blogghedaear

5 tips hur du blir motiverad att träna

Skrivet av Caroline Eriksson 05.09.2016 | 0 Kommentarer

Kategorier:

"Hur ska man motivera sig till att träna? Belöna sig med något man önskar sig eller hur ska man tänka?"

 

Ja, det var en bra fråga. Hur ska man egentligen göra för att bli motiverad att träna?

Och tack för frågan! Jag tycker om att svara på frågor. 


Vår hjärna borde egentligen fungera på det sättet att:  Hittar vi en träningsform som funkar för oss, så är det belöning i sig att vi gör den. Det är massor av endorfiner och adrenalin som utsöndras i kroppen när vi tränar eller gör något vi tycker om, och då vill hjärnan göra det mer. Men det svåraste är ju att komma igång.

 

Personligen är jag den typ av människa som köper träningskläder men använder dem bara i skogen. Tränar i princip inget alls MEN skulle vilja vara den typen som faktiskt tycker det är roligt att fara ut och springa. Här är dock fem tips hur man får igång träningen.. och faktiskt fortsätter.

 

 

5 tips att bli motiverad med träningen

1.  Hitta det som passar dig. Testade att springa för några år sen. 8 km på 40 minuter (12 km i timmen heuheu) och har endast sprungit ifrån getingar sen dess, för så roligt var det inte. När jag däremot fann yogan så fastnade jag, även om det finns perioder då jag inte alls är på yogamattan. Så det viktigaste är att prova på lugnt i början på olika former av träning, och stanna när du hittar något som är roligt.
2.  Ta ingen stress. Vi människor är en art som vill tävla och ser framgången som en belöning. Men börjar du med att springa 8 km första gången så är det säkert sista gången du springer också. Och om du är en ”tävlingsmänniska”: Tävla inte mot någon annan än dig själv.

 

Du tränar för din egen skull, och de framsteg du gör är dina framsteg.

 

3.  Träna ensam eller tillsammans med någon. Hur är du som person? Är du som mig och vill vara ensam, eller blir du sporrad och inspirerad av att träna tillsammans med andra människor?
4.  Glöm inte vardagsmotionen. Ta trapporna eller steppa lite om du misstänker det är mindre än 10 000 steg på en dag.

5.  Tänk inte så mycket. Känner du för att träna en dag: gör det! Har du haft det stressigt eller verkligen inte orkar? Tvinga inte dig själv till något då.

 

Skriv gärna era egna tips för att bli motiverad med träningen.
När vi bestämde oss för hus  (skriver mer om det senare en vacker dag)  så skrattade jag och sa  ”Jag kommer att få muskler”  när vi bestämde oss för att göra så mycket som möjligt själva. Husbygge får väl räknas som träning också?

 

resizedimage800533 bakasana

Här har jag gjort instruktioner hur du gör en yogaposition. Det bästa yogan gör för mig är att jag inte tänker så mycket under tiden. Bara gör och låter mig själv utvecklas i egen takt. 

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar