tisdag 21 augusti 2018 - 21:40

Hej hej Hangö

När man är i Åbo hamn söndag kväll halv åtta och färjan går först om en timme och man är hemma först mitt i natten ångrar man alltid att man bor på Åland. 

Med det sagt har vi varit ute på vift igen. Den här gången var det bröllop i Hangö då Simons studiekompis gifte sig. 

fullsizeoutput 2fa3

fullsizeoutput 2f9f

Vackert brudpar, vacker stad, vacker fest. Ja vad mer kan man begära? Jo vi bodde med bästa M&M de gör alltid allt lite bättre. 

Sally hade vi med såklart, men vi hade också med hennes fammo så vi slapp ha bebben med på fest.

Första gången lilltjejen var utan oss och i Hangö av alla ställen, haha! Men det gick bra och nu känns det inte lika läskigt att behöva lämna bort henne igen. 

 

 

 

 

tisdag 31 juli 2018 - 22:46

Är vi villamänniskor?

Läste att det ska bli svalare snart. Sköönt, så välbehövt med lite äkta finsk sommar a la under 20 grader temperaturer. 

Då kan man äntligen göra saker igen utan att svettas ihjäl. 

Lider med alla som lider i värmen. 

Sally har hittills klarat värmen bra. Ätit bra, sovit bra men haft jättevarmt såklart. Vi har duschat och badat mycket och det älskar hon så det har varit skoj.

 

Vi har noll luftkonditionering i vår lägenhet och vi har heller ingen egen gårdsplan bara balkong. Så nu om någonsin har man längtat efter hus eller villa/stuga. 

Ett eget ställe i åländska skärgården vore ju helt nice. Vi har nog drömt om det en hel del nu i sommar.

 

Bestämde mig för att nästa sommar ska vi testa på om vi ens är villamänniskor. Eller om det bara är årets värmebölja som gjort att vi längtar ut till havet (nå knappast).

Men ändå klokt att testa först innan man satsar stora pengar på eget boende. Det är ju int precis billigt med hus vid vattnet.

38085645 10211469345521919 7188966790335037440 n

38071423 10211469342841852 6983954386250629120 n

 

Mamma och pappa är här på besök och idag var vi ut en sväng till Vårdö och Simskäla. Det är vackra ställen det. 

Glömde kameran hemma så hann bara ta två fjuttiga bilder med telefonen. Måst åka ut igen någon dag och fota lite skärgård. 

Man vill ju minnas att det var 30 grader och sol, vind och vatten, sen i januari när det är iskallt och man måst skotta snö och skrapa vindrutor.  

 

Ha det bra! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fredag 27 juli 2018 - 15:56

Svettigt värre

God fredag från Ålands händelserikaste vecka. 

Förra helgen, den här veckan och nu i helgen är det tätt med evenemang. 

Det har varit sjödagar, cruising, poker run 25:e juli konsterten. Det är Rockoff och vikinga marknad och en massa annat. Huhhu, i denna värme. 

Fast själv har man nu int riktigt gjort så mycket av det där i år. Ligger dock och lyssnar på Rockoff varje kväll innan jag ska somna. 

 

Som en liten "bonus" har vi haft två stora markbränder i veckan. Som tur har allt gått bra och brandkåren har lyckats släcka snabbt och ingen har kommit till skada. 

Bild 27 07 2018 kl. 15.31 3

Jag har blivit nästan rödhårig. Klippte mig äntligen, har tappat otroligt mycket hår efter graviditeten. Det blev lite bättre men lossnar fortfarande. 

 

Jag och Sally hälsade på hos redaktionen idag. Fick bra fredagsfiilis av att vara där.

Bara vi skulle hitta en större fläkt eller en AC skulle allt vara top notch. All AC är fortfarande slutsålt här på ön. 

Känns som att vi bor i en bastu.

Men men, kanske det någon gång snart blir svalare igen. 

 

Hej då, trevlig helg! 

 

 

 

 

 

 

 

måndag 23 juli 2018 - 20:14

Sommaren hittills

När hann det bli 23 juli?

Idag är Simon tillbaka på jobb efter semestern så det känns lite som att min semester också är slut och det är tillbaka till vardagen nu. 

Skönt på ett sätt att få lite rutiner igen. Vi har knappt lagat mat hemma (både på  grund av lathet men också eftersom det blir så varmt i lägenheten) och tvättkorgen svämmar över och det är grus och sand lite här och där. Dags att ta itu med allt sånt.

Vi har också druckit ofantliga mängder coca-cola på burk (också på grund av hettan men också för att det smakar allra bäst på sommaren ) sa åt Simon att nu måste vi sluta med det för det börjar likna lyxfällan mängder här snart.  

 

Här kommer sommarminnen med vad vi hittills gjort:

Juni var typisk nordisk-sommar, inte för varmt lite för kallt ibland men med fina inslag. 

fullsizeoutput 2d8e

 

Midsommarveckan var det fotbollscup som gällde och min kusins lag VANN! Girlpower!! Finalen spelades på stora planen Wiklöf Holding Arena. 

fullsizeoutput 2f4d

 

Sen blev det midsommar och det regnade och blåste så mycket att stångresningen flyttades en dag fram på många ställen. Vem hade trott att det en månad senare skulle bli ihållande värmebölja? 

fullsizeoutput 2f20

 

Sen fick Simon semester och vi tog båten till fastlandet och körde upp till Österbotten. 

37698146 10211414732876637 8359789589782593536 n

37691211 10211414731276597 8531828778316333056 n

 

Hann med väldigt mycket i Österbotten även om jag knappt har något av det på bild.

En dag var det lunch i Evijärvi på Annas (föräldrars) villa. Har int varit där sen jag var kanske 16-17. Min farmor och farfar hade villa vid samma sjö i flera år och jag har många fina sommarminnen från Evijärvi.

Havet är vackert men nog är det något speciellt med de finländska insjöarna. 

fullsizeoutput 2d85

 

Sally fyllde sju månader när vi var i Österbotten. Det firade vi med att sätta henne i mammas och pappas jordgubbsland med en jordgubbsmössa på (som Simons farmor stickat).

Intressant med plantor tyckte bebben. 

fullsizeoutput 2f4f

 

En av huvudpunkterna på vår resa var Slotte släktmöte. Ungefär 300-400 personer som hör till Slotte-släkten samlas vart fjärde år vid gillestugan i Nedervetil. 

Där är det mat och program sen på kvällen har vi med ungefär de hundra närmsta släkten efterfest. 

Sally tyckte det var ganska varmt men gillade släkten. 

DSC00976

 

Årets festtalare var ingen mindre än Tove Slotte. Hon är den som illustrerar muminmuggarna! Tänk att va släkt med henne. 

fullsizeoutput 2d8d

 

Hemma igen på Åland. En dag åkte vi ut till Bovik och kollade på simstranden och såg på när ÅMHM gjorde algtest. Det var Sallys namnsdag och hon var söt i en marimekko-body. 

fullsizeoutput 2f47

 

Vi hade tänkt åka till Sverige i helgen men det var för varmt. Vi får göra det i augusti i stället. Då ska vi  också till Hangö på bröllop, har aldrig varit i Hangö så det blir nice. 

Så att än är sommaren inte slut och vi har roliga saker att se fram emot! Hej svejs! 

 

torsdag 19 juli 2018 - 10:00

Tre katastroftankar i hettan

När har det varit så här varmt i Norden, någonsin? 

Mina katastroftankar är kanske inte befogade, har blivit mer känslig sen jag blev mamma, men ändå! Huj vilken värme vi har. 

 

Alltså tänk om vattnet tar slut. Bor ju ändå på en ö och det är redan kris bland jordbrukarna gällande vatten och foder. Man kallar in till krismöte och det pratas om nödslakt. 

ALLT mineralvatten var slut på lilla S-market i stan. Helt tom på hyllorna. Fanns INGEN AC att köpa i måndags när Simon var ute i det ärendet. Alla butiker har sålt slut. 

Brandfara. Varje gång jag hör sirener är jag livrädd att det ska ha brutit ut en stor skogsbrand. Det är jättetorrt på Åland och löven är gula. Vad gör vi om det börjar birnna jättemycket? Alla ombord på färja kanske? 

Värmeslag. Så jobbigt om man blir sjuk i denna värme. Drick, drick, drick och håll er i skuggan. Och alla stackars djur som har det varmt. 

 

37521528 10211384528681551 42504035743301632 n

Bada det enda vettiga i denna värme. Enligt den senaste prognosen jag såg ska det regna här först om en vecka. 

Sommaren 2018, vi kommer minnas dig med värme. 

 

 

 

 

 

 

måndag 18 juni 2018 - 22:47

Inte redo att sova själv?

Ny sommarvecka. Det är Alandia Cup och det är fotbolls-VM. Min farmor och farfar hälsar på och det är några dagar kvar tills Simon får semester. 

Vi mårar åpå.

35760918 10211210678095395 2702667377132175360 n

35628714 10211210650414703 4452497268964065280 n

35518062 10211210683815538 1917364067694018560 n

35518472 10211210668775162 805928180480212992 n

Jag går på vagnpromenader. Upp och ner längs Mariehamns gator. Känns som att jag börjar kunna stan snart?

Den här veckan är det jag som har Sevendays instakonto, tog en bild till det iklädd pyjamas, heheh. 

 

Kvällstid jobbar jag igen på att få Sally att sova själv i egen säng och det går bra! Men på natten, och nu ska jag erkänna en grej här, är det JAG som har svårt att sova själv.

Jag ligger och väntar på att hon ska vakna så jag kan ta henne brevid mig. 

Det är nog lika mycket jag som hon som måst vänja sig vid att sova själv, hmm.. tips på det? 

Känns som att hon börjar bli redo för det men inte jag? Trodde inte jag skulle känna så här.

 

 

 

 

 

lördag 16 juni 2018 - 08:47

Instamoment

Let's talk about Instagram för på måndag är det jag som håller i Sevendays instakonto en vecka (spoiler alert: ni kommer få se en åländsk midsommarstång).

Jag är beroende av denna app det är bara att erkänna. Har varit det i några år har föröskt minska på instagrammandet och skrollandet där men det gååår bara int.

Älskar insta. 

Så om ni int följer Sevendays på Instagram så gör det nu: @Sevendays.fi 

Om ni vill får ni följa mig också jag finns på @alexandragraan 

IMG 0560

Det fascinerande med Instagram liksom alla sociala medier är att de ständigt utvecklas.

Både appen och användarna förnyar sig, jag ska förklara vad jag menar. 

Förr tog man en bild med telefonen slängde på ett filter och voíla visa dagens lunch typ. 

Nu tar man bilder med systemkameror, drönare och gopros. Det är snyggt, väluttänkt och dom som är riktigt bra kan tjäna mycket pengar via sina konton. 

Såklart finns det en blandning och alla har inte superstylade konton. Dessutom är mobilkameror så pass bra nuförtiden att man klarar sig galant med den för att ta snygga pics tycker jag. 

Jag fotar både med min iphone och min Sony-kamera som har wifi som gör att jag kan flytta över bilderna till mobilen och ladda upp.

 

Jag föredrar iphonen faktiskt eftersom den har man alltid med sig. Det är ju lite det som var tanken med Instagram från början att man bara tar och bild och en minut senare lägger ut den.

IMG 0525

fullsizeoutput 2cfb

 

Helst vill jag ha en mix. Det behöver inte vara så genomtänkt jämt.

Visst är det snyggt med enhetliga konton men jag gillar också när man slänger ut en bild eller story och ba "kolla vad jag gör nu".

Det är det som är charmen med Instagram. 

Det är det som gör att jag int kan sluta med det.

Det är ett sätt att hålla kontakten och hålla reda på allt vad politiker till min mamma gör. 

 

Jag följer jättemånga konton och letar alltid efter nya. Tänkte dela med mig av några favoriter. 

 

Inredning

 

En favorit på inredningsfronten är från min hemby Tärjär.

Hon som driver kontot @villanordland är en vän till mig och jag är så imponerad över hur fint och framfört allt stort instakonto hon har.

13,5K det vill säga 13 500 följare (!!)

Har ännu inte sätt huset IRL så i sommar hälsar jag på! 

35348780 10211191199608445 7801654745671663616 n

foto: villanordland

35489517 10211191218008905 7075329978681786368 n2foto: villanordland

 

En annan favorit från österbotten: @designsandberg

Retro och vintage: @vintageinteriorxx

Inspo från svenska västkusten: @krickelin

Mer från Sverige: @susantornqvist

Ännu mer: @johannabradford

Om man tröttnat på allt från Norden: @newdarlings 

 

 

Roligt 

 

Bästa humorn hemifrån leverarar @tomppismemes. Han har alltid klockarena grejer. Men kanske man måste vara österbottning för att förstå, eller?

 

30739319 2067789319930452 46354385150244931 n
 

foto: tomppismemes 

 

22308826 1803345066374880 3018673046087660717 n2

foto: tomppismemes 

 

 

Humor från Australien: @celestbarber 

Hittar det bästa från twitter: @situationer

Hög igenkänningsfaktor: @hejhejvardag

 

 

Lifestyle 

 

En som tar dom vackraste bilderna är min barndomsvän @theresarauma 

Hon är äventyraren som bestiger berg i Indonesien och vandrar i Lappland. 

Hon har lite över 500 följare men skulle förtjäna femtusen (åtminstone) !

 

35330773 10211191362612520 8682047484286992384 n

foto: theresarauma

35285828 10211191371652746 2732802259250315264 n

foto: theresarauma

 

En annan som tar grymma bilder: @nordicaphoto

Från andra sidan atlanten: @laurenconrad

En av mina längsta förebilder: @ebbavonsydow

Julfiilis året om: @christmas_ilove

Hon får en alltid på bra humör: @carinalillynyberg 

 

Det var några av mina favoriter. Om ni vill så tipsa gärna om bra konton i kommentarsfältet.  

onsdag 13 juni 2018 - 11:06

Toppar och dalar

Det är ups and downs konstant i livet. Just nu har jag ingen större dipp på gång annat än det där vardagliga som gör en lite småtrött och gnällig. 

Det är alldeles för mycket saker som ligger framme som borde hitta sin plats. 

Jag gör alldeles för många saker på samma gång och inget blir gjort i sin helhet. Börjar här fortsätter där och slutar ja, någon helt annanstans. 

Senaste dagarna har jag undvikit kaoset genom att gå ut och gå. Långa promenader med en sovade Sally i vagnen. Njutit av vädret av juni och sommar-Åland. 

fullsizeoutput 2d07

fullsizeoutput 2d08

Det som är bra är att nästa vecka är det fotbollscup här på ön och min kusin spelar. Älskar cupmatcher och juniorfotboll. Ska försöka se så många matcher som möjligt. 

Det är nåt med stämmningen, nervositeten och förväntningarna som gör det så bra. Spelade själv när jag var yngre och fotbollen har lämnat sina spår så att säga. 

Och på tal om det, fotbolls-VM börjar ju! 

Jag hejar lite på Sverige, hoppas det går bra för England men tror att något sydamerikanskt lag tar hem det kanske Argentina. 

En annan sak jag ser fram emot i sommar är alla sommarprat jag ska lyssna på och alla böcker jag ska läsa. Igår var jag första gången till bibban på ett halvår. 

Gillar Mariehamns bibban det är stort och fint. Däremot gillar jag inte att det är så många andra som tydligen vill läsa exakt samma böcker som jag så allt jag hade tänkt läsa var utlånat. 

Ja ja, får väl börja reservera böckerna om jag vill läsa dom innan alla andra hinner före mig. 

fullsizeoutput 2d04

Det här blev nog ett super vardagligt och flummigt inlägg. Men vad kan man, livet är inte så spännande alla gånger och tur är det.

För egentligen är det bäst när det är lite råddigt hemma och man går och väntar på att fotbolls-VM ska börja och alla böcker man tänkt läsa är utlånade.

Ibland behövs det inte mer spänning än så.

Nu ska jag fortsätta undvika kaoset och lyssna på någon bra poddcast istället. Städa kan jag göra sen.  

 

lördag 9 juni 2018 - 13:05

Ålen från Åland

Hipp hurra för idag har vi en halvåring i huset!

Ålen från Åland kallar vi henne när hon försöker åla sig framåt på golvet, i sängen, famnen och på soffan. Bäst förflyttar hon sig genom att rulla åt olika håll.

Hon gillar gröt, Babblarna och att bada. 

Några tänder har hon ännu inte fått. Har sovit lite dåligt vaknat och gråtit mycket på nätterna nu så jag undrar om det kanske är tänder på gång?

fullsizeoutput 2d14

 

Halvårsdagen till ära packade jag ner henne i sittvagnen och for till butiken. 

Hon var så fascinerad över att SE SÅ MYCKET. Sa inte ett ord bara stirra på allt med stora ögon. Hon har aldrig varit med sittvagnen i butiken förut bara babyskyddet och från vagnen har man ett helt annat perspektiv. 

 

fullsizeoutput 2d17

 

Från butiken köpte vi bland annat det här: 

 

fullsizeoutput 2d1a

En Ålandsbakelse. Det är inte bra Sally som firas idag utan det är också Ålands Självstyrelsedag.

Så grattis Sally, grattis Åland ha en bra lördag! 

 

onsdag 6 juni 2018 - 16:07

Tärjärbon som gick vilse till Åland

Gillar att läsa folks presentationer om sig själva här i bloggvärlden. Alla har kanske inte hängt sen början så varför int ge en liten beskrivning på vem jag är och varför jag kallar mig för en oäkta ålänning. Häng med vetja.

Vem är jag då? Finns många sätt att presentera mig till exempel är jag "Tärjärbon som vilssta till Åland" (Översätter man det rakt av blir det Terjärvbon som gick vilse till Åland). 

fullsizeoutput 2cff

 

Här är hon då. Blev tvungen att kolla mitt arkiv hur länge jag hållit till här på Sevendays och det blir två år i höst. Ursprungligen är jag alltså då från världens bästa by Terjärv. 

 

När jag började blogga för två år sedan hade jag ganska nyligen flyttat till Mariehamn. Jag jobbade på en tidningsredaktion samtidigt som jag gjorde klar min gradu från ÅA i Vasa. 

Min kompis fotografen Ida tog tjusiga bilder på mig till bloggen hösten 2016. Vi for upp till pissberget som det kallas, utsikten är vackare än namnet. Bland annat den här bilden tog hon.

2016 IDA3711

Nu är jag föräldraledig, magister i statsvetenskap och fortfarande öbo. Trivs bra på Åland även om jag alltid nu som då längtar till Österbotten. 

Varför flyttade jag till Åland då? Fem år bodde jag och Simon i Vasa där vi båda studerade. När han blev klar och jag var i slutskedet började vi fundera på vad vi vill göra här näst. Jag drömde om Köpenhamn han pratade om Helsingfors vi nämde Stockholm men plötsligt kom jag på; Åland.

Simon är från Åland men det var jag som fick övertala honom att flytta hit, haha.

Vi fick jobb, kirrade lägenhet och tog vårt pick och pack (och vårt marsvin som då levde) och flyttade till Mariehamn. Från och med januari 2016 hade vi vår officiella adress på Åland istället för Vasa. 

IMG 6386Vi hyrde en mycket tjusig loftlägenhet med rutigt köksgolv. Som ni ser hängde det en påminnelse på väggen om varifrån vi kom. Icke att förglömma.

Så kär i den lägenheten hade gärna bott kvar om den varit större. 

I början skrev jag mycket om livet som nyinlyttad och skillnaderna mellan Österbotten Finland och Åland.

Nudå? Jag skriver fortafarande ganska mycket om hur det är att bo på Åland men varvar också med en del om hur det är att blivit förälder. 

DSC00639

Sally föddes i december -17 och är alltså nu ett halvår. Tiden har gått jättefort och det är roligt att ha   bloggen som en slags anteckningsbok under bebistiden.

Det har också varit skönt att få skriva av sig när det behövts. 

Framtiden då? Jag vet inte vad jag ska göra efter att föräldraledigheten tar slut. Just nu lutar det nog mot att jag blir vårdledig ett tag, men sen?