Visa alla inlägg skrivna 2019

fredag 18 januari 2019 - 13:40

Gör det bästa av det svinkalla vädret

Jag är verkligen inte någon som tycker om vintern, det är inget nytt. Det är mörkt. Kallt. Dåliga vägar och svinkalla nätter som resulterar i att man fryser innan man ens har hunnit ha näsan utanför dörren. Listan kunde göras lång, men det finns vissa dagar som får mig att längta efter våren extra mycket.

Idag var en sån dag.

 

Steg upp och såg att mätaren visade på -16,9° c utomhus. Kalla kårar gick längs ryggraden. La på mig två par mössor och stickade strumpor för att överleva den korta biten ner till hönshuset. Hönsen skulle få sin frukost, och jag behövde se över deras vatten, så det inte hade frusit. 

Vattnet hade tack och lov klarat sig, men jag skulle behöva fylla på med lite varmt vatten för att få vattnet mer ljummet än kallt. De sista kokheta dropparna från tillbringaren kastade jag omkring mig, och såg att det förvandlades till snö i luften.

 

I den sekunden var det som att jag inte brydde mig om det svinkalla vädret längre, och sprang upp till huset för att göra kameran redo för en liten fotosession. 

 

18.01.2019 1

18.01.2019 2

 

Även om man inte tycker om vintern, så betyder det inte att man inte kan göra det bästa av situationen ändå. Så istället för att sitta och sura när det var som kallast så sprang jag av och an mellan vattenkokaren och bakom husknuten, för att leka med kokhett vatten.

 

Måste erkänna att jag var livrädd att skålla mig själv, och det hade behövt vara lite kallare (förstår inte att jag ens skriver det), men jag fick till ett par bilder som visar vad som händer om man kastar kokhett vatten omkring sig, när det är under -15° c.

 

Nu är jag i alla fall glad över att det är ledig dag, och jag får med gott samvete mysa inomhus. Hoppas du får en vacker dag. Ta hand om dig.

 

torsdag 17 januari 2019 - 12:47

Tror du på Gud?

”Tror du på Gud?”

En fråga jag så många gånger fått tidigare, och som jag vet med säkerhet att jag kommer att få igen. Sist och slutligen kanske det inte handlar om mig och det svar jag kommer att ge, utan innerbörden av vad man själv vill tro och känna. En tro och trygghet om att det kanske finns något mer än det som är nu. Att det kanske finns en plats där vi inte behöver känna fysisk eller själslig smärta. En plats där vi kanske inte behöver vara ensamma.

 
Men jag tror inte.

 
Kan inte minnas när jag slutade tro, eller om min tro någonsin varit stark. Jag är inte konfirmerad. Jag hör inte till kyrkan. Egna beslut jag gjorde och står för än idag.

 


När jag häromdagen läste kyrkoherden och kaplanens insändare i Sydin's tidning, fick jag för det första nackspärr av den rädsla och dåliga stämning de spred, men kände även en sorg för alla unga som behövt komma i kontakt med dessa typer. 

Kom ihåg att en Gud och kärlek är ingenting vad debattartiklarna säger sig vara. Deras texter var enbart rädsla, och säger mer om dem själva än andra.

 
Jag har ingenting att säga vad andra väljer att tro, och bryr mig sist och slutligen inte vad din religion är, eftersom jag tror vi kan mötas halvvägs ändå. Men att använda en Gud för att sprida sitt hat och rädsla är bara så onödigt, och inte något eller någon jag vill stå bredvid.

Att i Guds namn ta ifrån sig sitt ansvar som vuxen, samt undvika möta konsekvenserna av sitt beteende, är helt ofattbart för mig. Och det är just det de här debattartiklarna har gjort.

 


”Tror du på Gud?”

”Jag tror på kärleken”, är mitt svar. Att det finns sätt att möta varandra, oberoende religion, sexualitet eller var i världen vi är födda. Jag vill tro att det är fler av de som bemöter varandra med kärlek och respekt, än de som nu lyckats såra så många. Att kärleken är så mycket större än rädslan.

  

Hatten av för Kristinestads högstadie och gymnasium som bryter samarbetet med prästerna, och för alla som tar sitt avstånd från de åsikter dessa debattartiklar har (oberoende tro, för allt det här handlade inte så mycket om gud eller kyrkan överhuvudtaget, utan bara rädsla) för att visa att det är kärleken som vinner.

 

Kärleken vinner. Alltid.

 

jagochfantomen 4

Jag och Fantomen som välkomnar kärleken, och tar avstånd från rädsla och hat.

 

onsdag 16 januari 2019 - 13:54

När jag badade min höna

Nu ska du få se något som jag visste jag behövde göra en vacker dag, men som jag fasat för. Jag har tvättat min höna. Och inte vem som helst; utan den som är mest nervös och försiktig av sig.

 

Jag hade gärna tvättat Gullefjun eller någon annan som tycker om att bli hanterade. Då hade det ju varit hur enkelt som helst. Men nu är det så att det är Helmi, min gula dvärgkochin, som varit smutsig i baken och behövt sig ett bad. Runt kloaken har hon varit fin, men det har varit som om hon inte haft tillräckligt bra fart på och så har det lämnat en brunrand efter henne.

För att inte riskera att hon skulle bli sjuk eller att det till sist skulle bli för mycket bajs, så fick jag idag ta in henne för en tvätt.

 

helmi pa spa 1

helmi pa spa 2

Så skönt att bada.

 

Hade bävat för den här stunden, eftersom jag trodde Helmi skulle bli så stressad att hon skulle få en hjärtattack. Men endera var hon i så stor chock att hon inte kämpade emot, eller så visste hon att det som skulle ske bara var bra för henne, för första gången någonsin var hon stilla och nöjd i famnen. 

När vi kom in till huset tog jag henne med detsamma till mitt wc, och placerade henne i handfatet.

 

La ljummet vatten för henne att stå i, och istället för att flaxa eller flyga iväg, njöt hon för fulla muggar. Lutade bröstet mot handfatets kant, och lät mig tvätta henne ren.

 

helmi pa spa 3
Mys efter fotbadet.

 

Efter badet som gick över förväntan, och innan det var dags att få henne torr igen, hoppade hon upp på min axel och myste lite. 

 

helmi pa spa 4

helmi pa spa 5

Skönt att föna rumpan.

 

En våt höna är en.. inte så fin höna. Det är som att de små fluffiga fjädrarna bara blir till fem stora våta klimpar av fjädrar, och det är inte snyggt. Eftersom det är kallt utomhus behövde jag få Helmi torr på bästa och snabbaste sätt.

Det blev dags att ta fram hårfönen.

 

Även här trodde jag att hon skulle lägga sig ner och säga adjö, men den här hönan mådde som en prinsessa, och sakta men säkert blev Helmi fin igen.

 

helmi pa spa 6

helmi pa spa 7

Ren, fin och fluffig rumpa.

 

Efteråt fick hon en fluffig, ren och fin rumpa, och doftade dessutom gott. Jag kommer inte tveka nästa gång hönan behöver bada. Hon älskade ju det.

Det här var historien om när Helmi var på SPA.

 

 

ps. 1: Borde kanske ha tagit en förebild, men trodde på allvar att hönan skulle dö av stress innan jag ens testat på, så glömde bort det.

ps. 2: Alla katterna var inomhus när detta hände. De har tydligen slutat förvånas över mig, för alla var lugna och fina.

tisdag 15 januari 2019 - 14:47

Mitt kärleksfulla, lyckliga och harmoniska hem

”Låt alltid ditt hem förbli kärlek, lycka och harmoni” skriver Underbara Clara, och jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Jag har snart fått bo ett år i det hem jag byggt tillsammans med min livs kärlek. Ett år av kärlek, lycka och harmoni.

 

15.01.2019 1

Mohicanas favoritplats i hemmet. Om hon visste hur bildskön platsen är.

 

Efter att ha slutat arbetet idag, och skottat fram samma gång jag skottade upp till hönshuset igår, har jag bara gått runt här hemma och varit tacksam. Verkligen omfamnat hemmet och den känsla huset ger mig.

Lagt i en diskmaskin. Ätit en god lunch. Fotograferat katten som myste för fulla muggar. Bara varit.

 

Fredrik frågade mig om jag hade haft lite att göra igår, när jag städat, tvättat kläder och haft i tvättmaskin och torktumlare. Jag hade ju ba haft roligt. Njutit av mitt hem. Även om det nog förvånade mig själv hur produktiv och effektiv jag varit.

 

15.01.2019 2

Myskatten och loppisfyndet.

