bloggheader caroline

Blått är en pojkfärg

Skrivet av Caroline Eriksson 04.03.2016 | 12 Kommentarer

Kategorier:

Ger jag mig in på okänt vatten nu med hajar och någon brännande manet? Jag är ingen mamma och har inte planerat att försöka göra mig gravid. Även om min livmoder värkte lite extra mycket efter ett litet knytte igår, när jag i en halvtimme fick gullas med en superglad och mysig 8 månaders bebis. 

 

 

Läste Carolas blogginlägg om den unika mammalådan som havande finländare har rätt till. Medan Carola såg kläderna och färgerna brunt, turkost och grönt som "manliga" och inte alls könsneutrala, skulle jag kunna tänka mig att klä en framtida barn i alla kläder. Vilket kön barnet än har. Vi ser ju världen på olika sätt, och hur underbart är nu inte det?

 

Kom att tänka på den gången före detta klasskompisen menade att pojkar ska bära blått och flickor rosa. Att det egentligen inte handlar om föräldrarnas syn, utan att det är biologiskt och medfött att man ska tycka om en viss sak eller vara duktig på speciella saker. Jag kan tydligen inte vara tyst och sa ifrågasatte den tanken. Fick då frågan hur jag skulle reagera om min framtida son (Thor) ville ha en glittrig kjol, varav jag svarade att han kunde få den om ekonomin tillät. Barn är ju egentligen accepterande och kärleksfulla av sig. Har de en annan syn och mobbar en annan unge pga något ytligt som kläderna, beror det enbart på vad de själva har lärt sig hemifrån. 

 

BLEU

Alla bilder från 1991. Klädd i blått och sjömanskläder (typisk ålänning eller en dröm om att jag vore en blivande kapten?). Om ni har svårt att se skillnad på könen på barnen i barnvagnen är jag ungen till vänster. Mamma som försöker lära mig gå är pixlad för jag har inte frågat lov att publicera bilden. Tänk er en snygg och yngre variant av mig i tidig 90-tals frisyr.

 

Är det inte tråkigt att med detsamma ett barn klär sig i blått så antas det vara en pojke, och vice versa? Att det är lite av en skräck om en person skulle gissa könet fel på ett barn. Kom igen. Alla barn under 1 år ser rätt så lika ut. I mina ögon. ;-) Men att det fortfarande finns en syn på hur man ska vara och se ut, enligt kön. Att man känner man måste ha en rosa "Lilla prinsessan" sparkdräkt på barnet så ingen tar miste av misstag. Medvetet eller omedvetet så försöker vi forma ett barn. Men det går tydligen inte, har jag fått höra. 

 

 

Ser vi till färgens historia så var rosa och rött en manlig färg på den gamla goda tiden. Det stod för mod och styrka. Blått sågs som kvinnligt eftersom man kopplade färgen till Jungfru Maria och såg den mer stillsam och och känslig. Jovisst, synen på kvinnan var kanske inte så frän då heller, men vi borde ju ha kommit en bit på vägen nu. 

 

ROSATill vänster: Madonna och jesusbarnet, Duccio di Buoninsegna, 1280. Till höger: Liten amerikansk skolpojke med piska, okänd konstnär, 1840. 

 

Här hemma är det sambon som är mer färgglad, medan jag går runt som om jag vore redo för begravning var och varannan dag. Förutom på arbetet, då passar jag på att blanda färger och mönster. Jag kanske inte är snygg, men piggar åtminstone upp lite. 

 

Och inte grät sambon heller floder, tack och lov, den gången mitt rosa underställ råkade färga av sig och han fick en rosa tröja (det här att färgsortera är inte min starka sida). Kanske beror det på att män inte gråter eller för att en färg automatiskt inte gör människan. ;-)

Kommentarer

  • camilla 04/03/2016 8:17am (3 år sen)

    Äntligen tar nån upp dethär! Jag använder alla färger åt båda mina barn (flicka och pojke) och har fler gånger fått rätta till folk då de misstar på könet. Min mamma är den mest trångsynta i min närhet och gillar inte alls att jag använder ex en röd body på lillebror. Brukar oftast vifta bort hennes kommentarer men ibland kan jag ryta till ordentligt. Blir så otroligt arg på samhället. Man kan gifta sig med samma kön, men en pojke får inte använda rött...?

    • Caroline Eriksson 04/03/2016 4:07pm (3 år sen)

      Ja. Jag ser det inte som att det finns vissa "könsfärger", utan endast glada färger för ett barn att använda :)

  • Linda Holm 04/03/2016 8:45am (3 år sen)

    Haha, jag kommer ihåg när min son va nyfödd och han hade en brun halare och blå mössa o tossor. En äldre dam 75+ frågade i butiken om det var en flicka. Det tyckte jag var lite lustigt och oväntat :D

  • Sandra 04/03/2016 9:04am (3 år sen)

    Mitt svar till ditt svar hittar du genom att klicka på mitt namn :D

  • Carola Ekman 04/03/2016 9:07am (3 år sen)

    Jag använder alla olika sorts färger på Lo också, det var ju inte det inlägget handlade om. Jag efterlyste helt enkelt en t.ex. rosa halare nått år istället för en blå halare år ut och år in. Sandra sammanfattade mina tankar i ytterligare ett inlägg: https://sandravaihela.wordpress.com/ Om vi får en son kommer jag knappt köpa nya kläder åt honom, vi har massvis med babykläder som går lika bra på honom som de gick på Lo när hon var liten. Babysar bryr sig inte om de spyr på en blå eller en rosa tröja. MEN jag tycker att de från Kela borde kunna ta in lika mycket röda och rosa kläder som de tar blåa och gröna. För omväxlingens skull.

    • Caroline Eriksson 04/03/2016 4:09pm (3 år sen)

      Jag fick inspiration till detta inlägg av det du skrev, men det handlar inte om dig :) Det är ju så vanligt att många har synen på vilka färger som är "pojkiga" eller "flickiga" och det är det som jag försöker lyfta fram. :)

  • Carola Ekman 04/03/2016 9:15am (3 år sen)

    .fi ska ju min adress vara! Bra då jag inte ens lärt mig min egen adress ännu!

  • Emmelie S 04/03/2016 9:25am (3 år sen)

    Jag tycker personligen det är dunertråkigt att begränsa vissa färger till vissa kön. Vi har en kille och en tjej och de klär sig både "traditionellt" flickigt och pojkigt men också utanför de ramarna. Lilltjejen bär mycket blått, eftersom hon fått ärva brorsans kläder. Han fick nästan uteslutande blå kläder i present av folk. Intressant nog har hon däremot fått en hel del blått också. Så det anses väl mer ok att tjejer bär killkläder än tvärt om.
    Egentligen tycker jag det kvittar vad små barn har på sig, där kan ju föräldrarna välja vad de tycker är fint.
    Däremot är det viktigt för mig att mina barn ska känna att jag accepterar dem och älskar för dem DE är. Så om vår lillkille vill bära rosa klänning eller vad det nu kan vara, så kommer han tveklöst få det för mig. Det får han redan nu som 2,5 åring om han vill. Kanske får man lite senare då ta diskussionen att vissa har (trångsynta) åsikter om killigt/tjejigt, men göra det tydligt för honom att det är HANS val hur han vill göra.
    Jag tror och hoppas att det också hjälper honom att vara öppen gentemot andra människor och deras val.
    En bekant till mig berättade om en kille som gillade rosa sockor. Och han blev ifrågasatt o retad av kompisarna på dagis. Efter diskussion med sin mamma, hade han dagen efter på sig en rosa och en svart socka. Viftade med den svarta foten framför de som retade honom och sa, "Titta på den här då istället, om det stör dig så mycket". Häftig unge! :)

    • Caroline Eriksson 04/03/2016 4:11pm (3 år sen)

      Hahaa vilken underbar kille du skriver om i slutet. :) Ja, det viktigaste är ju inte vad barnet har på sig. Utan att barnet känner sig älskad. <3

  • Jenny 04/03/2016 9:32am (3 år sen)

    Vi undviker färgen rosa till vår dotter, mest för att vi inte gillar färgen så mycket...det finns ju så många andra färger att klä sig i! Och faktiskt är det många som antagit att hon är en pojke. De flesta rosa plagg hon äger har hon fått av sin farmor som anser "nog måste hon ju få ha rosa då hon är en flicka"! Jovisst, men så länge jag får välja blir det nog inte många rosa plagg i hennes garderob. (Väljer helst grönt, grått, lila, gult, blått)

    • Caroline Eriksson 04/03/2016 4:12pm (3 år sen)

      Alla färger är fina och det är fint att din flicka får möjligheten att använda dem. :)

  • Sandra Neuman 04/03/2016 10:40am (3 år sen)

    När mina barn har haft röd halare så är det många som har frågat "No ere väl en pojk?". För en röd halare?! När min dotter hade en grön halare i höstas fick vi ofta frågan om e e en pojke eller flicka. När vi har valt kläder åt våra barn har vi valt mycket utifrån vad de passar med. Min 3-åring klär bäst i rött (fastän han är pojke) och vår flicka i grönt, lila och blått.

    Blått är ingen pojkfärg. Blått är en färg. :)

  • Jonna 04/03/2016 10:41am (3 år sen)

    Jag tänker aktivt utmana dessa förutfattade meningar om särskilt könsbundna färger, har ju ingen aning om kön än, och blir lite trött på att folk kommer med kläder de tänkt "är könsneutrala"... jag anser alla världens färger vara det. Hörde en av sambons vänner påstå att man förstör sin son om man klär honom i rosa, och jag kommer utan tvekan visa upp min eventuella son i de rosa bodys vi äger, främst utvalda av sambon som råkar gilla den färgen, jag är inte värst rosa av mig.

    • Caroline Eriksson 04/03/2016 4:13pm (3 år sen)

      Haha, jag tror inte någon blir förstörd av att klä sig i en viss färg. ;) Lycka till i framtiden <3

  • Janina Nylund 04/03/2016 10:50am (3 år sen)

    Okej. nu handlade ju Carros inlägg inte om att hon inte vill klä sitt barn i "pojkfärger". Det hon syftade på förstår jag fullständigt, eftersom lådorna hela tiden går i samma färg. Det kan ju faktiskt bara va så enkelt att man är trött på att se de där samma färgerna år ut och år in, och att man gärna vill ha lite variation? Om vi säger att det kommer 4 bodyn i lådan, och tre av dem är blå och en är brun. Då skulle det ju genast va roligare om de kunde ha en blå, en gul, en lila och en röd istället. Om man tänker på de föräldrar som inte har råd att köpa så mycket nya kläder utan som faktiskt använder mestadels bara lådans innehåll, så blir det ju nog trist att ha de där samma färgerna. Om det åtminstone skulle va lite livligare nyanser skulle det ju redan va en stor förbättring.

    Och då igen, näää färger spelar inte så stor roll, huvudsaken man har nåt att klä sitt barn i så hen inte behöver frysa. Men nu när det ändå finns en låda som de byter ut innehållet i var och varannat år, så skulle de ju samtidigt kunna go nuts och faktiskt göra så att det blir lite variation mellan varven. Som det varit nu är det typ ett år blått, nästa år grönt, och så blått igen och så lite brunt o.s.v. TRÅKIGA färger helt enkelt. Själv föredrar jag lila, mörkrött, rosa och orange så för mig har aldrig mammalådans färger lockat eftersom de alltid kört på dedär samma färgerna.

