Sofies header

Borsch­soppa

Skrivet av Sofie Sergelius 28.03.2018 | 0 Kommentarer

Favorit i repris - Borstj, borschsoppa, borssikeitto - en av mina absoluta favoriter, som det kanske märks. Eftersom jag redan gjort ett inlägg om Borstj så skriver jag ingen längre förklaring här. Vill du läsa mera kan du kolla på mitt tidigare inlägg här.

Eftersom Borstj har en hel del fett (korv och smetana) är det viktigt att planera resten av måltiderna för dagen så att allt jämnar ut sig. Ja ja ja jag ska återkomma med tabellen. Senast till fredag. I promise. Anyhoo här är soppan, nu med alla näringsämnen.

Borschsoppa ny

BORSTJSOPPA

6 portioner

700 inlagd rödbeta (77 g kolhydrater, 1.4 g fett, 7.7 g protein, 351.4 kcal)

900 g surkål (38.7 g kolhydrater, 1.8 g fett, 9.9 g protein, 210.6 kcal)

2 grönsaksbuljongtärningar (43.4 g kolhydrater, 32.2 g fett, 4.2 g protein, 480.2 kcal)

230 g chorizo (2.53 g kolhydrater, 62.1 g fett, 32.2 g protein, 697.82 kcal)

400 g grillkorv (2.8 g kolhydrater, 84 g fett, 56 g protein, 991.2 kcal)

1 lök (2.6 g kolhydrater, 0.1 g fett, 0.7 g protein, 14.1 kcal)

1,5 dl vatten

2 lagerblad

1 tsk grovmalen svartpeppar

Färsk persilja 

100 g smetana (2.5 g kolhydrater, 35 g fett, 2 g protein, 333 kcal)

Summa per portion: 35.48 g kolhydrater, 41.46 g fett, 19.48 g protein, 593 kcal

 

1. Skala och strimla löken. Häll över i en stor kastrull.

2. Häll den inlagda rödbetan med allt lag i kastrullen. Tillsätt surkål, vatten, lagerblad, grönsaksbuljongtärningar och peppar.

3. Koka upp soppa och låt koka i 10 minuter.

4. Skär korven i bitar och lägg i soppan.

5. Koka ytterligare 5 minuter och smaka av med mera peppar vid behov.

6. Servera soppan med en klick smetana och hackad bladpersilja.

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar