lördag 10 februari 2018 - 14:00

Hemma hos oss

I april har vi bott ett år i vår egna lägenhet. Kom på att jag aldrig visat bilder på hur det ser ut här. Förra stället som vi hyrde var riktigt fotgeniskt med vindsvåning och svart och vitt rutigt köksgolv. Man behövde int styla till det för att det skulle se bra ut, allt såg typ bra ut i den lägenheten. 

Det här stället är mera enkelt med vita väggar och ljust golv allt på ett plan och en inglasad balkong. Vi har gjort väldigt lite här inredningsmässigt men jag tänkte ändå visa lite hur det ser ut. 

Genast när man kommer in hit märker man att det inte längre är enbart två vuxna som bor här. Vanligtvis står tvättställningen framme men just nu har den fått flytta in i kontoret eftersom vagnen ( som nu är ute på balkongen ) har stått på tvättställningens plats några dagar. Det är praktiskt att ha ett eget ställe åt tvättställningen eftersom det alltid är något som måste hängas upp på tork. 

Det luktar lite sött kanske? Inte så konstigt. Familjens yngsta har just bajsat ner x-antal underlägg på skötbordet. Blöjhinken är full men det är ingen som hunnit ta itu med det utan man hoppas kunna trycka in några blöjor till innan det är dags för tömning. Man vill ju int gå ut i onödan med roskisen.

DSC00336

I hallen ser vi en madrass, oklart vad den gör där. Att vi har blommor beror endast på att de är torkade och har stått där sen Skördefesten i september då de köptes. Mycket bra köp. Har sparat mig flera euro i form av fredagsbuketter jag skulle ha köpt som hade vissnat efter två dar. Ett riktigt lifehack man behöver ju inte vattna.

DSC00338

Sovrummet är alltid inbjudande med en hög av täcken och kläder på sängen. Man vill ju verkligen mysa ner sig här. Sovrummet är också en tillfällig förvaringsplats när gäster kommer över och vi snabbt ska städa undan i vardagsrummet. 

DSC00335Köket, hemmets hjärta. Sallad i kruka som vissnat. Tomma mjölkkartonger. Hushållspapper, kaffekopppar, en coca-cola flaska och en massa glas. Här har det hänt saker minsann, tror någon just åt lunch. 

Stokkestolen i hörnet är en riktig lifesaver. När man sedan måste ta itu med disken kan familjens minsta underhållas genom att hon sitter i stolen och får följa med köksarbetet därifrån. 

DSC00340Här spenderar vi mycket tid. Soffan har fått nya detaljer i form av amningskudde och bebisfilt. Vitt och lila trendigt är just nu skulle jag tro. Man hittar säkert några spytrasor om man lyfter på de stora kuddarna. En annan färgklick är pilatesbollen som flyttade in när värkarbetet satte igång (i december) och har ännu inte flyttat ut. Den är perfekt att sitta och pompa på för att lugna en skrikig bebis på kvällarna. Babygymmat har en given plats i vardagsrummet numera. 

Så att så här bor vi! Och vi trivs jättebra. 

 

 

 

måndag 5 februari 2018 - 09:41

Vårens planer

Äntligen februari januari kändes som tusen år. Int för att jag har något speceillt jag går och väntar på, eller jo det har jag lite väntar jag nog på att få fara hem till Tärjär men det är först i mars, men annars tycker jag bara det är skoj att det mer och mer blir vår.

Vad har vi gjort den senaste tiden? Mamma var här i förra veckan och i helgen fyllde Simon år, 30 bast till och med.  Jag hade fantiserat om att ordna överrasknigsfest åt honom när han fyllde 30. Men det blev liksom inte mer nu än att hans familj var hit på tårta och kaffe. Fast en oväntad gäst fick han, hans fammo från Oravais kom hit på överrasknings-visit så lite surprise moment hade vi nog. 

Jag ser fram emot våren. Även om februari nog är en renodlad vintermånad likaså mars men man vet om att man går mot ljusare tider. Januari blev i år en ammande,krånglande månad som kändes som världens längsta. Nu funkar amningen bättre ingen infektion och det har äntlingen slutat göra ont. Var så nära att ge upp ammningen men glad att jag inte gjorde det. 

IMG 6904

HOLLAND Jag tycker om att se tillbaka på vad jag gjorde för ett år sedan. Förra året i februari var jag en vecka i Holland, aka Blomlandet. 

I år ska jag inte göra något speceillt den här månaden. Eller jo, en kompis kommer hit på besök så det ska bli kul. I mars ska vi till Tärjär och ha dop åt Sally och i april vill jag fara över till Sverige på en shoppingresa och i maj blir det bröllop i Österbotten. Det var typ den våren det.

Säkert gör vi en massa annat också som kommer mera spontant men det är roligt att ha något konkret att se fram emot varje månad. Fast det är mysigt att kunna gå omkring i pyjamas varje dag är det nog bra att komma ut och lufta sig nu som då. 

 

Ha det bra! 

 

tisdag 16 januari 2018 - 14:55

Ett fejs att titta på

Hej från ett stormigt Åland. Det blåser och färjor ställer in turer, riktigt ö-väder. Det blåser så pass mycket att man int ens vill gå ut och gå. Igår for jag och Salson en sväng till Maxinge och shoppa lite men idag har vi bara suttit inne due to the weather. 

Vi var också en sväng via redaktionen där jag jobba innan jag for på mammaledigt. En av kollegorna sa att "nu ska du sitta och titta på henne ordenligt för typ om 20 sekunder så börjar de skola". Så det är väl det jag gör på dagarna tittar på detta fejs: 

26905663 10156022293810967 2022827085 o

Har int så mycket mer än så att säga just nu. Ska fortsätta titta. 

Ha de bra!

söndag 14 januari 2018 - 19:21

Bättre?

Har inte hunnit öppna datorn på några dagar. Har haft fullt upp med att bli friskare, medicinerna börja hjälpa, tills i natt då det blev sämre igen och jag vakna med smärta. Blev så besviken. Trodde att det hade vänt men tydligen inte. Jätteintressant information säkert, nästa vecka hör läkaren av sig och jag ska på ultra för att se om det finns en böld i bröstet. Usch. 

IMG 6856

LJUSET. En favoritbild från ifjol i gamla lägenheten. Känns som ett evighet men det är int ens ett år sen. Det var slutet på januari eller början på februari och jag minns att ljuset hade återvänt och allt kändes så bra. Låg på golvet och skrev gradu. 

Nå, hellre är jag sjuk än Sally. Lite trist bara att det är därifrån hon får mat som ska krångla. Hade hellre brutit en tå eller nåt. Helst av allt vill vi få vara friska. Var livrädd att vi skulle få med oss nån bobba från HVC när de satt en massa tanter där å hosta i väntrummet. 

Har lite smått börjat mentalt ställa mig in på att jag kanske inte kan amma om jag int blir frisk. Kan int fortsätta med att vakna mitt i natten av smärta. Jag får panik när det tar så sjukt. 

 

Tre saker jag funderar på just nu: 

1. Hur ska jag få Sally att somna tidigare än klockan ett på natten? Hon tar powernaps på kvällen och vägrar somna innan klockan ett... zzZZzz... 

2. Årets presidentval är så tråkigt. Knappt så man märker att det är ett val på gång ens. 

3. Att jag inte har några stora "måsten" detta år. Förra året gjorde jag klart studier, var gravid och födde barn. 2018 ska jag bara chilla.

 

IMG 2012PROJEKT 2017, aka Sally. 

 

Tre saker jag ska göra i veckan: 

1. Köpa nytt shampo och balsam.

2. Posta iväg lite grejer till Österbotten.

3. Lyckas få Sally att somna i vagnen på balkongen. 

 

Tre saker jag vill göra i veckan: 

1. Lyssna på senaste avsnittet av Ted&Kaj-podden.

2. Blogga. 

3. Kunna ta en powenap på kvällen. 

 

Tre saker jag vill göra det här året:

1. Ta ny profilbild till bloggen. 

2. Åka till Österbotten (flera gånger). 

3. Chilla med Sally.

 

2016 IDA3711 kopia

2016. Har bloggat på Sevendays sedan oktober 2016.  

 

Tre saker jag är glad över: 

1. Att vi har fått vår Sally. 

2. Att få se henne utvecklas, det händer så mycket varje dag.

3. Att vi går mot vår och ljusare tider. 

 

Tre saker jag längtar efter:

1. Att dricka kaffe igen (paus pga amningen)

2. Tärjär 

3. Att smärtan i bröstet ska försvinna. 

 

 

Ha de bra! 

 

 

 

söndag 7 januari 2018 - 18:18

Stormvarning.

Be careful what you wish for brukar man säga. Jag som klaga på att Åland sakna snö i fredags vakna på lördagsmorgonen till att marken var vit. Inte så mycket snö som de har i Österbotten och det här är långt ifrån något skid- eller pulkaväder men det är åtminstone annat än rapa. 

Idag är det dessutom någon typ av snöstorm här. Blåser så mycket så att färjorna ställer in turer. Förmiddagen var riktigt fin hade gärna varit utomhus men istället har jag kurerat mig från mjölkstockning nummer två. Aj aj.. när ska det här vända? 

Men jag ger inte upp, inte än i alla fall. Tänker att graviditeten också var kämpig till en början innan det vände så varför skulle det här vara nå lättare. Det kan väl bara bli bättre får vi tro. 

När jag stod i duschen och värmde det ömma på brösten fick jag flashbacks från när förlossningen hade startat och jag stod och duscha säkert en timme för att lindra smärtan när värkarna kom. Nu stod man där igen men nu var det en annan del av kroppen som gjorde ont. Tänk vad bra smärtlindring varmt vatten ger. 

IMG 6738

Efter regn kommer solsken. Det blir väl bättre.. 

fredag 5 januari 2018 - 16:12

Åländsk vinter

Det är både bra och dåligt att bo på Åland på vintrar som den här när det int kommer nån snö. Det är bra när man har barnvagn och slipper skuffa runt den i snödrivor. Bra för att man slipper skrapa bilrutor och bra för att man int behöver fundera på nån snöskottning. Men det är int bra om man till exempel jättegärna vill ha snö. Istället ser de ut så här: 

B521F969 B7BC 487B 90E7 9964A3472505

VINTER? Hur tråkigt som helst med typ rapa istället fö snö! 

Vi var in till stan idag och jag kom ihåg att det är fredag och köpte lösgodis! Simon har varit hemma hela veckan eftersom han börjar nytt jobb på måndag.

Sa att jag är lite avis på honom som får börja ett nytt spännande jobb och jag blir hemma med hon som ibland bara låter buäää-buäää! Simon sa att han är avundsjuk på mig som får vara hemma med buää-buää och det är nog faktiskt sant, att det är ganska bra. Jag är inte alls sugen på att jobba. Usch för att måsta stiga upp på mornarna och måsta fara iväg någonstans. 

IMG 3940VI HADE SNÖ Bevis på att det nog kan snöa här! Så här såg det ut första vintern vi bodde på Åland. Simon och hans sportiga Audi som fick bytas ut till en familjebil, hehe. Fast den ser stor ut så rymdes barnvagnen knappt in i bakluckan. Har börjat förstå varför barnfamiljer satsar på komfort och utrymme när det gäller val av bil. Hejdåå sportbilen och hej familjebilen! 

 

Trevlig helg! 

 

torsdag 4 januari 2018 - 12:12

Festen är över.

Det ligger små bebisstrumpor lite här och där. Sängen har inte varit bäddad sen mitten av december och att tvättmaskinen går är mer en regel än ett undantag. Småbarnslivet här hej var det visst.

Bebiskläder, rådgivningsbesök och spytrasor. Det är vardag nuförtiden, en ny vardag som man ska lära känna. Men oj vad skönt det är att det äntligen är vardag. Även om vi inte gjorde så mycket under julhelgen utan mest var inne i bebisbubblan så är det skönt att julledigheten är förbi för nu funkar samhället normalt igen. Och när allt annat utanför fungerar som det brukar så är det lite lättare att själv hitta nånslags vardagsrytm här hemma.

Tre saker jag funderar på just nu: 

1. Amning. Gick en kurs om amning innan Sally föddes som var jättebra den inspirera verkligen till att jag ville amma. Men jag trodde aldrig att det skulle kunna vara så svårt. Tänkte att det bara var att stoppa tutten i munnen på bebisen och that's it. Men det är så mycket mer.  Man ska också se till att tuttarna int får mjölkstockning. Aj aj aj. Och att det int blir en massa sår (vilket jag har) och vad man kan ha eller inte kan ha på sig. Jag läser på allt vad kommer över om amning just nu. 

2. Skolstart. För första gången sedan jag sluta skolan, alltså ÅA, längtar jag tillbaka. Tänkte på hur det skulle vara att vara där igen. Påbörja en ny termin efter ett långt jullov. Träffa alla kompisar, gå på kurser, läsa till tent, dricka kaffe och prata skit i cafeét i flera timmar. Antagligen är det på grund av att det är en vardag som jag känner till. Säkert kommer jag längta tillbaka till den här vardagen någon dag också (minus alla amningsbesvär då). 

3. Resa med bebis. Jag vill ju visa Österbotten åt Sally och Sally åt alla i Österbotten. Int riktigt ännnu ska vi ta oss dit men snart nog. Så jag funderar på hur det blir att åka iväg när vi är tre istället för två. Hur funkar det att flyga med bebis? Hur funkar det att åka båt? Vad ska hon månne tycka om att vara någon annanstans än på Åland? Lilla ålänningen, hennes första resa i livet ska hon få åka till Finland! 

IMG 2037NYÅR. Det festliga är över nu är det vardag som gäller. Jag höll mig till alkoholfritt på nyår, har ännu inte vågat mig på ett glas vin är rädd att det ska börja snurra i huvudet för mycket. 

 

 

 

 

 

tisdag 26 december 2017 - 22:37

Året 2017

 Ifjol skrev jag om att 2016 blev ett bra år. Året innan hade varit ganska pissigt och det var otroligt skönt när det äntligen vände. Om 2016 var ett feelgood år med flytt, nytt jobb, ny stad nya vänner så har 2017 tagit allt till en högre nivå. 2017 var the year med lägenhetsköp,examen och baby. 

Januari

I januari hade jag inte längre något jobb utan nu skulle gradun skrivas och det blev studiestöd igen. Började det nya året med att åka hem till Tärjär en vecka. Tillbaka på Åland gjorde jag lite inhopp på tidningen mellan varven jag var hemma och skrev gradu. Hann också med lite festligheter i januari som JCI:s årsfest och Idrottsgalan 2017. 

IMG 6580

SNÖ Det var kallt i Tärjär men jag och lillasyster trotsa kylan och for ut och skida. 

Februari

Det var så fint väder på Åland i februari vissa dagar så man blev lite lurad och trodde att våren redan kommit. Jag låg,satt,stod hemma i lägenheten och skrev gradu. Fick ont i ryggen av att sitta på soffan och skriva i dålig ställning. Gjorde också inhopp på tidningen. I slutet på februari åkte jag till Rotterdam en vecka och bodde hos min moster. Vi åt gott, skratta och hade det bra. 

IMG 6928ROTTERDAM Det var dimmigt kallt och regnigt i Holland men sällskapet var desto bättre. Har kommit fram till att jag inte nödvändigtvis behöver bo i en storstad, Mariehamn räcker bra, bara jag nu som då får åka till en större stad och lufta mig lite. Känna storstadspulsen men sen få åka hem till tryggheten igen. 

Mars

Mars bjöd också på fint väder och nu började man längta efter våren på riktigt. Jag åkte över till Stockholm en helg och bodde hos min kompis Lena. Jag skrev gradu och uppsatser och gjorde lite frilansjobb och vi letade på allvar efter egen lägenhet. 

IMG 7302GAMLA STAN Turist javisst! Lena var nyinflyttad till Sthlm och vi gick mest omkring och upptäckte vad staden hade att erbjuda. Hade aldrig varit i gamla stan i Stockholm tidigare. 

April 

April var månaden då allt hände. Hittills hade man mest lunkat på i en jämn takt men nu mittiallt hände flera livsförändrande saker på en samma gång. För det första köpte vi lägenhet. Samma vecka som vi genomförde köpet fick jag ont i magen på ett sätt jag aldrig tidigare känt. Det visade sig vara plus på stickan och vi skulle bli tre innan året var slut. Jag jobbade vidare med gradun som snart skulle lämnas in och hade några andra uppsatser också som jag kämpade med. Jag var också en vecka i Ylläs med familjen precis efter att jag fått veta att jag var gravid. Mådde hur bra som helst skida och åkte slalom utan problem. Det vände sen när jag kom hem från Lappland. Vi hade precis flyttat in i nya lägenheten innan jag åkte iväg och allt var ett stort flyttkaos och plötsligt slog gravidillamåendet till och jag började spy varje dag. 

IMG 7418EGEN LÄGENHET Första gången i egna hemmet efter att vi skrivit på köpebrevet. Här var vi ännu inte medvetna om att det låg en tredje familjemedlem i magen. 

Maj 

Maj blev en ganska tuff månad. Jag spydde flera gånger om dagen och kunde inte laga mat för då börja jag må illa. Min deadline med examen närmade sig och jag satt hemma och skrev och skrev och mådde pyton. Att sitta på soffan och skriva och sen måsta springa in på wc och spy var inte direkt hejsan. Klarade till sist av att ligga i sängen med datorn på magen då fick jag något gjort. Jag gjorde också lite frilansgrejer åt tidningen och varje gång jag åkte ut på något med fotografen hoppades jag att jag inte skulle behöva be att stanna bilen så jag fick spy. Jag lyckades att "må bra" alltid när vi var på reportage, drack mycket vatten så att jag inte blev åksjuk. I maj dog vårt marsvin Molly och det blev en ganska stor sorg vi hade haft henne i så många år. 

IMG 0025ÅLAND GRÖNSKAR En glad bild trots att det var en tuff månad. Mamma var hit på besök och vi for på evenemanget Åland Grönskar, vädret var på topp och naturen så vacker! Maj och juni är nog en av favoritmånaderna här på ön när allt grönskar. 

Juni

Oj vad jag hade väntat på juni. Jag hade lämnat in allt studierelaterat och nu fick jag äntligen betygen hem på posten. Den lyckan alltså när jag väl höll pappren i handen. Jag var klar med mina universitetstudier! Jippii aldrig mer tänkte jag nu får det vara färdigt studerat (åtminstone för en tid) nu ska jag njuta av sommaren. Jag var helt ledig i juni. Inga studier inget jobb. Jag njöt av att bara vara. Åkte hem till Tärjär en sväng och till midsommaren kom våra kompisar från Tärjär hit på besök plus Lena som åkte över från Stockholm. Det blev en jättebra midsommar, vi deltog i traditionell åländsk lövning och resning av midsommarstången. Badade bastu ute i Eckerö och åkte ut till Föglö på midsommardagen. Nu hade mitt illamåendet gett med sig och jag kände mig som en ny människa. Kunde äntlingen börja njuta av att vara gravid. 

IMG 0195

POL MAG. Äntligen klar med studierna! 

Juli 

I juli började jag jobba igen. Det var skönt att vara tillbaka på jobb och inte ha några studier att tänka på. Att jobba på en tidningsredaktion på sommaren är jätteroligt. Juli är månaden då typ allt händer på Åland. Rockoff-veckan hade vi Mia och Markus på besök och vi såg många bra artister. Jag kände mig knappt gravid och såg inte heller gravid uta började nästan undra om det ens fanns någon där inne? 

IMG 0784

TOTO Några andra ville också se TOTO på Rockoff.  

 Augusti 

I augusti fortsatte vi ha besök hann bara tvätta gästsängkläderna innan nästa kom. Min lillabror och flickvän var här och lillasyster och en kompis sov också här några nätter. Jag jobbade i augusti men hösten var osäker och jag visste inte om jag hade jobb. Augusti bjöd på bra väder och vi njöt av sensommaren och plockade årets första kantareller och var ut och seglade. 

IMG 1059DEGERSAND Jag alla dagar var det int bra väder. Just den här dagen börja det regna när vi åkte till Degersand med lillasyster. 

September

Den här månaden löste det sig med jobb ända fram till mammaledigheten. Vi åkte till Grekland på bröllop med kompisgänget och alla fick magsjuka. I september började jag känna av mer och mer att jag faktist var gravid. Lite foglossning, lite mer tungt att gå och mera hungrig. Jag jobbade på men började längta efter att bli mammaledig. I september var det Skördefest på Åland och jag Simon och en kompis åkte Åland runt till olika gårdar.

IMG 1293

BABYBUMP I Grekland började magen synas mer ordentligt, speceillt med simdräkt på. 

Oktober 

Sista månaden på jobb innan mammaledigheten. Fysiskt var det en tung månad och jag längtade efter att bli ledig. I oktober åkte vi till Österbotten två gånger. Först hämta vi hem nya bilen och andra gången var det Mia och Markus bröllop + min surprise babyshower. 

IMG 1610BABYSHOWER Jag trodde ju inte att det skulle ordnas någon babyshower för mig eftersom alla kompisar och släkt finns i Österbotten. Men min mamma hon kan ordna hon. Det var så roligt att få träffa alla kompisar och kusiner. 

November 

Äntligen ledig tyckte jag till först. Sen fick jag ganska tråkigt. Efter att ha städat lägenheten, handlat alla julklappar och tvättat alla babykläder hade jag inte mer att göra längtade efter december så att vi skulle få se vem som bodde i min mage. 

IMG 1656MAGE Hej hej stora magen som snart skulle vara ett minne blott. 

December

Jag hade bf fjärde december och den dagen kom och gick utan att något hände. Men fem dagar senare den nionde december, då kom hon vår julklapp. Som vi hade väntat. December har i år har varit helt annorlunda än tidigare år. Tidigare år har man väntat på julafton och julhelgen men nu i år kom julafton tidigare och allt med jul kändes plötsligt så oviktigt. Vi hade äntligen fått vår lilla skatt och nu var det hon som ställde och styrde våra liv. 

IMG 1914ÄNTLIGEN 9.12 då äntligen kom hon. 

 

Det var år 2017. Två år har vi nu bott på Åland. För ett år sedan hade jag aldrig kunnat tro att vi skulle avsluta år 2017 med att få en baby. Väntar med spänning på hur nästa år blir. 

torsdag 21 december 2017 - 23:25

En första av många.

Årets mörkaste dan var det visst. Dagen till ära for jag och bebben ut på premiäråk med vagnen. Supernervöst och lite skrämmande. Men det fanns inte en chans att jag skulle orka sitta inne en dag till. 

Det gick bra. Bebben var nöjd och somnade nästan genast. Däremot glömde jag överdraget eller vad det nu kallas det där som man har ovanpå liggdelen. Men det gjorde väl int så mycket, åkpåsen var varm och skön och jag får väl komma ihåg den nästa gång istället. Jag lyckades också få med mig lite onödiga grejer i korgen bland annat regnskyddet låg där så när jag skulle packa ner det jag handlat i affären rymdes det nästan inte.

Nå, nästa gång ska jag se till att inte ha en massa annat där när jag far ut. Stannade också säkert hundra gånger och kollade om hon hade för varmt eller kallt. Hon hade riktigt bra däremot var jag genomsvettig när vi kom hem. Mycket att lära sig och tänka på, huhhu! 

3B107A07 E7F4 42C8 BEE2 455863DF74A4 PREMIÄRÅK Hade lite svårt att tro att det var årets mörkaste dag när solen sken så fint. 

 

 

måndag 27 november 2017 - 12:13

VECKA 40

Liksom november börjar lida mot sitt slut ska den här preggotiden också snart vara över. I dag vecka 40 men jag tror knappast att det kommer någon bebis ännu på ett tag. Men oj vad man väntar! Tänk att man frivilligt vill byta ut den här lediga egentiden mot vaknätter och bajsblöjor anytime. Trött på att vara själv här hemma nu. 

IMG 1701JULGATAN Bild från förra helgen då julgatan i Mariehamn öppnades. Det kom snö(slask) vilket gjorde det riktigt stämmningsfullt. Men vi har fortfarande gröna gräsmattor här, kommer vi ens få nån snö i år? 

Inkommande helg är det lillajulsmarknad i Kastelholm. Om inget har hänt då ännu på bebisfronten är vi där och trängs med resten av Åland och dricker glögg på slottet och köper kransar på Jan Karlsgården. Myys, gillar lillajulsmarknaden! 

 

Ha en bra vecka! Jag ska göra så lite som möjligt har jag bestämt. Tänker fast ta tre tupplurer om dan om jag så vill!