bloggheader6

God och billig mat!

Skrivet av Caroline Eriksson 03.10.2016 | 7 Kommentarer

Efter ett bankmöte kan man känna lite olika känslor.  Jag  valde  att  bli  inspirerad.  Roligare än att räkna räntor och hur gammal  (ung)  jag är när huset är avbetalt. Höhö. 

Både jag och sambon lever redan  väldigt  sparsamt. Vi shoppar inte kläder, vi äter inte ute, våra intressen är gratis. Skulle man vara poetisk så kan man säga att vi lever på kärleken. Och kaffe. 

 

Så det enda som jag kan tänka mig vi skulle kunna spara in på är maten *. Försöka planera en vecka åt gången vad vi ska äta. Storhandla. Men det är lättare sagt än gjort. Speciellt då jag är en humörsmänniska och måste  känna  efter  vad jag är hungrig på. Och det är otroligt svårt att veta vad man vill äta när man är riktigt hungrig.

Men förra veckan testade jag på att göra så stora portioner att jag kunde leva på det i en vecka.**

"Första  måltiden"  blev köttsoppa. Svingott. "Andra  måltiden"  var grönsaksgratäng med maletkött och blåmögelost-sås. Svingott. Och igår åt jag fiskpinnar. He va no goo he å.

 

Men nu är jag utan inspiration. Ska jag bara leva på soppa och grönsaksgratäng? 

Därför behöver jag  DIN  hjälp!

 

 

Tipsa om god och billig mat!

Olika recept, tips och råd för att äta  gott  och  förmånligt.  Jag vet ni kan! 

Bör kunna göras glutenfritt (har celiaki) och gärna utan potatis och socker (tycker bätter om grönsaker).

 

 

Vet att fler än jag skulle uppskatta att läsa kommentarsfältet, så  SKRIV  PÅ  BA!  

Jag publicerar alla kommentarer så snabbt som möjligt. 

 

sushicarro

 

* Kattmaten är också något vi kunde spara in på. Tre fullvuxna katter som äter som hästar. Och har dyr smak. Men den billigare varianten framkallar endast två reaktioner på katterna: 1. De rör inte den eller 2. Rör de maten, så spyr de upp den.

** Mycket mat för billig peng. Är en hungrig kvinna.

Kommentarer

  • Christina 03/10/2016 5:36pm (6 år sen)

    När jag är utan fantasi blir det frysta grönsaker (finns massor av blandningar) som jag värmer i stekpanna eller ugn och så t.ex. Kyckling till. Blir lite wokaktigt.
    En annan ny favorit är grönsakssoppa med koskenlaskijaost, lök, vitlök o valfria grönsaker/rotfrukter. Det går ju att variera genom att se vilka grönsaker som är i säsong just nu.

    Jag tycker själv att veckohandlandet är supersvårt. Vet typ aldrig vad jag vill äta hela veckan. Men brukar hålla ner handlandet till 2 ggr/vecka. Handlar också så gott som all mat på s-gruppens affärer och har på så vis lite koll hur mycket vi lägger ut på mat. Hade en period när jag försökte hålla mig till en viss summa/månad och det gick ju bra när jag är ensam hemma 3 av 4 veckor och äter lunch på jobbet.

    Lycka till!

    • Caroline Eriksson 04/10/2016 6:24am (6 år sen)

      Även om jag inte hade tänkte äta soppa igen denna vecka så blev det grösakssoppa igår. Tack för tipset om konskenlaskijaosten, jestas vad gott det blev! :)

      Det blir mycket mat för oss här, speciellt då jag har med mig matlåda till arbetet (fast det är billigaste alternativet) :)
      Tack för tipsen, hoppas någon annan gör soppa med koskenlaskijaost nu. ;)

  • hopihopi 03/10/2016 7:43pm (6 år sen)

    Mitt tips är att använda billiga råvaror som t.ex kål. Typ detta recept https://www.k-ruoka.fi/reseptit/gruusialainen-kaalilaatikko, supergott, smakar nästan som lasagne.

  • Soulmama 03/10/2016 10:13pm (6 år sen)

    Ja, jag är också humörsmänniska, och då man lever på under existensminimum är det nästan omöjligt att ens ha råd med mat... Men soppor är bra, och de går att variera massor. Nu är ju rotfrukternas förlovade säsong, så rödbetor, palsternacka med mera ska i soppan.
    Kål nämndes också, och en av de få saker jag gör så mycket av att jag kan frysa ner är kålstuvning. Bara stek strimlad vitkål rätt länge i smör, och sedan i med lite grädde och kryddor. Mums med diverse kötträtter! Och kålen kostar *fanimej* nästan ingenting. Coleslaw är ju super också, står sig flera dagar som sallad till det mesta.
    Kikärter är också relativt billigt - falafeldagarna är mina favoriter. Men det är min älsklingsman som gör dem bäst, så jag brukar invänta honom.
    Lycka till, och jag följer med vidare tips!

