Visa alla inlägg skrivna september 2016

söndag 25 september 2016 - 20:50

Rensa friskt i planerna

"Travel and tell no one, live a true love story and tell no one, live happily and tell no one, people ruin beautiful things.”
- Kahlil Gibran -

Jag sitter på tåget och försöker studera samtidigt som familjer och seniorer är uppfyllda av sina resor till soliga orter. De verkar fly vardagen och den stundande höstens intrång. Underbart för de som har den möjligheten just nu. Alla individer borde ha möjlighet att stanna upp en stund, kunna ta små andningspauser och få tid för återhämtning. Vi behöver lite glädjeämnen i vår vardag och i vårt liv. Tyvärr är läget för många helt annorlunda. Några flyr vardagen, när andra inte har råd eller tvingas fly för sina liv.

Vi som har förmånen att få leva i vardagen utan att behöva fly för våra liv, har ibland svårt att fokusera på allt det fina runt omkring oss. Vi längtar oss bort till något annat, något nytt eller spännande som vi tror att väntar bakom knuten. Jag ställer en försynt fråga till mig själv - ifall jag inte gillar läget med tanke på allt det jag har, hur skulle jag kunna gilla läget bättre med ännu mera?

Vi har och skall ha våra drömmar och framtidsplaner, men vissa kan vara svåra att förverkliga av en eller annan orsak. Det är de små stegen som är avgörande på vägen till det stora målet. Någon kanske vill ropa ut sina planer och tankar högt. Andra vill planera sina i det tysta, för att försäkra sig om att inget eller ingen kommer och "sabbar" planerna.

almanacka

Jag fortsätter resan med mitt "livstilsexperiment" och kanske du följer med på färden.

Denna vecka gäller det att gå igenom alla realistiska och även orealistiska framtidsplaner. Sånt som tagit energi och kraft de senaste åren.

Fixa lite egen tid, minst en timme i avskildhet. Gå till jobbet lite tidigare ifall det är kaos därhemma eller varför inte avsluta jobbdagen en timme tidigare för att sätta dig ned med en kopp kaffe eller te på ett cafe' eller i ett hörn i biblioteket och skriv ner allt. Ifall du inte har ett jobb att gå till, försök hitta en lugn vrå där du får sitta för dig själv.

Jag gav mig mig själv många leenden när jag satt på tåget och radade upp mina framtidsplaner, som jag faktiskt tänker hålla för mig själv.

Men kanske just du funderar på att börja vinterbada, lära känna nya människor, läsa italienska, byta jobb, söka in på en utbildning, delta i ett maratonlopp, starta företag, åka jorden runt, gifta dig, köpa lägenhet, sälja huset, spara i fonder och bli rik till att byta frisyr, lära dig laga mat eller skaffa dig ett par nya skor.

Det gäller att prioritera. Ifall du har familj, kanske du sätter dem överst på listan. Ifall du missar en kurs i "hur man tillverkar sushi"- det går flera kurser. Missar du ungens uppträdande i musikskolan eller som singel - "dejten" med nyfunna vännen på "dejtingsajten". Den chansen kommer kanske inte igen. Ni som kan er Alfons Åberg vet att "jag ska bara" brukar komma i vägen och sen kan det vara försent.

När kommer jag att ha mera tid än den jag har just nu? När jag får semester, blir pensionär eller vinner på lotto... Ingen lätt fråga, men den kan vara bra att ställa den till sig själv ibland. Har du ett stort mål så är det helt okej att bryta ned det i mindre delmål.

anteckningar2

Ifall du har planer på att bli president (jo, många barn drömmer om det) så krävs det en medveten marknadsföring av dig själv med plattformer som ger dig ett brett förtroende i landet. Det räcker inte med återstående femton månader tills nästa presidentval hålls och några kloka uttalanden. Du behöver sex år av din tid för att bygga upp en plattform. Tyvärr är den posten vikt för endast en person, men detta som en tankelek, ifall du går och funderar på det.

Det handlar om livsprioriteringar, men även de mest enkla prioriteringarna i vardagen - dag för dag, vecka för vecka och år efter år. Du kan avsluta dagarna under veckan med att ställa dig själv frågan - vilka är de tre mest viktiga lärdomar jag fått idag?

Mina lärdomar idag är -

att det är helt okej att be om hjälp när uppgifterna blir för många och det känns tungt

att många månaders samlande av buteljer och "limsaburkar" och buteljer kan ge en bra peng

att när jag står i kassakön bakom och framför tiotals trötta föräldrar med lika trötta och arga barn, irriterade seniorer och högljudda ungdomar, konstatera att det är helt okej att stå här och iaktta hur fantastiskt olika vi människor är i bemötandet mot andra. När jag låter ett par unga killar gå före mig i kön, för de ha bråttom till skatehallen, får jag vassa kommentarer av seniorerna bakom med fem kaffepaket i korgen, att de kan nog också gå före. Naturligtvis, jag ber dem gå före med en liten slängd kommentar - Gärna, det är så underbart att få stå här en liten stund till och iaktta er allihopa. Ridå!

Kom ihåg att sätta undan veckans 20-lapp i din sparburk, ifall du har möjlighet. Jag löste ut pantkvittot och behövde endast lägga till 15 euro i min burk (3,50/dag).

 

söndag 18 september 2016 - 20:03

Med små steg framåt

"Även en resa på tusen mil börjar med ett enda steg" (Konfucius 551-479 f.Kr)

Tänk om jag varje vecka skulle införa en ny grej, som i slutändan kanske skulle förenkla eller förändra det egna livet. Kanske en oförglömlig resa som tar i beaktande all min mänskliga svaghet, men som i enkla små etapper förvandlar mitt liv. Tänk om det dessutom skulle vara en rolig resa.

Jag tänkte att vi skulle göra ett försök. Ifall du vill, sätt dig bredvid och spänn fast säkerhetsbältet, för nu åker vi genom tid och rum med fokus på "MIG SJÄLV" med en hållplats varje söndag. Lite som ett livsstilsexperiment.

Kan du dra dig till minnes vilka löften du gav på nyårsaftonen? Handen på hjärtat eller plånboken - Hur mycket enklare och rikare blev ditt liv? Nyårslöften är inget som gör livet enklare. Tvärtom så ökar kraven. Tänk ifall jag misslyckats med de stora satsningarna, då finns också en risk att självförtroendet minskar. Det finns tid att rensa bland alla nyårslöften. Prioritera ETT LÖFTE! För att kunna göra nya om tre och en halv månad på nytt eller så bara strunta i alla löften och omforma dem till personliga mål istället. Där delmålen är små etapper på vägen till det stora målet, precis som myrornas stigar till den stora stacken.

Myrstack

Hur blev det med löftet om att motionera varje dag? Sprack det? Du orkade helt enkelt inte efter arbetsdagen eller efter den sömnlösa natten och dagen med alla hemmasysslor, men du vill fortfarande hoppa på "Må bra - tåget" - Sänk kraven!

Gör nåt en dag i veckan, sen kan du öka till två. Ifall du "glömt" att köpa gymkortet du planerade - gör det inte idag! Pröva dig fram. Motionen ska vara så enkel som möjlig att genomföra och det ska vara roligt och skönt. T.ex. promenad med en podcast i örat. Krångligheten att ta sig till och "ogästvänliga" gym kan knäcka vem som helst i början.

Ta fram papper och penna:
- Formulera 1-2 enkla förändringar i ditt liv som du ska genomföra med början IDAG
- Beröm dig själv efter slutförda uppgifter/övningar/träning! Stäng av TV och SOME - fira med ett fotbad eller bastubad och bara njut av stunden.

skogsstigSkogsstig i Öjen (Sundom)

Under en lång tid har jag på grund av min besvärliga mage (IBS) inte vågat mig ut på någon längre tur - jag som älskar att vandra, känna dofterna och påta på små blad, blommor och känna på träden längs med stigarna. Sitta på en sten eller stubbe med en kopp kaffe och andas.