 

Det kan även vara det faktum att jag nyss upptäckt tallsåpa, och går runt och sprayar det på allt, som gör att jag för tillfället känner mig lite extra huslig och lite extra harmonisk. Tallsåpan är ju så nära inpå magisk, med vilka under den kan göra, och jag blir lugn och glad av att ha det rent omkring mig. 

 

15.01.2019 3

Är så lycklig att jag inte vet vad jag ska skriva.

 

Och det är kanske på grund av den där harmonin som jag för tillfället bara sitter och ler för mig själv, fotograferar bilder men inte har en aning om vad jag ska blogga eller skriva om. Vad skulle det intressera att läsa om?

 

15.01.2019 4

Ny blombukett att pigga upp vardagen med.

 

Nu har jag hur som haver suttit tillräckligt länge och andats i detta kärleksfulla, lyckliga och harmoniska hem, 

och ska ta en titt till hönsen. Sen kanske jag tar och städar ugnen.

 

måndag 14 januari 2019 - 19:42

När Fredrik var poetisk åt mig

Den mest förföriska dansen som existerar, varsågod.

 

Varje kväll när jag och Fredrik äter vår middag, ser vi på ett avsnitt av Big Bang Theory. En av de roligaste serierna som existerar, med en humor som få serier lyckas ha. Efter kvällens avsnitt, där Sheldon försöker få Amy på hugget att göra barn tillsammans, frågade jag Fredrik om inte han också ska ta och dansa lite flamenco åt mig.

Det här är vad som hände då.

 

"I don't dance anymore." Jag svängde mig om, tittade på Fredrik med stora ögon och tänkte att jag bara är med på noterna om han nu bestämt sig för att tala engelska.

"I did it in my youth. One called me discoboy," Här sa han något till, men jag blev så till mig att Fredrik varit en discoboy. Gick tydligen vilt till i Petalax för tjugo år sedan.

"but now my knee hurts." Sant.

 

Så här poetisk har Fredrik aldrig tidigare varit åt mig. Tyckte det var värt att spara till text.  

måndag 14 januari 2019 - 05:00

En mus i mitt hus!

”Jag hade inte tänkt blogga om det här, men eftersom det här nu tar upp 96% av min tankeverksamhet och energi, så måste jag får skriva av mig. För min gårdag började lite halvt traumatiskt.”

Så här skrev jag i mitt utkast jag påbörjade i torsdags, och som sen lämnat ofärdigt.


ONSDAG

Hela historien började på onsdagsmorgonen, klockan tio före sju. Innan jag kunde åka vidare till arbetet behövde jag tända lampan åt hönsen, och fylla på deras vatten.

Medan jag fyller på vattenautomaten, ser jag i ögonvrån något litet och mörkt fara förbi mig. Snabbt som tusan, och min första reaktion är att skrika till.


Samtidigt bestämmer sig Isla för att börja gala, och där stod han och jag och skrek. Jag vet att möss är något man bara får ta och acceptera att man kommer att stöta på om man är hönsägare, men så där tidigt på morgonen är man inte riktigt beredd på det.


Hela arbetsdagen kände jag kalla kårar längs ryggraden när jag tänkte på vad som hänt på morgonen, och bestämde mig för att ta med katterna till hönshuset efter att arbetsdagen var slut.

 

29.12.2018 2

29.12.2018 1

Bild från 28.12.2018. Var alldeles för nipprig att fotografera något i onsdags.

 

Problemet här var och är att jag har lärt katterna att hönshuset är förbjuden plats, så förvirringen var stor när jag bar dem dit för att jaga potentiella möss.

Det positiva var att katterna inte ville äta upp hönsen, och de alla kunde vara i harmoni med varandra.

 
Själv hittade jag musbajs i hönshuset.

 
TORSDAG

Natten till torsdagen drömde jag om att jag stod mitt i hönshuset. Även i drömmen var det natt, så allt var mörkt omkring mig. Plötsligt började det stråla in ljus från hönshusets alla hörn, och med ljuset följde hundratals möss.

Jag vaknade i panik.

 
Den här dagen var jag mer arg än rädd efter arbetet, och efter att hönsen gått ut på sin promenad tog jag tag i sopkvasten. Sökte igenom aggressivt hönshusets hela golv med hjälp av skaftet, utan att finna något.

 
Försökte peppa hönsen genom att säga att jag sett youtubevideos där höns fångar levande möss. Att jag är helt okej med om de också gör det.

 

musfalla 3

Hur hönsen ser ut när man försöker peppa dem att jaga möss.


FREDAG

Denna morgon såg jag, som de två tidigare morgnarna, ett och samma hål i kutterspånet och halmen som musen byggt. Började inse att den här musen (känns bättre att tänka att det är en istället för hundra) är aktiv om natten, och att jag måste steppa upp mitt game om jag vill vinna över den.


Satt och klagade hela arbetsdagen åt mina kollegor över mina musproblem, och funderade över olika alternativ. Det finns ju musfällor som använder sig av ultraljud, och eftersom jag har uttag i hönshuset hade jag kunnat koppla i en sån.

Dock var jag rädd över att hönsen skulle reagera på ljudet, eller att musfällan inte alls skulle fungera.

 

Vanliga musfällor var det billigaste alternativet, bara att jag var rädd att fånga mer än en mus i fällan. Jag behövde komma på en lösning så inte hönsen fastnar med näbb eller fötter i musfällan.

 
LÖRDAG

Vaknade tidigt på lördagen och var redo att bli av med mössen. Åkte till butiken, köpte mig två musfällor, och körde lycklig tillbaka hem. Byggde med hjälp av restbitar två lådor, och placerade ut dem i hönshuset. Tittade till hönsen en gång i timmen, och det tror jag var lika effektivt som musskrämmare som den där ultraljudsskrämmaren jag tänkt på tidigare.

 

musfalla 1

Den låda jag byggd som skydd för musfällan.
Med den här går hönsen säkra, medan en mus slipper lätt till musfällan.


SÖNDAG

Det har ju blivit populärt att tala om hybrider, och jag misstänker att de bor en hybridmus i hönshuset. Trodde att jag skulle ha minst en mus i min fälla i morse, eftersom jag placerat den precis vid hålet den annars kommit upp ur, men nej. Gick med försiktiga steg till hönshuset, öppnade upp dörren, tände lampan, sa "godmorgon" åt hönsen och förberedde mig mentalt att se en död mus inom några sekunder.

Lyfte på den lilla lådan jag byggt med skakiga händer – men ingenting.

 

Musen hade tydligen grävt sitt hål, tittat på musfällan för att sedan gräva sig vidare till nästa ställe som var fritt från musfällor. Ska musar ens vara så smarta i ett hönshus?!

 
Jag flyttade en musfälla till det andra hålet musen grävt,

och nu håller jag tummarna att jag har fångat boven när jag går till hönsen denna morgon.

  musfalla 2

Så här ser det ut nu i hönshuset. Tycker möss är så obehagliga.

 

Så, nu vet du vad som tagit upp största delen av min energi förra veckan.

 

 

UPPDATERING 14.01.2019, klockan 10:30

Tittade till fällorna i morse. Vid den första hade musen åter en gång grävt ett hål bredvid fällan, och sedan grävt sig vidare. Vid den andra fällan hade musens destination tagit slut. 

Såg att hönsen var mycket intresserade av musen, och lät dem se på den.

 

Mina höns äter tydligen möss.

 

söndag 13 januari 2019 - 19:58

Min vecka i punkter

Så blev det åter en gång söndag och om några timmar lämnar jag denna vecka bakom mig, för att se fram emot en ny vecka. Den här veckan har varit så händelserik på så många plan i mitt liv, trots att ingenting speciellt har hänt. Ändå är jag så tillfredsställd, och det här är lite småplock vad som har hänt:


• Fick hem mina nya underkläder jag handlat, och kan säga som så att det var nog ett av de bästa nyårslöften jag har gjort (att bara äga fina underkläder). För det första så är mina underkläder de bekvämaste jag någonsin ägt, samtidigt som de är så snygga att jag kunde rama in dem.

• Haft mer energi än jag haft på länge dagtid,

• samtidigt som jag har varit tröttare än på länge på kvällarna. Somnade ifrån min bok på fredagskvällen och vaknade upp efter en flera timmars tupplur.

• Fantomen har slagits, än en gång, och hade denna gång torvor av hår som lossnade och lite blod på alla sina tassar. Efter att ha sovit i ett halvt dygn var han som ny på nytt. Katter är speciella på det sättet. För det mesta räcker det bara att sova, och så är allting som glömt.

• Skrattade så tårarna sprutade i telefon med mamma. Vi talade i 41 minuter, och ungefär lika länge skrattade vi.

• Förundrats över vårt citronträd som är mer död än levande. Trots att den har en relativt stor citron på gång, så har den endast ett par blad kvar. Jag och Fredrik var nästan redo att släppa taget om den, när Fredrik en dag upptäckte att den blommade. En inspirerande planta, vårt citronträd.

• Jag har gått och blivit halvt manisk med något som har med hönsen att göra. Men det skriver jag mer om i morgon.

 


Kom ihåg att ta en titt på föregående blogginlägg, där du får se en vlogg av mig i en biltvätt. Hade så roligt, och det syns. Hörs i morgon bitti! 

 

jagochfantomen 13.01.2019 1

Jag och Fantomen idag. Den gamla gubben som blir 12 år nu i vår. 

fredag 11 januari 2019 - 13:40

Vasas coolaste biltvätt

***
Inlägget är ett kommersiellt
samarbete med Minimani
***

 

När jag fick chansen att testa Vasas nyaste och coolaste biltvätt så var det självklart att jag skulle skämma bort min bil med en ordentlig lyxtvätt. Speciellt då jag inte är känd för att underhålla utsidan på min bil som den är värd.

 
Kommer som inte att glömma den gången sommaren 2016 då jag fick feeling att vaxa bilen efter att Fredrik tvättat den åt mig (!!). Från att ha varit en varm och härlig sommardag i juli var det som om himlen öppnade sig, och jag fick bråttom att ta mig till skydd. Kvar lämnade bilen med vax över hela sig.

Fick köra runt ett par dagar med en bil som kanske skulle vara röd under de vita vaxfläckarna.

 
KronTvatt 01

Jag och min trogna vän "röda faran". 

 

Jag har varit kompanjon med röda faran nu i sex år, och under dessa år har bilen blivit ordentligt tvättat ungefär två gånger. Oljebyte om och när jag kommit på det.

Skämt åsido. Så illa är det inte, bara nästan.

Men jag har dåligt samvete över att jag inte tagit hand om min bil bättre, för trots att hon är liten, så är hon amper och tar mig från punkt a till b, samtidigt som hon är snålare än snålast när det kommer till bensin. Jag har lärt mig att vissa saker är det bäst att lämna till proffs eller maskiner, där inte väder eller vind kan påverka slutresultatet.

 

KronTvatt 02

Vasas coolaste biltvätt hittar du vid Minimanis parkering.

 

Vanliga biltvättar är rätt så tråkiga. Så pass att jag en gång lyckats somna i bilen i en biltvätt (lugn ba, jag var passagerare). Men vid Krontvättens biltvätt så finns det ingen risk att du skulle somna. På utsidan ser den lite halvt blyg ut, men gömmer en riktig discokung på insidan.

Istället blir du fylld av adrenalin, glad och redo för lite fest när du tänker på att få tvätta bilen.

 

Är du redo för en riktig disco-tvätt nu?

 KronTvatt 03

Tvåspråkigt och enkelt att betala. I love it! 

 

Det första jag la märke till att biltvätten var fullständigt tvåspråkig. Och jag älskade det.

Jag behövde inte gissa mig till vad lyxtvätten skulle innehålla, eller hur man skulle betala för den. Inte heller behövde jag oroa mig, för det stor tvättanvisningar på en stor skylt. Dock blev jag så pirrig att jag glömde alla anvisningar, och det lilla kaos som utbröts får du läsa om snart.

 
På bilden kände jag mig istället trygg och förväntansfull för att ta med röda faran på sin första tvätt i en riktig biltvätt.

 

 

Jag fick tack och lov min upplevelse på film, och det syns hur kul jag hade. Tror det är första gången i mitt liv jag har haft så här roligt av att få bilen ren.

 

 KronTvatt 04

KronTvatt 09

En otroligt upplevelse att få vara i en discotvätt.


Innan du tvättar bilen så ska du lösgöra eller trycka in antennen. Det hade Fredrik peppat mig med, och det stod det även på anvisningarna. Det glömde jag bort, så när biltvätten startade skrek jag ”Fan!” och rusade ut i hopp om att hinna skruva bort antennen.

Vilket innebär att jag redan då bröt mot en av anvisningarna, vilket var att man inte skulle stiga ur bilen när biltvätten startat.


Men snabb som jag är så hann jag springa tillbaka till bilen och stänga dörren, med antennen fortfarande kvar på bilen. Tänkte att det får bära eller brista. Bokstavligen talat.

