onsdag 12 december 2018 - 13:00

Dagens fakta om Åland

Imorse såg jag två tråkig nyheter på Facebook som berörde mig:

Ett  mitt favorit café och bistro Tsarevna i Eckerö som har fantastiska bruncher ska sluta. De skrev på sin fb-sida att det inte förnyar kontraktet av olika orsaker vilket är tråkigt. Det blir en ny hyresgäst där istället så hoppas dom också är bra!

 

Två Polarn och Pyret slutar skäppa över till Åland efter årskiftet. Det är redan skralt med nätsidor som levererar hit och nu slutar en som jag köpt mycket av. Det står att det är på grund av att de inte kan uppfylla de krav som Ålands tull har så det är väl antagligen lättare för dem att sluta helt då.

 

Jaja, så är det att bo här det är svårt att handla på nätet. Brukar försöka se det från en positiv vinkel man handlar mindre då även om det blir lite ofrivilligt ibland. 

 

Kan ju nämna en positiv egenskap med Åland istället som just nu berör mig. Det handlar om bilbesiktning, japp tänk att man kan vara glad över en sån sak men tycker dom har ett så bra system här.

Man får nämligen kallelse när bilen ska besiktas. Först tyckte jag det var konstigt att jag inte själv får bestämma när bilen ska besiktas.

Man får en lapp hem med tid och faktura (det är också billigare än på fastlandet) och sen är det bara att åka dit den dagen och tiden. Brukar gå jättesnabbt och man behöver int gå in och betala och vänta utan sitter kvar i bilen tills det blir ens tur. 

Nu hoppas jag bara att bilen också går igenom besiktningen för det sker några dagar innan vi ska upp till Österbotten på jullov.  

fullsizeoutput 141c

 

Det var dagens fakta om livet på Åland; det är svårt att beställa grejer på nätet men smidigt att besikta bilen! 

 

onsdag 5 december 2018 - 13:15

På bal i tidningsklänning

Sjätte december är lite av en helig dag för mig. Det ska vara god mat, gott att dricka och så kollar jag på balen och man får inte störa mig. Alltid med twitter framme på en skärm, det är den enda dagen på året jag använder twitter för att kunna följa med kommentarerna som handlar om om festen.

Självständighetsbalen är ju den kanske största festhändelsen i Finland. Varje år jag lika nyfiken på vem som är där och vad de har på sig. Speciellt om det är någon man känner som är bjuden. I år är det extra roligt för Nya Ålands chefredaktör, min förra chef, Anna Björkroos ska gå på balen. Hon tar årets tema som är klimattema på största allvar. Hon ska gå på bal iklädd en klänning gjord av tidningssidor ur Nya Åland! 

Häftigt! När man känner Anna är man inte ett dugg förvånad. Det är hon och så också Nya Åland! Eftersom jag har jobbat där vet jag hur modig den redaktionen är att testa nya saker och vågar sticka ut. 

Det står om klänningen i dagens Nya Åland (5.12) den är designad av åländska Linda Karlsson som är känd för att återbruka material när hon syr upp kläder. 

 

Skarmavbild 2018 12 05 kl. 12.44.08

 

                                                Skärmdump från dagens Nya Åland

 

Ska bli intressant att se om andra gäster också uppmärksammar klimattemat i någon form. Gissar på att många som är bjudna år efter år använder samma kläder som på fjolårets fest. 

Det fanns en bild i tidningen när hon testade klänningen då den inte var färdig. Jag är jättenyfiken på att se hur den blev. I år blir det extra roligt att se balen, spännande!

 

måndag 3 december 2018 - 12:51

Ordens betydelse och flygstrejk

Roligt att så många gillar idén med en dialektkalender. Har redan fått svar på något jag trodde jag visste men hade fel om. Gårdagens lucka om rätoviko man syftar inte alls att något är sönder i det här fallet utan räto är lika med trasa på dialekt och det användes förr som bindor. Logiskt!

Räto betyder alltså både trasa och att något gått sönder. 

Det var min smarta kusin som upplyste mig, tack! Jag har levt i den tron att det betyder något annat. Men där ser man! 

Tycker det är intressant när man vet mer om varför man säger som man gör på dialekt. Jag har inte tidigare reflekterat så mycket över ordens betydelse så jag hoppas det kan komma fram mer som jag inte vet. 

För som jag skrev tidigare det är inte helt okomplicerat det här med dialekt varken med stavning, betydelse eller ursprung. 

Tänkte göra en sammanfattning i slutet av månaden sen och se vad som kommit fram under kalenders gång. 

 

Men nu till en annan grej som händer i december, Sallys födelsedag! På söndag fyller hon ett år. Minns den här tiden ifjol när man gick omkring och bara vänta. Det kunde hända närsomhelst eller om två veckor. Hon var beräknad den fjärde december och kom den nionde.

Hon är ingen bebis längre, hon ska stå,stå, stå överallt. Har fattat att musik och rörelse hör ihop, när hon hör en sång hon gillar börjar hon dansa. Älskar att borsta håret och tänderna. Säger mammmammam, bappa och tatt tatt. 

Vi ska såklart ha kalas i helgen och hoppas att det inte blir flygstrejk för då får vi inte hit mommo,moffa, moster och Stefanie. Hoppas,hoppas det inte blir av! Vi vill att dom kommer till Åland.

fullsizeoutput 33d3

Så såg det ut när jag och Sally var ute och flög. Att resa själv med en tiomånaders var ju sisådär. Men det gick BRA och vi kom fram.  

fredag 30 november 2018 - 15:00

Evenemang som lockar

Snövädret blev töväder som blev till bus-oväder eller öväder som jag kallar det när det känns som att man blåser bort. 

Imorgon publicerar jag första luckan i min dialektkalender. Många tycker att det är en rolig idé, skoj! 

Imorgon är det också dags för det evenemang som ligger på topplistan bland händelser som får ålänningar att gå man ur huset typ. Det är lillajulmarknad i Kastelholm en favorit bland ålänningar och utflyttade ålänningar kommer hem för att gå på denna mysiga tillställning. 

Enligt mig ser topplistan ut så här: 

1. Skördefesten

2. Lillajulmarknad

3.Kosläpp på Bolstaholm 

Ja vi har ju Rockoff också (samt en massa massa annat) men Rockoff spelar i en egen liga tycker jag. Så många som inte bor här kommer på Rockoff. Visserligen har skördefesten börjat få en liten sån status och det är kul för jag gillar skördefesten. 

Hoppas alla som tänkt komma hit i helgen (eller de som ska härifrån) lyckas med det. Som vanligt när det blåser hårda vindar ställer det till det för färjtrafiken. Force majeure va kan man. 

Förra hösten hamnade jag och Simon på en ofrivillig kryssning till Stockholm när Grace inte kunde anlöpa Långnäs på natten. Likadant hade skett inatt såg jag på nyheterna. 

Vi håller oss inomhus idag men hoppas att vi kan fara på marknad imorgon. Idag var jag och Sally hos en kompis som också har barn. Det märks att man är småbarnsförälder när man hälsar på hos nån klockan 09:40. 

fullsizeoutput 32f0

 

Ha en bra fredag! 

måndag 22 oktober 2018 - 14:09

Ett inlägg om MIG

 

19 random frågor om mig. Frågorna hittade jag på helt själv, likaså svaren. Lite som att intervjua sig själv. Nyfiken? Skrolla ner. 

 

 

Hur gammal är du om fem år? 32 (!!) 

Din familj? Bor med Simon och Sally. Sen har jag mamma, pappa, lillebror och lillasyster. Är äldst av syskonen. 

 

 

2016 IDA3711

 

Var gick du i högstadiet? Kronoby Högstadium som under tiden jag gick där bytte namn till Ådalens skola. 

Vilka städer har du bott i? Vasa och Mariehamn.

Vad drömmer du om? Att åka till Australien. Avundsjuk på min kompis Ida som varit där. Älskar allt med Australien, okej nästan allt, gillar inte att de har äckliga spindlar och ormar. Drömmer om att åka dit nån dag. Bara Sally blir lite äldre och orkar sitta på flygplan i sådär 14 timmar... 

 

fullsizeoutput 2d7a

 

En pryl du inte kan leva utan? Mina AirPods. 

En pryl du önskar du hade? En mandolin att strimla grönsaker med.

Ditt senaste inköp? Chips och godis från Taffels factory shop i helgen.

Hur går du helst klädd? I neutrala färger. Mycket svart och mörkblått. Sen gillar jag att ha något på huvudet. Sommaren solhatt, hösten hatt och vintern mössa. 

 

fullsizeoutput 30bf

 

Vad har du för utbildning? Politices magister i statskunskap från ÅA. 

Var jobbar du? Har jobbat på en lokaltidning på Åland. Just nu vårdledig. 

Bästa TV-serien du sett? Inget slår Sopranos. Sen gillar jag The Office också. En serie jag kan se om och om igen är Sex and The City. När jag vill ha feelgood ser jag ett avsnitt Modern Family

Senaste bok du läst? Håller på med Elin Helanders Hjärnkoll på Pengarna. Senaste jag läste ut var väl Ellen Strömbergs Jaga Vatten. 

