bloggheader6

Ge mig alla era tips och råd!

Skrivet av Caroline Eriksson 08.05.2016 | 5 Kommentarer

På fyllan får man underbara idéer. För många år sen kom jag och min vän på att vi skulle flytta till Helsingfors tillsammans. En sommardag satt vi på ett tak, smuttade på rött vin och planerade vår framtida gemensamma lägenhet. Hon flyttade, jag stannade kvar. För dagen efter får man lite mer perspektiv. Plötsligt känns det inte lika logiskt att bara lämna allt och börja om på nytt. Eller festa en dag till, även om det verkade roligt 01:30. 

 

Ni förstår vad jag menar. Idag har jag lite samma känsla, även om jag var totalt nykter igår.

 

Igår kväll kom en vän på besök. Ganska snabbt kom vi överens om att i sommar ska jag och kärleken samt vår vän och hans fästmö på äventyr. Jag har på senare år velat till Lappland. Gräva i ametistgruvor och träffa renar. Helst krama en av dem, men tippar de är fulla av insekter, så det räcker att fotografera dem. Så destinationen blev Lappland. Kanske nordnorge också, om jag inte sitter sju dagar i sträck och gräver efter kristaller.

 

Jag kollade upp stugor och chockades över priserna. Då pratade vår mer vida befaren vän, som rest mycket, om att tälta. Både jag och sambon var scouter som små. Men ingen av oss idag skulle frivilligt vandra i fjällen eller tälta. Men just då kändes det som en bra idé. Kollade upp tält (jag vill ha ett stort lyxigt tält) och sambon tog även fram sin gamla campingryggsäck. 

 

 

Idag är jag mer logisk. Jag måste ju få blogga och vill ha WI-FI. Tänk om jag har mens under vårt äventyr? Jag behöver rinnande vatten och en toalett. Utedass ger mig förstoppning. Men äventyr, det ska jag på. Man lever bara en gång, och ingen vet hur situationen ser ut nästa år. Kanske inte det går att yolotta sig då.

 

 

Har ni tips på billiga stugor, tält eller husbilar? Fina och bra campingplatser? Eller bara DESTINATIONER man banne mig inte ska missa, om man vill se och fotografera vacker natur? 

 

Och är du en renskötare och råkar läsa min blogg, skriv HEJ, för jag vill träffa dina renar.

 

hoppaiskogen

 

Jag vill hoppa runt i Lappland i sommar.

Kommentarer

  • Soulmama 08/05/2016 12:29pm (7 år sen)

    Jag har också sökt norrut, men inte hittat det bästa ännu. Men detta såg mysigt ut!
    http://www.jokimaja.com/eng.php

    • Caroline Eriksson 08/05/2016 6:36pm (7 år sen)

      Jo, såg mysigt ut. Men kan man bara boka det från december till mars? Eller missförstod jag sidan? Det här är en resa jag ska göra i juli :-)

  • Åsa 08/05/2016 12:42pm (7 år sen)

    Ivalo är fint?

  • Alexandra 08/05/2016 2:56pm (7 år sen)

    Jag och en kompis roadtrippade till Nordkapp i november, och vi märkte ganska snabbt att det var lätt att hitta billigare alternativ om man inte bokade på förhand. Det finns massvis med skyltar "rumsuthyrning" och "stugutyrning" längs vägarna. Så ofta ringde vi bara någon nummer som stod på en skylt och kollade priset (rörde sig kring 30-50 euro för en tvårummare i en stuga). Och så hade vi med tältet som plan b.

    Sen finns det ju också många fina vandrarhem och hostel. Vi bodde bland annat på 7 fells hostel i Äkäslompolo som är världens mysigaste och finaste (+ poäng för hostelkatt).

    Jag rekommenderar starkt att ta er högt högt upp i Finland. Där nånstans vid Kilpisjärvi börjar det bli riktigt häftig arktiskt miljö :D

    • Caroline Eriksson 08/05/2016 6:41pm (7 år sen)

      Tack för tipsen. Är ett sånt kontrollfreak när det kommer till resor och boende, men huvudsaken är ju att man har en plats att sova på ;-)

  • PJ:s byffé - Från by till fe 08/05/2016 4:07pm (7 år sen)

    Du skriver om Lappland men Lappland finns både i Finland och i Sverige. Jag har mest åkt omkring Norrland och kan därför rekommendera Vildmarksvägen över Stekenjokk. Det är en destination jag kan bidra med. Hotell finns både i Gäddede och Vilhelmina så wifi och moderniteter kan garanteras. Renar finns det också. Även vackra Hällingsåfallet finns i trakterna. Och Norge bara några kilometer bort.

    Här ett av mina inlägg från ifjol när jag gjorde min roadtrip: https://villniles.com/2015/08/04/pa-hoga-hojder-i-stekenjokk/ För att ytterligare fresta kan du kolla på mitt album med bilder från resan: https://www.flickr.com/photos/8114206@N07/albums/72157657586725486 Bilderna kan ses i helskärm.

    Men det bästa har jag sparat till sist, nämligen musikfestivalen Urkult i Näsåker 4 augusti. Det är en festival med världsmusik, vacker natur och underbara människor. Det är mera än en musikfestival, det är en upplevelse! Visserligen tält eller husbil som gäller men det klarar man av. Även i år kommer jag att åka dit och då också köra rundturer. Planeringen är i full gång. Det finns massor på nätet om du söker. http://www.urkult.se/ Lycka till med er resa, vart det än bär iväg!

    • Caroline Eriksson 08/05/2016 6:42pm (7 år sen)

      Vi har inte planerat vart egentligen vi ska. Jag är nöjd bara jag slipper till ametistgruvan. Slipper inte på musikfestivalen då min semester är i Juli, men ska kika närmare på de andra destinationerna du tipsade om. Renarna är också ett måste för mig :D

  • Caroline 08/05/2016 9:10pm (7 år sen)

    Rekommenderar helt klart tält! I alla fall om ni vill komma billigare undan. Ett litet problem kan dock vara myggor, iaf i Lappland, men man överlever nog dem också, hehe, finns ju myggspray. Vi har tältat i över 10 år och skulle inte klara mig en sommar utan att få fara och tälta. De flesta campingplatserna har bra service, så du behöver inte sitta och kissa i en buske. Googla på campingplatser och se vad du hittar, rekommenderar de med 3 stjärnor eller fler. Det finns dock ganska få campingplatser i finska Lappland såg jag. Ett tips dock, köp inte ett litet tält fastän ni bara är två pers, köp ett lite större så ni får rum med en uppblåsbar madrass, låg en gång på ett liggunderlag och skulle aldrig göra om det. Ett tält som man kan stå upprätt i (iaf i en del av tältet) är också bra. Lättare att klä på sig då. Vi har dessutom plats för både bord och två stolar i "förtältet". Hoppas ni får en rolig resa!

    • Caroline Eriksson 09/05/2016 11:35am (7 år sen)

      Ja, myggor finns överallt *har redan fått tre myggbett*
      Jag hade nog tänkt mig ett 4 personerstält när jag kollat runt. Finns ju ändå lite billigare varianter av dem, om man råkar hitta på specialpris. Jag vill ju sova som en prinsessa ;-)
      Vilket slags tält använder du? Verkar som att du är PRO på att tälta. ;-)

      • Caroline 12/05/2016 7:40pm (7 år sen)

        Jo, det finns tält i mängd och massor. Vissa bättre än andra. Vi började med ett helt vanligt fyra personers tält, alltså ett sånt som man bara ryms att sova i. Bytte dock snabbt upp oss till ett lite större med förtält så vi skulle få rum med bord och stolar också. I vintras köpte vi vårt tredje tält, ett lite dyrare, tror det var det här: http://www.outwell.com/en/Products/Tents/PremiumTentCollection/NevadaMPTent
        Någon expert på att tälta vet jag inte om jag är, men efter att ha tältat i 12 år varje sommar så lär man sig ett och annat. Har du fler frågor om tältning svarar jag gärna :)