Billig mat, och aktier eller fonder?

tisdag 17 april 2018 - 15:18 | 17 Kommentarer

Som rubriken lyder, så kommer jag att idag tala mer om pengar, och visa upp allt vad jag handlade idag. Det är kanske första och sista gången jag visar er vilken mat jag köper, men jag är så begeistrad och fascinerad av hur billigt det blev, när det ändå är mat som jag nu kommer att överleva på länge.

 

Vi börjar med maten.

 

mat 1

 

Allt är glutenfritt, eftersom jag har celiaki.

 

Vad jag har handlat är:

nästan två kilo med kycklingklubbor, två burkar ärtstoppa, currysås, kycklignuggets, fyra stycken frysta påsar med soppgrönsaker, ett halvt kilo frysta jordgubbar, en kilo rotfrukter för ugnsbakning, bearnaise sås, en kilo glutenfri mjölmix, rökta skinktärningar att ha på pizza, två förpackningar med 12 fiskpinnar var, ett halvt kilo citroner, havreknäckebröd, två påsar vegansk linschips och en chokladstång som jag åt upp på vägen hem.

 

Vad tror ni det här blev att kosta? Observera nu att allt detta är glutenfritt, och allt som är glutenfritt är minst dubbelt dyrare än vanligt mat.

 

mat 2

 

40,60€!

Otroligt billigt, om man tänker på att det här är glutenfri mat som jag nu kan gott leva på i åtminstone länge.

Pizza och soppa kan man ju leva många dagar på.

 

Jag har blivit så pass peppad av mig själv och mitt nya system för att spara pengar och leva på budget, att dagens veckohandling av mat (som nu kanske kan räknas till två veckor handling) gjorde mig så glad när jag fick höra summan. Trodde ju det skulle bli minst 60 eller 70 euro. Stor skillnad på vilken butik man handlar i, tydligen.

 

 

Aktier eller fonder? (och om den gången jag vann 300 euro)

Sen när det kommer till att se pengar rulla in så har jag en fråga till er om aktier och fonder. Har som fått för mig att det är ett sätt att placera sina pengar, för att ha möjligheten att se dem växa utan att behöva göra något extra. Men vad är skillnaden mellan en akite och fond, och vad skulle ni rekommendera?

 

För ett par år sen så spelade jag poker på internet, och vann 300 euro på ett drag. På tre sekunder hade jag liksom förtjänat en hel massa pengar, och gud vet vad jag hade gjort av pengarna. För det som hände var att jag blev lika peppad på att vinna mer, som jag nu är på att spara pengar på ett enkelt sätt.

Jag spelade bort de där pengarna jag vunnit, och insåg att min personlighet kanske lätt skulle kunna bli en spelmissbrukare, om jag då inte hade fått en sån enorm morkkis av de där pengarna.

 

Så handlar fonder eller aktier om att spela lite, så är det kanske inget som fungerar för mig. Det jag vill är att placera pengar, ha en säkerhet att behålla dem, samtidigt som jag mest av allt bara vill se dem växa.

Skriv i kommentarsfältet ALLT ni kan om dessa två, och hjälp mig vad som kan passa mig. 

 

17

Kommentarer

  • Johanna

    17.04.2018 16:13 (6 dagar sen)

    Är inget proffs alls på fonder. Jag tänker som så när behöver jag pengarna? När vi sålde lägenheten och skulle använda av pengarna till garaget placerade jag dem i en lågränte fond med mycket lite risk att förlora pengarna. Fördelen med fonframom sparkonto var att räntan var bättre och jag kan sälja när och hur jag vill istället för sparkonto jag skulle kunnat lyfta av en gång i månaden. För långsiktigt sparande har jag bland fonder dvs både räntefonder och aktiefonder lite större risk men också chans att få bättre avkstning i längden. Jag väljer fonder enligt nåt års resultat på fonden i fråga och lite på känsla vad som är "rätt" att satsa på och sen följa med och byta till bättre andra vartefter. Om det är säkerhet räntefonder vågar du chansa lite blandfonder...

    • Caroline Eriksson

      17.04.2018 16:18 (6 dagar sen)

      Åh herregud, finns det flera olika fonder att välja mellan? :D :D Jag tänker att pengar kan man alltid behöva. Speciellt om man planerar bli en större familj, kunna klara av extra och oväntade utgifter om t.ex bilen skulle gå sönder eller macbooken. Helt enkelt att kunna krisa med en ekonomisk trygghet. Tack för din kommentar. Nu har jag mycket att fundera och googla på. :)


  • Jonna

    17.04.2018 17:27 (6 dagar sen)

    Hos aktia erbjuder de bra guidning i hur du använder dej av fonder. Finns olika typer av fonder, en del blandfonder (aktie+fondmarknad) eller ex rena aktiefonder. Desto högre risknivå desto högre avkastning. Jag ser fonder som ett sätt att spara en bestämd summa per månad i ett "konto" där någon annan (fondförvaltare) förvaltar mina pengar för att få dem att växa. ca 5-12% per år har mina pengar väst i snitt. En dålig dag på marknaden kan det stå minus, men redan nästa dag kan det ha stabiliserat sig. ibland är det flera månaders dippar på marknaden, och då lönar det sig inte att ta ut pengarna ur fonden, då du hamnar på minus. I övrigt är fonder nog bra att spara i, så länge avgifterna för förvaltningen är billig eller avgiftsfri. En del fonder tar procentuell avgift av dig beräknad från vinsten när du tar ut pengarna. Hos min bank, OP, har jag som op-bonuskund väldigt låga avgifter. Börja redan idag, och flytta inte över en hel klumpsumma samma dag, hellre 30-50-100-200€ månatligen, för att sprida priset, alltså när en fondandel (ex) en dag kan vara värt 40€ och nästa 42€... Osv. alltså, spara en bestämd summa varje månad kanske i olika fonder med olika nivå av risk så ser du snabbt hur dina pengar utvecklas över tid och hurdan fonder du föredrar.

    • Caroline Eriksson

      18.04.2018 08:24 (5 dagar sen)

      Åh, tack för att du tog dig tiden att svara mina frågor. Jag ska läsa på och se hur det fungerar! :)


  • Julia Holmqvist

    17.04.2018 18:19 (6 dagar sen)

    Jag sparar i fonder, men finns olika fondpaket med olika risker. Så beroende på om du vill ha en högriskfond eller lågriskfond så kan du välja bland massa! Skillnaden mellan fond och aktie är att fond (ofta) är mindre riskabla och mer säkra. Det är en portfölj där du köper små delar av flera företag, istället för en del i ett företag som aktier är. (Tror det här är rätt fakta haha) Fonder sköts också av någon på banken och som sitter och följer med kursen och skapar de olika fondpaketen. Så du behöver inte göra något personligen förutom att sätta in pengar. Jag gick in till min bank och bokade ett "spara" möte så fick lära mig allt :) Rekommenederar att du gör detsamma!

    • Caroline Eriksson

      18.04.2018 08:25 (5 dagar sen)

      Blir nog att träffa vår personliga bankkvinna igen nu då för att tala sparande. Tack Julia för att du tog dig tid att svara! Så mycket att tänka på nu! :)


  • Premium

    18.04.2018 01:09 (6 dagar sen)

    Lönar sig att komma ihåg att 'kundrådgivare' på banker är försäljare vars lön helt eller delvis hänger på hur mycket och hur lönsamma (ur bankens synvinkel) produkter de har lyckats sälja. Hen har nödvändigtvis inte ditt bästa som prio 1.


  • Johanna

    18.04.2018 06:57 (5 dagar sen)

    Helt rätt, ta tag i ett regelbundet, långsiktigt sparande! Det allra första... LÄS PÅ!!! Du måste veta vad det är du köper! Det finns en massa böcker och bloggar om investeringar och privatekonomi. Det är säkert värt att träffa bankens rådgivare men tänk på att ”rådgivaren” jobbar för en vinstdrivande bank där jobben är hotade (robotar och automatisering har redan tagit över en hel del) och även om ”rådgivaren” säkert vill kunden väl så är det till syvende och sist FÖRSÄLJNING det handlar om. Tänk precis som på ert husbygge: det är er kåk (din ekonomi), försök få bästa möjliga kvalitet till lägsta pris. Jämför andra banker och alternativ! Att välja sin lånebank för hela ekonomin är lite som att lägga alla ägg i samma korg. Klart banken vill det! Men det finns kanske bättre lösningar, tex nätmäklare, där du kan få bättre verktyg till billigare pris. Fonder kan vara ett bra sätt att komma igång (se då över avgiften!) men ifall man är beredd att offra mer tid på denna ”hobby” så är aktier ett bra alternativ. Fördelen är att man väljer själv vilka bolag man vill äga (tex i fonder kan det ingå oetiska, ickemiljövänliga bolag som man kanske inte vill äga) och välpresterande bolag betalar ut dividender som är rena pengar! De kan man välja att använda som man vill. Jag var lyckligt lottad som fick aktier i gåva som barn. Det var väldigt uppskattat när jag studerade och det trillade in några hundra euro i dividender på kontot i april när studentekonomin var som värst. Numera väljer jag att återinvestera dividenderna. Läs på och gör din egen bedömning! Lyssna gärna på bankens rådgivare men gör inte denna försäljare till din enda livscoach. Prioritera sparandet för annars är det lätt det som faller bort. Många bäckar små... och till skillnad från spel så är det bättre att se sparandet som något långsiktigt :) inga snabba cash och det kanske går ner ibland... men köper man regelbundet över tid istället för att försöka tajma marknaden perfekt, så har man som ung väldigt bra möjligheter att bygga upp en fin portfölj. Lycka till!

    • Caroline Eriksson

      18.04.2018 08:27 (5 dagar sen)

      Tack för att du tog dig tiden att svara på mina frågor. Jo, det här är nog inget jag bara kommer att kasta mig in i, utan läsa på och se till att få den bästa deal och något som ger mig känslan att jag har vunnit - som med husbygget. Tack igen, har mycket att googla och fundera på nu! :)

      • Johanna

        18.04.2018 08:42 (5 dagar sen)

        Precis så! Börja spara redan nu så har du ett kapital att röra dig med när du väl kommer igång. Gå inte ”all-in” genast utan gå in över tid. Sprid riskerna (inte allt i samma bolag, samma bransch, samma marknad). Behöver du i något skede sälja av så har du säkert något bolag/fond som du just då gör bra vinst på. Inte så att man bara har ett bolag/fond, tvingas sälja och gör förlust. Lycka till!

        • Caroline Eriksson

          18.04.2018 09:04 (5 dagar sen)

          Ja, verkar nog vettigt efter vad jag har fått läsa nu (vare sig det handlar om fonder eller aktier) att sprida sina slantar lite för att få mest ut av det. Tack igen så hjärtligt mycket! :)


  • Studerande

    18.04.2018 07:22 (5 dagar sen)

    Är inte så insatt i fonder men i min familj har vi alltid haft aktier då min morfar är rätt insatt. Visst finns det de som spelar på det och gör kortsiktiga investeringar, men min morfar lärde mig någon gång att det viktigaste är att sätta pengarna på ett tryggt företag, ha dem där länge, se dem växa (trots att det ibland går upp och ibland ner) och ta emot dividender varje år. De aktier jag fick i konfrmationspresent knappt 10 år sedan har idag vuxit med över 300% + alla dividender jag fått. Dock kräver det att man är rätt insatt för att göra så bra affärer, och jag själv har inte vågat på grund av hög risk. I sådana fall antar jag en lågriskfond är ettbra alternativ, trots att fonder vad jag vet även innebär att banken tar en större avgift än för aktier (dock inte säker).

    • Caroline Eriksson

      18.04.2018 08:29 (5 dagar sen)

      Jag får ta och göra en + och - lista med både aktier och fonder, och riktigt läsa på verkar det som, för att veta vad som kommer att passa mig. Ändå häftigt att läsa att dina aktier vuxit med över 300%! Tack för att du tog dig tid att svara, och nu har jag mycket att tänka och googla på. :)


  • Kajsa

    18.04.2018 08:46 (5 dagar sen)

    Hej, Här är ett utmärkt lästips för nybörjare i investeringar! Den är på finska, för i Finland gäller ju finsk lagstiftning och skatter så det är klokast att läsa på det. https://www.adlibris.com/fi/haku?q=mitä%20jokaisen%20kotiäidin%20(ja%20muidenkin%20naisten)%20tulee%20tietää%20sijoittamisesta&pn=1&na=9789521417016&ps=10 Om man inte är så insatt rekommenderar jag att placera en månatlig summa i ett par indexfonder. De har låga kostnader och därmed får man ut så mycket som möjligt för sina slantar. Alltså, det gäller att se upp med förvaltningsavgifterna! Det är stor skillnad på 0,39% och 1,5% i längden. Så ett par indexfonder du regelbundet lägger in pengar i är ett gott val. Det gäller att lägga in lite över en lång tidsperiod (spridning över tid/ajallinen hajautus) OCH välja ett par/några olika indexfonder för geografisk spridning. Så: läs först en bok för nybörjare. Bestäm dig sedan för hur du ska gå till väga och håll dig till planen!

    • Caroline Eriksson

      18.04.2018 09:03 (5 dagar sen)

      Tack så hjärtligt mycket för boktipset och dina råd. Jag kommer nog att läsa på otroligt mycket nu efter alla tips som trillat in. :)


  • Marina

    18.04.2018 17:12 (5 dagar sen)

    Jag rekommenderar aktier ifall din bank är Nordea. Aktieköp på Nordea kostar 1% av summan, dvs köper du en aktie som kostar 50 betalar du 50cent i avgift. Är din bank någon annan än Nordea behöver du köpa för minst 300€ eller helst ännu mera gång, eftersom andra banker har höga avgifter per köp (brukar vara mellan 7-10€ per köp. Isåfall kan fonder vara ett bättre alternativ. Föreslår din bankperson en blandad person kan du nästan utgå ifrån att du blir lurad. De är dyra i avgift och oftast värdelösa. Säg att du vill ha en bred, billig indexfond. Detta om du sparar på långsikt,och det borde vi alla göra. Sätt först igång det långsiktiga sparandet (pension), sedan kan du funders pp eventuella kortsiktiga spar. Nordnet är också en bra tjänst, det är gratis och deras superfonder (superrahasto) är bra nybörjarprodukter. På Nordnet räcker det med 15€ i månaden för att komma igång. Det lönar sig att läsa på, men skulle också rekommendera att helt enkelt våga börja, med små summor. Helst idag. Be gärna också om goda råd och pepp i finlandssvenska FB gruppen fyrkista :)