bloggheader6

5 tips för en piggare höst

Skrivet av Caroline Eriksson 21.09.2018 | 1 Kommentarer

Igår kunde du se ett bekant ansikte (+ Mr Fantomen) i tidningen, och jag hoppas det var en uppskattad artikel.

För alla som inte prenumererar på Vasabladet eller Österbottens tidning, så tänker jag göra likadant som andra Caroline här på Sevendays, och dela den text och bilder jag skapat till artikeln. Trevlig läsning och ha en underbar start på helgen!

 

 

Fem tips för en piggare höst

 

Under hösten och vintern tappar man lätt orken och känner av hösttrötthet. Här kommer fem tips på hur du får en piggare höst, både fysiskt och psykiskt.

 

Hör du till dem som under höst- och vinterhalvåret känner dig trött, nedstämd eller deprimerad? Du kanske sover lika mycket som tidigare, men känner dig ändå inte utvilad? Hösttröttheten kan sakta smyga sig på när det blir mörkare utomhus. 

Trötthet kan även komma när säsongen ändrar. Även om ingen riktigt vet med säkerhet varför vi människor upplever hösttrötthet, så finns det vissa saker du kan göra för att dämpa den.

 

Det beror inte på att du sover för lite eller att du skulle ha extra mycket på gång under hösten. Hösttröttheten har en stor grund i att vi får för lite ljus.

Det  finns massor vi kan göra för att klara av hösten och vintern. Här är fem tips hur du får en bättre höst:

 

1. VISTAS I DAGSLJUS OCH SOLLJUS så mycket som möjligt. Det kan vara svårt att komma ifrån skola och arbete för att ta vara på solljus under dagen, men om hösttröttheten beror på för lite ljus så är det ändå att rekommendera. Några minuter gör redan stor skillnad.

Något som också har blivit väldigt uppskattat de senaste åren är ljusterapilampor, som hjälper mot trötthet och ger ett naturligare dagsljus när det inte är möjligt.

 

2. VITAMINER ÄR A OCH O. Det är först och främst viktigt att äta en mångsidig och varierad kort, för att få i sig nödvändigheter som kroppen och själen behöver för att orka. Men i många fall räcker det inte, och då behövs tillskott av vitaminer. Just under höst- och vinterhalvåret kan du behöva extra tillskott av B-, C- och D-vitaminer.

 

host blabar caroline 2

Blåbär innehåller en rad viktiga mineraler och vitaminer.

 

3. HÅLL IGÅNG med fysiska aktiviteter. När det blir höst och mörkare tider tänder man hellre några ljus och myser i soffan med en bra bok, än drar på sig löparskorna för en joggingtur. Förutom att vårt hjärta blir starkare och vi blir mindre stressade av att motionera, så blir vi även gladare samtidigt som vi sover bättre om nätterna.

Även när vi motionerar så lite som 20 minuter om dagen och vardagsmotionerar genom att välja trapporna i stället för hissen, ser man en stor förändring i hälsan.

Kom ihåg reflexvästen om du tar en joggingtur eller promenad!

 

4. TESTA EN NY HOBBY. På hösten finns det massor av olika kurser och föreläsningar att anmäla sig till. Det här är en ypperlig chans att upptäcka nya talanger hos dig själv! Du kan till exempel finna glädje i att sjunga i en kör, måla en tavla eller yoga, samtidigt som du lär känna nya människor och får nya vänner. Låt hösten vara en chans att bli kreativ.

 

5. TA HAND OM DIG SJÄLV. Sätt inte för höga krav på dig själv. Prioritera egentid och gör det du tycker om och mår bra av. Unna dig en god måltid, ett fotbad eller bubbelbad. Läs en bra bok, tänd doftljus och boka in en tid för massage för att mjuka upp kroppen. Är det mörkt när du åker till arbetet och mörkt när du kommer hem kan det kännas som att du arbetar dygnet runt. Kom ihåg att ta hand om dig själv och unna dig något gott mellan varven.

Acceptera även att du inte orkar lika mycket som vanligt, och känn ingen skam för att du säger "nej" eller prioriterar vila mellan varven. 

 

Kommer du trots alla försök inte ifrån hösttröttheten, och känner att det blir värre är det bra att kontakta sjukvården. Trötthet, nedstämdhet och depression är något man ska ta på allvar. Speciellt om du upplevt dessa symptom varje dag i över två veckor. Det kan istället vara symptom på en hormonstörning i kroppen eller andra sjukdomar.

 

host katt caroline 1

Att vistas ute i naturen kan hjälpa dig genom en lång höst.

 

Kommentarer

  • Steph 21/09/2018 3:08pm (3 år sen)

    Eftersom ingen annan kommenterat här så tänker jag göra det. Jättefint artikel! Heja du!

    • Caroline Eriksson 21/09/2018 3:10pm (3 år sen)

      Tack så hjärtligt mycket Steph! Ha en underbar start på helgen! :)

Skriv en kommentar