Sofies header

Abs are made in the kitchen: måltidsplaner

Skrivet av Sofie Sergelius 10.04.2018 | 0 Kommentarer

Äntligen! Det här tog helt för länge - men nu är jag klar med alla planer! Huh vilket jobb! Och sori att det tog nu extra länge - jag lovar jag sku publicera allt på lördag, men sen plötsligt ringde mina vänner på dörren och hade fixa Harry Potter-polttarin åt mig! Så dit for hela lördag och söndag :D Men nu har jag just slutat jobba för idag, och tåget borde vara framme i Vasa om typ 30 min så jag har snabbt hunnit sammanställa allt det jag planerat dela med mig. Nu är ju grejjen den att jag inte alls hållit mig till dom här under hela den här helgen, eller igår för den delen heller eftersom jag hade alldeles för roligt på lördag. Det blir nystart imorgon igen - man ska inte ge upp även om det gått dåligt i ett par dagar :) Never give up. 60 dagar kvar.

Jag börja med att gå igenom vad jag ville äta, och hur jag kan skapa smarta måltider av maträtterna jag planerat. Det viktigaste var naturligtvis smaken, jag tänker inte offra smak.

Nästa steg var att grovt skriva ut alla recept så att jag fått ihop en lista på alla ingredienser som mina maträtter ska innehålla - på så sätt var det lätt att sen räkna ut näringsinnehållet i varje måltid. Här har jag listat alla ingredienser för alla måltider: 

Tabell ingredienser

Lite råddigt, men det klarnar upp snart - följ med i nästa steg. I  första tabellen ser du ingrediens, mängd, gram kolhydrater, fett och protein per ingrediens. I den andra syns maträtten och igen mängd gram för kolhydrater, fett och protein. Och kalorier naturligtvis. 

Här är nu min super snygga tabell på alla maträtter som är godkända under de kommande två månaderna. Och jo det är bara så lite tid kvar! Herregud jag måste skärpa mig. Efter ingredienserna skapade jag maträtterna och räknade ut allting. Gud det var jobbigt, även om excel nog tar hand om allting. Vi har ju haft excel skolningar på jobbet, och utan dem skulle jag definitivt inte ha orkat räkna ut allt. Check it out:

Tabell maltider

Hänger du med? Här ser du alla maträtter, så ifall du i det här skedet vill bygga ihop ett eget schema så go ahead :) Men i nästa steg har jag gjort det åt dig. Mihihihi.

Sista steget var att skapa måltidsmenyer som ser till att jag får i mig tillräckligt och rätt under en vecka. Det var nog ett pusslande. Jag är så inte bra på pussel. Men efter många om och men har jag nu skapat ett schema som fungerar - nu måste jag ännu bara göra alla maträtter klara på förhand så att jag inte ens i misstag fuskar.

Det är inte många bitar kvar så är hela det här pusslet med Abs are made in the kicken klart. Nu saknas det ett par recept som jag ännu inte publicerat här på bloggen. Men allt är planerat så under dom följande dagarna ska jag publicera dom sista luckorna i schemat så sen kan även den som vill följa mitt schema. Ja och sen måste jag ju nu rigoröst följa mitt schema.

Tabell planer

Som det syns går det ibland över och ibland under, men sånt är livet. Det här är nu i alla fall så nära det kan bli så att jag fortfarande kan njuta av livet och inte bara villa ge upp efter varje. jävla. dag. Men hey, allt på listan är sånt som verkligen är gott och som jag mera än gärna äter, och eftersom det nu verkligen börjar vara panik (ska hämta bröllopsklänningen idag) så kan jag inte heller unna mig några cheat dagar. JAG. SKA. KLARA. DET. HÄR. Just watch :)

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar