söndag 24 juli 2016 - 15:58

Nej tack till kött

Det här är första sommaren jag säger nej tack till kött. Det har som sagt varit den lättaste kostförändringen jag någonsin gjort. Inte en endaste gång har jag velat ha kött eller haft problem med vad jag ska äta. Då måste jag ju påpeka att jag nog äter fisk och att jag för tillfället inte har några som helst planer på att lämna bort fisk. Att inte bygga upp hela måltiden kring en köttbit, det har verkligen gjort vår matlagning roligare. Det var också första resan utomlands som jag inte åt kött och samma sak där, att gå ut och äta blev mycket mera spännande.

 

Problem som jag har med att inte äta kött: jag är allergisk mot nötter och all frukt med sten, sen kan jag varken äta avokado eller råa morötter. De här sakerna finns ju ofta i alla vegerecept så har nu erfarenhet eller förslag tas de emot med tacksamhet. Ett annat problem är mitt låga Hb som jag hela tiden kämpar med för att hålla det uppe.

 

Ett måste för snabba och lata lösningar semesterdagar:

-kikärter

-aubergin

-vita bönor

-potatis

-vitlök

-svamp (champinjoner är ett måste men nu har jag också upptäckt portabellosvampen till vegeburgare)

-fryst sojakorv (chorizon är bäst för spontana grillkvällar)

-rökt lax

-jordgubbar

-blåbär

-vattenmelon

-cava ( vah är int det mat ? )

 

Tipsa mig, vad finns på din "vege-måste-ha- i-skåpet" lista?

Jag är ju nybörjare på vegemat

 

tisdag 19 juli 2016 - 15:47

Alla otänkta tankar

 

 

image3

 

Det är tyst här på bloggen nu. Jag har satt allt extra till sidan och bara är. Inga planer, inga aktiviteter inbokade, jag gör bara det som faller mig in. Tänker alla otänkta tankar medan jag sitter och ser på sjön. På instagram är jag aktivare så känner du att du vill kika på mina otänkta tankar, titta in där.  

onsdag 6 juli 2016 - 09:24

Paus från vardagen

image2

 

 

Nå äntligen, äntligen är det onsdag och dags att resa bort. Dags att få en paus från alla vardagsrutiner, byta miljö hitta solen. Sova och ha tid att tänka. Vill inte utforska eller upptäcka, vill bara vila och vara. Om jag upptäcker något får det vara en Bonus. Har bokat ett hotell utan gym och tänker inte heller aktivt styra mot yogastudion eller någon annan ledd yoga. Ska göra min egen yoga och röra på mig tidigt när solen ännu inte värmer upp till 35. Låta kroppen bestämma takten. Har köpt fula solglasögon och ett par solklänningar. Halva mitt bagage är böcker, resten bikinis och flipp flopps. Jag ska ta siesta så att jag orkar sitta med en Sangria sen på kvällen. Som jag behöver den här pausen.

Lite bilder kommer ni att få, det är jag som har sevendays Insta konto denna veckan så fram till söndag kan ni kika.

tisdag 5 juli 2016 - 08:39

Jakten på den magiska semestern

 

 

image

 

 

I helgen hade jag med mig en hög tidningar ute på ön ( jo det är en annan av mina ovanor, att köpa tidningar) och i flera av dem fanns artiklar om just semester. Om hur man tillbringar semestern på bästa sätt och hur man får ut det bästa av semestern. Veckoprogram för att göra någon förändring hos sig själv under semestern, recept för att kunna bjuda på värsta middagen, en mall för hur man gör halvårs bokslut över livet (det gjorde jag och rekommenderar varmt), en steg för steg för att detoxa inför strandlivet  o.s.v.

 

Dessa dagar som vi väntat på hela året och som sen när de kommer bara rinner iväg, tills vi kanske står där första jobbdagen med ångest och olust. Eller står vi där energiska och motiverade? Vad är det som gör skillnad, hur laddar vi bäst under semestern? Tidningarna vill tipsa oss om det här och vi vill läsa om det eftersom vi ofta går med känslan av att tiden bara rinner i väg och vi aldrig hinner ha den där semester känslan.

 

Jag blir stressad av tidningarnas lyckoannonser. Ändå läser jag dem. För tänk om det i just den här artikeln finns den magiska lösningen som får tiden att stanna och mig att bara känna att tiden står stilla.

 

Trots att jag läser de här artiklarna så tror jag att jag redan har hittat lösningen. Jag använder den inte bara nu under semestern, jag använder den varje dag. Det är bara det att det är så jäkla enkelt att det inte går att göra en fancy artikel av det. För det finns inget nyhetsvärde eller lyxigt i att sitta stilla och räkna sina andetag.

Det är det jag gör, räknar andetag. Varje morgon i min meditation före yogan, ibland ännu mitt på dan om jag känner att jag behöver samla ihop mig själv igen. Magin finns där bakom stängda ögonlock i pausen mellan dina andetag. Här och nu står tiden stilla.

 

Det behöver inte vara svårare än så. Det är det enkla som ger magin. Kanske är det så enkelt att de flesta missar det just därför, för egentligen behöver vi inga manualer eller program. V ibehöver bara våra andetag och den uppmärksamhet vi ger dem.

 

Kostar inget men ger så mycket, väl värt att testa!

torsdag 30 juni 2016 - 08:17

Blir man yngre av att yoga?

Scrollar mitt Fb flödet vid morgonkaffet och hittar den här artieln (på tal om 40+). Hon kallades världens äldsta Yogalärare i Guiness Record redan 2012 när hon var 93år och undervisade Yoga. Hon klär sig i vackra kläder, går i höga klackar och håller sin onsdagstimme varje vecka. Så här säger hon om energin och åldrandet:

 

Whatever you put in your mind materializes,” she said. “Within yourself, there’s an energy, but unless you use it, it dissipates. And that’s when you get old.”

 

Här har jag dessutom knåpat ihop en lista till dig som undrar om yoga verkligen gör skillnad för att förebygga de negativa sakerna med att åldras:

 

- Ryggraden och hållningen förändras med åldern. Axlarna roterar framåt och ryggraden mister sin flexibilitet. Om du yogar ökar du flexibiliteten i ryggen och får en rak, fin , stolt hållning.

- Yoga förebygger benskörhet

- Yoga är bra för att hålla vikten och inte drabbas av alla livsstilssjukdomar som följer med övervikt

- Yogan påverkar våra hormoner och kan lindra besvär i övergångsåldern

- Med hjälp av yogan sover man bättre

- Huden får ett lyster

- Det blir lättare att hålla tätt, i yogan använder vi mycket rotlås som funkar som vanliga "knipövingar"

- Det bästa är nog ändå att yogan hjälper oss att acceptera oss själva och vår kropp. På mattan lär man känna sig själv och den egna kroppen med allt vad det innebär. Sen är det svårt att inte längre vilja ta hand om sig själv.

- Om du yogar blir du bättre på att leva här och nu. Ditt liv är här och nu. Går man omkring med mottot att allt var bättre förr finns det risk för att man missar det stora i att vara just 30, 40 , 50 eller 75.  (sen kan nån skriva just det där på min näsa när den stora ålderskrisen drabbar mig)

 

Vår kropp är det hus vi ska bo i resten av vårt liv, så det gäller att ta hand om den, vårda den och pyssla om den med kärlek. Så herregud vad jag önskar att jag får vara som Tao Porchon-Lynch när jag blir 97. Att jag får gå runt i yogipants och skratta högt åtminstone ibland.

 

 

onsdag 29 juni 2016 - 10:32

Ålderskris och 40 +

971316 10151746223159756 1722808298 n2

Bilden är från min 40 års fest där jag tycker det är vansinngt kul att fylla år.

Undrar om jag kommer att vara lika glad sen på 50års festen?

 

 

Jag blir ett år äldre igen den här veckan. Barnsligt nog har jag alltid tyckt om födelsedagar och att bli äldre. Trots att man i min ålder (43) inte längre förväntas vara glad över att bli äldre. I fjol när jag blev ett år äldre skrev jag det här inlägget och jag kan fortsättningsvis bara hålla med mig själv (ha haaa). Det blir bara bättre.

 

En viss oro känner jag över att inte ha ålderskris, över att aldrig ha haft ålderskris...Tänk om den kommer med oanade krafter sen när jag är helt oförberedd?!  Jag nästan ser att man inte tror på mig när jag säger att jag aldrig krisat och då förstår jag att min kris nog kommer att komma...

 

Irriterad har jag kännt mig bl.a. över

- att kroppen inte håller ihop som förut

- att jag måste träna på ett annat sätt ( jag har otaliga gånger sprungit med huvudet i väggen, rest mig upp för att göra samma sak igen ända tills nu när jag fattat att ta hjälp av en PT)

- att jag inte kan läsa böcker med liten text längre ( men sen kan jag tycka att det finns så många fina läsglasögon att det nästan är roligt att få välja)

- att min ämnesomsättning har blivit långsammare ( men när man blir äldre är det bara klädsamt med rundare former, ..eller hur? )

 

Men irritation är inte samma sak som kris.

 

Jag föreställer mig att en ålderskris är mera djuptgående där man krisar över att man nu snart har levt halva sitt liv och man blir medveten om den egna dödligheten. Man börjar ifrågasätta de val man har gjort hittills i livet. Förändringar i utseendet och hälsan kommer som obehagliga överraskningar. Barnen blir vuxna, flyttar ut och man blir tvungen att hitta sig själv i ett på något sätt nytt sammanhang. Kris. Kris eller möjlighet ? Jag har nog hela tiden sett det som en möjlighet men någon gång kanske det svänger och jag inser att nu är det kört. Det är jag rädd för.

 

En av mina Yogaförebilder Karin Björkegren Jones skriver i inledningen till sin bok Yoga för Livet för kvinnor 40 plus att Yogan har gjort henne mera rakryggad. "För varje dag som jag yogar blir jag vackrare, kanske inte bildmässigt, men det är mer min inställning till mig själv och min inre känsla och kärlek till mig själv, som gör att jag känner mig vackrare och starkare både på insidan och utsidan. Det handlar inte om att se ut som om man var 20 igen, utan om att ha en kropp som håller hela livet"

 

Hon har också sagt att Yoga är den bästa pensionsförsäkringen och det väljer jag att tro på.

 

tisdag 21 juni 2016 - 08:38

Internationella yogadagen

 

 

I dag är det andra året i rad som vi kan fira den internationella yogadagen. Dagen är initierad av Indiska regeringen och instiftad av FN med syftet att flera ska få ta del av Yoga och yogans effekter på hälsa och välmående.

Runt om i världen kan man i dag delta i gratis yogaklasser, även här lokalt har jag sett att man arrangerat yogahappenings för den som vill.

 

 

IMG 2846

 

En dag som denna väljer jag att lyfta fram en av Yogans åtta vägar YAMA, och då

speciellt AHIMSA.

(Här har jag skrivit om yogans åtta vägar)

 

Principen om icke-våld. Att inte skada sig själv och andra vare sig i handling, ord eller tanke.

 

Tänk på det idag!

Du behöver inte tala eller tänka illa om varken dig själv eller andra.

Försök att hitta ett sätt att avbryta tanken varje gång det kommer en elak eller fördömande tanke.

Lätt som en plätt eller?

Om alla klarade av det här skulle världen se helt annorlunda ut.

 

Happy YogaDay !

 

~Namaste~

 

söndag 19 juni 2016 - 21:32

Sommarlista med fokus på träning

 

Två blogginlägg på en kväll, undrens tid är inte förbi, två inlägg det motsvarar ju nästan min veckofrekvens. Meen när jag ser att Lena har gjort en sommarlista med fokus på träning vill jag absolut fylla i en egen.

 

 

Lenas sommarlista

 

1. Vad tränar du helst sommaren 2016?

 

Styrketräning, ingen tvekan överhuvudtaget. Jag har tränat med PT nu i två månader och börjar märka av resultaten och det är så inspirerande och roligt. Har alltid styrketränat men efter en lång svacka med skador som avlöste varandra tog jag hjälp av en PT och det är det bästa jag gjort. Nykär i gymmet.

 

 

 

20160513 155332278 iOS

 

 

2. Vilka är dina 3 träningsmål för sommaren 2016?

- Min målsättning är tre styrkepass per vecka för att bygga styrka och förebygga skador, rehabilitera de skador jag har.

- Jag tränar handstående igen och har flera utmaningar som jag tänker att jag klarar av när vi går in i september

- Dans ska in i träningsprogrammet igen.

 

20160418 140420385 iOS

 

 

3.Vad vardagsmotionerar du med?

 

Hundpromenader varje dag och så krävs det en hel del av mig när jag klipper vår sluttningsgräsmatta ute på ön.

 

image30

 

 

 

4. Bästa hälsosnackset i sommar?

Jordgubbar, tomater och vattenmelon.

 

5. Vad dricker du helst före/efter träning i sommar?

Jag dricker helst vatten, allt annat blir jag konstig i magen av. Efter träningen kanske det blir cava :)

 

 6. Vad gör du under återhämtning eller en regning dag?

 

Ute på sjön finns den bästa återhämtningen oavsett väder.

 

image25

 

7. Vilka är dina 3 viktigaste måbra-rutiner i sommar?

 

Yogar gör jag varje dag i någon form och det är nog den bästa måbra-rutinen både sommar och vinter, för mig är den meditativa yogan viktigast just nu. En annan måbra- rutin är promenaderna i naturen och skogen. Den sista rutinen jag vill ta upp är jag inte äter kött längre.

 image31

 

8. Var är din mentala frizon i sommar?

 

Ute på ön i vår stuga.

 image32

 

9. Kommer du testa på någon ny motionsform?

 Det kanske jag gör om jag får tillfälle men har inget planerat.

 

10. Vad sätter du ner mest pengar på i träningsväg i sommar?

Inget faktiskt

 

 

11. Är du anmäld till något lopp/tävling?

Nej

 

 

12 Vilken låt kommer finnas med på din spellista hela sommaren?

 

Jag har fått Karma med ALMA på hjärnan, så den absolut.

 

söndag 19 juni 2016 - 19:21

Egoförgöraren

image24

På bilden har jag inte hunnit stänga handen eller öppna till 60 grader. Int lätt å va modell.

 

 

Egot för mig är den där krävande rösten som lyssnar på vad alla andra tycker och som vill driva mig med den stora massan. rösten som tar mig på villovägar och får mig att glömma vad det egentligen är som jag vill och vart jag egentligen är på väg. Ibland är det lätt att borsta den av sig och iband är det svårt att avgöra vad det egentligen är jag vill göra och vilka vägar som leder rätt.

 

Här bjuder jag er på Egoförgöraren:

Sträck ut dina armar i en 60 graders vinkel, handflatorna framåt och fingertopparna precis där fingrarna börjar. Tummarna pekar uppåt och du har öppnat i armarna så att bröstet får en lätt öppning. Eldandas här i 1-3 minuter.

Eldandning sker genom näsan med stängd mun. Du andas snabbt 2-3 andetag per sekund, drar in magen vid utandning och slappnar av i magen vid inandning. Det blir som att du pumpar med magen. Om man tycker att Ujjayi låter som Darth vader så är det är Sniff andning. Det låter nämligen som att du sniffar.

 

 

“Be yourself. Not who you ́re supposed to be, but who you want to be. Not their way, but your way. And everything else will take care of itself. It ́s not about what “they” do, it ́s about what you do. I ́ll deal with them. Trust me". / The Universe

torsdag 16 juni 2016 - 14:37

Yoga för allergi och astma

 

Jag har allergisk astma, inhalerar kortison och äter Montelukast. Jag har länge vetat att forskningen säger att yoga hjälper mot astma, men min astma har inte påverkats av min yogaträning. Min målsättning med den egna yogaträningen det senaste året har varit stresshantering och ett verktyg för att hantera kotförskjutningen. Den målsättningen har jag uppnått till 100%. Utan yogan hade jag nog fått operera ryggen redan men det har krävts rutin och daglig träning. Inte ett pass då andan faller på. 

Nu känner jag att det är dags att ge yogan en chans att försöka fixa astman. Genom att regelbundet träna ett pass för lungmeridianen under sommaren hoppas jag att astman kan bli lite bättre. Eftersom min mage inte alltid är lugn och fin så får det bli ett pass för lung- och tjocktarmsmeridianen (kommer att skriva mera om meridianer senare). Det bästa är att alla bakåtböjningar som ingår i passet är perfekta för min rygg. (och att jag storgillar bakåtböjningar) 

Delar med mig av passet ifalll det finns andra med allergi och astma som vill testa. Det ska också funka om du har strul med magen. 

 

 

1. Suficirklar (tjocktarm) Börja med att sätt dig i lätt meditationsställning. Håll händerna på knäna och rotera magen och övrekroppen medsols i en cirkelrörelse. Som att du skruvar ner dig själv i mattan. Försöka att hålla huvudet centrerat till mitten. Andas långa djupa andetag och cirkla i 1-3 min innan du byter riktning och cirklar lika länge åt andra hållet.

 

image16

 

 

image17

 

2. Aktiv- Framåtböj (tjocktarm). Sätt dig med rakrygg och utsträckta ben framför dig. Andas in sträck upp ryggraden, andas ut och fäll framåt, andas in och kom upp igen. Fortsätt att flexa på det här sättet i 1-3 min. Du andas alltså in när du lyfter upp dig och andas ut när du fäller fram. 

 

image18

 

3. Kamelen (lungor). Ställ dig upp på knäna, sätt händerna skyddande i ländryggen, öppna upp bröstkorgen och för axlar och armbågar bakåt. Böj bakåt, bara så mycket som det känns ok i din rygg. Är det ok med ryggen kan du lossa ryggen och ta tag om hälarna samtidigt som du släpper nacken lugn. Andas. 

 

image19

 

4. Sittböjningar (lungor och tjocktarm). Sitt på knäna i klippställningen. Knäpp händerna bakom ryggen och böj dig framåt så långt du kommer på en utandning. Pannan mot golvet om det går och dina armar rakt upp mot taket. På en inandning kommer du upp igen så att du står på samma sätt som i kamelen men med händerna knäppta bakom dig. Andas ut sätt dig med rumpan över hälarna och böj framåt, pannan ner mot golvet. Andas in kom upp och böj bakåt. Fortsätt i 1-3 min.

 

image20

 

 

image21

 

 5. Kobran (lungor). Ligg på mage med raka ben och hälarna nära varandra. Sätt händerna rakt under axlarna. Pressa upp överkroppen mot golvet och spänn rumpan. Din höft ska vara kvar i mattan. Om det känns ok i nacken kan du böja nacken bakåt. Långa djupa andetag, 1-3 min.

 

image22

 

 6. Plogen (lungor och tjocktarm). Ligg på rygg, för benen rakt upp mot ett skulderstående, fäll sedan raka ben bakåt tills de når golvet. Tänk att du förlänger baksidan av din nacke. Andas djupt ner i magen 1-3 min.  OBS! Plogen är en avancerad position och ska helst göras tillsammans med lärare första gången. Samma sak gäller även skulderståendet som man oftast går via för att komma ner i plogen. Så om du inte yogat förut, strunta i den sista positionen. 

 

 

image23

 

Lycka till !

 

Fråga gärna om du funderar på något.