blogghedaear

Antiinflammatorisk kost hjälper dig att läka

Skrivet av Caroline Eriksson 08.09.2016 | 3 Kommentarer

I dagens tidning  (Vasabladet iaf, syns jag i ÖT?)  kan se en liten bild av mig och en hel sida med massor av nyttig information om antiinflammatorisk kost. Jag tror på att kosten har en stor betydelse hur vi mår.  

"Du  är  vad  du  äter",  typ. Eftersom allt redan står i tidningen, ska jag inte upprepa mig genom att publicera alla bilder eller text här på bloggen. Däremot ska jag skriva lite mer om antiinflammatorisk kost och vad det betyder för mig. Längst ner får ni dessutom ett fint recept som kommer att rädda er höst med flunssan. ;-)

 

De flesta av våra  vanligaste  sjukdomar  beror på att det skapats en  kronisk  inflammation  i kroppen. Och de flesta av oss har nog någon inflammation i kroppen, vissa mer än andra. Mycket av den  mat  vi stoppar i oss påverkar oss på olika sätt. Vissa livsmedel bidrar till ökad inflammation i kroppen, medan vissa av dem kan hämma inflammation och hjälpa kroppen att läka.

 

Därför tror jag också att det var just det att jag ändrade kosten  2011  som gjorde att jag knappt 10 månader senare skulle bli friskförklarad. När jag bestämde mig för att bli frisk från SLE kastade ut alla snabba kolhydrater och märkte med detsamma hur min hälsa förbättrades. Magen var inte lika uppsvälld och jag blev piggare. Jag fick i mig  gurkmeja  varje dag för magens skull och skippade allt som heter vitt socker. Det var ju himmelens mycket jag satsade på att istället få i mig,  som  skulle  få  mig  att  må  bra,  att jag knappt minns hälften. Men mycket äter jag än idag. Som ingefära, goda bär, citron  (har jag ätit hela livet dagligen)  och mycket mera.

Dessutom känner jag mig för tillfället mer inspirerad än förr att verkligen ta hand om hälsan, så tror jag ska beställa hem ett paket med massor av nyttigheter.

 

Sen så är det viktigt att man hittar en balans. Man kan inte alla dagar vara supernyttig, typ som idag då min kropp kräver efter bönor och fläsk. Höhö.

 

IMG 7169

 

*psst* Bär är goda och härliga källor till antioxidanter, fibrer, järn, folat m.m. Äter du dock blodförtunnande läkemedel så kan det vara extra noga att kolla upp medicineringen. Vissa bär, tex jordgubbar, kan t.ex påverka INR-värdet. Även om det ska krävas en ordentligt portion bär i flera dagar för att det ska hända. :-) #menbasånivejt

 

IMG 7160

Värmande té:

Ingefära är en supernyttig ört som är nyttig på många sätt och vis. Den verkar antiinflammatoriskt och kan hjälpa vid ledvärk. Speciellt till hösten och vintern dricker jag endast detta té, eftersom det värmer hela kroppen och gör gott.

 

Skär ingefäran i små bitar och koka upp i vatten. Häll över tevattnet i en vacker mugg, lägg i lite honung och nypressad citronsaft. Botar vilken karaförkylning som helst, och är supergott!

Kommentarer

  • Nathalie Aurén 08/09/2016 3:16pm (4 år sen)

    Din artikel va jättebra! Och japp, du syntes nog i ÖT också ;)

  • Pernilla Bergman 08/09/2016 3:46pm (4 år sen)

    Det är hälsosamt och bra med anti-inflammatoriska dieter, men man kan inte påstå att det botar svåra sjukdomar. Själv har jag följt strikt anti-inflammatorisk diet i över ett år och varit sjukare än någonsin. Det har inte på något vis dragit ner på mina inflammationsvärden som jag kontrollerar varje månad. Men jag mår ju bra på andra sätt. Har gått ner i vikt och blivit av med kortisonsvullnad.

  • Jenni 08/09/2016 4:09pm (4 år sen)

    Hej! Hur gick det när du skulle sluta röka? Skulle själv måste sluta men vet inte hur jag hittar den rätta motivationen.. ??

Skriv en kommentar