måndag 27 november 2017 - 12:13

VECKA 40

Liksom november börjar lida mot sitt slut ska den här preggotiden också snart vara över. I dag vecka 40 men jag tror knappast att det kommer någon bebis ännu på ett tag. Men oj vad man väntar! Tänk att man frivilligt vill byta ut den här lediga egentiden mot vaknätter och bajsblöjor anytime. Trött på att vara själv här hemma nu. 

IMG 1701JULGATAN Bild från förra helgen då julgatan i Mariehamn öppnades. Det kom snö(slask) vilket gjorde det riktigt stämmningsfullt. Men vi har fortfarande gröna gräsmattor här, kommer vi ens få nån snö i år? 

Inkommande helg är det lillajulsmarknad i Kastelholm. Om inget har hänt då ännu på bebisfronten är vi där och trängs med resten av Åland och dricker glögg på slottet och köper kransar på Jan Karlsgården. Myys, gillar lillajulsmarknaden! 

 

Ha en bra vecka! Jag ska göra så lite som möjligt har jag bestämt. Tänker fast ta tre tupplurer om dan om jag så vill! 

 

söndag 26 november 2017 - 12:05

BRUNCH BRUNCH BRUCNH

Vad vore livet utan brunch? Har skrivit om detta ställe förut, Ålands instagramvänligaste brunch, Tsarevna i Ecekrö. Det är öppet sommartid men har nu dukat upp för julbrunch hela december. Det bästa är att de har så mycket vegetariska, veganska och glutenfria alternativ.

Sist vi var där tyckte Simon det inte fanns tillräckligt med kött men den här gången fanns det allt från revbensspjäll till skinka för den som är mer lagd åt det hållet. Själv gick jag bananas på deras fantastiska röror, svartbröd, sallader och efterrättsbuffé. Fiskbordet var också helt nice. 

IMG 1722

IMG 1729

IMG 1742

Som om vi inte hade ätit tillräckligt fortsatte vi lördagen med att gå på kalas hos en kompis som fyllt 30 i veckan. Matkoma deluxe infann sig sedan när vi kom hem. Men vad vore livet utan god mat i gott sällskap. Mera sådant alla gånger. 

fredag 24 november 2017 - 22:06

Vad stör du dig på, ålänning?

Halloj från fredagsmyset! 

Tänkte ge en liten uppdatering om vad som är på gång i denna del av landet. I veckan lanserades en lite annorlunda eller vad man nu ska kalla det, sajt här på Åland jag har i alla fall inte hört om något sånt här tidigare. Det är den offentliga sektorn det vill säga landskapet som tagit fram en digital klagomur för ålänningarna. Japp ni läste rätt. Sajten heter stormig.ax (kan också uttalas stör mig punkt ax) och där ska man klaga av sig på allt man stör sig på på Åland. 

Det blev en "succé" redan första dagen. I nuläget finns det över 40 sidor med klagomål. Tanken är att man ska plocka ut några problem som sen ska åtgärdas våren 2018. Tanken är väl såklart att få fram vettiga saker som sen kunde lösas men såklart finns det en hel del annat (ganska så mycket faktiskt) som jag inte tror landskapet Åland kommer hitta någon lösning på.

 

 

Därför tänkte jag ge mina egna lösningar på några problem jag plockade ut från sidan. Här kommer de: 

 

"Jag stör mig på att ålänningarna går ut på krogen för sent"

Min lösning: Okej det här ett problem som ålänningarna inte är ensamma om. Håller med skribenten här eftersom överallt går man ut på krog på tok för sent. Man skulle behöva förändra hela gå-ut-på-krogen-kulturen vilket jag inte tror är så lätt. Så tyvärr ingen simpel lösning på detta problem. 

 

"Att det inte finns någon försäkring som täcker skador orsakade av möss i bilen."

Min lösning: Här tänker jag kort och gott musfälla. Det borde väl ta kål på mössen. 

 

"Att ålänningar som fyllt 30 sitter hemma och trycker helt året, och visar sig ute i vimlet under endast 4 tillfällen per år: rockoffveckan, lillajulsmarknaden, öppningen av julgatan och när Holmbergs bjuder på korv med bröd." 

Min lösning: För det första tänker jag att det här är väldigt trevliga tillställningar som skribenten räknar upp och jag förstår att hens vänner väljer dessa om man nu ska gå ut någon gång. Har själv varit på allt förutom hos Holmbergs när de bjuder på korv med bröd. För det andra tänker jag att knappast sitter nu alla ålänningar som fyllt 30 hemma och trycker hela året  så det måste väl finnas nån annan som hen kan umgås med. 

 

"Folk som säger fastlandet fastän de menar Finland"
Min lösning: Skribenten har helt rätt ska man vara korrekt ska man säga riket när man pratar om Finland. Men jag tycker man nog får säga fastlandet.

 

"Svängdörren i kapellskär är så liten. 3 pers och sen är den full" 

Min lösning: Kapellskär ligger inte på Åland utan i Sverige så om man nu ska vara petnoga så hör det här inte riktigt hit. Men jag kan förstå varför det tas upp eftersom Kapellskär liksom är "hemmahamnen" för ålänningarna när de åker över till Sverige. Det är väldigt vanligt att man vistas där. En lösning vore väl att bygga en större svängdörr så fler personer ryms. Synd bara att hamnen där just har renoverats så jag tror knappast det blir aktuellt på ett tag. 

 

"Att man ska klaga istället för att lyfta det som är bra." 

Min lösning: Håller helt med. 

IMG 7

Har du tråkigt, gå in och kolla vad ålänningarna stör sig på. 

Sen finns det också klagomål på sajten som är helt vettiga allt är inte bara tjafs. Jag hoppas att nu något av det här leder till nåt annars känns det nog lite onödigt. Kanske det är bra att det finns ett ställe dit man får spy ur sig lite klagomål en sajt som faktiskt är menad för det så man inte behöver använda sig av diverse tidningars och Yles kommentarsfält hela tiden. Om det blir till nåt återstår att se.

 

Trevlig helg! (En sak som jag stör mig på är att Åland inte har fått någon snö ännu, buhuuu jag vill ha snö. Lite i alla fall sådär lagom annars stör jag mig på att det är för mycket #aldrignöjd) 

 

 

 

 

onsdag 22 november 2017 - 12:48

Sent i november.

Tja från pensionärslivet som jag numera kallar det. Har jag en sak inplanerat en dag är det liksom den dan. Haha, någon annan mammaledig som känner igen sig? 

Igår var en typisk pensionärsdag. Förde en kasse med kläder till Emmaus, var till posten och for sen till loppis och fördrev tiden lite, hitta ingenting. Nästan lite extremt med tre ärenden så när jag kom hem sov jag i över en timme. Skööönt. 

Har blivit lite mer tillfreds med mitt hemmaliv. Det är verkligen lugna puckar som gäller här och det känns helt okej. 

Att vara ledig den här tiden på året är ganska konstigt. Jag tror det är väldigt få som skulle ta semester i november och bara vara hemma. För mig är november en månad då man brukar ha mycket att göra i skola och jobb. Tunga, långa, mörka dagar med mycket program men man håller ut eftersom december väntar bakom hörnet med julmys och allt som hör till. Man orkar för man vet att det snart blir lite bättre. Julledigheten närmarar sig. Glögg, pepparkakor och julsång. Något att se fram emot bara man orkar den sista biten. 

När jag studerade var det en härlig känsla att jobba på fram till mitten av december och sedan åka hem på ett lååångt jullov. Umgås med vänner och familj, slappa, äta gott, festa lite, och få en paus från studier. Alltså universitetets jullov hur bra är inte det! 

IMG 6170

Flickan och havet. En favoritbild från början av december i fjol när Tessa var här och vi åkte ut till Vårdö och tittade på havet. 

Än så länge är det fortfarande november här. För min del blir december i år mycket annorlunda än tidigare år. Jag ser fram emot julmys med glögg och julsånger men också att den som bor i min mage ska titta ut. December vi börjar bli redo för dig nu. 

fredag 17 november 2017 - 15:43

Ålänningen

IMG 1689

Äntligen är bilen ålänning. Tog bara över en månad kändes som hundra besök till tullen och motorfordonsbyrån och tusen papper. Att bo på den här ön som har en hel del egna bestämmelser och tillvägagångsätt är inte alltid lätt. Bor man här ska bilen vara registrerad i det åländska bilregistret och har åländska brickor. Eftersom vår nya bil först var svensk sen kom via Finland till Åland krävdes det en hel del papper och beslut innan allt var klart för registrering här. 

En sak som fungerar annorlunda än i Finland är att man får en kallelse till besiktning. Det kommer en lapp hem på posten som säger när man ska åka in och besikta. Först tyckte jag det var konstigt, måst jag liksom vara just den dan å besikta? Men det måst man int man kan också byta dag. Men det är ganska praktiskt egentligen eftersom man då int glömmer bort det. Pinsamt och olagligt när man märker att man kört med obesiktad bil i flera månader. Där gillar jag det åländska systemet men det finns också mycket som int är så lätt här som till exempel tullen och postpaket, men det är en helt annan historia. 

 

Aj aj, vilken fredagsfillis att äntligen få dom där plåtarna i hand och gå hem och tänka YES NU ÄR DET KLART! Hade jag int varit gravid hade jag firat med ett stort glas rött. Tar istället ett glas med kallt vatten och hoppas att det lugnar ner min halsbränna. 

 

Ha de bra! 

tisdag 7 november 2017 - 09:37

Ska du föda på Åland?

Gravidappen säger att jag nu är i nionde graviditetsmånaden och 37:e veckan. Det närmar sig med andra ord. 

Jag har fått frågan om jag ska föda här på Åland? Inte av ålänningar då utan av folk som inte bor här. 

Det är klart jag ska, vi har ett jättebra BB här brukar jag svara. Men jag förstår att de undrar innan jag flyttade hit hade själv heller ingen aning om det fanns BB på Åland, om det ens fanns ett sjukhus.

Men jo Åland har ett sjukhus och ett BB. Det är inte jättestort och t.ex. KUB-test (som görs i ungefär vecka 12) får ålänningarna åka till Åbo och göra om man vill. 

 

Jag har ju ännu inte fött här så mina erfarenheter av BB här grundar sig bara på det jag hittills upplevt men allt har varit positivt. Vi har varit på rundvandring på BB, de ordnar olika typer av kurser förra veckan var jag på en amningsförberedande kurs som en barnmorska från BB drog. De verkar ha bra personal och de känns tryggt. Vi bor också bara några kilometer ifrån vilket är bra. 

I min nyhetsmorgonrunda läste jag på svenska yle att förlossningskrisen i Sverige lockar föderskor till Finland. Jag vet att de också kommit föderskor till Åland från Sverige. Men jag förstår ju att trots att det är fullt på BB i Sverige så vill man gärna ändå vara så nära hemmet som möjligt när man ska föda. Det ger en trygghet så jag beundrar de som åker till ett annat land och föder, att de vågar. 

IMG 0988 De som bor i skärgården flyttar in till Mariehamn nån månad innan det är förlossningsdags. 

Så att, ja jag ska nog absolut föda här. För nu tänker jag inte åka någonstans innan the bébé har anlänt. Var nästan lite orolig när vi skulle till Vasa nu sist det var ju mer än en månad till bf men jag tänkte ju ändå att tänk om den föds då för tidigt!

Berätta det åt barnmorskan som lugna mig och sa att vad gör nu det, dom föder ju barn i Vasa också. Så sant, hade vi bott där hade jag ju fött på Vasa sjukhus. Men det känns tryggt att vara här hemma igen. Nu är det bara att vänta och vänta, usch va det går långsamt! 

måndag 6 november 2017 - 16:31

Bra saker

Ibland behövs det inte mer än små bra saker i vardagen för att man ska vara lycklig. Som till exempel en pratstund med en kompis på bibban. En god take away lunch. En god natts sömn. Ett bra blogginlägg. En bra bok. Ett nytt instagramkonto att följa. Ett bra recept. Ett roligt fynd på loppis. Det är de små sakerna som gör en bra helhet. 

Sen finns det också större saker att glädjas över som att man fick ett bra beslut av Kela angående mammapeng. Jag var så besviken först när jag insåg att min inkomst skulle räknas efter år 2015 då jag lyft studiestöd det året. Hade mammaledigheten börjat 2018 skulle det har baserat sig på inkomsterna från 2016 och då jobbade jag ju och hade en helt annan ekonomisk situation. Men nej det var 2015 som gällde eller inkomsterna från i år sex månader bakåt från när man slutar jobba. Det var bara det att jag inte jobbat fullt sex månader i år jag har ju också studerat och lyft studiestöd när jag gjorde gradun klar. Suck. 

Tänkte att är det här tacken för att man gjort sina studier klara och dessutom jobbat vid sidan om men alltid hållit sig under inkomstgränsen för att kunna lyfta stöd. Det har blivit många kvällar då man suttit och räknat lönespessar för att se att man inte hamnar på att betala tillbaka studiestöd och räkna ut hur mycket man har råd att jobba ännu innan året är slut. 

Men det löste sig och mammapengen är baserad på årets inkomster trots allt. Ekonomiansvariga på jobbet hjälpte mig att lämna in alla papper som behövdes och det blev ett riktigt bra resultat. Att få hjälp med sånt blir man glad över. Sen är ju pengar inte allt här i världen, huvudsaken är ju att man klarar sig. Jag tycker ju också det är roligt att planera och budgetera ekonomin så jag ser det som en utmaning att få det att gå ihop. 

 

En annan sak jag blev glad över var att jag igen blivit överraskad med babyshower. Den här gången här på Åland. Jag som trodde att ingen skulle ordna nåt för mig kunde inte ha mer fel. Överraskning på överraskning. Vilka fina människor man umågs med, tack ska ni ha <3 

IMG 1638 1

Fick testa mina kunskaper i att byta blöja. Gick väl sådär. Vi hade också blindtest med barnmat, fy vad det inte är gott med kall blomkålspure.

 

måndag 30 oktober 2017 - 15:04

Force Majeure

I dag är min första mammalediga dag. Jag hade inte trott att den skulle spenderas så här: 

IMG 1617

På frukostbuffé på Viking Grace med Gröna Lund som utsikt. Inget fel på utsikten det var bara det att det blev en ovfrivillig kryssning till Stockholm för mig och Simon i dag. På grund av vädret kunde Grace inte anlöpa Långnäs i natt när vi kom från Åbo och vi och många andra ålänningar blev kvar på färjan. Suck. Det var bara att gå och lägg sig igen och vakna upp i Stockholm. 

Sen var det ju det att man visste att det börjar gunga så fort vi kommer ut på öppet hav. Två timmar låg vi vakna i hytten när det storma som värst. Så fort vi kom in i Stockholms skärgård lugna det sig. Stormen fortsatte i dag när vi kryssa hemmåt men nu äntlingen är vi hemma igen. 

 

Det går inte att påverka force majeure. #livetpåenö. Det är sånt man får ta helt enkelt. 

 

 

fredag 27 oktober 2017 - 10:57

Bilbloggen

Hej från riksin någonstans mellan Björneborg och Vasa. Imorse när vi körde av färjan var vi ivriga på att få se snön som kommit här. Vilken skillnad det är jämfört med då vi var här för två veckor sen. Då var de ruska nu winter wonderland. Får se hur länge det håller. Vi har fortfarande höst på Åland. Det var +3 i natt när vi for från Mariehamn. Så att, en helg i Vasa igen. Den här gången har vi bröllop på schemat. Härligt härligt med bröllop. ha de bra!  5CCC15E9 B5F3 48CD AF90 FD941B462336Hej hej riksin! 

onsdag 25 oktober 2017 - 21:08

Babyshower

Jag insåg i ett ganska tidigt skede att det aldrig skulle bli någon babyshower för mig. Ni vet där man överraskar den blivande mamman med blöjtårta, lite presenter och äter gott tillsammans. 

Jag har varit på x-antal babyshowers genom åren och varit med och gjort några blöjtårtor (börjar bli riktigt bra på det). Att planera festen är nästan lika roligt som att sen ha den. 

Mina närmsta vänner bor ju inte här och jag förväntade mig inte att det skulle kunna ordna något för mig. Visst kändes det lite tråkigt jag vet ju att de skulle ha gjort det om vi bott närmare. Men jag accepterade att så är det, eget fel liksom att jag flytta. 

Nå, sen fick jag ju bli förvånad och överraskad i alla fall. Det började med ett blombud som jag bloggade om här för någon vecka sen som kom med en mystisk hälsning om att något är på gång. Buketten var bara början och och under flera veckors tid har jag fått ett överraskningspaket, nästan en gång i veckan av nån av tjejjerna.

De kunde inte ta sig hit så de skickar överraskningar åt mig per post istället. Hur fantastiska vänner har jag inte? Har fått allt från mysiga ta-hand-om-mig-själv paket till saker åt beibin. Alltså precis sånt man brukar få på en babyshower. 

Fanny, vars blogg ni hittar här hade gjort egna tryck på "spytrasor" som jag fick. Dagen innan hade jag tänkt jag skulle behöva köpa just såna trasor, och så kom det bokstavligen med ett paket på posten.

Har också fått fina leksaker åt beibin. Lena skickade en rolig bok om en enhörning. Hon hade också gjort en video med gamla bilder. Huhhu vad vi har gjort saker tillsammans! Så fina vänner man har. Varje gång jag öppnat paketen och läst meddelandet dom skickat med har jag fått tårar i ögonen. Jag fick bli överraskad i alla fall. 

Bästa bästa vänner man kan ha, puss på er! 

Lite av det jag fått: 

 

IMG 1442

IMG 1459