Sofies header

Nytt år, nya möjligheter

Skrivet av Sofie Sergelius 05.01.2019 | 1 Kommentarer

Taggar:

Det här är ett inlägg jag tänkt skriva sedan november men har helt enkelt bara inte fått det gjort. Jag vet, jag har varit lite frånvarande från bloggen de senaste månaderna och det finns två orsaker till det, den första och mera tyngande tänkte jag ta upp i dag. Nej det är inget dramatiskt, det har bara ändrat om lite i min vardag. Men vi tar det från början. 

Foodly.fi har från första början varit ett projekt som jag anställdes för att leda i oktober 2016. Vi började med webbsidan och utvidga sedan till printen. Efter första året var det dags att diskutera fortsättningen, och som det märks så fortsatte projektet även 2018. I år var det igen dags att diskutera framtiden och det jag hade tänkt var att jag vid mån om möjlighet gärna fortsätter med Foodly. Men sen fick jag ett annat erbjudande inom företaget. 

De som läser Vasabladet har säkert märkt att vi satsar allt mera på nya digitala lösningar. Alla våra tidningar har gått över till att arbeta webben först. På våren anställdes en person som arbetar heltid med digital marknadsföring. HSS Media satsar just nu stort på digitalisering. All hands on deck.

Okay, så vilket erbjudande fick jag? I oktober 2018 bad vår dåvarande VD Anna-Mari (som tyvärr slutade nu vid årsskiftet) att jag kommer in till hennes rum för att diskutera mitt kontrakt. På plats var också en konsult från Sverige som HSS Media arbetat i lite över ett år med just angående vår digitalisering. Och dom blindside mig helt totalt. Inte ett ord om Foodly! Istället tyckte dom att jag skulle passa bra att dra ett digitaliserings projekt för försäljning- och marknadsföringsdelen för företagets B2C marknad. Jag har aldrig arbetat med liknande uppgifter, men jag har lätt för att lära mig. Digital Marketing Automation är helt sjukt intressant och verkligen i tiden. Ja och även om det är frågan om ett projekt så är tjänsten en fastanställning, något jag inte hittills haft. Klart att jag tacka ja.

Det fina med det här uppdraget är att det inte finns någon att följa, det finns ingen plan eller mall. Vi måste luska ut saker. Nu jobbar jag i en arbetsgrupp med Anna Granér (från utvecklingsavdelningen) och Johanna Sandqvist (från redaktionen). Och det är sjukt roligt! Jag har varit ensam i två år men nu även om jag jobbar mycket ensam så finns det ett helt annat stöd på plats. Om jag får problem finns det folk jag kan tala med och fundera tillsammans på saker med.

Det som jag så klart redan då jag tackade ja till den nya tjänsten börja tänka på vad "hur går det nu med Foodly?" Som Foodlys enda anställda kommer sajten att lida. Tur nog råka Foodly/Sevenday ha en praktikant från 21.10-21.12, och då så fort jag börja med mitt nya jobb (officiellt den 1.11) så tog Sara (praktikanten) över det dagliga arbetet på Foodly (uppdatering av sajten, sociala medier etc.) Recepten fortsatte jag ännu med eftersom jag planerat allt färdigt fram till januari. Sen blev det bara att försöka få fram en ny lösning. Hur gör vi i framtiden och hur blir det med 2019?

Julia (som jobbar på Sevendays) kom tillbaka från Amerika i mitten av oktober och först då kunde vi börja fundera på hur vi nu ska göra. Det kommer att bli en del ändringar på Foodly och Sevendays eftersom det nu är Julia som sköter båda. Men hur gör vi nu med recepten till tidningen? Det kändes som det största problemet, vi har ju etablerat ett koncept som fungerar. Inte vill ju jag att Foodly som jag skapat och tagit hand om ska försvinna.

För att printen inte ska bli utan recept, och för att vi levererar material även till Åbo Underrättelser, så lova jag att fortsätta skapa recept en till två gånger i månaden och fixa fram någon/några som kan ta hand om resten. Lyckligtvis ville både Jessica Nybacka (som tidigare bloggat under Made from scratch) och Nathalie Aurén (som bloggat under Flow Kitchen) skapa recept. Så nu är den mest pressande situationen löst, och de flesta teman inplanerade fram till midsommar. 

Jag har haft helt sjukt roligt och verkligen älskat att arbeta med Foodly, men det kändes också som helt rätt val att gå vidare i arbetslivet och utmana mig själv lite mera. Som med Foodly så har jag ganska fria arbetstider (lite striktare eftersom jag nu har ganska många möten varje vecka) och får helt själv planera min arbetsdag. Jag har otroligt mycket att lära mig om bland annat om Marketing Automation, men det är så intressant och roligt att det igen inte känns som om det skulle vara en del av mitt verkliga arbete. Jag har haft bra med tur i mitt jobb hittills och alltid tyckt om det jag gör. Jag ser verkligen fram emot våren och allt det nya vi har på gång.

Så först nu då allt har löst sig så tänkte jag att jag med gott samvete kan skriva hit att jag inte längre kommer att ansvara för Foodly. Julia kommer att göra ett bra jobb, det är jag helt säker på :) Samma gäller naturligtvis Nathalie och Jessica.  Det här känns bra, det kommer att bli ett fint år!

Och den andra orsaken till att jag inte bloggat? Äsch det tar jag i ett annat inlägg, det här blir annars allt för långt att läsa :) Och jag lovar att det snart ska komma lite recept igen, jag har bara inte haft tid på samma sätt som förr då min fritid ganska mycket gått åt till läsande och studerande. Men det löser nog sig snart.

Until next time - ciao!

Kommentarer

  • Anna-Mari 09/01/2019 11:37am (6 månader sen)

    Jag har alltid velat stöda personers karriärambitioner och lyfta interna talanger så de kan växa och lära nytt. Du visade engagemang, passion och stark drivkraft från första från början. Med glade fick jag följa med hur du tog itu med den nya äventyren inom digital marknadsföring. Du kommer att göra lysande jobb även i din nya roll. Det som du och andra foodly.fi bloggare har byggt och utvecklat är en stark och inspirerande bas för Julia, Nathalie och Jessica, tre superdamer, att fortsätta jobba vidare. <br />
    You all Rock! <br />

Skriv en kommentar