torsdag 18 augusti 2016 - 07:40

..and Relax

 

 

image7image8

- herreguud va trött jag är, nu orkar jag inget annat än svara på några mail

- visst, men efter yogan 

- orkar inte, man ska va snäll mot sig själv när man är trött

- är du snäll mot dig själv när du låter tankarna köra rally och kroppen bära stelheten från resan och stressen?

- ok men jag har aldrig träffat yogaläraren och det kan vara precis vad som helst.

- spännande och det blir vad du gör det till. Ditt välmående kan bara du påverka.

 

Det här är min diskussion med mig själv igår kväll efter jobbet och resan hit. Jag gick på yogan och kom ut mycket lättare i kroppen och i sinnet. Med mig hade jag också ett nytt fint yogamöte med en lärare som jag direkt kände att jag gillade.

Vi fokuserade på tomrum och utrymmet där vår energi flödar. Mellanrummen, där kreativiteten föds. Det subtila i kroppen som inte syns eller har en form.  Läraren beskrev det så fint när hon sa: vi bygger krukor av lera men det är tomrummet inne i krukan som vi behöver. Hus byggs av dyra fina material men det är utrymmet inne i huset vi använder.

När jag gick hem genom stan var jag säker på att min prana syntes på långt håll. Jag sa till mig själv

- vad var det jag sa?!

 

söndag 14 augusti 2016 - 12:28

Hur får man energi i höst?

 

 

 

image6

 

Nu börjar vardagen på riktigt. Båten var full av väskor som ska hem och jag är full av energi inför hösten. Första jobbveckan var mera som att landa och planera inför hösten. Nu börjar det. Yogakurserna och de fasta yogatimmarna, min egen träning och jobbet. Facebook påminner mig om att jag varje år den här tiden kör sockerdetox, så även i år. Önskar att man kommit så långt att den naturligt håller i sig hela året och att man sku slipp abstinensskiten men nepp där är åtminstone inte jag ännu.

 

Ska försöka ta till alla knep för att hålla energin hög i höst. 

 

Tänker så här:

- Morgonyoga och meditation 

- Träna med PT och hitta en fast gruppträningstimme/ vecka som jag håller som min egen träning.

- Skippa sockret och vitt mjöl, ersätta med grönt.

- sova minst 7h 

- Ut och promenera varje dag

- Boka tid i kalendern för vila och koppla ett larm till bokningen. ( ha haa jo konstigt jag vet men så har jag också gjort förut och för mig funkar det ) 

 

Lätt som en plätt. Eller hur ? 

Har du något du vill sätta till listan så tar jag gärna emot tips. Dt kommer säkert att gå hur smidigt och bra som helst...

Håller er uppdaterade.

 

 

 

 

 

fredag 12 augusti 2016 - 07:40

Disciplin

 

 

...."It takes disciplin to be a free spirit" ....

 

image4

 

För det är ju det som det gör, krävs disciplin för att hållas kvar hos de värderingar du har , för att fortsätta se dem klart och för att fortsätta jobba bort gamla beteendemönster som inte för dig dit du vill. Inte samma disciplin som krävs när du betalar räkningar eller går till jobbet. Den här disciplinen är den som krävs för att du ska ta hand om dig själv, ta ansvar för dina val och för din egen utveckling. Den disciplin som får dig att styra mot mattan i ur och skur. För det är så vi Yogisar jobbar med oss själva, på mattan. Där i det obekväma eller utmanande möter vi oss själva med stöd i vår mittpunkt och i vårt andetag. Varje dag ett möte med oss själva, ibland riktigt tufft och jobbigt, ibland angenämt och rofyllt. 

Free spirit i den bemärkelsen att du står stark i din egen värdegrund, att du känner dina gränser och vet ditt värde. Du behöver inte simma med för att alla andra gör det. 

 

Just nu kämpar jag mig själv långsamt tillbaka till mina rutiner...och det går så där... Fick frågan om jag yogat mycket i sommar? Svar: nej mycket mindre än jag gör till vardags. Sen är ju allt relativt men för mig har det varit så att när jag jobbar yogar jag en till två gånger om dagen, när jag varit ledig nu har jag kunnat hoppa över några dagar i rad. Man tycker att det borde vara tvärt emot men i ledigheten har jag gett mig själv längre tömmar och yogat på ett annat sätt som jag inte har möjlighet inne i vardagsrutinen. Meditationen har varit med mig varje dag men yogan har varit lekfull. Nu är det dags att ta tag i den igen. 

 

För att jag ska kunna må bra, vara nöjd och tacksam behöver jag mattan. Vi väljer varje dag hur vi ska förhålla oss till vardagen. Det är inte så att vardagen anfaller oss och vi står som hjälplösa offer. Jag vägrar att tycka det. På med rustningen och så anfaller du med ett leende. 

 

 

 

tisdag 2 augusti 2016 - 14:44

VAR är lugnet och det magiska?!

 

 

image3

 

Okej. Sitter du där nu, har du tagit dig förbi det enorma motståndet och faktiskt satt dig ner med dig själv? Bra jobbat, då har du lyckats göra något annorlunda. Nästa utmaning blir att göra det till en rutin. 

 

Ha haa tänker du kanske trots att du faktiskt rent fysiskt sitter där med dig själv. Du sitter där, blir irriterad och arg, du sitter där och väntar på resultat. VAR ÄR lugnet och det magiska?! Dammet runt dig på golvet ser du, kanske resterna efter gårdagens soffmys eller högar med leksaker men sen då...?!

Det känns som att det här är det mest onödiga du kommer att göra under dagen, det kryper i kroppen och du blir mer irriterad än lugn. Du här helt enkelt inte en sån som sitter och mediterar, det är för andra flummare, inte för dig som lever det verkliga livet...Och Vad har det här att göra med att du vill göra en förändring? 

 

Steg 2 ...medan du sitter där...

Sätt fast dina ögon och vänd fokus mot dina andetag. Du kommer definitivt inte att tömma hjärnan som så många tror att man gör när man mediterar. Det kommer att snurra tankar runt i ditt huvud. Sitt där och andas och titta på dina tankar, men fastna inte i någon av dem. Låt dem bara dra förbi. Du behöver t.ex. inte göra budgeten klar i huvudet trots att du råkade tänka att den ska vara inne nästa fredag. Tänk inte heller att du är ett hopplöst fall, bara sitt stilla och andas. 

Du kommer att komma närmare dig själv, kunna se ett mönster i dina tankar. Vilka tankar är reaktiva och leder till reaktiva handlingar och vilka tankar är fast i din värdegrund. Sen känner du igen mönstret i vardagen. Du sitter alltså där och stämmer av med dig själv. 

Om du tänker samma tankar om dig själv och ditt liv som du tänkt medan du gått på den väg du nu går på, då kommer de knappast att ta dig in på en annan väg. Du behöver tänka annorlunda för att det ska ske en förändring. Du behöver vara överens med dig själv om vart du vill gå. 

Avsluta varje stund med att tänka på tre saker du är tacksam för i ditt liv eller i din kropp. 

 

Till sist i dag en fin liknelse för meditation 

 

Tänk dig en tunna på en kaj nere i hamnen, rostig och smutsig. Ingen har brytt sig om denna tunna på länge. Du får nu i uppdrag att se till att den kan användas igen. Du ska fylla den med friskt vatten. Mycket skräp har samlats och sitter fast i botten och utmed tunnans insidor.

soptunna

Glad i hågen börjar du fylla på med rent, klart vatten. Din förhoppning är förstås att det ska bli ett enkelt jobb, att det ska bli rent på en gång. Istället lossnar all smuts och upp till ytan kommer en sörja av slagg, smuts och gamla fimpar.

Du känner dig besviken för att det inte blev rent så fort som du ville. Det du kan göra då är att sluta hälla vatten i tunnan, ge upp. Du kan också välja att fortsätta att hälla friskt, rent och kärleksfullt vatten ner i tunnan. Till slut kommer alla fimpar och smuts försvinna och tunnan blir ren. Valet är ditt, det är du som bestämmer hur snabbt tunnan ska bli ren.

Tunnan är ditt inre. Det blir inte rent där om du inte själv gör rent därinne. Meditationen renar dina tankar och du får möjlighet att gå vidare istället för att släpa på gamla mönster som håller dig tillbaka.

(hämtad från Yogabolaget.se) 

måndag 1 augusti 2016 - 09:39

Förändringar

 

 

image

 

 

I morse när jag kröp runt i morgonrock och plockade frukost blåbären kände jag att det var sensommar i luften. Första dagen i augusti. Vi har hela härliga sommaren bakom oss och ännu en så kallad sommarmånad framför oss. Många går tillbaka till jobbet i dag. Själv har jag en vecka av ledighet kvar. 

Om ni är det minsta lik mig så har ni någongång under sommaren tänkt att till hösten kommer ni att ta tag i något som inte känns riktigt bra i ert liv. Kan vara motion, mat, jobb, stress, hälsa eller familjetid. Sen stannar det där. Vid tanken om förändring och innan man ens hinner tänka på saken går man runt i samma spår igen medan olustigheten växer. För det händer ju så mycket i vardagen

Nu ska vi ta tag i det där och göra en handlingsplan för förändringen du vill få tillstånd. En sak är 100% säker, inget kommer att hända om du gör likadant som förut. Tyvärr måste du komma utanför trygghetszonen och kolla läget på andra sidan. Gör du annorlunda, då blir det annorlunda. 

 

Steg 1

Kom närmare dig själv vare dag. 

Hitta en plats hemma hos dig som är din plats. Där finns din yogamatta (och/eller filt) samt annat du tycker om. Gör det till en rutin att sätta dig där varje jäkla dag. (det är det här hashtaggen #yogaeverydamnday handlar om) Två gånger om dagen sitter du där. Sätt fast dina ögon och dra andetaget långt ner, andas ännu längre när du andas ut. Stilla dig och landa. I den mest perfekta av världar sitter du där det första du gör på morgon och det sista du gör innan du somnar. Tyvärr finns det inga perfekta världar bara underbara röriga liv som ibland inte blir så som vi tänker oss att det ska bli. I den perfekta världen sitter du där ensam i 20 min och räknar dina andetag, men i den verkliga världen hinner du kanske ta tre andetag innan nån ramlar in på din matta eller blodet fryser av ett högljutt skrik. 

 

Det viktiga är att du sätter dig där en stund tillsammans med dig själv. Att du gör det till en rutin. Med tiden blir det lättare och du hinner få en skymt av dig själv snabbare än förut. Förändring måste komma inifrån, från Dig. Du måste vilja göra förändringen. Den behöver gå hand i hand med Dina värderingar. Vet du vad dina värderingar är? Eller har du fullt upp med att leva efter andras värderingar? Vi börjar med att ta reda på det.

 

Veckans ledord:

- skapa rutin

- närmare mig själv

 

 

 

söndag 24 juli 2016 - 15:58

Nej tack till kött

Det här är första sommaren jag säger nej tack till kött. Det har som sagt varit den lättaste kostförändringen jag någonsin gjort. Inte en endaste gång har jag velat ha kött eller haft problem med vad jag ska äta. Då måste jag ju påpeka att jag nog äter fisk och att jag för tillfället inte har några som helst planer på att lämna bort fisk. Att inte bygga upp hela måltiden kring en köttbit, det har verkligen gjort vår matlagning roligare. Det var också första resan utomlands som jag inte åt kött och samma sak där, att gå ut och äta blev mycket mera spännande.

 

Problem som jag har med att inte äta kött: jag är allergisk mot nötter och all frukt med sten, sen kan jag varken äta avokado eller råa morötter. De här sakerna finns ju ofta i alla vegerecept så har nu erfarenhet eller förslag tas de emot med tacksamhet. Ett annat problem är mitt låga Hb som jag hela tiden kämpar med för att hålla det uppe.

 

Ett måste för snabba och lata lösningar semesterdagar:

-kikärter

-aubergin

-vita bönor

-potatis

-vitlök

-svamp (champinjoner är ett måste men nu har jag också upptäckt portabellosvampen till vegeburgare)

-fryst sojakorv (chorizon är bäst för spontana grillkvällar)

-rökt lax

-jordgubbar

-blåbär

-vattenmelon

-cava ( vah är int det mat ? )

 

Tipsa mig, vad finns på din "vege-måste-ha- i-skåpet" lista?

Jag är ju nybörjare på vegemat

 

tisdag 19 juli 2016 - 15:47

Alla otänkta tankar

 

 

image3

 

Det är tyst här på bloggen nu. Jag har satt allt extra till sidan och bara är. Inga planer, inga aktiviteter inbokade, jag gör bara det som faller mig in. Tänker alla otänkta tankar medan jag sitter och ser på sjön. På instagram är jag aktivare så känner du att du vill kika på mina otänkta tankar, titta in där.  

onsdag 6 juli 2016 - 09:24

Paus från vardagen

image2

 

 

Nå äntligen, äntligen är det onsdag och dags att resa bort. Dags att få en paus från alla vardagsrutiner, byta miljö hitta solen. Sova och ha tid att tänka. Vill inte utforska eller upptäcka, vill bara vila och vara. Om jag upptäcker något får det vara en Bonus. Har bokat ett hotell utan gym och tänker inte heller aktivt styra mot yogastudion eller någon annan ledd yoga. Ska göra min egen yoga och röra på mig tidigt när solen ännu inte värmer upp till 35. Låta kroppen bestämma takten. Har köpt fula solglasögon och ett par solklänningar. Halva mitt bagage är böcker, resten bikinis och flipp flopps. Jag ska ta siesta så att jag orkar sitta med en Sangria sen på kvällen. Som jag behöver den här pausen.

Lite bilder kommer ni att få, det är jag som har sevendays Insta konto denna veckan så fram till söndag kan ni kika.

tisdag 5 juli 2016 - 08:39

Jakten på den magiska semestern

 

 

image

 

 

I helgen hade jag med mig en hög tidningar ute på ön ( jo det är en annan av mina ovanor, att köpa tidningar) och i flera av dem fanns artiklar om just semester. Om hur man tillbringar semestern på bästa sätt och hur man får ut det bästa av semestern. Veckoprogram för att göra någon förändring hos sig själv under semestern, recept för att kunna bjuda på värsta middagen, en mall för hur man gör halvårs bokslut över livet (det gjorde jag och rekommenderar varmt), en steg för steg för att detoxa inför strandlivet  o.s.v.

 

Dessa dagar som vi väntat på hela året och som sen när de kommer bara rinner iväg, tills vi kanske står där första jobbdagen med ångest och olust. Eller står vi där energiska och motiverade? Vad är det som gör skillnad, hur laddar vi bäst under semestern? Tidningarna vill tipsa oss om det här och vi vill läsa om det eftersom vi ofta går med känslan av att tiden bara rinner i väg och vi aldrig hinner ha den där semester känslan.

 

Jag blir stressad av tidningarnas lyckoannonser. Ändå läser jag dem. För tänk om det i just den här artikeln finns den magiska lösningen som får tiden att stanna och mig att bara känna att tiden står stilla.

 

Trots att jag läser de här artiklarna så tror jag att jag redan har hittat lösningen. Jag använder den inte bara nu under semestern, jag använder den varje dag. Det är bara det att det är så jäkla enkelt att det inte går att göra en fancy artikel av det. För det finns inget nyhetsvärde eller lyxigt i att sitta stilla och räkna sina andetag.

Det är det jag gör, räknar andetag. Varje morgon i min meditation före yogan, ibland ännu mitt på dan om jag känner att jag behöver samla ihop mig själv igen. Magin finns där bakom stängda ögonlock i pausen mellan dina andetag. Här och nu står tiden stilla.

 

Det behöver inte vara svårare än så. Det är det enkla som ger magin. Kanske är det så enkelt att de flesta missar det just därför, för egentligen behöver vi inga manualer eller program. V ibehöver bara våra andetag och den uppmärksamhet vi ger dem.

 

Kostar inget men ger så mycket, väl värt att testa!

torsdag 30 juni 2016 - 08:17

Blir man yngre av att yoga?

Scrollar mitt Fb flödet vid morgonkaffet och hittar den här artieln (på tal om 40+). Hon kallades världens äldsta Yogalärare i Guiness Record redan 2012 när hon var 93år och undervisade Yoga. Hon klär sig i vackra kläder, går i höga klackar och håller sin onsdagstimme varje vecka. Så här säger hon om energin och åldrandet:

 

Whatever you put in your mind materializes,” she said. “Within yourself, there’s an energy, but unless you use it, it dissipates. And that’s when you get old.”

 

Här har jag dessutom knåpat ihop en lista till dig som undrar om yoga verkligen gör skillnad för att förebygga de negativa sakerna med att åldras:

 

- Ryggraden och hållningen förändras med åldern. Axlarna roterar framåt och ryggraden mister sin flexibilitet. Om du yogar ökar du flexibiliteten i ryggen och får en rak, fin , stolt hållning.

- Yoga förebygger benskörhet

- Yoga är bra för att hålla vikten och inte drabbas av alla livsstilssjukdomar som följer med övervikt

- Yogan påverkar våra hormoner och kan lindra besvär i övergångsåldern

- Med hjälp av yogan sover man bättre

- Huden får ett lyster

- Det blir lättare att hålla tätt, i yogan använder vi mycket rotlås som funkar som vanliga "knipövingar"

- Det bästa är nog ändå att yogan hjälper oss att acceptera oss själva och vår kropp. På mattan lär man känna sig själv och den egna kroppen med allt vad det innebär. Sen är det svårt att inte längre vilja ta hand om sig själv.

- Om du yogar blir du bättre på att leva här och nu. Ditt liv är här och nu. Går man omkring med mottot att allt var bättre förr finns det risk för att man missar det stora i att vara just 30, 40 , 50 eller 75.  (sen kan nån skriva just det där på min näsa när den stora ålderskrisen drabbar mig)

 

Vår kropp är det hus vi ska bo i resten av vårt liv, så det gäller att ta hand om den, vårda den och pyssla om den med kärlek. Så herregud vad jag önskar att jag får vara som Tao Porchon-Lynch när jag blir 97. Att jag får gå runt i yogipants och skratta högt åtminstone ibland.