Organisera ditt liv med en Bullet Journal

tisdag 10 januari 2017 - 14:08 | 18 Kommentarer

Hur man skriver en Bullet Journal | Sevendays.fi/Spira

 

Det var i slutet på sommaren som min svägerska nämnde begreppet Bullet Journal för mig. Jag som alltid varit kalenderberoende var fast direkt. Ända sedan jag började studera i tiderna har jag haft stora kalendrar med mycket plats för att anteckna alla föreläsningar, möten, deadlines och annat jag behövt ha koll på. Men de två senaste åren har jag inte haft lika mycket schemalagda händelser i mitt liv. Jag har haft mindre behov av en traditionell kalender att ha med mig överallt samtidigt som jag känt ett större behov av att göra anteckningar om mina vanor, mina mål samt planering och prioritering av vardagssyslorna.

Och då kände jag som sagt direkt att en Bullet Journal, eller BuJo, kunde passa mig. En Bullet Journal är ett organiseringssystem som du bygger upp själv från grunden. Den kan innehålla att-göra-listor, anteckningar, kom-ihåg, projektplaner - allt du behöver för att organisera ditt liv. Allt du behöver är ett häfte och en penna och lite info och inspiration för att komma igång. Och en dos kreativitet. Jag tror faktiskt att det här är något som kreativa själar fastnar för, medan andra kan uppleva det lite krångligt.

 

Hur man skriver en Bullet Journal | Sevendays.fi/Spira

 

Jag startade min första BuJo i september ifjol och under hösten har jag kommit fram till vad just jag behöver. Från årsskiftet bestämde jag mig för att ha två anteckningsböcker.

Den första är en vanlig kalender, vilket förstås inte hör hemma i Bullet Journaling, där man ritar upp allt vartefter och planerar framåt med en Future Log (allt det där kan du läsa mer om på bulletjournal.com eller genom att googla). Efter lite letande hittade jag en kalender med veckoschema på en sida och en tom sida på motstående. Perfekt! I veckoschemat skriver jag upp schemalagda aktiviteter och korta dagboksanteckningar. På den tomma sidan skriver jag veckans att-göra, bloggens att-göra och andra personliga projekt, samt en plan för vad vi ska äta under veckan.

Längst bak i min kalender finns tomma sidor. Där skriver jag månadsvis upp mina mål och större saker som ska göras och planeras in. Dessutom har jag en Habit Tracker, en uppföljning av mina vanor. Där har jag listat saker som jag bör göra dagligen eller veckovis: Gå på promenad, äta fem nävar frukt och grönt, inte äta godis, vattna blommorna och så vidare.

Jag älskar Habit Trackern! Det är så lätt att fastna i gamla, dåliga vanor och svårt att få in nya, goda. Genom att påminna mig själv varje dag om vad jag gjort och inte gjort blir jag mer medveten om hur jag lever mitt liv. Jag tror t.ex. att jag äter minst fem nävar frukt och grönt varje dag, men det har redan visat sig att jag slarvar med det. Nu är jag ännu mer noga med att alltid göra sallad till maten, eller om jag inte orkar så åtminstone ta fram fruktskålen.

Extra pepp får jag av att rita prickar med olika färger varje dag. Tänk så snyggt det skulle bli om jag fyllde alla rutor med färggranna prickar! 

 

 

Hur man skriver en Bullet Journal | Sevendays.fi/Spira

 

För att det här inlägget inte ska bli tusen sidor långt skriver jag om min andra anteckningsbok i ett annat inlägg. Jag vill gärna veta om du har provat på att skriva Bullet Journal. Berätta i så fall gärna om hur ditt system ser ut!

Kategorier:

Skapande

18

Kommentarer

  • Pia

    10.01.2017 15:12 (7 månader sen)

    Habit tracker låter jättesmart! Bullet Journal hörde jag om första gången för någon månad sedan och är lite lockad på att testa för jag älskar att göra listor på det mesta och få bocka av. Vad var det för kalender du hittade som hade veckoschema på en sida och tom sida på andra? En sådan skulle jag behöva!

    • Nina Överholm

      10.01.2017 18:11 (7 månader sen)

      Hej Pia! Gillar du listor så är det nog en grej för dig! Min kalender är från Burde, storlek A6 och köpt på Adlibris. Tyvärr med svenska helg- och namnsdagar, det var en miss... Det harmar mig lite att Suomalainen hade fått in en likadan Moleskine, A5 efter att jag köpt denna. Den hoppas jag få vantarna på nästa år!


  • Christina

    10.01.2017 16:01 (7 månader sen)

    Bujo är verkligen tidens melodi, tycker det är flera bloggar som skrivit om det nu den senaste tiden. Själv har jag också fastnat för det men kommer börja på först 2018.

    • Nina Överholm

      10.01.2017 18:15 (7 månader sen)

      Jag såg att Elin Ingrid hade bloggat om BuJo, hoppas jag får syn på fler blogginlägg om det! Det kan vara bra att testa lite före man börjar på allvar, för att se vad som funkar.


  • Sandra Neuman

    10.01.2017 16:17 (7 månader sen)

    Jag ska testa iallafall! Måste ju vara det perfekta att sysselsätta sig med på eftermiddagen när barnen ofta tittar på film och jag kan sitta ensam i köket och dricka kaffe :)

    • Nina Överholm

      10.01.2017 18:18 (7 månader sen)

      Absolut! Och det är i vilket fall som helst smart att testa lite före man sätter igång på allvar.


  • Rebecka

    10.01.2017 16:55 (7 månader sen)

    Jag var nyss och hämtade ut min första bujo från posten! Så peppad och inspirerad till att börja fylla den, tror den kommer passa mig mycket bättre än en vanlig kalender. Ska också skriva ett inlägg när jag har haft den en stund :) ett tips: fb-gruppen Planner Lovers Finland är en inspirerande och väldigt aktiv grupp!

    • Nina Överholm

      10.01.2017 18:19 (7 månader sen)

      Oj va roligt! Jag ser fram emot att läsa om din BuJo! Tack för tipset!


  • Hanna Stigzelius

    10.01.2017 20:42 (7 månader sen)

    Jag började på min förra veckan. Känner inte att jag är helt bästis med min ännu, men vi håller väl bara på att lära känna varann ännu :) Tack för tipsen. Jag tror jag skall fixa en habittracker till näst!

    • Nina Överholm

      10.01.2017 20:48 (7 månader sen)

      Hoppas ni blir kompisar snart! Jag skulle ha kunnat göra hur många rader som helst i min habit tracker. Kanske bra att utrymmet tog slut ;)


  • Oktobernilam

    17.01.2017 11:52 (7 månader sen)

    Det här skulle jag kunna prata länge om! Efter att ha varit en notorisk kalenderanvändare sedan jag minns inte när (och alltid kompletterat med någon anteckningsbok) hade jag i höstas en övergångsperiod med en halvhjärtad bujo parallellt med kalendern. Sedan december har jag bara bujon, en enkel anteckningsbok A5, och det är så skönt att ha allt i samma! Ännu är det lite försök och misstag, men veckoupplägget jag använder, som jag snappat upp på pinterest, är jag mycket nöjd med. Min habittracker har bara några goda vanor, men det är för att jag har lite för lätt för att bli överpetig med att den ska fyllas i och inte tål om jag glömmer och inte vet om jag gjort det jag ska eller inte. :)

    • Nina Överholm

      17.01.2017 14:18 (7 månader sen)

      Du verkar ha kommit bra in i det! Va kul! Det tar ju faktiskt en tid innan man kommer underfund med vad som passar en själv, och så ändras det säkert med tiden också.


  • Svägerskan

    17.01.2017 21:13 (7 månader sen)

    Så kul att du fastnade för detta, jag tänkte att det skulle passa dig :) Och visst var det den kalendern jag länkade till? Jag trivs bra med min "vanliga" kalender i A5 format ;)

    • Nina Överholm

      18.01.2017 19:37 (7 månader sen)

      Ja, just den kalendern! Tack för introduktionen! :D


  • Erika

    25.01.2017 16:09 (7 månader sen)

    Jag snavade över bullet journaling på instagram i somras och blev helt fascinerad. Har nu två stycken – en på jobbet och en privat. På jobbet tycker jag att den absolut hjälper mig att bli mera organiserad och effektiv, men privat har jag inte blivit någon storanvändare av kalenderfunktionen (men det har jag aldrig någonsin varit, så är inte helt överraskad). Min privata bullet journal är mer som en bra anteckningsbok att samla allt möjligt i: bokdagbok, bra citat, recept jag ofta återvänder till, odlingsplan, listor... Och så råkar den innehålla kalendersidor också. Nyckeln till att jag använder den privata mer än vad jag använt kalendrar tidigare är att jag kan samla allt i samma bok. Då vänjer jag mig också att faktiskt ta upp den och anteckna saker i den. Det som egentligen lockade mig ännu mera än visionen om ett organiserat liv var alla fina dekorationer och layouter som jag hittade på pinterest. Och jag medger: jag är ibland för estetisk när det gäller min privata bujo för att det ska vara helt praktiskt – men det må vara hänt, för ritandet och textandet i bujon har väckt min sedan länge slumrande lust att teckna och måla igen och det tycker jag är väldigt roligt.

    • Nina Överholm

      25.01.2017 18:24 (7 månader sen)

      Det låter ju jättefint att bujon väckt din skaparlust! Jag blir också väldigt inspirerad av snygga layouter, men har konstaterat att jag inte kan lägga tid på såna, just nu i alla fall. Smart att ha en skild för jobb och privat, och jag gillar konceptet med din privata bujo. Tack för din kommentar!


  • BuJouLou

    13.02.2017 17:13 (6 månader sen)

    Väldigt snyggt upplägg! Det är så kul att se att fler och fler skriver och använder sig av bullet journals! De kan hjälpa en så himla mycket när man inte vet vart man ska börja och själv använder jag min för att varva ner från alla skapar-projekt också, haha!

    • Nina Överholm

      14.02.2017 15:34 (6 månader sen)

      Buller journaling är ju ett superbra system!