HEADER ED 01 1

Fyllda pitabröd (VE)

Skrivet av Dominique 16.03.2018 | 0 Kommentarer

Kategorier:

För någon helg sedan hade jag lite rester i kylskåpet som jag ville äta upp. Gick runt i butiken och funderade vad jag skulle tillaga av resterna så det ändå blir lite lördagslyx på det hela hehe. Hittade detta paket med pitabröd i hyllan och bestämde mig till sist för att jag tänkte fylla dessa till middag. De här pitabröden fungerar toppen för er med allergier mot mjölk, ägg, soja, gluten eller nötter(från minimani)

pitapitabrod1pitabrodpitabrod2pitabrod4

Fyllda med ärthummus, pulled oats-.soltorkad tomat-, och kikärtsröra, snabbpicklad rödlök, groddar och spenat. Jag gjorde min egen ärthummus men ni kan lika bra använda er av erikas ärthummus som ni hittar här i ett tidigare inlägg. Jag brukar snabbpickla rödlök genom att skiva tunna skivor lök och blanda det med äppelcidervinäger och kallt vatten i en glasburk. Lägger sedan burken i kylskåpet i ca.30 min(aldrig tagit tid). Det går även att tillsätta lite salt men jag tycker det fungerar utmärkt med bara äppelcidervinäger och vatten.pickladr

 

Recept på min pulled oats-, soltorkad tomat-,och kikärtsröra hittar ni här nedan.

Till två pitabröd:

1 dl hackade kikärtor

4 hackade soltorkade tomater

0,5-0,75 dl yoghurt(använde soyagurt)

1,5 dl pulled oats(ingefärasmak)

Kryddor: chiliflakes, smoked paprika, curry, gurkmeja, hackad basilika, pressad vitlök, salt och peppar

Blanda alla ingredienser så det blir en krämig röra. Färdigt! Måste verkligen säga att groddar är så gott i fyllda bröd. Ger extra "crunch" och näring!

P.s, har ni ingen brödrost hemma så rosta pitabröden i stekpannan på hög värme. 

 

 

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar