Visa alla inlägg skrivna december 2018

fredag 14 december 2018 - 07:42

Lucka 14

 

Här är lucka nummer fjorton

 

Without your hard work we wouldnt bewhere we are today. Thank you 6

 

Föus

 

Som betyder ladugård.

Måste ju komma från ordet fähus? Det här ordet har jag jättesvårt med. Det har aldrig blivit naturligt för mig att säga ladugård. 

Jag säger alltid föus. 

Måste anstränga mig för att få till l-a-d-u-g-å-r-d och inte föus.

Inte lätt att vara Österbottning. 

torsdag 13 december 2018 - 08:46

Lucka 13

 

Här är lucka nummer tretton

 

Without your hard work we wouldnt bewhere we are today. Thank you 6

 

Dsesbo

 

Som betyder bröllop.

 

Dsesbo lär ska komma från ordet gästabud som man sa förr i tiden. 

Det här är ett ord som de som kommer från södra Finland brukar ha svårt med, vadå dsesbo brukar de säga. 

Vet int exakt hur man ska stava ordet, om det ska vara dzesbo eller dsesbo? 

Ett annat ord som jag kommer att tänka på som hör till ett dsesbo i Österbotten är skaffare. Har man det på andra ställen i Svenskfinland?

Skaffare är serveringspersonal på bröllop som är där utan betalt. Ofta är det bekanta på något sätt till brudparet och det är dom som tar hand om att mat och dryck kommer ut på borden men är också på samma gång med lite på festen. Lite som ett talko-lag typ. 

 

Glad lucia idag då! 

onsdag 12 december 2018 - 13:00

Dagens fakta om Åland

Imorse såg jag två tråkig nyheter på Facebook som berörde mig:

Ett  mitt favorit café och bistro Tsarevna i Eckerö som har fantastiska bruncher ska sluta. De skrev på sin fb-sida att det inte förnyar kontraktet av olika orsaker vilket är tråkigt. Det blir en ny hyresgäst där istället så hoppas dom också är bra!

 

Två Polarn och Pyret slutar skäppa över till Åland efter årskiftet. Det är redan skralt med nätsidor som levererar hit och nu slutar en som jag köpt mycket av. Det står att det är på grund av att de inte kan uppfylla de krav som Ålands tull har så det är väl antagligen lättare för dem att sluta helt då.

 

Jaja, så är det att bo här det är svårt att handla på nätet. Brukar försöka se det från en positiv vinkel man handlar mindre då även om det blir lite ofrivilligt ibland. 

 

Kan ju nämna en positiv egenskap med Åland istället som just nu berör mig. Det handlar om bilbesiktning, japp tänk att man kan vara glad över en sån sak men tycker dom har ett så bra system här.

Man får nämligen kallelse när bilen ska besiktas. Först tyckte jag det var konstigt att jag inte själv får bestämma när bilen ska besiktas.

Man får en lapp hem med tid och faktura (det är också billigare än på fastlandet) och sen är det bara att åka dit den dagen och tiden. Brukar gå jättesnabbt och man behöver int gå in och betala och vänta utan sitter kvar i bilen tills det blir ens tur. 

Nu hoppas jag bara att bilen också går igenom besiktningen för det sker några dagar innan vi ska upp till Österbotten på jullov.  

fullsizeoutput 141c

 

Det var dagens fakta om livet på Åland; det är svårt att beställa grejer på nätet men smidigt att besikta bilen! 

 

onsdag 12 december 2018 - 08:40

Lucka 12

 

Dags för lucka nummer tolv

Without your hard work we wouldnt bewhere we are today. Thank you 6

 

Peed

 

Som betyder cykel

När man cyklar säger man att man peedar. Jag har svårt att använda cykel istället för peed. Kanske för att det är ett ord man använder ofta? 

Ska vi cykla dit blir: ska vi fa peedand tij?

När jag flyttade till Vasa hade jag svårt med att man cykla i stan på vintern. För mig, som kom från landet, var cykeln förknippad med våren och sommaren. Det var ett vårtecken när man tog fram peedn.

tisdag 11 december 2018 - 08:36

Lucka 11

 

Här kommer lucka nummer elva varsågod

 

Without your hard work we wouldnt bewhere we are today. Thank you 6

 

Leido

 

Som betyder att vara led eller trött på något. 

Antagligen kommer det just från ordet led. Jag har så leido brukar man säga.

Man pratar om leido eller leidon på flera håll i Österbotten. 

 

måndag 10 december 2018 - 13:29

Ett år!

Att vi numera har en ettåring känns stort. 

Gästerna från Österbotten anlände i fredags och vi firade hela helgen kan man säga. I lördags åt vi julbord på Smakbyn och på söndag, på riktiga födelsedagen, hade vi kalas med tårta och ballonger. 

Det var en mycket nöjd och trött partypingla som sen tog sovmorgon på måndag. Roligt med gäster, roligt med utflykt till Smakbyn och roligt att få paket! Bra helg för Sally. 

 

fullsizeoutput 3446

 

Här kommer tio fakta om ettåringen:

När hon föddes hade hon storlek 50-56 idag har hon 86.

Har inte sovit en natt utan mig

Har varit till Uppsala, Norrtälje, Hangö och Österbotten.

Gillar inte att sitta långa stunder i bilen.

Sover en gång på dagen, helst ute i vagnen.

Gillade inte babysim.

Pratar i sömnen.

Har åtta tänder.

Är 80 cm lång.

Gillar att dansa, speciellt till imse vimse spindel!

 

fullsizeoutput 3441

 

Var till rådgivningen idag det är i samma hus som sjukhuset och BB. För ett år sedan var vi där, hon föddes sent på kvällen den nionde och den tionde vaknade vi upp till en helt ny värld. 

Det är så skönt att man numera har 365 dagar plus på erfarenhetskonto vad gäller föräldraskap. Tänk om man hade vetat allt man vet nu då när hon föddes. Eller om man hade fått en instruktionsbok, gör så här! 

Men så funkar det ju inte. 

Vi har en glad nybliven ettåring här hemma och det är roligt! Föräldrarna är också glada. Det händer så mycket med henne hela tiden att man knappat fattar hur fort det går. 

Första året check, nu går vi mot nya äventyr! 

 

måndag 10 december 2018 - 08:57

Lucka 10

 

Lucka nummer tio idag 

 

Without your hard work we wouldnt bewhere we are today. Thank you 6

 

Snoså

 

Som betyder fjantig

I grundsprååtzi talar man om snoså det kan både ha en positiv och negativ betydelse. Antingen är det oskyldigt fjantigt eller så är det mera åt ett snuskigt håll. Svårt att förklara exakt. 

Är man snoså är man kanske också lite pöllå. Det betyder i stil med dumbom eller att man gör sig till. 

Vill man understyrka att någon är riktigt snoså då säger man att den är gårr snoså!  

 

söndag 9 december 2018 - 09:38

Lucka 9

 

Här är lucka nummer nio

Without your hard work we wouldnt bewhere we are today. Thank you 6

 

Pa

 

Som betyder brukar

Ja pa - jag brukar

Tu pa - du brukar

Ha pa - han brukar

Ho pa - hon brukar

Vi pa - vi brukar

Ti pa - dom brukar

 

Brukar på dialekt heter kort och gott pa.  

Det fanns en gång en revy i Tärjär som hette Vi pa no pa ni na? Direkt översatt: Vi brukar nog brukar ni? 

Eller pa tu ta na kako känner väl många igen.

Hur ordet brukar blev pa har jag ingen aning om.

lördag 8 december 2018 - 08:49

Lucka 8

 

Idag lucka nummer åtta

 

Without your hard work we wouldnt bewhere we are today. Thank you 6

 

Nejgo

 

Som betyder nej

I lågstadiet förekom det en debatt bland oss elever om nejgo var ett svärord eller inte. De fanns de som påstod att det kom från "nej Gud" och så skulle man inte få säga. 

När jag lärde känna Simon tyckte han nejgo var ett roligt ord. Han skrattar fortfarande varje gång han säger det. Medan jag är allvarlig varje gång jag säger nejgo för då menar jag det verkligen.

Varifrån ordet härstammar eller varför man säger så är fortfarande oklart för min del. 

fredag 7 december 2018 - 07:43

Lucka 7

 

Dags för lucka nummer sju

 

Without your hard work we wouldnt bewhere we are today. Thank you 6

 

Tjutt tjutt

 

Som betyder nätt och jämt. 

Ett åländskt uttryck som är ett dialektord från ryskan. Har lärt mig att det finns en del låneord från ryskan som man förr använde på Åland och en del lever kvar som det här. 

Det uttalas schutt schutt men jag tror man skriver det med tj. 

Typ när man packar bilen tetris style och det ryms just och just säger man att det rymdes tjutt tjutt.