Artikel från
YhbKrdPqg5nN Hit, till södra London, kan du köra från Österbotten utan att stiga ur bilen. Här lönar det sig att parkera bilen och utnyttja allmänna transportmedel, om du vill se sevärdheterna på andra sidan Themsen. Foto: Lars Hedman
Publicerad 5 augusti 2018 kl 10:01

Så kör du från Österbotten till England – utan en endaste färja

Från Österbotten till södra England med bil. Det blir en massa vägar, sökande efter kaffeställen och övernattningar i fem länder. På resan korsar du sju gränser och kör både över och under vattnet. Hur många färjor? Noll!

Zoom

Foto: Grafik: Ann-Sofie Berg


Nuförtiden finns det broar över de danska sunden och en tunnel till Storbritannien. Så i teorin kan du sitta bakom ratten hela vägen till London och behöver inte köa i hamnarna och trängas efter smørrebröd med peberrod på färjan till Puttgarden. Visst blir det några kilometrar extra i bilen, men tro mig, jag har kört sträckan tre gånger, det finns mycket att uppleva även om man går miste om taxfreebutikerna.


För de flesta österbottningar är riksväg 8 norrut bekant. Kanske det är Stockmann i Uleåborg eller Ikea i Haparanda som lockat. Trots att Stockmann har stängt lönar det sig att köra genom Uleåborg i stället för att gasa iväg på den urtråkiga motorvägen Pohjantie. Vägen norrut från Uleåborg är också ganska trist, förutom vid Ijo älv om den är på rätt humör och slår upp litet extra skum och svämmar över de små holmarna i strömfåran.

Zoom

Stockmann har satt lapp på luckan i Uleåborg. I stället har man stängt av en av huvudgatorna och byggt ett stort köpcentrum. Där finns också hamburgare från Jakobstad. Foto: Lars Hedman


Före gränsen kör du på Finlands onödigaste motorväg mellan Kemi och Torneå. Undrar vilken politiker som lyckats få pengar till en fyrfilig väg genom Keminmaa?

Snabbt förbi Ikea i Haparanda den här gången, inga köttbullar till lunch och onödigt att släpa med sig skrivbordet ”Klimpen” genom halva Europa. De svenska vägarna är vanligtvis betydligt bättre än de lapptäcken som finns i Finland. Utom mellan Haparanda och Kalix där plomberna skakar loss om man kör över 80.


Svenskarna tycker ju om att fika. Men det märks inte när man kör genom Sverige. I Finland vet man att det efter varje 30 kilometer finns en bensinstation där man får en kopp kaffe som mognat i pannan i flera timmar och varma munkringar som har tillräckligt med socker för flera hundra kilometers körning. I Sverige har man tydligen avskaffat fikaställena. Bensinstationerna har i stället en automat som ger dig någon slags het vätska i en pappersmugg. Om du mot förmodan hittar ett kafé så var förberedd på att kaffet är av samma bensinkvalitet som i Finland och att det bara finns stenhårda muffins i plastpaket.

Men åtminstone finns där en toalett. Sverige har i jämställdhetens namn tagit bort pissoarerna. Det kan också vara fråga om att spara pengar, en ny unisextoalett ersätter två gamla könsseparerade.

Zoom

Den första längre hängbron hittar du redan i Sverige. En turistfälla? Javisst, men utsikten är helt fantastisk medan du unnar sig litet förfriskningar.


I norra Sverige kan man en bit från E4:n hitta riktigt mysiga övernattningsställen som kanske inte har hotellservice, men som ger litet sommarstugekänsla efter en dag bakom ratten. Det lönar sig också att sakta in och beundra Höga kusten, om inte annat så åtminstone bron, där man dessutom kan fika.


Nu en varning. Din navigator säger säkert att snabbaste vägen från Uppsala till Norrköping är motorvägen. I teorin alltså, men du fastnar med 99 procents säkerhet i trafikstockningen runt Stockholm om du inte kör på natten. Kör hellre ”Sneda linjen” via Enköping och Katrineholm. Kortare, vackrare och mycket lugnare. Fast det kan ändra, redan nu har en massa långtradare också börjat välja den rutten.

Sedan är det svensk motorväg som gäller. Sverige är egentligen riktigt bra på det här med fyra filer. Vägarna är välskötta, artigheten är nästan pinsam och svenskarna är så rädda för böter att de flesta undviker att köra alltför mycket över 110.


Zoom

Inte bara motorvägsmotell. Du kan också köra en bit bort från riksvägen och njuta av lantlig miljö, som här i Lindefallet, söder om Hudiksvall i Sverige. Foto: Lars Hedman


Zoom

Omväg via Kina? Dragon Gate nära Gävle har ett hotell och en restaurang. Allt är stängt efter en rad konkurser. Foto: Lars Hedman


Zoom

Vättern är nästan lika bred och lika djup som Engelska kanalen. Du kan stanna till exempel i Gränna för att se över Sveriges näst största sjö. Där finns också polkagrisar. Foto: Lars Hedman


Öresundsbron är känd för sina mordmysterier och skyhöga priser, 50 euro för att köra över till Danmark. Bron är också gränsen mellan två olika körkulturer. Från Sveriges Mors lilla Olle-förare till helt galna danska bilister. Trafiken har vuxit förbi motorvägarnas kapacitet och det vill danskarna inte gå med på, de vill komma lika fort från Köpenhamn till Slagelse som tidigare. Är det kanske öl och Gammeldansk som ger dem mod att i kryssa över fyra packade filer på motorvägen?

Inte ens på bron över Stora bält, som är längre och ännu mer imponerande än Öresundsbron, lugnar sig den danska trafiken. Därför kan det löna sig att pusta ut i Odense, om inte annat än för att beundra svanarna i ån och tänka på HC Andersen.

Ännu en bro, litet kortare den här gången, och man kan roa sig åt danska bynamn som Vonsild, Haderslev och Kruså för att inte irritera sig på medtrafikanterna. Snart börjar tyska Autobahn.

Zoom

Mer än 13 kilometer över vatten. Storabältsbroarna är de mest imponerande på resan. Pylonerna för hängbron är Danmarks högsta punkter. Foto: Lars Hedman


Ett gott råd. Ta Ausfarth till Schleswig, som är en riktigt hemtrevlig Nordtysk stad. Ät något gott, drick en kopp kaffe, och ta ett djupt andetag. Nu börjar eländet! Hamburg är en propp hur du än kör. Det betyder massor med bilar, långtradare från hela Europa och vägarbeten
som skapar milslånga köer.

Jag har prövat alla alternativ, öster om Hamburg, in till Hamburg och genom Elbetunneln väster om Hamburg. Samma resultat, det blir köer och snigelfart. Man har bra tid att läsa vad som står på alla dessa långtradare. Vad finns inne i ”Henk Wind Mussel”? Vad är ”Keuken”?


Många tyska motorvägar har fria hastigheter. När man kör i 120 förbi alla dessa Henk Wind Mussel och andra långtradare så ska man vara beredd på att det kommer en Audi, BMW eller Porsche som blåser förbi i vänstra filen i minst 200. Det låter inte ”VROOM” som man kanske väntat sig, det är mera som ”WOSHH”.

Zoom

Förvänta dig inte att du kan blåsa iväg i fria hastigheter på tyska Autobahn. Så här ser det ut för det mesta, åtminstone från danska gränsen fram till Bremen. Foto: Lars Hedman


Men Tyskland är just nu ett enda stort vägarbete så de fria hastigheterna är för det mesta bara teori. Långtradare och Porschar sniglar sig folkdemokratiskt fram i samma sju kilometer i timmen. Det lönar sig att tvinga navigatorn att hitta den kortaste vägen till Nederländerna.

Där är vägarna välskötta och trafiken löper lugnt utan fria hastigheter.


Antwerpen är den näst största staden i Belgien. En historisk kulturstad med en av de livligaste hamnarna i Europa. Känd för sitt mode, sina diamanter och sin ringväg. Sinjoren, som antwerparna kallas, har reparerat sin omfartsväg i minst tre år nu och de tycks aldrig bli färdiga. Varje gång jag kört där har jag fastnat i timslånga stillastående bilköer.

Zoom

På 1930-talet beslöt holländarna att stänga ut Nordsjön med en 30 kilometer lång och 90 meter bred damm. Den fyrfiliga motorvägen på Afsluitdijk är en välbehövlig avkoppling efter de tyska motorvägarna. Foto: Lars Hedman


Lika bra att köra en omväg genom Zeeland (nej, inte ”Nya”, då blir omvägen alltför stor). Det går en tunnel till den sydholländska staden Terneuzen och för fem euro och några extra kilometrar har man undvikit kaoset i Antwerpen. Därifrån är det bara två timmar till Kanaltunneln om man inte vill stanna för att äta skaldjurslunch i Dunkirk och samtidigt passa på och filosofera över Churchills ”man vinner inte krig genom evakueringar”.


Det går bra, som historien bevisat, att ta sig över kanalen med båt från Dunkirk. Färjan tar under två timmar. Men då vi beslutat att inte ta någon färja så blir det att köra till Calais och ta ”the Chunnel” till Folkestone. I teorin är tunneln en helt fantastisk lösning. Man kör in i tåget, väntar i 25 minuter och är framme i södra England. Förseningar och långa väntetider verkar dock vara mera regel än undantag. Nu senast körde vi ombord, väntade i en timme medan de försökte reparera ett av lokomotiven, och fick köra ut igen och ta ett annat tåg.


Utlovade 25 minuter blev i stället två timmar. Inga restauranger, men nog toaletter, som dock inte kan rekommenderas.

Zoom

Engelska kanalen är bara 34 km bred och livligt trafikerad. Men du behöver inte ta färjan. Du kan åka tunneln under kanalen på 25 minuter. Foto: Lars Hedman


Zoom

Kanske litet klaustrofobiskt, speciellt när du vet att du har 80 meter vatten över huvudet. Men the Chunnel är ett enkelt och snabbt sätt att ta sig till södra England. Foto: Lars Hedman


Det här med att köra på fel sida i Storbritannien är inte så besvärligt som många tycks tro.
Bara man koncentrerar sig i början, speciellt när man ska svänga till höger eller köra in i en av dessa otaliga ...king roundabouts, rondellerna. Britterna är också bra att köra på sina motorvägar, det flyter smidigt fast det ibland känns som det kommer bilar från både höger och vänster, speciellt på vägen runt London, M25. Undvik den om du kan!

Mycket värre är det med de brittiska småvägarna. De är i praktiken gamla grusvägar för häst och kärra som man moderniserat med gropig asfalt. Det är smalt och det är kurvigt. Vägen har en stenmur på den ena sidan och en hög häck på den andra, sikten är noll och man måste stanna för mötande trafik. Jag brukar till lokalbefolkningens förtjusning köra högst 40 och dessutom sakta in i varje brant kurva. Här kör britterna själva i över 100 och tycker att jag är ”a little whimp”, fritt översatt ”en försiktig och ansvarsfull bilist”.

Zoom

Alltså, kom håg! Den vänstra filen på motorvägen är den långsamma. Du tar av till vänster, det kommer mera bilar in från vänster och du kör om på höger sida. Att köra på fel sida blir snabbt rutin. Foto: Lars Hedman


Zoom

Plumstedt i sydvästra London var ett av målen för vår resa. Stadsdelen växer och förnyas i väntan på den nya tunnelbanan i närheten. Men ännu är det en av de grönare och lugnare områdena i London. Foto: Lars Hedman


Efter 3500 kilometer är vi framme i London. Visst är det en storstad med gammal infrastruktur och många stressade bilister. Men det är ändå lättare att köra där än i Helsingfors när det grötar till sig under till exempel presidentbesök. Londonborna är vana att stanna och vänta vid trafikljus, på fotgängare och på bilande turister som ska svänga och gör det långsamt då de glömt om de ska titta först åt höger eller åt vänster.

Vi körde till Plumstead i södra London. Ungefär som att köra i Tölö i Helsingfors, men med mera artighet. Att köra över Themsen in till centrum är en annan femma. Det skulle jag inte våga. I stället tar vi bussen till kajen i Woolwich och åker därifrån till London Bridge.

Det blir den enda båten på hela resan.



Zoom

Lars Hedman körde från Österbotten till London utan en enda färja. Foto: Lars Hedman

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Skriv kommentar

tvattstuga 3
IM3A9919 k

VIFK Damer är med, #ärdumed?

Har du inga planer för inkommande lördag? Sevendays tipsar om ett evenemang där du både har möjlighet att stöda Österbottens Cancerförening, samt njuta av högklassig fotboll. Idén kom från Vasabladets kampanj #ärdumed.

Läs hela artikeln här »
Skarmavbild 2018 10 16 kl. 18.26.22
crop J011576Y

Konsumenter prioriterar miljön framför mode – många vill veta mer

Stopp för slit och släng – många svenska konsumenter vill inte längre köpa kläder för att bara använda en kort tid. Intresset för miljön är större än för mode och kläder, enligt en färsk webbundersökning.

Läs hela artikeln här »
Skarmavbild 2018 10 16 kl. 18.04.42
avokado 1
caroline 15.10.2018 ootd 6
799A9946
il4mCKoh1jgH

Niklas gjorde en populär fotoapp: "Duger åt Taylor Swift"

Niklas Karlström gav sig inte förrän hans fotoapp blev precis som han ville: perfekt. Och fler gillar den – appen har fans världen över och framför allt i Asien. Men vad fansen inte vet är att appen fått sitt namn efter en fartkamera i Österbotten.

Läs hela artikeln här »
lxJT70dRXPV8

Take away-lunch i egen burk – är det nästa steg?

Får jag köpa med mig hamburgaren i egen burk? Den frågan har Josefin Sundvall på Korv-Görans aldrig tidigare fått. Men hon tycker det låter som en bra idé. Flera restauranger i Vasa är på samma linje: Det är inga problem! Men de är kluvna till att ta betalt för engångskärl.

Läs hela artikeln här »

Senaste från Blogoteket

crop ad97e22ccce734a0695ebb9546c7f38e

Så förvränger kartorna bilden av verkligheten

Visste du att Afrika är 14 gånger större än Grönland? Oavsett hur du ser på världen så är din bild sannolikt helt fel. Åtminstone om du studerar en världskarta. En ny variant påstås dock vara den mest korrekta – men håller den måttet?

Läs hela artikeln här »
WhatsApp Image 2018 10 15 at 18a
Skarmavbild 2018 10 16 kl. 02.39.57
3e9cd01114f11b40d3835413be747e8b

Ny bok avslöjar vad som sker på Tinder

Dejtingappen Tinder har förändrat dejtandet i så hög grad att förlaget Schildts & Söderströms ger ut en bok med tips, trix och berättelser. Boken riktar sig till alla som undrat över den populära appen.

Läs hela artikeln här »
a6b3389e9b93c318c8ea26216f0953a4

Prins Harry och Meghan Markle väntar barn

Storbritanniens prins Harry och Meghan Markle väntar barn, uppger brittiska kungahuset.

Läs hela artikeln här »
z1ecFijQYFCh

Variera klassiska vardagsrätter med nytt innehåll

Husmanskost är maträtter som de flesta hushåll känner till och ser som en självklar del av vardagen. Men vår älskade vardagsmat går att variera i oändlighet, och här finns nu tre kära klassiker med en liten tvist.

Läs hela artikeln här »
l5tjTBDEFV5S 3

Prisvärt från Piemonte

Få vinregioner i Italien, för att inte säga världen, har så prestigefyllda och har så välklingande namn på sina vin som som Piemonte. Eller vad sägs om Barbera, Barbaresco och inte minst Barolo, kallad “kungarnas vin och kung över andra vin”.

Läs hela artikeln här »
crop 4a1c5c71fb38dedbb52a80467982866d

Regnbågsankan delar ut Guldankan 2018

Föreningen Regnbågsankan har tilldelat Nicole Stambej och Tobias Larsson priset Guldankan 2018.

Läs hela artikeln här »
resizedimage800533 morotsbiff1
aggklacks 21.7.2018 5
LSG3sko1GZ8f

Gravidlycka bland österbottniska bloggare – "Vi tar det mesta på talang"

Har de suttit hukade över toalettstolen? Och vem vet mest, barnmorskan eller Google? Vi kollar läget bland tre gravida bloggare i Österbotten.

Läs hela artikeln här »
6d45daaac6cceb08f4bea7b89e9bc915

Michael Bublé avslutar sin musikkarriär

Sångaren Michael Bublé, 42, uppger att en intervju med brittiska tidningen Daily Mail är hans sista.

Läs hela artikeln här »
a3e1c33bc6750fc582b80a28365f184e

Guetta: Aviciis död förändrade mitt liv

Tim "Avicii" Berglings plötsliga död blev en väckarklocka för stressade och pressade kollegor i musikbranschen. Nu berättar vännen och kollegan David Guetta om hur händelsen påverkat hans eget liv.

Läs hela artikeln här »
resizedimage800533 glutenfripizza
efacd11484

Brudklänningar - vanliga skärningar och modeller

A-linje, sjöjungfru, balklänning eller empire - vilken modell väljer du?

Läs hela artikeln här »

Mat & dryck

Skarmavbild 2018 02 02 kl. 19.49.19
10636461 626857384097414 6699363814214684966 o 003

Hälsa & träning

resizedimage800531 aaaa
22360234 l

BLOSSA 18 - Gillar du den nya smaken?

Dags att inleda glöggsäsongen? Missa inte Blossas 2018 års årgångsglögg!

Läs hela artikeln här »