras recept på grönkålssoppa låter gott!

Var hittar man grönkål då? Just nu finns det garanterat på Reko och på höstmarknader, men jag har också sett att det finns i de flesta affärer med bra grönsaksdisk.

torsdag 7 september 2017 - 09:35

#levlokalt - Chorizopasta

#levlokalt - Chorizopasta | Sevendays.fi/Spira

 

För några veckor sedan sparkade Sevendays och Foodly igång utmaningen #levlokalt. Det var nyheten om blomkålens dåliga åtgång blev förstasidesstoff och fick sajterna att vilja framhäva hur viktigt det är med närproducerade, lokala råvaror.

Jag köper gärna lokala råvaror direkt av producenten. Då vet jag att maten är fräsch (annars vet jag var jag ska klaga) och jag vet att det är själva producenten som får vinsten. Rekoringarna och alla de små gårdskiosker som finns ute på landsbygden gör dessutom att det är lätt att hitta dessa varor.

Jag handlar ofta på just Reko. Jag studerade till trädgårdsmästare då rörelsen startade upp i Vasa, och stod faktiskt och delade ut skolans grönsaker på ett av de första utdelningstillfällena. Att sitta hemma i lugn och ro och fundera vad jag ska beställa passar mig utmärkt.

 

#levlokalt - Chorizopasta | Sevendays.fi/Spira

 

Mitt bidrag till utmaningen är en Chorrizopasta - eller Knorrizo för att vara exakt. Den är gjord på råkorv från grisfarmen Glada Knorren i Övermark. Kika gärna på deras facebook-sida för videor på glada grisar och smarriga recept. Jag har gjort pastan på andra råkorvar, men knorrizon är bäst.

Just nu köper jag mycket och goda grönsaker från Ann-Britt Niemi i Norrnäs och paprikor från Carl-Johan Malm i Bodbacka. Här i Närpes är utbudet av tomater stort men just nu har jag egna så det räcker till.

 

Chorizopasta med paprika och tomat

chorizo-råkorv
lök
paprika
tomat
(matlagnings)grädde
salt, peppar
ev. valfri favoritkrydda

pasta*

 

Strimla lök och paprika. Skär tomaterna i bitar. Tryck ut korven ur skinnet till små "korvbullar".

Fräs lök och paprika en stund i olja. Tillsätt korvbullarna och bryn dem, men inte för länge. Tillsätt tomaterna efter en stund och till sist grädden. Låt småputtra medan du kokar pastan. Korven ger i sig en hel del smak, men smaka av med salt, peppar och någon favoritkrydda.

 

 

*använd gärna färsk tagliatelle. Efter att ha varit skeptisk så har jag fastnat för zucchininudlar, och det passar också bra.

 

#levlokalt - Chorizopasta | Sevendays.fi/Spira

 

Smaklig måltid!

onsdag 5 juli 2017 - 22:38

Chokladbark med sött och salt

Chokladbark med sött och salt | Sevendays.fi/Spira

 

Då jag lyssnade på boken Flickan i karamellskorna av Joanne Harris, uppföljaren till Chocolat, var jag jämt och ständigt sugen på chokladbarken som huvudpersonen Vianne tillverkade i sitt chocolaterie. Fast i boken hette det något mycket finare än chokladbark, jag minns bara inte vad.

Då vi var bjudna på knytkalas för nån vecka sen gjorde jag en egen variant med strössel, godis och salta prezels på marmorerad botten. Jag ville ha en pastellig bark, så det blev rosa och gröna godisar och turkos strössel. En del av strösslet har lakritssmak. Jättegott, och enkelt bara man är försiktig då man smälter chokladen.

 

Chokladbark med sött och salt | Sevendays.fi/Spira

Recept: Chokladbark med sött och salt

Du behöver

200 g mjölkchoklad
100 g vit choklad
godis
strössel
salta prezels eller liknande

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Smält mjölkchoklad och vit choklad i skilda skålar. Jag brukar använda mikrosäkra plastskålar i mikro, ungefär 80 % effekt i 30 sekunders intervaller. Turas om med de två skålarna, så att båda sorterna är klara ungefär samtidigt.

Bred ut mjölkchokladen på ett bakplåtspapper med hjälp av en slickepott till ungefär 0,5 cm tjocklek. Klicka ut den vita chokladen ovanpå. Dra sedan ut den vita chokladen med gaffel eller sked till ett mönster.

Lägg på godis och prezels. Tryck lätt fast dem i chokladen. Avsluta med strösslet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nästa gång ska jag bottna med mörk choklad och strö på lite flingsalt. Kanske lakritsbitar och torkade bär. Vad skulle du använda?

 

tisdag 21 februari 2017 - 14:35

Recept: Enkel men lyxig chokladpudding

Chokladpudding med kokos | Sevendays.fi/Spira

 

Wow och Oj, säger jag bara. Inlägget om att vårt hus är till salu blev bloggens överlägset mest lästa inlägg hittills. Vi har fått många tips - tusen tack för dem! - och flera familjer är på väg på första visningen på torsdag.

Allt det här är ju förstås väldigt mycket att ta in, reda ut, få gjort och planera. Tankarna mal på hela tiden och jag har en envis huvudvärk som vägrar ge med sig. Så nu försöker jag ta det lugnt, andas, fokusera på en sak i taget.

Och göra vardagen så skön som möjligt. Det betyder såklart en massa gott att äta. Comfort food, helt enkelt. Vi åt Hot Dogs till lunch, och så tänkte jag göra en Tex Mex lasagne som räcker i några dagar till middag. Och då Lenni vaknar från sin middagsvila blir det chokladpudding.

 

Chokladpudding med kokos | Sevendays.fi/Spira

 

Jag brukar göra chokladpudding enligt recept från Skillnadens trädgård. Det är en snabb och enkel chokladpudding, eller kräm kanske. Ett vardagsmellanmål av ingredienser som oftast finns hemma. Idag gjorde jag en lyxvariant av den, med kokos och muscavadosocker. Recept, var så goda:

 

Chokladpudding med kokos

1 burk (400 ml) kokosmjölk
4 dl mjölk
1 dl majsstärkelse (Maizena)
1 dl kakao
1,5 msk muscavadosocker
2 tsk vaniljsocker

Blanda de torra ingredienserna och vispa i kokosmjölk och vanlig mjölk lite i taget. Koka upp och låt sjuda tills blandningen tjocknar (ca 3 min.), hela tiden under omrörning. Låt svalna innan servering.
(I originalreceptet ska det också vara 1 ägg, men det glömde jag denna gång. Muscavadosockret kan bytas ut mot farinsocker.)

 

Chokladpudding med kokos | Sevendays.fi/Spira

 

 

söndag 5 februari 2017 - 10:07

I love runebergstårta

Runebergstårta | Sevendays.fi/Spira

 

Glad Runebergsdag!

Igår bjöd vi mina föräldrar och syster på runebergskaka. Alltså, vilken månad februari är: runebergstårtor, fastlagsbullar och så ska det ju vara något gott till vändagen också. Sanningen är att jag inte är så förtjust i fastlagsbullar, utan är betydligt mer förtjust i runebergstårta. Men alla runebergstårtor är inte goda, och det ska absolut inte vara nån bittermandel i. Aromas runebergstårtor och min mormors är godast. Den här blev också riktigt, riktigt bra. Receptet är från K-ruoka. Jag lämnade bort bittermandelessansen, använde pepparkakssmulor med apelsinsmak, och så fuktade jag den med lite hallonsaft. Och vi har faktiskt en stor bit kvar i kylskåpet.

 

Runebergstårta | Sevendays.fi/Spira

lördag 14 januari 2017 - 14:39

Sprid kärlek med korv och ägg!

Korv och ägg hjärta | Sevendays.fi/Spira

 

Idag är det lördagen den 14 januari. Exakt en månad kvar till vändagen. Och då tänker jag att vi kan ägna den månaden till att sprida extra mycket kärlek och vänskap omkring oss. Hur låter det?

Jag började dagen med att steka korv- och ägghjärtan till familjen. Jag delade knackorv på längden och fäste båda ändarna med tandpetare så att korven formar ett hjärta, med "skinnsidan" inåt. Sedan la jag det i en varm stekpanna, kläckte ett ägg i och stekte på medelhög värme till ägget stannat.

 

Korv och ägg hjärta | Sevendays.fi/Spira

 

Efter frukosten läste vi om drakar och dammråttor (Ludde Lump!) och sedan gick vi ut i det härliga vintervädret. Värdefull tillsammanstid efter trötta dagar med korta kvällar. Nu ska jag vila en stund innan Lenni vaknar och det blir dags att skicka in en kyckling i ugnen.

Hoppas du har det fint där du är. Och att vi tillsammas kan göra den kommande månaden extra hjärtlig <3

 

Korv och ägg hjärta | Sevendays.fi/Spira

Korv och ägg hjärta | Sevendays.fi/Spira

Tips!

Idén hittade jag förstås någonstans på internet. Där hade man använt spagetti istället för tandpetare. Smart och säkert, men det visade sig att hjärtat lätt sprack upp då spagettin blev varm och mjuk. Ett tips om du använder tandpetare är att sticka in dem snett, så att du kan dra bort dem vid serveringen.

Ett annat tips är att använda långa korvar. Dels för att normallånga knackorvar gärna gick sönder då de böjdes så kraftigt. Dels för att ett helt ägg inte rymdes inuti hjärtat.

Lycka till!

måndag 12 december 2016 - 13:46

3 tips för perfekt dekorerade pepparkakor

- Du får inte ta av dom dekorerade pepparkakorna före jag har fått fota dem i dagsljus!

Såna regler är väl ganska vanliga i blogghushåll, eller? Nu har jag smaskat på pepparkakorna själv då resten av familjen har vant sig vid att den burken är no-no under under de fem dagar som det tog innan jag var hemma i dagsljus. (Oj, vad jag längtar efter mer dagsljus!)

Pepparkakor med glasyr | Sevendays.fi/Spira

 

Jag hade planer på att göra egen glasyr för att kunna göra fina, tunna mönster och prickar. Men så blev det inte, utan jag använde köpis-tuber. Glasyren som finns i butiken (jag köpte Golden Stars glasyr) är ganska tjock och tubens hål är stort då man klipper upp det. Men det gick bra det också!

Hemligheten är att värma tuben i ett glas varmt vatten - så varmt som du får ur kranen. Skippa prickar och brutna linjer. Gör istället steck och kurvor som går ända ut till kanten av pepparkakan och bryt av glasyrsträngen mot pepparkakas kant. Och sist men inte minst: långsamma rörelser!

Har du fler tips?

Pepparkakor med glasyr | Sevendays.fi/Spira

Pepparkakor med glasyr | Sevendays.fi/Spira

Den här veckan håller jag i Sevendays' instagramkonto. Kika in på @sevendays.fi! Och om du inte redan följer mig på @spirablogg så får du gärna kika in där också!

söndag 6 november 2016 - 21:38

Min 35-årsdag + Bloggens 1-månadsdag

Idag har jag firat min 35-årsdag med mina näraste och käraste. Ja, hela helgen har jag firat. På fredag på min födelsedag med hemmagjorda hamburgare och köpis-tårta, på lördag med en solskens- och korvgrillningsutflykt och idag med tårtkaffe. En helt perfekt helg.

Morots- och persikotårta | Sevendays.fi/Spira

Jag får väl räkna tårtbakande som en av mina hobbies, för jag ser alltid fram emot att få baka nån ny skapelse då vi firar. Sällan blir det samma flera gånger, men dagens recept kommer jag helt säkert att använda igen. Basen är en klassisk morotskaka, men den hemliga ingrediensen är persikopuré. Fullträff! Receptet på denna Peach Carrot Cake with Creme Cheese Frosting finns på Linda Lomelinos blogg Call me Cupcake.

Till present fick jag det jag önskat mig: tårtbakningsgrejer och en bokashikompost. Och en eltandborste till mina ny-undersökta, ny-lappade tänder (ett hål hade jag).

Morots- och persikotårta | Sevendays.fi/Spira

Idag fyller bloggen 1 månad! Det har varit allt det jag visste att det skulle vara: inspirerande, tidskrävande, lite frustrerande och framför allt roligt! Jag har hunnit skriva om att fingersticka ett grytunderlägg, göra reflexblommor och stickad reflexväst, om styrkan i att pyssla tillsammans, min köksträdgård, mitt bästa smoothierecept med mera. Mitt mål är att skriva 2-3 inlägg per vecka. Inspirationen räcker till fler än så, men jag måste prioritera min tid så att bloggen inte får för stor plats i vardagen. En utmaning det också, då jag ändå vill att största delen av inläggen ska visa nån form av skapande. Och skapande tar tid. Att lära sig en ny bloggplattform och att få allt runt omkring att flyta likaså. Men jag vill så gärna lära mig mer och lära mig göra det här riktigt bra. Och jag är så innerligt glad för varenda läsare där ute!

Morots- och persikotårta | Sevendays.fi/Spira

 

Jag önskar dig en på alla sätt vacker novembervecka.

fredag 4 november 2016 - 08:22

Recept: Smoothie med banan, jordnöt och havre

Vår son Lenni har aldrig varit så värst intresserad av mat. Visst äter han om han är hungrig, men eftersom han föddes som en liten prematur har rådgivning och läkare haft extra mycket koll på hans tillväxt, som alltid varit i nederkant. Därför har jag läst på om hur jag ska få i honom möjligast mycket bra näring i den lilla mängd mat han äter. Smoothies är det allra bästa att gömma bra energi och vitaminer i! Ett tag levde han nästan enbart på smoothies, och den här smoothien med banan, jordnöt och havre har blivit en favorit för oss båda. Den mättar bra med nyttiga fetter, proteiner och fibrer, och tack vare sötman från bananen hjälper den till att tygla eftermiddagens sockersug (mitt alltså, två-åringar dras väl inte med det problemet ännu).

Smoothie med banan, jordnöt och havre | Sevendays.fi/Spira

 

Smoothie med banan, jordnöt och havre

2 glas

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

0,5 dl havregryn
1 msk linfrön
2,5 dl mjölk
1 stor banan
2 msk jordnötssmör

Mixa först havregryn och linfrön till ett mjöl i en blender. Tillsätt mjölk, banan och jordnötssmör och fortsätt mixa tills allt är blandat.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tips 1: Använd fryst banan så blir smoothien krämig och fräsch.
Tips 2: Linfröna ger nyttiga Omega 3-fettsyror. Vill du ännu omega-spetsa smoothien kan du blanda i en skvätt rypsolja.
Tips 3: Tillsätt 1-2 matskedar kakao för att förvandla till en Snickers-shake.
Tips 4: Använd jordnötssmör som pålägg på majskakor, blanda ut det i naturell yoghurt, eller använd i en sås, t.ex. tillsammans med kokosmjölk. Tänk på att köpa osockrat jordnötssmör! Jag använder Urtekrams.

Smoothie med banan, jordnöt och havre | Sevendays.fi/Spira

 

Skål, och trevlig helg!

måndag 10 oktober 2016 - 15:45

Tårtor för (barn)kalas

Den här helgen har vi firat vår nyblivna två-åring för hela slanten. Jag älskar att ställa till med kalas, men jag glömmer alltid bort hur mycket tid det tar. Stånkande och pustande står jag där då gästerna anländer och svär att aldrig mer såhär omständigt. Men sen tycker jag ändå att det är värt det.

Jag valde att baka en helt socker- och mjölfri tårta åt födelsedagsbarnet. Den innehåller batat, banan, ägg, kokosolja, kakao och mandelmjöl, samt vaniljpulver och bakpulver. Bara "mat" alltså, och då kan jag med gott samvete låta honom äta så mycket han vill. Det blir ändå en hel del godis och kakor... Ovanpå hade jag blandat grädde, turkisk yoghurt och vaniljpulver. Originalreceptet heter Glutenfri minchokladbrownie och det har jag hittat här på Sevendays hos Nathalie.

Tårtor för barnkalas - Batatkaka med yoghurtgrädde | sevendays.fi/spira

 

På våra släktkalas hör det till att man ska ha smörgåstårta. På lördagen gjorde jag en smörgåstårta med pepparstek. Jag körde bondgårdstema i dukningen, så det blev ett morotsland på tårtan.

Tårtor för barnkalas - smörgåstårta med skinka | sevendays.fi/spira

 

Till kalas nummer två på söndagen gjorde jag en smörgåstårta med räkor och gravad lax. Som fyllning använde jag skagenröra och på toppen simmade små gurk-fiskar i en flod av persilja. Den här tårtan blev min nya favorit!

Tårtor för barnkalas - Smörgåstårta med skagenröra | sevendays.fi/spira

 

Det serverades också kärleksmums, äppelpaj, drömmar, karelska piroger, godis och majsbågar. Idag har jag faktiskt frostat ur frysen så att jag ska få den organiserad och göra plats för rester. Och vet ni, nu godisstrejkar jag resten av månaden! ;)

Tårtor för barnkalas | sevendays.fi/spira

 

Ps: Vasen på bilden fick Lenni som välkommen-till-världen-gåva av sin mormor och morfar. Det är roligt att ta fram den till födelsedagarna - och lite spännande att se om mormor och morfar kommer ihåg att köpa blommor! (Tack till floristen, buketten passade perfekt)