Kaffepaus

Idag tog jag mod till mig och packade ner dricka, smörgås och en "toarulle" i ryggsäcken. Det blev lite på fyra kilometer över rötter och stenar. Jag klappar mig själv på axeln och berömmer mig själv för det jag varit ängslig för en längre stund. Det gick hur bra som helst, när jag sagt till mig själv - att det kommer fungera utan problem (det finns många omkullfallna träd i skogen ifall nöden blir stor).

Torrskog litenGammal skog

Men det gäller att kolla var "underbyggarna" rör sig, lärde jag mig under vägen. De underjordiska, vättarna eller småfolket som de också kallas. De som bor under stubbar och stenar. Ifall man hjälpte dem, enligt gammal folktro, kunde man få små gåvor av dem i form av gula löv som förvandlas till pengar. Men ifall jag snubblar över alla rötter och stenar och använder fula ord, då kan bli både retsamma och illvilliga. Men de höll sig lugna och vänliga idag.

Firade min seger med en dusch och ett skönt fotbad och härlig fotsalva från Krysmyntagården på Gotland.

Målet är en längre vandring på en annan plats, i ett annat land, inom en viss tid.

Från och med nu ska du sätta tjugo euro i en burk varje vecka eller på ett sparkonto i ditt namn. Känns det betungande? Även fem euro är en bra insats. Hoppa över den blåa chokladen och chipspåsen eller ta nån soppdag mellan varven. Belöningen kommer så småningom. Ja, det gäller mig också, jag bidrar med 3,50 per dag till mig själv.

Kom ihåg - du är viktig för andra, men sätt lite mera fokus på dig emellanåt. Du har bara en av dig själv. Med ett litet steg i taget mot målet framför dig kommer det att lyckas!

 

torsdag 8 september 2016 - 19:43

Bli stjärna över din hjärna

Jag måste erkänna för mig själv, att nu känns min hjärna ganska mör. Efter två dagar med intryck och bekräftelse av tidigare tänkta tankar, tar jag mig friheten att andas en stund innan jag för mig själv sammanfattar detta sjok av närstudiedagar i mental träning. Nu kör vi andra året och det betyder att jag behöver frivilliga, som kan tänka sig vilja prova hur MT fungerar i praktiken eller som känner behov att bygga upp något hos sig själv. Kanske du vill ge dig själv en julklapp, som i sin tur kan vara en gåva till din omgivning på lång sikt.

I dagens tidning kunde du ta del av en komprimerad form om mental träning, så som jag ser på den. Här sätter jag in ursprungstexten, ifall du är intresserad. Du får gärna reagera och berätta hur du ser på mental träning och ifall du tror att den fyller en funktion i vardagslivet.

 utanhuvud3

Mera än tidigare förs diskussioner om illamående kontra välmående. Lugn och sansad tar jag till mig spridda kommentarer i den öppna diskussionen om att orka. En diskussion som berör alla åldersgrupper oavsett socioekonomisk bakgrund, etnicitet eller kön. Det behövs förslag till konkreta, förebyggande åtgärder!

Vi har getts möjlighet till konditionsfrämjande aktivitet på olika rehabiliterande kurser. På arbetsplatserna har man tagit den fysiska ergonomin på allvar. Med olika sedlar eller kort har man kunnat byta till sig fysisk eller kulturell aktivitet. Men man har glömt bort den psykiska ergonomin och att även hjärnan behöver träning för att vi skall orka prestera mera och det med mindre resurser. Vad gör vi med ett höj-och sänkbart skrivbord på jobbet, ifall vi inte längre orkar höja huvudet från kudden på morgonen?

På olika håll kör man föreläsningar eller kortare kurser med valda delar från det komplexa samlingsbegreppet mental träning (MT) och i olika skilda metoder som t.ex. mindfulness. Det ger oss en insikt i hur vi själva kan påverka och hitta en balans i livet. Men resultat ser du först när du omsätter kunskap i handling.

MT är ett begrepp för samlade metoder, tekniker och verktyg att användas när man vill bygga upp och stärka välmående eller jobba med egen personlig utvecklingen.

På samma sätt som du med hjälp av en personlig tränare bygger upp din grundkondition och dina muskler, kan du träna hjärnan i att skapa minnesbilder för framtiden med hjälp av dina sinnen och stöd av en mental tränare. Hen har kunskap om metoderna och ger dig redskap för hur du ska nå de mål du själv sätter upp.

Med MT skapar du små spår i hjärnan som du bär med dig varje dag. Du lär hjärnan att tänka på ett visst sätt. Det är möjligt eftersom din hjärna är formbar hela livet ut. Du arbetar med dig själv; t.ex. dina attityder, rädslor och fobier, känslor, din självbild och målbild. Ju mera träning, desto bättre möjlighet att bli proffs på dig själv, för att sen ta ledning över din egen hjärna och ditt handlande.

Till min glädje märker jag hur små bitar av MT omfattas av min omvärld och att vissa saker som initierats och tidigare mottagits med en viss skeptisk ironi, imiteras som en självklarhet numera. Man inser att MT är mera än prestation och resultat inom idrottsvärlden. Begreppet kan kopplas till nästan allt man tar sig an i vardagen. Från det att du stiger ur sängen på morgonen till hur resten av dagen och även livet ska bli. Visst ser jag fortfarande rynkande näsor och hör flydda negativa kommentarer. Även de gamla grekerna mötte på motstånd.

Under ett antal år har jag tagit del av olika föreläsningar, tester och analyser. De talade om för mig hur jag är och vad jag borde förbättra, men jag fick inga verktyg för mitt eget personliga utvecklingsarbete. Jag fortsatte leva mitt hektiska liv i nonchalans om konsekvenserna. Nervsystemet varvades upp och stresshormonerna valsade runt i kroppen. Magen sade stopp och belägg!

Tänk om jag kunde få en mera positiv attityd och inställning till tillvaron och livet; att arbetsförmågan skulle förbättras utan att jag känner press och stress, min självkänsla skulle öka och självförtroendet förbättras. Jag skulle sova och presterar bättre och ge mig själv förutsättningar att uppnå mina mål. Jag skulle bli bättre på att styra mina egna tankar och får bättre koll på allt.

Med små steg är förändring på gång i mina tankar och attityder. Från nästan dysfunktionell till mest ”lugn som en filbunke”. De känslor som tidigare styrde mina tankar och som i sin tur påverkade mitt sätt att vara och agera har reviderats. Mitt sätt att hantera stress har justerats från ”multitasking” med litet fokus till målinriktad planering och nästan fullt fokus.

Även små saker har betydelse i det stora hela - hur jag andas och alla små mikropauser som behövs för att hålla balansen. Ibland kanske självförtroendet behöver en kick inför olika utmaningar. Jag vill minska eller hindra oron och obehaget inför en prestation, ett samtal, en tent eller ett mingel med okända.

Vi litar gärna på vår egen hjärna - att den berättar det som är sant om omvärlden och oss själva. Men den bluffar och fortsätter bluffa varje dag. Hjärnan är i grunden tränad att fokusera på försvar och det negativa. Den skapar oro, försvårar och förstorar, ibland små bagateller. Vi behöver ta kontroll över hjärnan och lära den rita upp nya och positiva tankekartor!

För att det ska lyckas behöver jag först lära mig att slappna av i alla muskler. Jag behöver också låta hjärnan koppla bort alla störningar runtomkring mig. Låta den tömmas och ta paus. När jag lärt mig att slappna av i musklerna är det också lättare att tillåta hjärnan att slappna av. Då blir den också mera mottaglig.