 

 KronTvatt 06

Nervös och glad på samma gång. 

 

Det här är leendet av en som är glad över att ha hunnit tillbaka in i bilen i sista sekund, innan disco-showen började, samtidigt som man är nervös över den stackars antennen som dansade i takt med discoljusen som blinkade harmoniskt i regnbågens färger. 


Att starta en biltvätt som är något lite extra är en så smart idé tycker jag. Att få ha roligt medan man gör något nödvändigt, som det faktiskt är att tvätta bilen.

Bilen behöver tvättas året runt, och även om du kanske tycker det känns onödigt att tvätta bilen mitt i vintern, så tycker inte din bil det.

 

 KronTvatt 07

Discotvätten är en upplevelse för hela familjen. 

 

Jag kan tänka mig att den här biltvätten passar till alla från åldern 0-100, och eftersom nu inte Vasa har något riktigt nöjesfält så kan den här biltvätten nappa en säker plats bland stans underhållning för hela familjen.

Det kanske inte tar så länge att tvätta bilen, men oj så du hinner uppleva en massa känslor och bli glad av att vara i en situation där du undrar om utomjordingar är på väg att hämta hem dig.

 

 

KronTvatt 08

KronTvatt 10

Biltvättens hashtags hittar du på #krontvätt och #kruunupesu.


Kruunupesu, Krontvätten, erbjuden effektiva tvättar för din bil från 19,90€ till 32,90€.

Jag valde ”Kronans juvel”, vilket även var den lyxigaste och dyraste. Kronans juvel ger din bil en effektiverad förtvätt, lavaskumm, högtrycksspolning, borste & schampoo, hjultvätt, ShineTecs-vax (med borste), sköljmedel, däckpolering och torkning.

 

Tyckte det var mycket förmånligt att få en så lyxig tvätt för endast 32,90€, och var så pirrig att se slutresultatet när disco-showen slutades och man fick komma tillbaka till vardagen med ett ”Hej, hur går det?” från biltvätten.

Och hur blev resultatet?

 

KronTvatt 11

Så här ren har inte röda faran varit på år och dagar.

 

Det första jag la märke till och som jag halvt ropade över halva Minimani's parkering var hur rena och snygga däck jag hade. Tror aldrig att de har varit så glänsande och vackra.

Trots att det var tjock dimma över hela Vasa, så glänste min bil så pass att det piggade världen lite.

 
Som du kan se så överlevde antennen, och Minimanis biltvätt fick tio poäng av tio möjliga av mig.

 

KronTvatt 12

Supernöjd med min rena och fina bil.


Nästa gång jag har vägarna förbi stan ska jag verkligen fara på ett till besök till Kruunupesu. Ta med mig Fredrik, och låta honom uppleva lite disco i en biltvätt. Något som jag tycker alla med bil borde göra, för se nu bara vad glad jag var efteråt.

 

 

Upplev lite disco och

få bilen ren på samma gång.

Tvättar du bilen mellan 22:00 - 07:00 får du 20% rabatt. 

 

Adressen är Skeppsgatan 13, 65100 Vasa.

onsdag 9 januari 2019 - 19:36

5 saker jag lärt mig som vårdare

För exakt fem år sen så steg jag in på ett nytt arbete. Sen dess har jag inte lämnat.

Jag har alltså varit på en och samma arbetsplats nu i fem år, och jag undrar vart tiden tog vägen? Förutom en hel hop med härliga vänner, och möten med människor vars historia och öden tagit mig med storm, så har jag lärt mig en hel del annat.

Det här är 5 saker de här fem åren har lärt mig (skulle kunna ha minst femtio punkter till).

 

  

Det där med att vara snygg är sekundärt.

Har du arbetat tre nätter och sett dig själv i spegeln så är det sista du tänker på vilken grad på snygghetsskalan du är vid. Du vill bara ha sömn. Och en pigg kropp. Jag har aldrig hamnat ut på ett alarm eller mött på en olycka och tänkt tanken på hur jag ser ut. Istället har jag sett till att få gjort det som behövs göras.

Vi människor är så självmedvetna, när det sist och slutligen är rätt så sekundärt hur vi ser ut. Det som har betydelse är inte hur snygg din kropp är, utan hur den fungerar. Hur du är som människa och hur du väljer att ta dig an livet.


Allt handlar om teamwork och kommunikation.

