bloggheader caroline

Att hantera energitjuvar och inte dras med i precis varenda känsla

Skrivet av Caroline Eriksson 06.03.2019 | 0 Kommentarer

Om mitt mål för det här året var att bli ”coolheten själv”, så betyder det ju att jag måste börja i mig själv. Även om man gärna skyller sin stress och oro på utomstående faktorer som jobb, räkningar, eller andras beteende, så är det i dig själv förändringen börjar.

 
När det kommer till de olika grupperna så väljer jag att vid jobbet bara ta sekund för sekund. Att inte lova för mycket, och inte heller stressa över sånt som inte har (eller kommer att) inträffa.

När det kommer till pengarna så ser jag till att alltid ha räkningarna betalda, och att ta tag i dem så gott som med detsamma. Att planera en budget och hålla sig till den, underlättar för överraskningar.

Och när det kommer till andras beteende? Det är det jag kommer att blogga om nu.

 

1509751 10152557691823880 528584852720593212 n


Ända sedan jag var liten har jag känt in andras känslor och stämningar i rum. Låtit mig dras med i andras energier, och tagit alldeles för hårt åt mig, om någon tagit ut sin ilska eller problem på mig. Som kunnat grubbla över situationer, och om jag gjort något fel eller kunde ha gjort annorlunda, när det allt som oftast inte ens hade med en själv att göra.

 
Men är det så att du är en som känner in dig i alla situationer du är i, och påverkas kraftigt av andra känslor och beteenden, och vill ha en förändring? Att du kan möta och hantera negativitet, utan att dras med totalt. Att du inte låter någon annan förstöra din dag totalt, och kan försöka bibehålla något slags lugn även om det kan storma omkring en?

 
De här tipsen du kommer att få läsa ska inte förvandla dig till en oempatisk människa, som inte bryr sig eller lägger märke till andra. Men de kommer att hjälpa dig till att kunna fortsätta känna, utan att bli helt dränerad på kraft.

 


Du behöver inte ta ansvar över andras känslor.

Det kan vara både av en gåva och förbannelse att kunna känna sig in i andras känslor, och känna av stämningen i rummet samma sekund du går genom dörren. En gåva, eftersom det innebär att du kan känna av läget. En förbannelse, om du dras med i stämningen totalt.

Kom ihåg att du som vuxen människa inte behöver ha ansvar över andra vuxna människors känslor. Att du inte behöver anpassa dig och ta hand om andras problem.


Även om vi fått det inpräntat i oss från små att det är det som får oss att bli accepterade och bekräftade som människor. Bara det att du vågar säga nej ibland är så mäktigt och viktigt, än att du glömmer bort dig själv totalt.

Du behöver inte ta emot allt som kommer emot dig, och du har rätt att sätta dig själv i första plats de stunder du tvivlar på dig själv som mest. Speciellt då.

Alla väljer vi vår sinnesstämning, och alla göra vi våra egna val. Även du.

 


Föreställ dig att du är en anka.

Om det är så att någon skriver något elakt åt mig på internet, eller beter sig illa åt mig i verkliga livet, så föreställer jag mig att jag är en anka. Visst vore det mer till min natur att försöka anpassa mig och försöka åtgärda något hos den andra personen, som sist och slutligen knappast har med mig att göra. Men är det värt det? Nej. Att ödsla energi på att få ett godkännande från någon som redan har en förutsatt uppfattning, eller helt enkelt inte går att diskutera med för tillfället, är bara slöseri på energi.

 

Istället tar jag ett djupt andetag, känner de känslor man kan känna när någon är elak, för att sedan låta dem rinna av mig som vatten på en anka.

 

14125683 10154194292813880 8385215108992812226 o


Ta inte elakt beteende personligt.

För det här har jag skrivit om så många gånger tidigare: du kan göra alla rätt och vara världens härligaste människa, men ändå kommer du inte att komma överens med alla, och alla kommer inte vilja vara din vän. Lite hemsk insikt, men så skönt, då du då inte längre känner behovet att få bekräftelse av precis alla i din omgivning.

På det sättet hinner du bara tappa bort dig själv, lite snabbare.

 
Om någon är elak åt dig, helt utan orsak, så är det att inte ta det personligt. Alla har vi våra egna strider att möta, och jag tänker att de personer som har behovet att trycka ner andra, knappast har det så lätt just nu.

Andas och låt det vara. Umgås och ge din energi istället till människor som genuint gillar dig och vill dig väl.

 


Lär dig förstå hur du reagerar på andra.

Jag hade aldrig kunnat börja med dessa knep, om jag först och främst inte insåg hur jag själv reagerade och agerade på andras beteende. Lägg märke till när du börjar känna stress och oro. Vad och vem som orsakat de känslorna hos dig.

Att börja undvika situationer eller människor går, men blir svårt i längden. eftersom det genom hela livet kommer att existera situationer och människor som kan orsaka stress och oro inom en. Men att du lär dig att välja att behålla ditt lugn, istället för att helt och hållet kasta dig in i situationen och känna stressen i dina blodådror.

 


Kom ihåg:

så länge du inte skadar någon annan, så får du vara precis som du vill.

Du behöver inte ta emot all skit, så förutom att ignorera dåligt beteende: säg även till när du fått nog. Att du inte vill ha eller förtjänar det beteendet.

Du är värd endast det bästa.

 

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar