Ditt bajs säger hur du mår.

måndag 13 november 2017 - 06:00 | 13 Kommentarer

Något som varit väldigt uppskattat på min blogg, är de gånger jag har mina temaveckor. Och vet ni vad? Nu är det dags för temavecka, och det är kroppen som får stå i rampljuset den här veckan. Jag kommer att ta upp allt möjligt, som typ dagens ämne bajs, till fantastiska fakta och trick som du kanske kan göra med din kropp.

Låt oss omfamna kroppen och den vi är, och lära oss lite mer om vår kropp.

 

Som jag redan skrev så kommer jag att skriva om något som lämnar vår kropp: bajs. Det är något som vi alla gör och helt normalt, så vi behöver inte vara prydliga nu. Det är rent sagt ganska viktigt att hålla koll på sin avföring, för den säger ganska mycket om hur du mår. 

Här förklarar jag er, med mina fina teckningar, olika färger på bajset och vad det vill säga dig.

 

 

bajs 2BRUNT BAJS: 

Brunt bajs betyder friskt bajs. Varför är bajs brunt kanske du undrar? Nå, det är för att den blir färgad av gallan som kommer från din lever.

 

bajs 3

 

 

RÖD BAJS ELLER MED BLOD I SIG:

Man kan få panik om man upptäcker att ens avföring har blod i sig, speciellt om man googlar och CANCER är det första som dyker upp. Visst, det kan bero på cancer. Men det kan lika gärna vara en hemorojd eller spricka i ändtarmen. Går det dock inte om ska du uppsöka läkare.

 

 

 

bajs 4

 

VIT / GRÅAKTIG BAJS:

Om du annars har normalt brun bajs, så kan det bero på avsaknad av galla, om färgen blir ljus och gråaktig. 

Det kan även bero på läkemedel, men det bästa är att uppsöka läkare om det inte blir brunt bajs igen eller om du börjar må dåligt.

 

 

bajs 5

 

SVART BAJS:

Om vi ska vara riktiga pessimister idag så kan det bero på att du blöder någonstans inne i tarmen, och att det mörka är levrat blod.

Det kan också vara blodpudding eller rödvin.

Som vanligt: uppsök läkare om det inte går om.

 

 

 

bajs 6

GRÖNT BAJS:

Får du grön färg på bajset så kan det bero på att maten rör sig för snabbt genom tarmen. Eller att du äter mycket grön kost eller tar tillskott av järn. 

 

 

bajs 7

 

GULT BAJS:

Har du gult bajs och en odiagnostiserad celiaki, så kan det bero på att du inte tål gluten. Gul avföring kan också bero på att du äter mycket fet mat, speciellt om den är mycket illaluktande.

 

 

 

bajs 8BAJS I REGNBÅGENS FÄRGER:

Du är en enhörning. Helt normalt.

 

Så det var starten på veckan tema: kroppen. Har du något speciellt du undrar över eller vill läsa om denna vecka? Tveka inte att skriv en kommentar. <3

 

13

Kommentarer

  • Johanna

    13.11.2017 06:54 (6 dagar sen)

    Info om första hjälpen? De e ju alltid bra att påminnas om:) Har du behövt ge första hjälpen nångång?

    • Caroline Eriksson

      13.11.2017 10:42 (6 dagar sen)

      Tack för kommentaren och superbra tips! Jag svarar både på din fråga och delar med mig att första hjälpen tips i ett eget inlägg under veckan. :)


  • S

    13.11.2017 10:59 (6 dagar sen)

    Har man blod i avföringen ska man nog alltid gå till läkaren! Det kan gå illa snabbt om det visar sig man har en blödning.

    • Caroline Eriksson

      13.11.2017 11:04 (6 dagar sen)

      Absolut, som jag skrev i blogginlägget att det kan vara värre än en hemorojd eller spricka i ändtarmen. Dock är det just ändå det som är den vanligaste orsaken. Man får ju själv avgöra hur mycket blod det kommer, och om det är vid varje avföring eller bara en gång. Ju ljusare blod, desto längre ner i tarmen är det. Men jag tror nog de flesta förstår när det är dags att uppsöka läkare, även om jag skrivit "uppsök läkare" i nästan varje bajspunkt. Ha en bra dag!


  • Sabina

    13.11.2017 20:52 (5 dagar sen)

    Hej! Tack för bajsinfon! Gillar din blogg! Jag önskar du kunde skriva något om att hitta hur man ventilerar alla dumma kommentarer man får? På vilket sätt kan man hittar en ventil i vardagen...ibland vill jag bara skrika rakt ut men det kan man ju inte göra bland folk, så hur gör man så man inte blir ledsen utan bara skakar av sig och går vidare?

    • Caroline Eriksson

      13.11.2017 21:11 (5 dagar sen)

      Tack så mycket! Jag ska absolut ge dig ett alldeles eget blogginlägg där jag skriver om ventiler i vardagen. Det kommer upp denna vecka. :)


  • Nina

    13.11.2017 21:00 (5 dagar sen)

    Älskar dina temaveckor!! Rött bajs kan å betyda intag av rödbetor ? Oj, vad många ggr jag har hajat till förrän jag håkar vad jag har ätit..

    • Caroline Eriksson

      13.11.2017 21:10 (5 dagar sen)

      Hahaha jaa! Eller om man plötsligt börjar kissa "blod" innan man kommit på att man ätit rödbetor :D Kul att du gillar mina temaveckor, hoppas du ska tycka lika mycket om den här.

      • Nina

        14.11.2017 05:54 (5 dagar sen)

        Haha, jaa :) Det tror jag helt säkert att jag gör!

      • Marias Memoarer

        14.11.2017 11:50 (5 dagar sen)

        Haha, vet en som skulle springa maraton en gång och var nära att ställa in det hela då han kissat rött på morgonen. Men så ringde han frun och de kom fram till att han ätit rödbetor kvällen innan :D

        • Caroline Eriksson

          14.11.2017 14:09 (5 dagar sen)

          Hahaha ojneeej :D :D :D Det är ju tur man kan skratta åt sånt här då det visade sig att det bara handlade om rödbetor och inget annat. Tack för att du delade med dig.


  • Lille John

    13.11.2017 22:03 (5 dagar sen)