måndag 10 december 2018 - 08:57

Lucka 10

 

Lucka nummer tio idag 

 

Without your hard work we wouldnt bewhere we are today. Thank you 6

 

Snoså

 

Som betyder fjantig

I grundsprååtzi talar man om snoså det kan både ha en positiv och negativ betydelse. Antingen är det oskyldigt fjantigt eller så är det mera åt ett snuskigt håll. Svårt att förklara exakt. 

Är man snoså är man kanske också lite pöllå. Det betyder i stil med dumbom eller att man gör sig till. 

Vill man understyrka att någon är riktigt snoså då säger man att den är gårr snoså!  

 

söndag 9 december 2018 - 09:38

Lucka 9

 

Här är lucka nummer nio

Without your hard work we wouldnt bewhere we are today. Thank you 6

 

Pa

 

Som betyder brukar

Ja pa - jag brukar

Tu pa - du brukar

Ha pa - han brukar

Ho pa - hon brukar

Vi pa - vi brukar

Ti pa - dom brukar

 

Brukar på dialekt heter kort och gott pa.  

Det fanns en gång en revy i Tärjär som hette Vi pa no pa ni na? Direkt översatt: Vi brukar nog brukar ni? 

Eller pa tu ta na kako känner väl många igen.

Hur ordet brukar blev pa har jag ingen aning om.

lördag 8 december 2018 - 08:49

Lucka 8

 

Idag lucka nummer åtta

 

Without your hard work we wouldnt bewhere we are today. Thank you 6

 

Nejgo

 

Som betyder nej

I lågstadiet förekom det en debatt bland oss elever om nejgo var ett svärord eller inte. De fanns de som påstod att det kom från "nej Gud" och så skulle man inte få säga. 

När jag lärde känna Simon tyckte han nejgo var ett roligt ord. Han skrattar fortfarande varje gång han säger det. Medan jag är allvarlig varje gång jag säger nejgo för då menar jag det verkligen.

Varifrån ordet härstammar eller varför man säger så är fortfarande oklart för min del. 

fredag 7 december 2018 - 07:43

Lucka 7

 

Dags för lucka nummer sju

 

Without your hard work we wouldnt bewhere we are today. Thank you 6

 

Tjutt tjutt

 

Som betyder nätt och jämt. 

Ett åländskt uttryck som är ett dialektord från ryskan. Har lärt mig att det finns en del låneord från ryskan som man förr använde på Åland och en del lever kvar som det här. 

Det uttalas schutt schutt men jag tror man skriver det med tj. 

Typ när man packar bilen tetris style och det ryms just och just säger man att det rymdes tjutt tjutt. 

 

torsdag 6 december 2018 - 08:03

Lucka 6

 

Dagens lucka är nummer sex

 

Without your hard work we wouldnt bewhere we are today. Thank you 6

 

Dåuli

 

Som betyder duktig.

Det här ordet hade Simon svårt med när han lärde känna terjärvdialekten. Han tyckte det lät mer som dålig än duktig.

Osäker på stavningen här om det ska vara med åu eller med ou. 

I lågstadiet hade vi en lärare som lärde oss uttala dialektord rätt. Jag har varit med i Terjärv revyn några gånger och där övade man också på att säga rätt. 

En del av intresset med dialekt kommer just därifrån. Revyer är jätteviktiga när det handlar om att bevara dialekter. Terjärv Ungdomsförening har en lång historia när det kommer till att sätta upp revyer. 

Förra vintern var den första på länge jag då jag inte såg årets upplaga. Det har blivit och är en tradition för många i Tärjär att se nyårsrevyn. 

 

Trevlig självständighetsdag! 

onsdag 5 december 2018 - 07:35

Lucka 5

 

Dags för lucka nummer fem

 

Without your hard work we wouldnt bewhere we are today. Thank you 6

 

Gårr bra

 

Som betyder mycket bra. 

Säger man i Nedervetil och i trakterna kring Karleby. Använder själv gårr bra väldigt ofta.

Varför det just heter gårr har jag ingen aning om? 