    Och faktiskt efter allt tjat om att föräldrar "alltid klär sina flickor i rosa" och hur "löjligt och fel" det är så kan jag inte längre klä mina flickor i rosa utan att tänka att "nu tycker säkert nån jag är löjlig som bara klär dem i rosa för att de är tjejer", fastän jag i själva verket bara tycker att färgen är fin. Jag älskar svart också och det är tydligen också fel eftersom det är en för mörk och dyster färg. Men det är något som nån aldrig skulle skriva om för nuförtiden ska man klä flickor i "pojkkläder" och pojkar i "flickkläder" bara för att visa att man inte behöver sätta barnen i nåt sorts fack bara p.g.a. könet och då kvittar det tydligen vilka färger man egentligen tycker om och skulle vilja klä sina barn i.

    Usch nu blev dethär superlångt och jag känner att jag har så mycket att säga men det tar liksom aldrig slut. Har hört om dethär nu sen jag blev mamma för sju år sen och tycker bara att alla ska få klä sina barn som de vill utan att nån ska uttala sig om hurudant färgval man egentligen gör för herregud, FÄRGER är väl det sista vi borde engagera oss i, med tanke på hur världen förfaller.

    • Caroline Eriksson 04/03/2016 4:17pm (3 år sen)

      Tack för din kommentar! :) Detta inlägg handlade ju inte om Carola eller hennes val att klä sin dotter. Jag blev inspirerad och har märkt i många år att detta är ett fenomen. Speciellt det som jag också nämner, att människor tror att pojkar och flickor ska bete sig och vara duktiga på skilda saker, beroende på kön. Det är ju en unik och härlig människa som inte borde eller ska formas enligt vad samhället har fått det inpräntat att "det ska vara". :)

      Jag tycker att du och dina döttrar ska kunna klä sig i vad ni vill, utan att behöva bry er vad andra tycker. De brukar ju ha häftiga outfits kan jag se då jag klickar mig in på din blogg :)

  • Marika 04/03/2016 12:26pm (3 år sen)

    Jag har två söner. Inga skillnader på färger här inte. Om barnen är med då det köps kläder får de även uttrycka sin åsikt! Min 2 åring bar tex ljusrosa shorts förra sommaren. Som han fått ärva av sin faster. Något fel med det? Nej! Samma kille ville ha ett par skelett leggins från lindex. Fanns både på pojk och flick sidan. Enda skillnaden var att flickornas hade röda hjärtan på knäna. Det hade inte de på killavdelningen. Han valde dem med hjärtan. Osv osv. Många liknande fall! Min äldre son (5år) fick ärva ett par rosa kuoman av sin småkusin. Han äääälskade dem! Tills efter ca 2 månader ett barn på dagis sade att han hade fula flickskor! Efter den dagen vägrar han bära dem trots att man ser att han vill.. det tog så illa i mitt hjärta! Hade lust att säga några fina ord.. tyckte verkligen inte att det var något fel på att han hade dem.. men barn är elaka. Och varifrån får de sina funderingar. Jo från oss vuxna och sina föräldrar! Nu har dessa super fina rosa kuoma stått orörda på skohyllan i just 3 månader :(

    • Caroline Eriksson 04/03/2016 4:18pm (3 år sen)

      Vad ledsamt att din son fick möta så tidigt på detta fenomen :( Jag vet att det pågår, och egentligen är det ju inte barnets fel, utan föräldrarna som kanske någon gång omedvetet visat till barnet att det inte passar sig med rosa / rött till en pojke. Uppmuntra honom och hoppas att han vågar springa i sina skor en vacker dag <3

  • Nora 04/03/2016 6:51pm (3 år sen)

    Jag säger bara Lycka till! åt den person som skulle försöka ta Rauls 4 år alla hans rosa kläder. Hjälp vilket drama det skulle bli! Han har ofta blivit tagen för en flicka, har ofta själv sagt att han är det. Det känns som att det inte är någon stor grej för honom eller för tvillingbrodern. Han har än så länge aldrig blivit retad sina rosa preferenser.

    • Caroline Eriksson 04/03/2016 7:18pm (3 år sen)

      Tack för att du delade med dig. Låter som att ni har en härlig syn på det hela och härligt att Raul får vara precis som han är <3 Allt gott till er.