Sofies header

Abs are made in the kitchen: hur räkna kalorier

Skrivet av Sofie Sergelius 20.03.2018 | 0 Kommentarer

Det har tagit mig en stund att återkomma med mina luncher. My bad, det tar mig en stund att planera klart allt och räkna ut alla gram hit och dit. 

Om vi då tar och funderar på det här med att räkna kalorier och kolhydrater - det är inte för alla. Jag trodde definitivt att det inte är för mig. Jag vet ju redan nu att jag har svårt att hålla mig, men om jag gjort en måltidsplan färdig på förhand kan jag lättare hålla mig. Problemet med planen är bara att den är lite i obalans, och under den här veckan har jag fått i mig för mycket fett och för lite kolhydrater. Det måste jag ännu slipa på. Ska ta och räkna (suck) lite till i min tabell. Vill man inte göra som jag gör, och räkna ut allt i en excel, kan man även prova på olika fitness appar som hjälper dig hålla koll på ditt intag. 

My Fitnesspal är bra då man vill någorlunda hålla koll på vad man äter, men ifall man, som jag nu är, ska vara strikt måste man nästan använda sig av Fineli eller liknande. My Fitnesspal har en hel del färdiga maträtter inskrivna och jag vet nu inte hur exakta dom är. Det jag gör är att jag söker upp alla ingrediensers näringsämnen och räknar sedan ut kalorierna baserat på dem. 1 g kolhydater har fyra kalorier, 1 g fett har 9 kalorier och 1 g protein har 4 kalorier. Det går alltså lätt att räkna. Även om det suger att sitta och räkna en massa på sin fritid. Usch.

Det som är bra med den här planen, och det här sättet att hålla kolla på intaget, är att så länge som jag når mitt kolhydrat-, fett- och proteinmål så äter jag automatiskt rätt mängd kalorier för att sakta men säkert gå ner i vikt. Utan att avslöja helt för mycket om min nuvarande vikt (because a lady never tells) kan jag säga att för att min kropp ska funktionera behöver jag runt 1600 kcal per dag (det vill säga ifall jag bara ligger i sängen/på soffan och inte gör något). All träning, som bränner energi, leder till att mitt intag ökar. Nu då jag ska få i mig runt 1700 kcal per dag, men förbrukar minst 2100 per dag leder till att, så länge som jag håller mig till mina planer, att jag kommer gå ner lite under 0.5 kg per vecka. Det är den bästa mängden att gå ner i vikt under en längre period eftersom man då inte behöver svälta (vilket gör att kroppen inte börjar äta sig själv, dvs. muskelmassan). 

Men min tabell är klar senast till veckoslutet, men jag ger nu en liten sneak peak på vad jag ätit under veckan:maltidsplan 1

Det har varit ganska enformigt nu då jag inte ännu skapat alla planer men under en vecka klarar jag mig. Förutom i dag då allt gått åt skogen. Har haft så ont i magen och ett galet sötsug så tyvärr har jag cheata och ätit ett par bitar Baklava. Som definitivt inte är hälsosamt på någon nivå. Damn. Jag vågar inte ens räkna hur mycket jag fått i mig i dag - vi tar omstart imorgon istället. 

Makaronigryta mealprep

Det här har varit min lunch under denna vecka - basic Makaronigryta som jag inom denna vecka lägger upp receptet (och innehållet) på.

Enligt min ursprungliga plan hade jag tänkte äta följande rätter till lunch och middag:

Tonfisk med ris

Tonfiskpasta

Makaronigryta

Kyckling och batatsallad

Laxsallad

Tomat och lökcurry med kyckling

Kryddig torsk med potatis

Ugnspotatis med tre sorters fyllning

 

Efter lite planering har jag lagt till ett par rätter till, så som Borschsoppa (nami), Vitlökskyckling och Linsgryta. Jag håller som sagt just nu på och skapar ett schema för vad jag ska äta varje dag, och noterade att jag nog vill ha lite mera variation under de kommande veckorna. Nu börjar det kännas som att jag har lite mera kontroll över hela den här dieten. Och som Nathalie skrev i sin krönika i dag - det handlar mera om att lägga till saker istället för att förbjuda. Även om jag hade en dålig dag i dag så ska jag inte nu sluta med allt, jag får skärpa mig imorgon igen. Och kanske föra bort Baklavan så att jag inte kan äta ännu mera av den. Peace out. Ska krypa ihop på soffan och försöka bli av med dom här förbannade kramperna - utan att ta en bit baklava till.

 

 

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar