Rityta 82x

Maxa din matekonomi!

Skrivet av Erika och Dominique 25.10.2019 | 1 kommentar(er)

Kategorier:

Förra veckan var vi båda på ett event med temat- maxa din privatekonomi. Frukostflickorna stod som värd för detta event, därpå Mimmit Sijoittaa föreläste om sparande och placeringar på ett lättförstått sätt. Eventet riktade sig till kvinnor och fasiken vilken pepp man fick! Vi kvinnor ska spara och placera pengar utifrån våra möjligheter, vare sig det handlar om en tiolapp eller hundralapp!

Så för att du ska kunna spara en tia i månaden som du kan investera för framtiden. 

Här kommer våra bästa spartips gällande mat: 

maxa din ekonomi

1. Skriv inköpslista och veckohandla (och se till att du inte är vrålhungrig i butiken!) 

På detta sätt undviker du onödiga inköp och att din kyl är full av dubbletter och mat som är påväg att bli gammalt! 

2. Släng inte halvledsen mat

Börjar bananerna bli lite bruna eller blir spenaten om en dag sliskig? FRYS IN, oavsett om det är frukt, grönsaker eller andra råvaror. Då kan du i ett senare skede göra en smoothie, lägga till grönsaker i en pastasås eller koka en soppa på det hela! 

3. Gör mat från grunden (om livet tillåter)

Försök undvik halv- och helfabrikat. Dessa produkter är oftast mycket dyrare än om du skulle göra det själv. 

4. Tillsätt mer växtbaserat till din kost

Byt ibland ut kött mot billigare alterinativ, till exempel istället för maletkött så ha i bönor, linser eller riven morot i bolognesen. 

5. Ät enligt säsong

Råvaror i säsong är mycket billigare än resten av tiden på året. På detta sätt kan du även äta mer inhemskt för mindre pengar plus det är godare smak på råvaran! Vill du ha inspiration till att äta mer inhemskt? Kolla då in Satokausi, finns lite här och där på sociala medier.

6. Skapa en matbudget

Börja med att hålla koll på matkostnaderna under en vecka eller månad. Då ser du ungefär hur mycket pengar det går åt under en viss period. Skapa utifrån detta en budget: Du kan utmana dig själv genom att leta efter saker du spara in på eller så gör du en budget som är baserat på din undersökningsperiod. 

Erika och hennes sambo har "matkuvert" för varje månad. I detta kuvert lägger de en summa pengar som ska räcka för hela månaden. Lämnar det över efter månadens slut går det till sparkuveret som kan användas till dyrare månader, till exempel december.

7. Lita inte på att det dyrare märket automatiskt är bättre

Den billigare varianten kan vara minst lika bra innehållsmässigt och dessutom mycket billigare.

8. Undvik att äta ute allt för ofta

Gör egna lunchlådor för alla veckans vardagar. 

 

Har du något spartips eller tips för att maxa matekonomin? Dela det gärna med oss genom att kommentera detta inlägg! 

maxa din ekonomi 1


 

Last week we both went on an event about "how to take your private economy to the next level". Frukostflickorna hosted this event and Mimmit Sijoittaa were there and spoke about savings and investments in a very basic way. The event was aimed for woman and oh my, it was a good event. We women should save money every month even if it's just 10€. It can pay off later in the future. 

Here comes our best saving tips (food related), so you can put the money on saving and investing :

 

1. Make a shopping list for the week and try to not be hungry when you go to the grocery store 

You avoid buying some unnecessary food and don't come home with something you already have. 

2. Don't throw away some half-bad food

You can easy freeze vegetables and fruit that are "half-bad" like brown bananas, moist spinach. Then make soups or smoothies with these ingridients. 

3. Make the food from scratch (if you have the time)

Try not to buy processed foods from the store. If you have the time, make your own food and save some money at the same.

4. Eat more plant based foods like legumes and beans 

Switch the meat to legumes or beans when you make your bolognese or make plant-based patties instead of meat balls. 

5. Buy produce in season

Usually a lot more cheaper when you buy vegetables and fruits that are in season. 

6. Make a food budget for the month 

Try to check for one month how much money you put on food and try to look were you can save some money. 

If you have money over from some month you can save them for example december when you usually spend a little bit more money on the food. 

7. More expensive brands are not always the best 

Be careful with the more expensive brands. Just because they are more expensive it doesn't mean they are a better alternative. 

8. Try not to eat out so often

Make your own lunch for the week. 

 Do you have any own tips related to this topic? Please, let us know! 


Kakaon

Skrivet av Erika och Dominique 06.11.2018 | 2 kommentar(er)

Kategorier:
Taggar:

Det bruna pulvret kakao kommer från ett träd som tros härstamma från amazonas.  Många idag är välbekanta med kakaon och förknippar det oftast med chokladplattor, goda chokladkakor, muffins och andra godsaker. Visste du dock att det finns två olika varianter av kakao? En billigare variant som är upphettad samt en raw-variant som är framställd av en kallpressmetod. Den sist nämnda varianten gör det möjligt för kakaon att behålla sina näringsämnen som annars förstörs vid upphettning.

Hälsofördelar med raw kakao är bland annat att det innehåller flavonoider som skyddar hjärtat, gör gott för minnet och även håller din hud ung. Är du trött och hängig under eftermiddagen? Ta gärna en bit (minst) 70% mörkchoklad och bli lite gladare. Kakaon innehåller nämligen må-bra substansen serotonin samt magnesium som kan minska tröttheten. Ska du baka något i ugnen så kan det lönas att använda den redan upphettade varianten men om du bakar utan ugn så kan du med god anledning använda råa varianten. Kakaon är besk i smaken men blandar man den med sötare råvaror så får du en gudomlig smakupplevelse.

 

Här nedan tipsar vi på användningsområden för kakaon:

- I gröten / yoghurten

- Rawbars / bollar

- I smoothien

- I din hemmagjorda nice cream

- Varm kakao 

- Övriga bakverk som muffins, kakor och kex

 kakao 1