    • Caroline Eriksson 04/10/2016 6:27am (6 år sen)

      Kål tycker jag om, så det är ju kul att jag blev tipsad flera gånger om det nu. Man glömmer liksom bort vissa ingredienser och maträtter när man hamnar i en rutin.

      När jag levde på lite pengar så köpte jag massor av maletkött när det var tarjoushinta och frös ner, gjorde olika risottos m.m.
      Idag vill jag inte äta ris då magen sväller upp och blir så sjuk av det. :(

      Falafel är gott! Dock är jag inte expert på att tillaga det. ;) Tack för alla tips!

  • Linnéa 03/10/2016 10:15pm (6 år sen)

    Köp grönsaker av mejj å ägg från kvarnforsgård i pörtom, dom kan ni å hämta hos mej, di tar 2€ fö 12 ägg å 5€ fö 30ägg ;)

    • Caroline Eriksson 04/10/2016 6:27am (6 år sen)

      He va billi ägg! :)
      Vi köpt senast igår era goda morötter i butiken,men får väl ba byri ta dem mesama från er. ;)

      • Linnéa 05/10/2016 12:09pm (6 år sen)

        Jo å från frigående höns :) he går riktigt bra he :) hör åv de tå du vill ha na så tar ja me hem :)

  • Johanna 04/10/2016 7:20am (6 år sen)

    En riktigt mustig minestronesoppa, med god Oravais skinka och glutenfri pasta samt mycket tomat. Det är riktig höstmat!

    • Caroline Eriksson 04/10/2016 3:32pm (6 år sen)

      Åh, ni är alla så otroligt duktiga på att tipsa mig och alla andra nu om god, billig mat! Tack! Har aldrig smakat Oravais skinka. Måste pröva på det! :)

  • Sara Pepparkaka 04/10/2016 10:18am (6 år sen)

    Ägg är billigt, gott och kan varieras, kokt, stekt och omelett är väl grundvariationerna!

    • Caroline Eriksson 04/10/2016 3:32pm (6 år sen)

      Jag äter mycket ägg, är tydligen inne i en paus-period nu. Även om en riktigt god och matig omelett skulle smaka gott nu ;) Tack!

  • Erica 04/10/2016 11:05am (6 år sen)

    Skulle kalla mig lite av en expert på billig hemmagjord mat, så här kommer mina bästa tips:
    -Som redan nämnts: Ägg (som omelett, stekt i wok!, huevos rancheros)
    -Maletkött (också i wok!). Det fetare köttet som ofta finns på tarjous är perfekt i hemmagjord kebab (ät med exempelvis sallad/stekta grönsaker och god yoghurt-/gräddfilssås). Malet kycklingkött är också billigt och funkar att göra asiatiska biffar av (med god dippsås)!
    -Kyckling-lår (med eller utan ben) är alltid billigt och i min mening det godaste kyckling-köttet eftersom det är lite fetare. Naturella benfria lår brukar jag slänga i ugnen med creme fraiche & blåmögelost, eller steka och äta med ex. tzatziki.
    -Tomatkross. Som bas i diverse såser och grund för en chili sin carne med valbara bönor!
    -Kassler. Funkar bäst i pulled pork med är också supergott som souvlaki!

    • Caroline Eriksson 04/10/2016 3:33pm (6 år sen)

      TACK för alla fina tips och råd! :) Måste pröva på att göra egen kebab. Aldrig gjort det förr, men älskar annars kebab! :) Kanske du har något bra recept?

      • Erica 04/10/2016 4:13pm (6 år sen)

        Brukar köra lite på högt när det gäller kebab, men typ så här:
        1 kg färs (bland- eller bara nöt-, men måste vara fet)
        0,5 msk spiskummin
        2 msk lökpulver
        1 msk vitlökspulver
        2 msk paprikapulver
        2 msk oregano
        2 msk svartpeppar
        1 msk örtsalt/aromat/salt

        Blanda allt och knåda lite så att smeten blir jämn (blir hårdare rulle som är lättare att skära).
        Forma till en tight rulle. Sätt rullen på ett ugnsgaller med en plåt/ugnsform under som fett och vätska kan droppa ner på (kan bränna fast, så kan löna sig att inte sätta finaste vita fatet under). Stek i 100-gradig ugn i cirka 3,5h. Stäng av ugnen och låt rullen svalna i ugnen ca 30min.
        Hoppas det smakar! :)