bloggheader caroline

5 saker att göra för att bli glad.

Skrivet av Caroline Eriksson 25.09.2017 | 1 Kommentarer

Det är bara att inse att det är höst nu, vare sig man vill det eller ej. Personligen har jag inget emot hösten. Våren och den iskalla vintern påverkar mig mer känslomässigt än en färgglad höst. Men det är så många som verkar påverkas av när det blir en ny årstid, och höstdeppen är ett ord. 

Så idag tänkte jag tipsa om fem saker man kan göra varje dag, för att bli lite mer glad.

 

Sov.

Jag bloggade ju senast för två dar sen om att när jag var utbränd kunde jag sova bort alla dagar, så nu kanske du undrar vad jag menar med att man blir glad av att sova?

Nå, sover du tillräckligt på nätterna och får minst sex timmars sömn * i sträck, så hinner din kropp reparera sig själv, och du har mer kraft att hålla igång på dagen. Du har lättare att fokusera och minns lättare det behagliga i vardagen, än att gå runt i en grå värld som en zombie.

 

* jag vet av många som överlever på sex timmars sömn. Jag behöver sju / åtta timmar. Hur mycket sömn behöver du?

 

Var utomhus.

Vare sig om du är ute på en liten promenad, tränar eller bara går till butiken eller arbetet så gör det mycket för ditt humör. Amerikanerna har kommit fram till att vid en temperatur vid 13,9° maximeras vår lycka.

Vilket är lyckligtvis den temperatur den finska sommaren har.

 

Le.

Kanske har du hört uttrycket ”fake it until you make it”? Nå, det stämmer rätt så bra. Man kan lura hjärnan att tror man är gladare än man är, genom att le. Kanske du känner dig lite knasig när du står framför spegeln och ler åt din spegelbild, men du får dig åtminstone ett gott skratt till sist, alternativt blir du på riktigt glad.

Hjälper inte det så kan man fara på skrattyoga. Det är kul.

 

Tips: Le när du pratar i telefon. Hen du talar med blir mer mottaglig mot det du har att säga. 

 

Kramas.

Alla behöver vi närhet i en viss mån, och det behöver jag inga vetenskapsmän för att få bekräftat. Det kan jag skriva under själv.

När vi upplever t.ex beröring frisätts hormonet oxytocin i kroppen, som gör oss lugnare och gladare.

Det behöver inte ens vara en människa du måste krama om, du kan lika gärna paja ditt husdjur. Typ, katten.

 

Bli medveten om dina tankar.

Det är så himla lätt att hamna i ett ekorrhjul, speciellt när det kommer till negativa och felaktiga föreställningar om oss själva. Bli medveten om dina tankar, och hur de påverkar ditt humör.

Under en hel dag hinner vi tänka en hel massa tankar, varav en pytteliten del av dem faktiskt gör någon nytta och inte bara är utfyllnad. Tar man till sig allt och även lyssnar till de mest negativa tankemönstren blir det tungt till sist för en människa.

Dock är det inte så lätt att styra sina tankar till en början, men det viktigaste är att man blir medveten om tanken. Sen låter du den ba flyta vidare i universum, utan någon påverkan på din vardag.

 

Pssst. Kom ihåg att du är värdefull.

 

11059194 10152963163813880 8529387113315819422 n

 

Den här bilden från 2015 kommer jag att dela i varenda evigaste blogginlägg om glädje, för det är äkta glädje ni ser på bild. Dessutom får den mig att fundera fler än en gång på att bleka håret igen. Vilken pudding!

Min älskade mamma är fotografen.

Kommentarer

  • Nina 26/09/2017 9:23pm (21 månader sen)

    Vilken härlig och positiv människa du verkar va! ? Blir glad av dina inlägg och att du bryr dej om andra.

    • Caroline Eriksson 26/09/2017 9:40pm (21 månader sen)

      Åh tack så hjärtligt mycket för den fina kommentaren! Vad glad jag blir! :) <3

Skriv en kommentar