tisdag 21 juni 2016 - 08:38

Internationella yogadagen

 

 

I dag är det andra året i rad som vi kan fira den internationella yogadagen. Dagen är initierad av Indiska regeringen och instiftad av FN med syftet att flera ska få ta del av Yoga och yogans effekter på hälsa och välmående.

Runt om i världen kan man i dag delta i gratis yogaklasser, även här lokalt har jag sett att man arrangerat yogahappenings för den som vill.

 

 

IMG 2846

 

En dag som denna väljer jag att lyfta fram en av Yogans åtta vägar YAMA, och då

speciellt AHIMSA.

(Här har jag skrivit om yogans åtta vägar)

 

Principen om icke-våld. Att inte skada sig själv och andra vare sig i handling, ord eller tanke.

 

Tänk på det idag!

Du behöver inte tala eller tänka illa om varken dig själv eller andra.

Försök att hitta ett sätt att avbryta tanken varje gång det kommer en elak eller fördömande tanke.

Lätt som en plätt eller?

Om alla klarade av det här skulle världen se helt annorlunda ut.

 

Happy YogaDay !

 

~Namaste~

 

söndag 19 juni 2016 - 21:32

Sommarlista med fokus på träning

 

Två blogginlägg på en kväll, undrens tid är inte förbi, två inlägg det motsvarar ju nästan min veckofrekvens. Meen när jag ser att Lena har gjort en sommarlista med fokus på träning vill jag absolut fylla i en egen.

 

 

Lenas sommarlista

 

1. Vad tränar du helst sommaren 2016?

 

Styrketräning, ingen tvekan överhuvudtaget. Jag har tränat med PT nu i två månader och börjar märka av resultaten och det är så inspirerande och roligt. Har alltid styrketränat men efter en lång svacka med skador som avlöste varandra tog jag hjälp av en PT och det är det bästa jag gjort. Nykär i gymmet.

 

 

 

20160513 155332278 iOS

 

 

2. Vilka är dina 3 träningsmål för sommaren 2016?

- Min målsättning är tre styrkepass per vecka för att bygga styrka och förebygga skador, rehabilitera de skador jag har.

- Jag tränar handstående igen och har flera utmaningar som jag tänker att jag klarar av när vi går in i september

- Dans ska in i träningsprogrammet igen.

 

20160418 140420385 iOS

 

 

3.Vad vardagsmotionerar du med?

 

Hundpromenader varje dag och så krävs det en hel del av mig när jag klipper vår sluttningsgräsmatta ute på ön.

 

image30

 

 

 

4. Bästa hälsosnackset i sommar?

Jordgubbar, tomater och vattenmelon.

 

5. Vad dricker du helst före/efter träning i sommar?

Jag dricker helst vatten, allt annat blir jag konstig i magen av. Efter träningen kanske det blir cava :)

 

 6. Vad gör du under återhämtning eller en regning dag?

 

Ute på sjön finns den bästa återhämtningen oavsett väder.

 

image25

 

7. Vilka är dina 3 viktigaste måbra-rutiner i sommar?

 

Yogar gör jag varje dag i någon form och det är nog den bästa måbra-rutinen både sommar och vinter, för mig är den meditativa yogan viktigast just nu. En annan måbra- rutin är promenaderna i naturen och skogen. Den sista rutinen jag vill ta upp är jag inte äter kött längre.

 image31

 

8. Var är din mentala frizon i sommar?

 

Ute på ön i vår stuga.

 image32

 

9. Kommer du testa på någon ny motionsform?

 Det kanske jag gör om jag får tillfälle men har inget planerat.

 

10. Vad sätter du ner mest pengar på i träningsväg i sommar?

Inget faktiskt

 

 

11. Är du anmäld till något lopp/tävling?

Nej

 

 

12 Vilken låt kommer finnas med på din spellista hela sommaren?

 

Jag har fått Karma med ALMA på hjärnan, så den absolut.

 

söndag 19 juni 2016 - 19:21

Egoförgöraren

image24

På bilden har jag inte hunnit stänga handen eller öppna till 60 grader. Int lätt å va modell.

 

 

Egot för mig är den där krävande rösten som lyssnar på vad alla andra tycker och som vill driva mig med den stora massan. rösten som tar mig på villovägar och får mig att glömma vad det egentligen är som jag vill och vart jag egentligen är på väg. Ibland är det lätt att borsta den av sig och iband är det svårt att avgöra vad det egentligen är jag vill göra och vilka vägar som leder rätt.

 

Här bjuder jag er på Egoförgöraren:

Sträck ut dina armar i en 60 graders vinkel, handflatorna framåt och fingertopparna precis där fingrarna börjar. Tummarna pekar uppåt och du har öppnat i armarna så att bröstet får en lätt öppning. Eldandas här i 1-3 minuter.

Eldandning sker genom näsan med stängd mun. Du andas snabbt 2-3 andetag per sekund, drar in magen vid utandning och slappnar av i magen vid inandning. Det blir som att du pumpar med magen. Om man tycker att Ujjayi låter som Darth vader så är det är Sniff andning. Det låter nämligen som att du sniffar.

 

 

“Be yourself. Not who you ́re supposed to be, but who you want to be. Not their way, but your way. And everything else will take care of itself. It ́s not about what “they” do, it ́s about what you do. I ́ll deal with them. Trust me". / The Universe

torsdag 16 juni 2016 - 14:37

Yoga för allergi och astma

 

Jag har allergisk astma, inhalerar kortison och äter Montelukast. Jag har länge vetat att forskningen säger att yoga hjälper mot astma, men min astma har inte påverkats av min yogaträning. Min målsättning med den egna yogaträningen det senaste året har varit stresshantering och ett verktyg för att hantera kotförskjutningen. Den målsättningen har jag uppnått till 100%. Utan yogan hade jag nog fått operera ryggen redan men det har krävts rutin och daglig träning. Inte ett pass då andan faller på. 

Nu känner jag att det är dags att ge yogan en chans att försöka fixa astman. Genom att regelbundet träna ett pass för lungmeridianen under sommaren hoppas jag att astman kan bli lite bättre. Eftersom min mage inte alltid är lugn och fin så får det bli ett pass för lung- och tjocktarmsmeridianen (kommer att skriva mera om meridianer senare). Det bästa är att alla bakåtböjningar som ingår i passet är perfekta för min rygg. (och att jag storgillar bakåtböjningar) 

Delar med mig av passet ifalll det finns andra med allergi och astma som vill testa. Det ska också funka om du har strul med magen. 

 

 

1. Suficirklar (tjocktarm) Börja med att sätt dig i lätt meditationsställning. Håll händerna på knäna och rotera magen och övrekroppen medsols i en cirkelrörelse. Som att du skruvar ner dig själv i mattan. Försöka att hålla huvudet centrerat till mitten. Andas långa djupa andetag och cirkla i 1-3 min innan du byter riktning och cirklar lika länge åt andra hållet.

 

image16

 

 

image17

 

2. Aktiv- Framåtböj (tjocktarm). Sätt dig med rakrygg och utsträckta ben framför dig. Andas in sträck upp ryggraden, andas ut och fäll framåt, andas in och kom upp igen. Fortsätt att flexa på det här sättet i 1-3 min. Du andas alltså in när du lyfter upp dig och andas ut när du fäller fram. 

 

image18

 

3. Kamelen (lungor). Ställ dig upp på knäna, sätt händerna skyddande i ländryggen, öppna upp bröstkorgen och för axlar och armbågar bakåt. Böj bakåt, bara så mycket som det känns ok i din rygg. Är det ok med ryggen kan du lossa ryggen och ta tag om hälarna samtidigt som du släpper nacken lugn. Andas. 

 

image19

 

4. Sittböjningar (lungor och tjocktarm). Sitt på knäna i klippställningen. Knäpp händerna bakom ryggen och böj dig framåt så långt du kommer på en utandning. Pannan mot golvet om det går och dina armar rakt upp mot taket. På en inandning kommer du upp igen så att du står på samma sätt som i kamelen men med händerna knäppta bakom dig. Andas ut sätt dig med rumpan över hälarna och böj framåt, pannan ner mot golvet. Andas in kom upp och böj bakåt. Fortsätt i 1-3 min.

 

image20

 

 

image21

 

 5. Kobran (lungor). Ligg på mage med raka ben och hälarna nära varandra. Sätt händerna rakt under axlarna. Pressa upp överkroppen mot golvet och spänn rumpan. Din höft ska vara kvar i mattan. Om det känns ok i nacken kan du böja nacken bakåt. Långa djupa andetag, 1-3 min.

 

image22

 

 6. Plogen (lungor och tjocktarm). Ligg på rygg, för benen rakt upp mot ett skulderstående, fäll sedan raka ben bakåt tills de når golvet. Tänk att du förlänger baksidan av din nacke. Andas djupt ner i magen 1-3 min.  OBS! Plogen är en avancerad position och ska helst göras tillsammans med lärare första gången. Samma sak gäller även skulderståendet som man oftast går via för att komma ner i plogen. Så om du inte yogat förut, strunta i den sista positionen. 

 

 

image23

 

Lycka till !

 

Fråga gärna om du funderar på något.

lördag 11 juni 2016 - 16:05

MöhippeYoga

 

 

 

image

 

Vilka härliga människor man får träffa som yogalärare. Det här sköna gänget hade valt att inleda möhippan med ett Flow pass i parken. Anne som är the bride to be flowade och balancerade en timme innan skumpan kom fram. Vilken toppen idé att inleda en av de viktigaste dagarna med att landa i andetag, rörelse och gemenskap. En dag att minnas bör upplevas till fullo. Jag tror det här gänget får en verkligt rolig dag.  

 

Dagens tips blir alltså: inled möhippan med Yoga, och du får flow inför dagens och kvällens äventyr. 

 

onsdag 8 juni 2016 - 07:41

Tre dagar kvar

 

blogger image 316621027 2

 

 

Det är tre dagar kvar nu. Tre dagar när det är lätt att ta sig upp, göra morgon sysslorna och sen köra till jobbet med favorit spellistan på högsta volym. I bland känns det som att man vaknar en dag och så är det helt plötsligt semester och känslan är bara konstig och stressig. Inte nu. Nu kommer jag ihåg det flera gånger under dagen och kommer på mig själv med att sitta och le. Fyller i träningsprogrammet för den här veckan och tänker att nästa vecka kan jag träna exakt när jag vill, var jag vill och vad jag vill. Äter lunch och tänker att nästa vecka kan jag äta hemma i trädgården, rusar förbi shopparna och tänker att nästa vecka är det jag som går in och köper en bikini. Ja ni förstår den bästa tiden är nu. Att jag sen ska jobba med lite annat och resa bort, det är bara bonus. Allt som inte hör till rutinerna är äventyr.

 

måndag 6 juni 2016 - 06:33

Rise and shine

image3

 

 

 

Har du huvudet fullt med vill i inte och kroppen ovillig till någon som helst rörelse? Ställ dig med fötterna nära varandra på golvet. Lyft upp alla dina tår, vifta lite med dem och sätt ner dem tillbaka, fem gånger. Känn att du står på hela din fot. Ta ett djupt andetag hela vägen ner i magen och sen en extra lång utandning på det. Sen fyra till, ja jaaa du hinner nog göra dem långa och långsamma. Sen när du gjort fem så sträcker du upp armarna på det sjätte, låter blicken följa tummarna och böjer lite bakåt. Med utandningen böjer du på knäna, drar in naveln och fäller framåt hela vägen ner som en trasdocka. Stanna nere med nacken helt avslappnad fem djupa andetag. Skydda ryggen med indragen navel när du försiktigt kommer upp, sträcker upp händerna igen och böjer lite bakåt. Upprepa fem gånger och landa den femte gången med händerna vid hjärtat. Lova dig själv en medveten måndag. Rise and shine.

fredag 3 juni 2016 - 17:26

Är min blogg äkta och ärlig?

 

 

4

 

 

 

blogger image 3

 

Pernilla skriver om äkta bloggar, om bloggare som är genuina och ärliga. Det får mig att tänka på min egen blogg och om man kan få en uppfattning om vem jag är genom att läsa den. Yoga. Andetag. Meditation. Jag undrar om någon tror att jag är så där lugn och yogisk mest hela tiden? Om jag går klädd i orange yogakläder med stora smycken med ett leende på läpparna. Och om jag lever som jag lär? 

Jag är den som tycker att orange inte är en färg, som för det mesta går klädd i svart, grått eller mörkblått. Som verkligen jobbar med stresshantering och som behöver ett system av rutiner för att fungera optimalt. Jag verkligen storgillar systemtänk och har i princip ett system för allt. Ja ni kan ju gissa varför yoga på morgon och meditation blir så lätt för mig. Jag är den som har svårt att vara ledig, mest för att jag tycker att det på riktigt är roligt att jobba. Ta t.ex. sommar ledigheten som jag fixat extra lång p.g.a. att jag tänkte riktigt relaxa och pausa. Ett samtal behövs för att jag ska lova att jobba extra och skriva ett prov för att få jobba extra. Och vet ni jag ser verkligen fram emot det, ska bli roligt att se om jag har mina skills kvar. Vart tog lång ledigheten vägen då? och tanken på att jag bara skulle vara hemma, ute på ön i sommar...Tjaa den som det visste..efter att jag jobbat klart, då går flyget till en varm ö långt från lilla ön i Nykabi. Herre Guuud vem kan säga nej till alla äventyr runt omkring liksom...

 

Ja sån är jag, långt ifrån den småleende yogaläraren som vet hur man andas. Jag snarare skrattar för högt och får dagligen (ibland en gång/halvtimme) påminna mig själv om att andas. Yoga är det som håller mig uppe, ett system som möjliggör balansen i alla äventyr. Yoga är ju faktiskt också att våga gå dit man vill. Karma. 

tisdag 31 maj 2016 - 07:30

SommarYoga

 

kuddnas2

 

 

kuddnas1

 

Vädret var verkligen på vår sida igår när sommaryogan startade. Nybörjare och längre hunna sida vid sida, alla åldrar. Det är något speciellt med att få yoga utomhus, kanske är det värmen, fåglarna eller dofterna. Myggorna kom först på slutet och jag tror faktiskt inte att de störde oss alls. Det är ju inte så mycket stillasittande på ett flowpass. Motorcykelknuttarna som varit på träff (en hel rad) störd int heller tänkt jag när jag plockar mossa från håret hemma. Det är också hälsosamt att träna balans barfota ute på gräsmattan, det blir en helt annan utmaning. Sen är ju gården ute vid Kuddnäs en av Nykarlebys finaste. Summa sumarum så kommer jag att ha härliga måndagskvällar i sommar. 

 

söndag 29 maj 2016 - 15:52

ÖlYoga

 

 

beer 26722 1280

 

BeerYoga is the marriage of two great loves – beer and yoga. Both are centuries-old therapies for body, mind and soul. The joy of drinking beer and the mindfulness of yoga compliment each other, and make for an energizing experience.

Så står det på BierYogas hemsida. 

 

 

 

Om du gillar öl och yoga kan du åka till Berlin och kombinera dessa båda intressen. På BierYoga kan du rulla ut mattan och ställa bärsen bredvid. Så vad tycker vi om det då? 

 

Jag tror först att det är ett skämt, typ bilden på en vindrickande yogi som cirkulerat på Fb, men det här är inget skämt. Det är på riktigt en certifierad lärare som öppnat en Yogastudio där man dricker öl och yogar, samtidigt. 

Vad hände med den gylleneregeln, yoga aldrig om du har alkohol i kroppen? Jag brukar rekommendera att man inte ens dricker vatten under ett vinyasa pass. Här bubblar bärsen i magen när du böjer framåt eller går upp i brygga.

Kommersialiseringen av yogan har nått ytterligare en nivå. Sen kan man ju fundera på om man verkligen får mera pengar på det här sättet, hur många kan det finnas som vill dricka öl på mattan? Åtminstone blir hans studio marknadsförd runtom i världen på ett sätt den aldrig annars hade blivit. 

 

Gällande yogans kommersialisering har Yoga Girl Rachel Brathen sagt så här:

– Det spelar ingen roll om du börjar yoga för att du vill ha en snygg kropp eller av något annat ”ytligt” skäl. Den som yogar tillräckligt länge kommer ändå att hitta fram till de inre värden som gör yoga så fantastiskt.

Det här är också exakt de tankar jag har haft om saken när diskussionerna gått som hetsigast i yogavärlden om alla instabilder och "låtsasyoga". 

Men när det gäller ölyogan är jag rädd för att man int kommer så långt på resan innan man skadar sig eller gör något annat dumt...