En slags tumregel för skillnaden mellan dialekterna i Terjärv och Nedervetil är att man i Terjärv använder mera ä-ljud medan Nedervetil uttalar med mera e-ljud. Nedervetilborna säger därför inte Tärjär utan Terjer.

Sen har vi ännu en tredje dialekt i kommunen krombidialekten som pratas i Kronoby. En kommun, tre kommundelar, tre dialekter. Dialekterna har en del samma ord men uttalen skiljer sig åt beroende på varifrån man kommer. 

Att folk inte bor på samma ställe hela sitt liv som man gjorde förr i världen har väl gjort att dialekterna i dag blandas med andra dialekter och sätt att prata. Språket påverkades inte lika mycket då som nu. 

Fast man kan än idag genom att höra personen prata lista ut vilken by eller kommun de kommer ifrån. 

tisdag 4 december 2018 - 07:26

Lucka 4

 

Fjärde luckan idag då

 

Without your hard work we wouldnt bewhere we are today. Thank you 6

 

Måra åpå

 

Som betyder att man håller på med något. 

Det går ingen nöd när man mårar åpå. Eller så uthärdar man något när man mårar åpå. Kan det vara både positivt och negativt att måra åpå? 

Hade svårt att komma på någon exakt översättning och ska det vara ett eller två å i slutet? 

Vi mårar åpåå säger man från Närpes i syd till Karleby i norr. Tror jag i alla fall? Finns det någon österbottnisk dialekt där man inte säger så, i så fall träd fram! 

 

måndag 3 december 2018 - 08:09

Lucka 3

 

Tredje luckan kommer här varsågod

 

Without your hard work we wouldnt bewhere we are today. Thank you 6

 

Tryna

 

Som betyder snoka. 

Ett åländskt uttryck och ett jag faktiskt säger ibland. Man trynar när man är nyfiken på något. 

Valde att ta med några åländska ord också det är inte bara Österbotten som har skojiga dialektord. 

Tycker tryna är ett roligt ord. Man ursäktar sin nyfikenhet när man säger att man trynar. 

När Sally var liten var det många som kom fram och ville tryna lite på bebisen

 

söndag 2 december 2018 - 08:11

Lucka 2

 

Andra december. Här är lucka nummer två

 

Without your hard work we wouldnt bewhere we are today. Thank you 6

 

Rätoviko

 

Som betyder mens.

Det sa man som tonåring och jag gillar inte alls ordet längre. 

Rätoviko är inte ett vackert uttryck direkt eftersom räto betyder att något är trasigt. Direkt översatt blir det då alltså "trasiga veckan".

Att ha mens är ju redan jobbigt och att då prata om det som att något vore trasigt gör inte saken bättre tycker jag. Förr använde jag det nog men nu talar jag hellre om mens.

 

Men i Tärjär pratade vi om rätoviko när jag var tonåring. Vet inte alls om det är vanligt att man säger så längre.  

*Uppdatering* Min smarta kusin berättade att räto inte alls syftar på sönder utan trasa! Förr använde man trasor till bindor vilket gjorde att man pratade om rätoviko. Logiskt! Tack Sarah för upplysningen. 

lördag 1 december 2018 - 07:42

Lucka 1

 

Dags för första luckan då

 

Without your hard work we wouldnt bewhere we are today. Thank you 6

 

 

Tallona

 

Som betyder yllesockor.  

I Nedervetil pratar man om tallona. Säger man så på andra ställen i Österbotten också?

När jag valde ut vilka ord jag skulle ha med i kalendern slog det mig hur lite man tänker på varför man säger så som man gör på dialekt. Man är så van vid orden och uttrycken, i alla fall har inte jag  funderat desto mer på det förrän nu.

Min mamma är från Nedervetil och hemma har vi pratat både grundsprååtzi och terjärvdialekt.

Jag gillar båda två. Tycker att dialekten i Nedervetil har en del roliga ord. Terjärvdialekten har jag pratat mer eftersom så pratade nittionio procent av byn. Det var det språk man hörde mest i vardagen. 

Under arbetets gång med kalendern har jag många gånger blivit osäker på orden. Visst säger man så här, eller? Och hur stavar man? Finns det ens rätt och fel i stavning gällande dialekt? 

 

Första december avklarat då. 23 more to go!