Alexandra alanning

Några timmar i Sverige en helg

Skrivet av Alexandra Grahn 19.01.2020 | 0 Kommentarer

Kategorier:

Hela fredag skrev jag på jobbet men hur jag än tryckte ut nya ord blev jag inte klar.

Åt vegegryta till middag och på kvällen for jag till Vinhörnet med några kollegor drack prosecco och pratade. Gick hem i tid för jag skulle till Sverige nästa dag.

Lördag och väckarklockan ringde redan vid 6. Lämnade ett sovande hus lite innan sju och gick in till stan, hoppade på bussen som tog mig till hamnen i Eckerö.

Slutdestinationen var Uppsala. På färjan träffade jag mitt sällskap för dagen, min svärmor och svägerska. Frukostbuffe, färjan gungar, in via taxfreen upp till caféet för en snabb espresso innan vi var i land. Sen körde vi från Grisslehamn till Uppsala, målet var att shoppa några timmar.
Tvättmedel och diskmaskinstabletter från ÖoB, in via Dollarstor och sen till stora köpcentret. Hittade två tröjor och ett par byxor på rea. Drack en smootihe och åt sushi till lunch.

8ACE2263 EE55 44B2 86FF FAFE6082E7D2

Ingen lång shoppingdag denna gång vi tog tidiga färjan hem. Drack kaffe på båten, undvek svenska pensionärer med vinglas i korridorerna och suckade över killarna som försökte köpa för många limpor tobak och bråkade med taxfree-personalen om det. Köpte smink på båten, drack vatten och pratade strunt.

Hemma på Åland till kvällen, nice att vara några timmar i Sverige en helg. Åt kvällsmat och tittade på Worlds Greatest Architechs. Sov redan kl. 22.

7446AF67 A55E 401C B304 A42DA6CE6EFE

På söndag var jag trött och eländig med smutsigt hår och sjuk hals. Byggde torn med Sally, tittade på Masterchef Australia, gjorde pasta till lunch. Tog filtar och kuddar och bäddade ner mig och Sally i soffan och läste en hög med böcker.

Sen byggde vi torn igen, hon gillar bäst när det RASAR! Simon bakade världens bästa pizzadeg och vi åt pizza med sånt vi hade i kylskåpet som fyllning.
En margaritha med mozzarella och körsbärstomater och en med medwurst, lök och tomater. Åt grönkål till pizzan toppad med flingsalt.

Till efterrätt tog jag en promenad runt Mariehamn. Lyssnade på musik, Real Estate och Donkeyboys och The war on drugs går på repeat just nu. Sally-Salson somnade tidigt för hon var trött pga inte sovit tupplur.

Jag lyssnade på podd, Mimmit Sijoittaa, och städade undan i köket när Simon nattade Sally. Sen skrev jag resten av kvällen, olika saker bland annat den här texten.

Lång helg, skön helg, gjort många saker denna helg. Bra helg.