Både när det kommer till personen som behöver vård och jag som vårdare, så är det kommunikation som är a och o. Och trodde du att du är ensam i ditt arbete? Fel. Omkring dig, och omkring dig som patient, finns ett helt team. Och så länge kommunikationen fungerar, att man vågar be om hjälp och ge hjälpen, och att alla arbetar mot och för samma mål så fungerar det.

Du kan dessutom ha världens sämsta arbetsdag, för de kommer att existera, men ändå få dig ett gott skratt så tårarna sprutar tack vare härliga kollegor.

 

Du behöver en hobby och slappna av.

Helst något som är så långt ifrån det du gör om dagarna. Kickboxing, måla, yoga, meditera, musicera, skriva.. gör vad som helst som får dig att koppla bort från arbetet totalt, och istället fylla dig med energi.

Har du inte lärt dig att lämna arbetet hemma när du stiger ut genom dörren från arbetet, så är det hög tid att du gör det. Nu. Med detsamma. Är det tänkt att du ska orka fem år, eller längre, så är det viktigt att jobbet lämnar på arbetet.

 

Det är inte som skolan försökte lära dig.

Visst, jag hade kanske inte vetat grunderna och det nödvändiga i att ge något en spruta eller hur en kateter fungerar utan att ha studerat vid skolbänken. Men det skolan inte kunde förbereda mig på var hur äkta det verkligen skulle vara att komma ut i arbetslivet.

Det handlade inte längre om klasskamrater som fnissade nervöst för att de insåg att du just skulle ge dem en spruta. Det handlade om riktiga liv, känslor, öden och situationer där det gäller att du tar ditt ansvar och de rätta valen.

 

Döden behöver inte vara skrämmande.

Den behöver inte alltid vara så där vacker som den målas upp på film, men den är åtminstone inte skrämmande. Den är naturlig, en del av livet och en påminnelse om att värna om det och de vi har omkring oss. Just nu.

 

 

Det har vart fem fina år på jobbet, och visste jag inte bättre så skulle be om fem fina år till. Men om det är något som det här arbetet och livet har lärt mig är att vi har ingen aning om framtiden, om var vi är eller vad vi gör då *. Och hur underbart det kan vara att inte veta något om framtiden. Att bara kasta sig ut i det okända och leva i kärlek.

Att möta varje människa med vänlighet, för du vet inte vad de går igenom.

 

* Lugn ba. Sitter säkert kvar och skrattar så jag får ont i magmusklerna med mina härliga kollegor om fem år. 

 

07.01.2019 1

 

onsdag 9 januari 2019 - 05:00

Vad katten gör när jag sover

Vet inte om det beror på min helkroppskudde, eller om jag alltid somnat på tre sekunder för att sedan hamna i något komaliknande tillstånd. Men jag har börjat sova som en riktigt kunglighet den sista tiden.

Sov igenom hela stormen, och hade inte vaknat trots att flera träd fallit på grannens gård och de varit utomhus och sågat halva natten. Inte heller vaknade jag natten till igår, när Fredrik hade fullt upp med Leila.

 

Tio minuter före den här historien började, hade jag gått och sova med Fantomen och Mohicana. Tydligen somnade jag med detsamma, eftersom jag var helt ovetandes om det som hände sen.

Leila hade lämnat att sova på soffans ryggstöd, med Fredrik som fortfarande såg på tv. Plötsligt ryckte Leila till, som om hon drömt en mardröm, och rusade till terrassdörren. Hon tog sedan fart till framdörren, och sprang fram och tillbaka, livrädd som om det hade åskat utomhus. 

När hon inte lugnade ner sig, och började krafsa mot dörren, sa Fredrik åt henne på skarpen och släppte ut henne. 

 

Det han fick se då var Leila som så snabbt hon bara kunde rusade till flaggstången. För att fånga en liten mus. 

 

jagochleila

Jag och världens bästa Leila, som har en extra tå på varje tass.

 

Tydligen hade vår bästa jägare sett en liten mus röra sig utomhus (vilken otrolig syn katter har!), och Leila som är husets bästa jägare kunde helt enkelt inte få ro innan musen var fångad. Eftersom vår belysning i flaggstången ännu lyste vid det här tillfället, kunde Fredrik se allt. 

 

Efter att Leila fått gjort det hon behövde få göra, kom hon gladeligen in igen. Sen sov hon gott hela natten.