bloggheader6

Den bästa servicen.

Skrivet av Caroline Eriksson 02.11.2017 | 3 Kommentarer

Kategorier:

Det finns service, och så finns det service. Under den här tiden som husbyggare så har jag fått möta människor som i mitt inre fått smeknamn man inte får säga högt, samtidigt som de inte sett ett penni av mina pengar. Jag har även fått möta de som verkligen vet hur man ska sälja något och hur man tar hand om en kund på bästa sätt.

 

Nu vill jag ta vara på det fina och de som inspirerar mig som människa, och det är den typ av service jag fick uppleva igår.

 

Lång historia kort: Vår tänkta soffa gick ur sortiment och gick inte att få tag på någonstans i världen. Vi fann en ny, större och vackrare soffa i Sveariket. Problemet var ba att det inte fanns leverans till Finland.

Men väldigt få problem är så stora att de inte går att lösa på ett smärtfritt sätt, så vi gjorde så här. Jag beställde en lastbil från supertrevliga Scandic Trans för att hämta hem våra möbler, och herrejestanes vad det gick snabbt.

I måndags var alla våra möbler i lager i Stockholm, samtidigt som jag beställde en lastbil. Igår fick jag ta emot möblerna i Petalax.

 

Av världens härligaste lastbilschaufför. Och det är här jag vill att alla inom servicebranschen ska lyssna noga, för detta kan hjälpa er om ni vill vara något minnesvärda på ett positivt sätt. Gör som denna typ:

 

1. Ring och boka tid i god tid. Prata inte bara business, utan var även mänsklig och trevlig. Le gärna medan du talar i telefon, så jag hör att du är en glad och trevlig person.

2. När, och om, du träffar en person: smila gärna upp dig och säg hej! Även om jag vet att gårdagens chaufför hade flera ställen att vara vid, så visade han inte på något sätt att det skulle ha varit stressigt eller att han skulle behövt vara på väg någon annanstans. Han var pigg och i nuet. Det som var i nuet var att bemöta en kund, alltså mig.

3. Ha humor. Chauffören vågade skoja och hade liknande humor som mig. 

4. Var kolugn, även om kunden (jag) kan verka lite hysterisk. Jag trodde för en sekund att den där maskinen som ska lyfta tunga saker skulle falla ner från flaket. ”H*****!” pep jag till, medan han ba skrattade. Min fyra meters soffa var hela tiden stadig och inte på väg någon annanstans, än raka vägen till mitt hjärta.

5. Hjälp till. Jag vet ärligt inte om det hörde till hans arbetsuppgifter igår att bära in allt till svärmors hus med mig, men han gjorde det. Utan att tveka.

6. Erbjud dig ta skräpet. Trodde jag skulle gråta av glädje när han frågade om han skulle ta skräpet som lämnade efteråt. Se till de små sakerna du kan hjälpa till med, för det kan betyda guld för någon annan.

 

Alltså, god service för mig är att du möter mig som människa. Vare sig det handlar om en leverans, skor, hus, bensin eller mat. Man behöver liksom inte mansplaina allt eller dumförklara andra, bara för att verka kunnig på ett område.

Det enda som behövs är att ba va sig själv och snäll. Så länge du är född snäll och hjärtligt.

 

 

Jag tänker att karma är en grej, och hoppas den ger lastbilschauffören en rama löneförhöjning och julbonus. Jag vill i alla fall beställa efter fler lastbilar om man alltid ska bli lika glad efteråt.

 

IMG 9099

 

Bild av mig och Mr Fantomen så ni får en riktigt ordentligt härlig start på dagen.

Kommentarer

  • Leena Sahlström 02/11/2017 10:42am (6 år sen)

    Ja det blev jag glad av att läsa. Bra service är guld värt. Och ju äldre jag blir desto viktigare. Numera händer det att jag låter bli att köpa för att jag får dålig service eller det värsta ingen service alls då jag ber om det. Betalar gärna lite mer om jag får engagemang, kunnande och ett leende på köpet.

    • Caroline Eriksson 02/11/2017 12:47pm (6 år sen)

      Så roligt att läsa min glädje över den sevice jag fick smittade av sig. Man ska nog vara petnoga och bara välja det bästa för sig. <3

  • Lena 02/11/2017 11:24am (6 år sen)

    Rune tackar för den positiva feedbacken, och önskar en god fortsättning på hösten :)
    // Lena

  • Sandra Neuman 02/11/2017 1:58pm (6 år sen)

    Sedan jag började studera inom servicebranchen (2007, trädgårdsmästare inom blomster och handel) har kundservice intresserat. Man kan inte riktigt låta bli att analysera där var man kommer i kontakt med dålig eller bra service.
    Jag hoppas och tror att jag själv också ger så bra service att någon skulle skriva liknande om mig, det är vad jag strävar efter (alltså inte att någon ska skriva, utan att ge så bra service att kunderna känner av det även efter att de lämnar butiken).

Skriv en kommentar