Genom att bygga upp en inre mental styrka kan jag ändra mitt sätt att se på omvärlden. Att sluta ta allt personligt, vara cynisk eller minska känslan av oro, ångest och rädsla när det blåser hårt kring öronen. MT handlar om mitt liv och hur jag kan leva det på bästa möjliga sätt tillsammans och i samförstånd med mina medmänniskor.

Ingen har blivit proffs inom något område över en natt, genom att läsa några böcker eller lyssna på ljudband. Färdighet och övning hänger ihop. MT bygger på långsiktighet och egen vilja att nå önskat och hållbart resultat.

Som mental tränare behöver jag ha insikter om vad som utgör grunden för och hur mental träning påverkar dig samt vad som kan leda till önskad förändring eller förbättring. För att utvecklas behöver jag ständigt jobba med mig själv. Jag behöver hålla mig ajour med aktuell forskning om hjärnans funktion och inte låsa mig vid gamla synsätt. Kunskap om MT och mångfalden av verktyg delar jag gärna med mig.

På samma sätt delar jag gärna med mig av åsikter om varför mental träning behöver tas in i den förebyggande primär-, skol-, student- liksom företagshälsovården.

Tänk om välmående, samarbetsförmåga och arbetsprestation skulle förbättras, liksom förmågan till inlärning – fantastiskt och möjligt!

söndag 4 september 2016 - 11:57

Varma fiskar, verklighet och konst

En helg med Loppis race, strömmingsmarknad och Konstrundan.
Härligt värre för den som har möjlighet, ork och vilja att konsumera och uppleva. Jag gick en runda i Sundom igår. Kändes som om jag kommit in i Astrids värld. Väntade att Olle, Lasse, Britta och Anna skulle rusa ut för att hitta på nåt bus. Jag strövade omkring bland antikviteter, böcker och allehanda ting och njöt till fullo av det underbart sköna höstvädret. Gillar för övrigt tanken om återanvändning, "närfångad och på stället rökt" fisk och upplevelser i konstens alla former.

Fiskarna jag fångade på marknaden - de ny rökta sikarna, hölls nästan varma tills den äldre ungen kom hem till mor på middag. Som alltid föds diskussioner i vår familj och jag tjuvlyssnade på mina härliga ungars prat. De diskuterar mycket och så har de alltid gjort. De började båda vid mycket tidig ålder och har pratat på sedan dess. Men likväl har de sitt eget språk och ett annat sätt att kommunicera, men alltid med respekt för varandra och på så sätt lär de sig också den sociala koden. För oskrivna regler finns liksom sociala koder eller normer. Det gäller att hitta de rätta och det sker genom många misstag.

Vi människor har en tendens att värdera varandra utgående från den egna uppfattningen om normer. Att rynka på näsan och ge små hemvävda åsikter, bara för att vi inte alla gånger tänker före vi öppnar munnen. Inte vet vi heller vad det kan ha för konsekvenser för mottagaren. Vi behöver lära av varandra genom att lyssna in.

Jag får ofta höra - vad du e kort! Precis som om jag inte visste det själv - att jag faller utanför normerna när det gäller längd. Kontrar i min tanke - tusan vad du är lång, skönt att du inte behöver sy upp varje byxpar du köper. Men så tuff i min attityd har jag inte alltid varit. Klart det tar ont att värderas av andra människor. Farligt ont. Längden är en bagatell i stora universum, men kan få statuera exempel i mitt resonemang. Jag skulle kunna kontra med ett uttryck från min hemort "bäter lill å nätt än stor å stygg", men försöker tänka positivt istället. Jag kan ju nästan stå rakt upp från flygstolen utan att behöva böja nacken eller slå i huvudet. Jag ryms raklång på en kortare soffa och är närmare marken, ifall jag snubblar.

