bloggheader6

Förbannade sjukhussystem

Skrivet av Caroline Eriksson 03.05.2016 | 12 Kommentarer

Kategorier:

Har varit till näsläkaren idag. Äntligen. Det tog sin tid att komma dit. Men nu efteråt känns det som ett onödigt besök. Varför?

 

Jag snarkar. Enligt mig själv och sambon rätt så mycket. Enligt läkare är det inte så farligt.
Trots att jag PER TIMME har AHI-index 5.8 / h på rygg (runt 3 på mage och sida). AHI är alltså antal apnéer per sömntimme. Jag vaknar upp 3-4 gånger per natt och är aldrig riktigt utvilad. Har dagligen huvudvärk och låter täppt i näsan, trots jag inte är förkyld. Har svårt att andas och blir lätt svimfärdig. Läkaren såg i min hals att jag har extra ärrbildning från halsmandel-operation för 18 år sen, och det kan också vara en del av orsaken till snarkningarna.

 

Men jag är ung. Ser inte sjuk ut. Jag är inte döfärdig. Och därför, tror jag, får jag ingen hjälp.

 

 

För problemet är att man ska helst vara död innan man får någon hjälp. Låter dramatiskt, men så är det. Det sker för alla. Vare sig du har högt blodtryck och diabetes, så ska det krävas mycket innan du får hjälp. Kanske har det gått så långt att du är dement och inte längre kan gå. Eller så har du problem med ryggen och den enda hjälp du kan få är råd om att gå ner i vikt eller steloperation. Kvinnor som föder vaginalt får fysiska åkommor, och kan gå med framfall och urinläckage tills de är pensionärer. För att ingen pratar om det eller säger vad man kan göra åt det. ”Sluta röka, motionera och äta nyttigt”. Råd läkare ger utan att ens fråga människan hur hen lever. Utan att se människan. En läkare sa en gång åt mig att gå ner i vikt, utan att ens ha sett mig eller vetat av vad jag vägde.

 

 

Kanske jag skulle få bättre hjälp, blir mer sedd som människa och inte bara symptom och diagnos, om jag for via privata vården. Pungade ut några hundringar för att träffa samma läkare, men få snabbare och annan vård. Kanske skulle jag våga kräva mer av vården då det kostar så mycket. Inte bara godkänna allt. För tyvärr är det många människor som bara godkänner allt en läkare säger. Konstaterar att: "Jamen, kanske det är så att jag måste leva med det här. Resten av mitt liv".

 

Vägrar tro att jag ska bli tvungen att leva med dessa symptom resten av mitt liv. Att en operation som skedde för 18 år sen inte är något man kan åtgärda. Att det inte går att göra något åt näsan, så jag kan andas normalt. Önskar jag en dag kan andas normalt, även dagtid, sover en hel natt, slipper huvudvärk och känslan av att vara fem före att svimma. Jag ger tusan på att den dagen kommer att komma.

 

 

Nu, gott folk, så ska jag från och med idag vara så ärlig jag bara kan på bloggen. Kanske inte alla kommer att hålla med, och det gör faktiskt ingenting. Och tro inte jag är mindre harmonisk för det. Man kan vara harmonisk och förbannad på samma gång.

 

IMG 2574

Kommentarer

  • Linda Holm 03/05/2016 11:04am (7 år sen)

    Tyvärr inte ovanligt alls. Och så får man skäll när man istället väljer alternativ. Hela samhället är ganska sjukt om man tänker efter. :P

    • Caroline Eriksson 03/05/2016 1:32pm (7 år sen)

      Ja, det är förjävligt. Inte var det medicinerna som gjorde mig frisk från SLE. Det var när jag slutade äta medicinerna, fokuserade mig på min inre hälsa och var problemet till sjukdomen kunde ligga, ändra min kost, pröva på alternativa metoder m.m. som jag blev friskförklarad.

  • Nathalie 03/05/2016 11:29am (7 år sen)

    Ganska ofta är det så att man måste stå på sig mycket när man far till läkaren, fast det inte borde vara så. Det låter som att du skulle vara i behov av en CPAP, en maskin som man använder på natten (du kan googla det) den tar ganska länge att bli van med men det brukar hjälpa mycket till såna som har de symptom som du beskriver.

    • Caroline Eriksson 03/05/2016 1:33pm (7 år sen)

      Jag vet vad en CPAP är. Det är inte svaret på mina symptom eftersom jag har problem dagtid även att andas.

  • Sofia 03/05/2016 11:43am (7 år sen)

    Jag vet! Det borde vara lika viktigt att "unga friska"människor får hjälp som "gamla och sjuka". Nåt annat jag hatar är att man ofta nästan måste bli jättearg och höja rösten, ropa och skälla innan någon lyssnar eller försöker förså. Och det orkar man inte om man är sjuk... så man är tyst och missnöjd och kämpar på.
    Jag råder dig absolut att söka privat vård. Där kommer du mötas av fina människor som gör sitt jobb bra ☺ Lycka till!

    • Caroline Eriksson 03/05/2016 1:33pm (7 år sen)

      Man måste bli arg. Jag är ledsen för de som inte vågar. Vågar ifrågasätta och vågar säga nej.

  • Linnéa 03/05/2016 12:16pm (7 år sen)

    Eller "ät burana 3 ggr om dan så blir de nog bra" :P jovisst

  • Eva 03/05/2016 12:20pm (7 år sen)

    Låter som du har sömnapne och det botas/sköts med en CPAP maskin en sk mask som man har på sig då man sover (googla) Eller så kan du ha polyper i näsan, eller så blir många hjälpt av tandläkare då det kan ha med bettfel att göra hur vi andas och då får man en bettskena (googla) och stå på dig, kräv vård! Nuförtiden ska man nästan vara läkare själv.. Lycka till!

    • Caroline Eriksson 03/05/2016 1:36pm (7 år sen)

      Jag har ju som sagt blivit undersökt från hvc, lungpoli. och nu hals- näs och munpoli. och läkaren såg inga polyper.
      CPAP botar ingenting. Det, som mycket annat, gömmer undan och trycker bort symptomer istället för att man går till botten VARFÖR man har problem.
      Men jo. Jag är inte ny i "sjukhussystemet" och har lärt mig att stå på mig. Hoppas fler vågar.

  • Pernilla Bergman 03/05/2016 1:09pm (7 år sen)

    Jepp! Man ska vara döende... minst!

    • Caroline Eriksson 03/05/2016 1:37pm (7 år sen)

      Ja herregud. Det är så sjukt.. Det är ju 4 år sen jag sist var i kontakt med sjukhus för att få vård, och hade nästan glömt hur otroligt envis man måste vara...

  • Melli 03/05/2016 1:50pm (7 år sen)

    Javisst kan man vara förbannad och harmonisk!
    O ja, KRÄVER man inte får man inget. Jag tror att det också kan bero på att många söker vård med mycket flummiga symptom, som kanske egentligen mycket beror på egna diagnoser (som ofta då är aldeles för hemska, för att man googlat) och så ensamhet och behov att bli sedd. Ens tio minuter, helt med någons fulla uppmärksamhet.
    Jag går till doktorn när jag eller barnen helt riktigt på riktigt är i behov av vård. Alldeles för ofta känns det som att man "stör". O nästan alltid är det ju jag som har rätt och det är nåt som på riktigt behöver åtgärdas, som nu senast minstingens brutna fot. Som ingen som inte känner barnet bra hade gissat så som han endå höll på..
    Igår vågade jag också öppna munnen då det gällde mig själv som har varit skadad i axeln/skuldran/nacken sedan januari. Jag sa rakt ut att "nu tycker jag att jag inte blivit hörd!" Och så fick jag gå på röntgen (igen) med det område JAG tyckte var relevant!
    Men tufft är det ju. Att våga öppna munnen och vara lite uppkäftig och ifrågasättande. Hiskelit svårt då du är den sjuka, den som ska bli ompysslad, och så blir du inte det, om inte du är jobbig. ?
    Jag Hoppas du får hjälp med dina problem, låter inge kul alls!

    • Caroline Eriksson 03/05/2016 1:57pm (7 år sen)

      Tack för din kommentar! Håller med om allt du skriver! Man känner sig själv (och en mor sina barn) bäst, och då känns det ju himla konstigt om en person man aldrig sett förr och som sett en i 30 sekunder säger hur man ska må.
      Jag har ju varit sjuk förr och fick lära mig då att vara "jobbig". För att nå fram. Man ska väl vara frisk för att vara sjuk. Förstår de som bara ger med sig och låter allt vara, men tänker aldrig börja med såna fasoner. ;-)

      Hoppas att din axel blir bättre och att du är duktig och står på dig och för dina barn!

      Den dagen jag slutar bry mig eller ser och hör människan jag vårdar, då slutar jag arbeta inom vården.

  • Nathalie 03/05/2016 2:26pm (7 år sen)

    Argh, man blir så frustrerad och arg. Vet precis hur du känner dig.

  • Dizi 03/05/2016 3:06pm (7 år sen)

    Ja. Satt och smånickade på huvudet hela inlägget igenom.
    Hur jäkla mycket resurser slösas inte av samhället då verklig VÅRD inte ges?
    Symptom, OM de behandlas, hjälper inte om inte GRUNDORSAKEN behandlas.
    Man måste kolla vad symptomen kommer ifrån. Så simpel logik, men liksom tydligen nejjj i detta system!
    Man måste kämpa ens för att bli trodd.
    Hoppad du får hjälp på RIKTIGT snart.

    Detta från en med EDS-som ens hoppas dotterns vård skulle bli effektivare pärrkele. Och relaterade så starkt till det där med ärrbildning, till vårat hör nämligen "övergödda"-ärr, och efter tonsilloperation way back har halva min gom typ "fallit" ett par cm och man har fått läkarsvar att "de boooooooorde ju inte påverka!" Argh.

    • Caroline Eriksson 03/05/2016 3:42pm (7 år sen)

      Tack för din kommentar! Jag blir så glad för alla er som vågar dela med er av era egna erfarenheter! :)

      Det är ju som du, jag och många andra också säkert vet. INGET BLIR JU BÄTTRE om man bara behandlar symptomen. Man måste alltid se till grundorsaken! Varför har man problemet? :) Och sen tror jag nog att det borde gå att åtgärda i gommen om det är så att det är där problemet ligger. Det vore ju konstigt annars?

      Hoppas vi alla får den vård vi förtjänar <3

  • Malin 04/05/2016 12:07pm (7 år sen)

    Det kommer inte riktigt fram vad du fick för behandlingsplan? Nog fick du väl ändå nån åtgärd framåt (fast det säkert var "fisit", jag vet). Men inte fick du väl uttryckligen besked att "vi gör nada åt det här"?
    Oftast ska de ju "vänta och se" innan de sätter in någon kostsam behandling. Och på ett sätt tycker jag det är "logiskt". Med tanke på hur ansträngt vårdsystemet är. int e de ju så kul men vad kan man?
    Den krassa sanningen är ju att vanliga vården inte räcker till alla. Så de sållar ju jättemycket och tvingas skjuta fram problemen. Men själv har jag accepterat det faktumet och går direkt till privatvården om det är nåt som på riktigt sänker min livskvalitet men som jag vet inte kommer att få så hög prio på HVC.

    Hoppas det ordnar sig i alla fall.

    • Caroline Eriksson 05/05/2016 10:58am (7 år sen)

      Jag fick ingen behandlingsplan. Bara rådet om att CPAP kan hjälpa och att jag kan fortsätta prova med nässpray. Även om jag sa jag blöder näsblod av det, och CPAP fixar ju inte problemet eller visar vad problemet är då jag snarkar och inte får tillräckligt med syre genom näsan på dagtid.

  • still waiting 04/05/2016 9:48pm (7 år sen)

    Jag ringde hvc för att få läkartid, fick som svar att jag kan hamna att vänta 3 månader eftersom jag inte är akut sjuk. Så jag siktar på att få tid i juli...... helt sinnessjukt! :(
    Tänk att man ska behöva gå privat för att få vård.....

  • Maria 05/05/2016 9:06pm (7 år sen)

    Det är verkligen sjukt att man inte blir hjälpt förrän man är riktigt riktigt akut sjuk och närmast döende typ... Undrar om det inte i många fall vore billigare att åtgärda/stoppa något i tidigt skede, istället för att vänta tills man blir riktigt eländig och det kanske även börjar påverka ens mentala hälsa, eller ger men för livet eller åtminstone för en lång period pga att man inte fick hjälp i tid..? Ja suck alltså :(

Skriv en kommentar