 

fullsizeoutput 314f

 

Favoritsyssla att göra hemma? Tvätta kläder, otroligt nog. Mamma tvättade mina kläder tills jag var kanske 19 då köpte hon en tvättmaskin till lägenheten jag bodde i. Kan inte säga att det var kärlek vid första ögonkast med mig och tvättmaskinen det har liksom vuxit fram över åren. Nu tvättar jag mer än gärna. Ett roligt helgprojekt är att hitta botten på tvättkorgen alltså tvätta ALL smutstvätt. 

Vad heter du i andra namn? Sofia.

Har du husdjur? Nej, men har haft marsvin. Det ska jag ha igen när vi bor i hus. 

Vad är det bästa med att bo där du bor? Det bästa med Mariehamn är närheten till naturen och havet. Inga avstånd och det är en mysig småstad. 

Det sämsta? Tar länge om man ska åka härifrån. 

Vad finns på din borde-göra-lista? Planera veckans mat. Duscha, hehehe. Packa väska färdigt till öppna förskolan imorgon. 

 

Det var allt. Kopiera frågorna om du vill. Tack och hej!  

 

måndag 22 oktober 2018 - 09:44

Höst eller vinter?

 

När börjar vintern? Räknas november-december till höst eller vinter? 

 

Förra året var jag med i två Fb-grupper för gravida. En för höstbebisar och en för vinterbebisar. Båda två hade med december som bf-datum.

 

Kunde helt enkelt int bestämma om december var höst eller vinter. 

 

En sak som är säkert och det är att oktober är höst. Vi har haft en så bra oktober hittills.

En vecka i Tärjär i början av månaden. Simon var sjuk hela förra veckan inte så roligt för honom men för mig och Sally var det kul med sällskap.

I fredags kom min kompis Lena över från Stockholm. Hon var här över helgen och vi hade så roligt. Ätit på Stallhagen, promenera, ätit mer gott och busa med Sally. 

I förra inlägget skrev jag om hur Sally är rädd för mina kompisar. Får nog bjuda in alla hit för på hemmaplan verkar det gå hur bra som helst för Sally. Hon älskade Lena. 

 

Men ingen vinter riktigt ännu. Det är höst, höst, höst överallt.

Bra så.

fullsizeoutput 315c

 

tisdag 21 augusti 2018 - 21:40

Hej hej Hangö

När man är i Åbo hamn söndag kväll halv åtta och färjan går först om en timme och man är hemma först mitt i natten ångrar man alltid att man bor på Åland. 

Med det sagt har vi varit ute på vift igen. Den här gången var det bröllop i Hangö då Simons studiekompis gifte sig. 

fullsizeoutput 2fa3

fullsizeoutput 2f9f

Vackert brudpar, vacker stad, vacker fest. Ja vad mer kan man begära? Jo vi bodde med bästa M&M de gör alltid allt lite bättre. 

Sally hade vi med såklart, men vi hade också med hennes fammo så vi slapp ha bebben med på fest.

Första gången lilltjejen var utan oss och i Hangö av alla ställen, haha! Men det gick bra och nu känns det inte lika läskigt att behöva lämna bort henne igen. 

 

 

 

 

tisdag 31 juli 2018 - 22:46

Är vi villamänniskor?

Läste att det ska bli svalare snart. Sköönt, så välbehövt med lite äkta finsk sommar a la under 20 grader temperaturer. 

Då kan man äntligen göra saker igen utan att svettas ihjäl. 

Lider med alla som lider i värmen. 

Sally har hittills klarat värmen bra. Ätit bra, sovit bra men haft jättevarmt såklart. Vi har duschat och badat mycket och det älskar hon så det har varit skoj.

 

Vi har noll luftkonditionering i vår lägenhet och vi har heller ingen egen gårdsplan bara balkong. Så nu om någonsin har man längtat efter hus eller villa/stuga. 

Ett eget ställe i åländska skärgården vore ju helt nice. Vi har nog drömt om det en hel del nu i sommar.

 

Bestämde mig för att nästa sommar ska vi testa på om vi ens är villamänniskor. Eller om det bara är årets värmebölja som gjort att vi längtar ut till havet (nå knappast).

Men ändå klokt att testa först innan man satsar stora pengar på eget boende. Det är ju int precis billigt med hus vid vattnet.

38085645 10211469345521919 7188966790335037440 n

38071423 10211469342841852 6983954386250629120 n

 

Mamma och pappa är här på besök och idag var vi ut en sväng till Vårdö och Simskäla. Det är vackra ställen det. 

Glömde kameran hemma så hann bara ta två fjuttiga bilder med telefonen. Måst åka ut igen någon dag och fota lite skärgård. 

Man vill ju minnas att det var 30 grader och sol, vind och vatten, sen i januari när det är iskallt och man måst skotta snö och skrapa vindrutor.  

 

Ha det bra! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fredag 27 juli 2018 - 15:56

Svettigt värre

God fredag från Ålands händelserikaste vecka. 

Förra helgen, den här veckan och nu i helgen är det tätt med evenemang. 

Det har varit sjödagar, cruising, poker run 25:e juli konsterten. Det är Rockoff och vikinga marknad och en massa annat. Huhhu, i denna värme. 

Fast själv har man nu int riktigt gjort så mycket av det där i år. Ligger dock och lyssnar på Rockoff varje kväll innan jag ska somna. 

 

Som en liten "bonus" har vi haft två stora markbränder i veckan. Som tur har allt gått bra och brandkåren har lyckats släcka snabbt och ingen har kommit till skada. 

Bild 27 07 2018 kl. 15.31 3

Jag har blivit nästan rödhårig. Klippte mig äntligen, har tappat otroligt mycket hår efter graviditeten. Det blev lite bättre men lossnar fortfarande. 

 

Jag och Sally hälsade på hos redaktionen idag. Fick bra fredagsfiilis av att vara där.

Bara vi skulle hitta en större fläkt eller en AC skulle allt vara top notch. All AC är fortfarande slutsålt här på ön. 

Känns som att vi bor i en bastu.

Men men, kanske det någon gång snart blir svalare igen. 

 

Hej då, trevlig helg! 

 

 

 

 

 

 

 

måndag 23 juli 2018 - 20:14

Sommaren hittills

När hann det bli 23 juli?

Idag är Simon tillbaka på jobb efter semestern så det känns lite som att min semester också är slut och det är tillbaka till vardagen nu. 

Skönt på ett sätt att få lite rutiner igen. Vi har knappt lagat mat hemma (både på  grund av lathet men också eftersom det blir så varmt i lägenheten) och tvättkorgen svämmar över och det är grus och sand lite här och där. Dags att ta itu med allt sånt.

Vi har också druckit ofantliga mängder coca-cola på burk (också på grund av hettan men också för att det smakar allra bäst på sommaren ) sa åt Simon att nu måste vi sluta med det för det börjar likna lyxfällan mängder här snart.  

 

Här kommer sommarminnen med vad vi hittills gjort:

Juni var typisk nordisk-sommar, inte för varmt lite för kallt ibland men med fina inslag. 

fullsizeoutput 2d8e

 

Midsommarveckan var det fotbollscup som gällde och min kusins lag VANN! Girlpower!! Finalen spelades på stora planen Wiklöf Holding Arena. 

fullsizeoutput 2f4d

 

Sen blev det midsommar och det regnade och blåste så mycket att stångresningen flyttades en dag fram på många ställen. Vem hade trott att det en månad senare skulle bli ihållande värmebölja? 

fullsizeoutput 2f20

 

Sen fick Simon semester och vi tog båten till fastlandet och körde upp till Österbotten. 

37698146 10211414732876637 8359789589782593536 n

37691211 10211414731276597 8531828778316333056 n

 

Hann med väldigt mycket i Österbotten även om jag knappt har något av det på bild.

En dag var det lunch i Evijärvi på Annas (föräldrars) villa. Har int varit där sen jag var kanske 16-17. Min farmor och farfar hade villa vid samma sjö i flera år och jag har många fina sommarminnen från Evijärvi.

Havet är vackert men nog är det något speciellt med de finländska insjöarna. 

fullsizeoutput 2d85

 

Sally fyllde sju månader när vi var i Österbotten. Det firade vi med att sätta henne i mammas och pappas jordgubbsland med en jordgubbsmössa på (som Simons farmor stickat).

Intressant med plantor tyckte bebben. 

fullsizeoutput 2f4f

 

En av huvudpunkterna på vår resa var Slotte släktmöte. Ungefär 300-400 personer som hör till Slotte-släkten samlas vart fjärde år vid gillestugan i Nedervetil. 

Där är det mat och program sen på kvällen har vi med ungefär de hundra närmsta släkten efterfest. 

Sally tyckte det var ganska varmt men gillade släkten. 

DSC00976

 

Årets festtalare var ingen mindre än Tove Slotte. Hon är den som illustrerar muminmuggarna! Tänk att va släkt med henne.