bloggheader copy

Bikini på en baby? Nej fy tusan!

Skrivet av Caroline Eriksson 26.05.2016 | 9 Kommentarer

Gick i klädbutiker igår och blev chockad när jag hamnade på barnsidan. Det är ju så småningom ”sommartider hej hej” och bikinihets. Även för småbarn tydligen. Hittade bikinis i alla färger, modeller och vissa var kopia av de mer vågade modellerna på vuxenavdelningen. För ettåringar! Och när jag kom hem fortsatta jag forska. Hittade på nätet bikinis för EN MÅNADERS BABYS. Bikinin för fyra månaders flickan var slutsåld. Vad fasiken ska ett så litet barn med en bh till?

 

Det är ju sjukt.

 

En kvinna täcker sina bröst av många anledningar. En av dem är att brösten uppfattas som sexiga. Vilka signaler sänder det ut då en förälder köper en tvådelad bikini åt sin baby? Jo, man antyder på att barnet har något som måste täckas. Ett litet oskyldigt barn, som lika väl skulle tycka det är skönare att springa runt spritt språngande naken.

 

Ett litet barn behöver inte har en preppy eller ”lekfull” bikini på sig för att ha kul på stranden. Med volanger som till och med skulle få mina bröst att se ut som en E-kupa. Ett litet barn ska inte behöva lära sig från liten ålder att bli så medveten om sin kropp. De ska ju springa runt, leka och skratta. Och vill de vara nakna, så ska det inte vara något problem med det.

 

225517 10150180894198880 3662028 n

 

På bilden ser ni mig. Ett och ett halvt år, naken och glad på stranden. Verkar som att alla var nakna i början av 90-talet. Det var inte konstigt att sola och bada topless. Men sen hände något.

 

Det är företagen som har en sjuk syn på hur barn ska klä sig. Men det är föräldrarna som är marknaden. Det är ju de som köper slut på en bikini, åt sin fyra månaders baby. Och säg inte att ”Det är ser så gulligt ut”. För det gör det inte.

Kommentarer

  • Jonna 26/05/2016 11:59am (4 år sen)

    Nä, tycker heller inte att det är sött. Desto mer jag tänker på saken, att täcka över småbarns "bröst", desto mer absurt tycker jag det är, även om det förut var något jag inte reagerade på....

    • Caroline Eriksson 26/05/2016 12:02pm (4 år sen)

      Jamen det är ju absurt! Varför ska ett litet barn ha något på sig som en vuxen använder?!

  • Jonna 26/05/2016 11:59am (4 år sen)

    Vill tillägga att det just därför är så bra att denna fråga lyfts och diskuteras!

  • Isa 26/05/2016 1:09pm (4 år sen)

    Har läst just om det här ämnet på många bloggar senaste tiden och tvekat och valt varje gång att inte kommentera. Men här känner jag mig tillräckligt trygg för att helt och hållet hålla med dig. Skulle aldrig i mitt liv sätta bikini på mina flickor, 4 och 1½ år gamla! Mest för att jag anser att en bikini skulle vara obekväm på en liten människas kropp (läs människa!!, inte flicka för i den åldern behövs verkligen ingen genusindelning) och dels för att det känns som en vuxengrej att ha bikini, som alltså är en sexigare variant av en baddräkt enligt mig själv...? Skönt att det finns några här i världen med samma "gammaldags" värderingar =).

    • Caroline Eriksson 26/05/2016 1:21pm (4 år sen)

      Här kan man vara trygg, jag tillåter inte kommentarer som går till personangrepp :) och jo, en bikini är obekväm och små bebisar är redan svåra att få kläder på *vet ju jag som inte är mamma* så varför skulle man kämpa på en bh på en ettåring?

  • Linda 26/05/2016 10:06pm (4 år sen)

    Håller delvis med dig. Jag skulle också allra helst se att barnen fick springa omkring nakna så som man själv gjorde då man var barn. Men största orsaken till att man numera använder simppare/bikini är väl numera är väl för att skydda barnen mot alla pedofiler som härjar runt. Säkert fanns dessa också då vi själva var små, men man var kanske inte riktigt lika medveten om det då i och med att internet inte fanns (tillgång till bilder etc). Så tänker jag själv i alla fall. Jag klär inte simppare på min 1-åring för att hon ska bli medveten om sin kropp, utan för att skydda henne mot att utsättas för just sånt här.

    • Caroline Eriksson 27/05/2016 11:11am (4 år sen)

      Du fick ett helt blogginlägg som svar där jag vidareutvecklar hur jag tänker angående pedofiler :) tack för fin kommentar.

  • hemlis 27/05/2016 8:44am (4 år sen)

    Varför lägga brösthållare på barn utan bröst? Lika med vatten i en trasig kopp, den håller ingenting!

  • Yvonne 27/05/2016 10:46am (4 år sen)

    Den här gången håller jag inte med. Bikini kan vara hur sött som helst, jag ser inget sexuellt med det.

    • Caroline Eriksson 27/05/2016 11:10am (4 år sen)

      Intressant att ändå få läsa någon annan åsikt. Alla kan ju inte tycka samma, även om och hur jag än försöker vrida på det, så ser jag ingen vits att ha en bh på en ettåring. :)

  • . 27/05/2016 11:37am (4 år sen)

    dom som tycker att bära ett bikin är fel på ett barn har för lite att göra. Vem bryr sig om ett barn har bikini, simdräkt eller är naken? onödigt att lägga energi på sånt.Var och en med sitt.. Om jag får barn någon gång så lägger jag simdräkt för att solen skyddar mer med det, sen när hon kan välja själv får hon ett bikini om hon vill ha det. Om man tycker att bikini är fel och tycker att det visar något sexuellt med det så kanske man är pedofil själv. Nä, men so what vad barn har på sig, bara dom får ett bra och tryggt hem.

    • Caroline Eriksson 27/05/2016 11:48am (4 år sen)

      Haha oj. :D Nu klankade jag inte ner på UV-dräkter eller simkläder. Inte heller menar jag att man inte ska skydda sig mot solen. Jag förstår bara inte varför man ska lägga på en tvådelad bikini som ser ut som en vuxenbikini, på sin ettåring.

      Var dock försiktig med att kalla människor du inte känner pedofiler över nätet. Det skulle du väl inte säga öga mot öga åt en du möter på gatan?

  • Linnéa 29/05/2016 8:44pm (4 år sen)

    Amen, men vad göra när fyra åringens dröm är att få ha en?! Har försökt förklara och varje gång förstår hon varför hon inte behöver en bikini men så möter man kompisar från dagis som har bikini o då kommer frågan igen... Suck! ?

  • Tvåbarnsmamman 30/05/2016 8:58am (4 år sen)

    Har lite tudelad åsikt om det här..skulle aldrig sätta en "sexig trekantsbikini" på mina tjejer, men 3-åringen och 5-åringen har varsin bikini (eller om man ska kalla det topp och trosor) som de älskar. De valde dem själva, mest för färgen och de fina volangerna, och bikinina kan absolut inte kallas "sexiga".
    Däremot tycker jag själv nog att det är mest praktiskt med vanliga simdräkter (som de också har)..eftersom de är lättare att sätta på, skyddar mera mot solen, och finns ingen risk att de knölar ihop sig :) Men känner mina tjejer sig fina i sina bikinin så tycker jag de ska få göra det!