bloggheader copy

Behöver Jakobstad en gatupatrull?

Skrivet av Caroline Eriksson 09.01.2016 | 7 Kommentarer

Kategorier:

Igår i arbetet satt jag och läste tidningen för en klient. En av rubrikerna som fångade vår uppmärksamhet var om min hemstad Jakobstad. Det handlade om gatupatruller som skapats för att staden ska känna mer trygghet. Min första tanke innan jag ens började läsa var "bra". 

 

Det skulle jag ångra.

 

Medan jag bodde och arbetade i stan så fick jag se mycket. Mest på grund av att mitt dåvarande arbete slutade runt tre på natten och när man går hem den tiden är det inte många människor som är nyktra eller tänker längre än näsan är lång. Droger finns överallt och även så i lilla Jakobstad. Det är bara att konstatera. Jag har undvikit många människor med enorma och påverkade pupiller, men även ringt efter hjälp till de som legat medvetslösa på gatan i sina egna spyor och byxorna nere vid knäna. Och det är för den sistnämnda gruppen som jag önskade det fanns en nykter "gatupatrull" som kunde hjälpa till att ta hand om och söka hjälp till de som inte kan ta hand om sig själva längre. Att se till att unga människor kommer till trygghet än att vara ute mitt i natten.

 

Men när jag fortsatte att läsa artikeln om gatupatrullen så fick jag obehagskänsla i magen och slutade läsa. Förklarade att det handlar om människor som mest är ute efter flyktingar och att problemet i stan inte beror på det. Självaste idén till gatupatrullen föddes efter nyheter och ökad invandring. Syftet är egentligen inte att ingripa eller arbeta tillsammans med polisen, utan att skrämmas och ta lagen i egna händer. Att skydda kvinnorna i stan. 

 

Ska vi skydda kvinnorna så gäller det att ta tag i alkohol- och drogproblemen i det här landet. Våld och våldtäkter mot kvinnor sker oftast i en nära relation eller bekantskap till kvinnan. Ska vi få ordning på landet gäller det att ingripa tidigt (och här handlar det om myndigheternas arbete) för de unga som hamnar utanför samhället och är tidigt i alkohol- och drogträsket.

 

Det var inte invandrare jag var rädd för de nätter en manlig kollega följde mig hem till dörren. Jag behöver inte främlingsfientliga män som kör runt och spänner ögonen på invandrare för att känna mig trygg. Just den här artikeln fick motsatt effekt på mig. 

 

10685333 10152726801453880 4608145502684859731 n

Kommentarer

  • TIDSTJUVEN 09/01/2016 12:04pm (5 år sen)

    Det låter verkligen som att man blundar för de verkliga problemen.

    • Caroline Eriksson 09/01/2016 12:10pm (5 år sen)

      Jepp! Och nu när denna gatupatrull är inriktade på att "hålla koll på invandrare" så kommer det vara det enda de ser. Jag får obehag i hela kroppen... Det är ju inte det här som stan behöver.

  • Julia 09/01/2016 12:26pm (5 år sen)

    Män i grupp som driver omkring på stan är ju vad som får mig att känna mig otrygg. Det finns andra lösningar!

    • Caroline Eriksson 09/01/2016 12:30pm (5 år sen)

      Precis! Det slutar alltid dåligt när människor försöker ta lagen i egna händer..

  • Lille John 09/01/2016 12:55pm (5 år sen)

    "Att skydda kvinnorna i stan."
    Som en halv-assig sociolog så tycker jag det här är intressant. Varför är det så viktigt att skydda specifikt kvinnor? Ska man inte skydda vem som helst, också män? (Jag har bekanta och släktingar som har fått på käften på gatan, så det är inte ovanligt)
    Och användes dessutom inte termen "VÅRA kvinnor"?
    Det tycker jag också är intressant, att det presenterar en världsbild där "våra kvinnor" är i fara för att det kommer några "utomstående" (dvs Invandrare) för att våldta dem. Och som en macho-hjälte måste då dessa män skydda.
    I skräckskrivande kallar jag detta för "Det Onda Utifrån". Att det "onda" i världen är något som kommer utifrån och hotar att välta omkull det trygga samhälle vi växte upp i och skapa anarki.

    Svaret på detta ligger i det s.k "Damsel in Distress"-syndromet. Många av oss män har helt enkelt växt upp med den världssynen att kvinnor SPECIFIKT är veka och kan inte försvara sig ifall inte vi gör något åt saken.

    Långt svar, men so what, du fick mycket läsning.

    • Caroline Eriksson 09/01/2016 1:26pm (5 år sen)

      Ja, jag är rädd för att de använde sig av "VÅRA kvinnor", men har inte artikeln nära eller vill se på den igen för att säga med säkerhet. Det är väl nog tyvärr så att i alla tider har kvinnan varit det svagare könet och de som måste räddas först, tillsammans med barnen, och därför tror dessa typer att de gör en god gärning. Och det blir så fel.
      Det är inte något annat än en ursäkt att utöva sin främlingsfientlighet på.

  • Kitty 09/01/2016 2:11pm (5 år sen)

    Ja, måste säga att jag är mindre orolig för mig än jag är när jag tänker på at min son om ett par år ska röra sig på stan. Han fyller 12 år till våren och börjar i sexan på hösten. Det är inte långt borta och det får mig illamående! Jag är nog mer orolig över misshandeln av ungdomar, killarna, än av våldtäkt..
    Och där har det ingenting med hudfärgen att göra!
    En patrull som kan rycka in när någon behöver hjälp.
    /Kitty

    • Caroline Eriksson 09/01/2016 2:32pm (5 år sen)

      Saken är ju den att den här patrullen blev inspirerad av invandrare och att det vore det som är orsaken till otrygghet i stan. Angående misshandel och slagsmål så borde det bli betydligt hårdare straff och konsekvenser än det är idag. Samhället ska inte acceptera att en människa ska bli misshandlad, och att man ger båda parterna i ett sånt fall den hjälp de behöver. För en människa som skadar en annan mår ju inte bra. Ps. Kvinnor kan också bli misshandlade på stan, så det borde bli en ändring på våldet mot båda parterna, men jag tror inte just denna gatupatrull hjälper mot det.

  • Maria 09/01/2016 8:01pm (5 år sen)

    Usch, så obehagligt med alla dessa extremister... :( Vilket land ska man sticka till för att slippa ha att göra med sådant pack...? ;) Men tyvärr finns ju rasism lite överallt, så svårt att undvika helt och hållet. Men i dagsläget så känns det ju som att det måste finnas trevliga platser i världen med mindre rasism än vad det finns i Finland just nu. Å andra sidan borde vi med hjärtat på rätt ställe stå upp för ett Finland utan hat, jag vill inte bli "skyddad" av rasister.

    • Caroline Eriksson 09/01/2016 8:43pm (5 år sen)

      Jag tror int gräset är grönare någon annanstans. Man får ju inte backa undan och låta hatet ta över. Istället får man fortsätta vara kärleksfull och tro på gott här i världen, även då det finns prövningar eller de som vill andra illa.

  • Therese 10/01/2016 11:08am (5 år sen)

    Jag håller med, det skulle behöva finnas personer som tar tag i alkohol -och drogproblemen. Oavsett hudfärg, religion, man eller kvinna.
    Jag och min pojkvän som e Afrikan å har var tillsammans i 3 år var ute på stan en gång då lite äldre män gick förbi och knuffade i honom och sa "Du ska låt on va" och "ditt eget fel du kommer bli våldtagi".. Liksom?? Dessutom har han vari här läng, har jobb och studera här, kan vårt språk. Nä, som du säger vi behöver int patruller som spänner upp ögonen på invandrare/utlänningar, bare för att dom e av en annan hudfärg osv. annat e de ju om dom då har drog eller alkoholmissbruk, men bara för att di e här å går på våra gator.. Nä då behöver vi int nå.

    • Caroline Eriksson 10/01/2016 11:13am (5 år sen)

      Nej huu. Nu blir jag illamående av de kommentarerna du och din pojkvän har fått. :( Det är hemskt.

  • B 10/01/2016 11:59am (5 år sen)

    Vad jag har förstått så på de orter där polisen har erfarenhet av liknande problem och resurser till det så brukar man helt enkelt sätta en patrullbil krypande efter denna gatupatrull och liknande större grupper av "patrioter" som rör sig utomhus på helgerna och ingripa när gatupatrullen ställer till bråk. Sen brukar patrioterna gråta ut i nån tidning att polisen förföljer dom.

    • Caroline Eriksson 10/01/2016 12:05pm (5 år sen)

      Ja det vore väl underligt om polisen skulle understödja och tycka att dessa gatupatruller är bra.