Vi kan ha positiva tankar om en människa vi möter första gången och förhärliga den individen i första ögonblicket, men så upptäcker vi att den människan kan vara värderande, ironisk och förlöjliga oss. Eller så kan vi känna aversioner mot en annan människa och noterar så småningom, att egentligen är den helt okej med sin ärliga framtoning. Hur reagerar jag då? Ändrar jag min attityd? Hur påverkas mina känslor? Berättar mina tankar sanningen om den andra människan eller ger de en falsk bild? En av de svåra frågorna när det handlar om relationer mellan oss människor - vem äger sanningen? Jag kan inte ändra på någons personlighet, men jag kan ändra på mina egna attityder gentemot personen genom att lära mig nya sätt att tänka.

Ifall jag själv vill ändra min attityd mot en, som jag uppfattar obetänksam medmänniskan, som ibland eller ständigt ifrågasätter mig och mina tankar, måste jag först ändra mina tankar om hen. Mina attityder påverkar mina tankar och det märks. Jag är långt ifrån ensam om effekten av mina tankar. Det påverkar hela min omgivning. Jag talar också med min kropp, mina små, nästan osynliga gester, ögonkast, och miner på ett avslöjande sätt. Det är så oerhört intressant att iaktta hur vi människor kommunicerar eller inte kommunicerar med varandra.

Är det någon som vågar lyfta handen och säga, att jag älskar filmerna "Pretty Woman" och musikalen "My Fair Lady". Jag vågar! Det finns en enkel anledning till det, vilket har blivit mera uppenbart för mig på senare. De handlar om att bygga upp en människas självbild, självkänsla och självförtroende.

De båda historierna speglar Pygmalion i den grekiska mytologin. Pygmalion var kung och konstnär, en bildhuggare som förälskade sig i en av sina kvinnostatyer. Afrodite som var Gudinnan av den sensuella kärleken, skänkte statyn liv efter att Pygmalion trånade och längtade efter det han själv skapat.

damvas2Paula Blåfield (1989)

I både filmen liksom musikalen flödar de negativa attityderna mot hen som inte vet hur man skall bete sig för att tillfredställa omvärlden enligt önskemål och färdigt ställda normer. Detta ända tills hen fått hjälp med att hitta sig själv, lära sig saker och blir sedd och älskad för sin egen skull. Hen ändrade sin egen inställning till sig själv och sin omgivning. Hen skapade sin egen verklighet med lite hjälp.

Ibland har vi svårt att acceptera vår egen verklighet så som den är just nu och anser att den borde vara annorlunda. Jag har många exempel från vardagen, men ett enkelt. Tänk dig att just när du bestämt dig för att plocka med dig en kopp kaffe från pentryt på jobbet, har någon stängt av kaffekokaren, hällt ut det som du just kokat eller att kaffet är slut. Hur reagerar du? Väljer du att göra dig själv arg eller går du ut för att köpa mera kaffe? Gör du dig själv till offer genom att bli ursinnig och vräka ur dig osakligheter eller väljer du att skapa nya möjligheter för alla andra att njuta av sitt kaffe, genom att gå ut och köpa ett paket och koka nytt?

Vi väljer själva hur vi förhåller oss till verkligheten. Vill vi "återanvända" andras beteende och fylla på deras förråd med negativa attityder genom att ge stöd för deras argument och visade attityder eller väljer vi att berätta hur vi ser på saken från ett annat perspektiv och skapa den egna verkligheten genom vårt handlande?
Trallar vi med eller komponerar vi vår egen sång med positivt kvitter?

Människor reagerar inte enbart på situationer de befinner sig i utan också på hur de uppfattar situationerna och den betydelse de själva tillskriver situationerna.
Vi är duktiga på att reta oss på små saker och bagateller. Vi behöver ta lärdom av de som ser på livet ur ett bredare perspektiv, istället för att dagligen gå omkring smått irriterade över vädret, andras beteende och uttalanden. För vem äger sanningen?

Sak samma om det regnar eller är solsken, konsten har skapats för att vi skall få uppleva med alla våra sinnen. Nu fram med Konstrundan-kartan och sen får vi se var vi landar bland alla fantastiska konstnärer. Du med din upplevelse och förhållande till verkligheten och jag med min - båda lika riktiga.